![]() |
| الإعلانات |
|
|||||||
| الورشة صيانه البنادق واصلاح مشاكلها الفنيه. |
|
|
أدوات الموضوع | إبحث في الموضوع | انواع عرض الموضوع |
|
|
#10 |
|
صياد متقدم
تاريخ التسجيل: Feb 2008
المشاركات: 875
معدل تقييم المستوى: 11 ![]() |
هات الشحم الي بيستخدموه الميكانيكيين .. من عند محلات إكسسوارات أو حتى قطع غيار العربيات .. بيسموه الشحم السعودي . و مكتوب عليه صنع في السعودية .. الشحم ده ممتاز و هو أغلى نوع .. العلبة ب 15 جنيه ...و بيتحمل الحرارة العالية و بيكون لونه بيج
اي جزء في البندقية بيتحرك لازم يكون بينه و بين أي جزء تاني مفصلة ..أو قضيب مسار .. هو ده الي حيتشحم .. بعد ما تفك الدبشك الخشبي فقط ... أما الجلبة الداخلية .. .. بتتشحم بالطريقة التالية ... و أنت بتعمر البندقية "" أثناء سحب الأجزاء .. "" توقف في المنتصف .. و خلي بالك لا تفلت منك و تجرحك ... المهم ... خلي حد يحط بإصبعه قطعة شحم على المكان الي بيخرج منه الهواء و الي بيكون خلف الطلقة مباشرة في وضع الإطلاق .. و كمل يا باشا تعمير ... حتلاقي الشحم راح إتسحب و إتشفط لجوة .. كده البندقية متعمرة ....إفصل التعمير من غير ما تضرب ... يعني و أنت ما سكها كأنك بتعمر ... إمسكها كويس جدا ..و دوس على الزناد و رجع الما صورة مكانها .. كرر العملية مع وضع الشحم من 4 إلى 8 مرات حسب الكمية الي بتحطها .. و بعدين .. عمر و إفصل التعمير كذا مرة عشان توزع الشحم جوه.. و أول 4 طلقات حتضربهم .. حيكونوا مكتومين .. و ضعاف . عشان البندقية حتخرج الشحم الزيادة .... بس يا باشا إسمع الصوت و شوف الأداء و إستمتع بالندف و إستشعر القوة لمدة 400 ضربة ... وبلغني
__________________
http://img217.imageshack.us/img217/3325/up1zn4.jpg التعديل الأخير تم بواسطة msgm ; 08-05-11 الساعة 07:45 PM |
|
|
|
|
|
المواضيع المتشابهه
|
||||
| الموضوع | كاتب الموضوع | المنتدى | مشاركات | آخر مشاركة |
| اول نزولت صيد بعد عمل الصيانه ل b16 | mohamed th15 | صور وفيديو الصيد ورحلاته | 7 | 10-05-07 10:00 PM |