الصيد فى مصر  
الإعلانات

العودة   الصيد فى مصر > الاقسام العامه > الصيد العام
التعليمـــات المجموعات التقويم مشاركات اليوم البحث

الصيد العام موضوعات الصيد العامه وتعارف الصيادين.

 
 
أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 10-03-19, 07:30 PM   #15
ابو الشوق
صياد نشيط
 
الصورة الرمزية ابو الشوق
 
تاريخ التسجيل: Dec 2008
المشاركات: 429
معدل تقييم المستوى: 9
ابو الشوق مستواه غير معروف
افتراضي رد: عندليب الادب والسياسة صلاح جاهين

كان لحرب الاستنزاف أثر كبير في نفس القيادتين السياسية و العسكرية االإسرائيلية مما أفقدها توازنها و أصبحت تتصرف كثور هائج فأغارت الطائرات الحربية الاسرائيلية فى صباح يوم 8 ابريل عام 1970 على مدرسة بحر البقر الابتدائية بمركز الحسينية بمحافظة الشرقية فدمرت المكان وقتلت العشرات من التلاميذ الابرياء الذين كانوا يرسمون فى كراساتهم عالما خاليا من الحرب والحقد والعدوان . وخلفت وراءها 77 شهيدا وجريحا من التلاميذ والمدنيين
وقد كتب صلاح جاهين قصيدته لموا الكراريس يصف فيها الوحشية التي قتل بها التلاميذ ويخاطب ضمير العالم العربي و الغربي بأن ينتبه لما يحدث....
وابدع الدرس انتهى لموا الكراريس يا رب تعجبكم


الدرس انتهى لموا الكراريس
بالدم اللى على ورقهم سـال
فى قصـر الأمم المتــحدة
مسـابقة لرسـوم الأطـفال
ايه رأيك فى البقع الحمـرا
يا ضمير العالم يا عزيزى
دى لطفـلة مصرية وسمرا
كانت من أشـطر تلاميذى
دمها راسم زهرة
راسم رايـة ثورة
راسم وجه مؤامرة
راسم خلق جباره
راسم نـار
راسم عار
ع الصهيونية والاستعمار
والدنيا اللى عليهم صابرة
وساكته على فعل الأباليس
الدرس انتـهى
لموا الكراريس ..
ايه رأى رجـال الفكر الحر
فى الفكرادى المنقوشة بالدم
من طفل فقير مولود فى المر
لكن كان حلو ضحوك الفـم
دم الطـفل الفـلاح
راسم شمس الصباح
راسم شـجرة تفاح
فى جناين الاصلاح
راسم تمساح
بألف جناح
فى دنيا مليانة بالأشبـاح
لكنـها قلـبها مرتــاح
وساكتة على فعل الأباليس
الدرس انتـهى
لموا الكراريس …
ايه رأيك يا شعب يا عربى
ايه رأيك يا شعب الأحـرار
دم الأطـفال جايلك يحـبى
يقول انتـقموا من الأشـرار
ويسيل ع الأوراق
يتهجى الأسـماء
ويطـالب الآبـاء
بالثـأر للأبـناء
ويرسم سيف
يهد الزيـف
ويلمع لمعة شمـس الصيف
فى دنيا فيها النور بقى طيف
وساكتة على فعل الأباليـس
الدرس انتهى لموا الكراريس


وشادية ابدعت وغنتها اغنية انا معشتش الفترة دى ومحستش بيها غير لما قريت الابيات وشوفت الاغنية
علشان الى مبيحبش يقرا






يا رب تعجبكم
__________________
(نحن لن نستسلم ننتصر او نموت)
عمر المختار
[SIGPIC][/SIGPIC]
ابو الشوق غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
 


تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة


المواضيع المتشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
احدث سلاح صيد ايهاب ابو الوفا حمدى الصيد العام 5 10-12-19 01:46 PM
سلاح رهيب أبو شمس سوق المنتدى 11 10-09-08 08:44 AM
الى ا/صلاح فريد!!!!!!!!!!! ayman22 سوق المنتدى 2 09-12-16 10:59 AM
سلاح مستعمل trainman محدثات الصوت 2 09-05-15 09:19 PM
موسوعة سلاح ابو الشوق ادوات الصيد الثقيله 0 09-01-15 12:03 PM


الساعة الآن 11:21 AM


Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir