الصيد فى مصر  
الإعلانات

العودة   الصيد فى مصر > الاسلحه > بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها

بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها معلومات عن بنادق ضغط الهواء والرش ومستلزماتها.

 
 
أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 08-05-15, 05:23 PM   #11
الصياد السكندرى
صياد جديد
 
تاريخ التسجيل: Mar 2008
المدينه: الإسكندرية عروس البحر
المشاركات: 49
معدل تقييم المستوى: 7
الصياد السكندرى مستواه غير معروف
افتراضي رد: طلب صغير

بص يا عم عاصم من حيث اللأستيل المستخدم فلا أستطيع معرفة ما هو الأجود لأننى محاسب و لكن لو فيه فى المنتدى مهندس أنتاج فياريت يدخل مواقع الشركات فرقم الأستيل موجود فى موقع الشركات فهو أهل بذلك لأنه عمله أما أنا محاسب يعنى معرفش غير الفلوس الفلوس و بس
جامو أرخص هل يجب أن يكون الأغلى هو الأفضل دائما (لا طبعا),لماذا لأن أسبانيا صحيح هى دولة أوروبية ولكن فيها نسبة بطالة و تعداد سكانها فى أزدياد و تملك المال ,أما المانيا فتعداد سكانها فى أنخفاض شديد و هناك تخوف من أنقراض الجنس الألمانى ( دول حتى ما بيحبوش يتجوزوا علشان ميخلفوش دى أكبر مشكلة فى ألمانيا ) ودى بنسميها دولة كثيفة رأس المال أى تملك المال ولكن لا تملك الأيدى العاملة لذلك العمالة فى ألماني أغلى عمالة فى العالم و طبعا تكلفة العمالة تدخل فى تكلفة المنتج و علاقتها بالسعر طردية أما العمالة فى أسبانيا فهى فى المتوسط تقريبا عكس مصر و الصين تعداد السكان عالى فهى دول كثيفة الأيدى العاملة فسعر العمالة يكون فى أدنى مستوياتها
من ناحية أخرى ما نسمي ثمن الشهرة فألمانيا هى أول دولة و بالتحديد شركة ديانا التى أنتجت البنادق الهوائية فى العالم أسأل أى حد عن أحسن سلاح حيرد على طول الألمانى فهى بنت شهرة و ركزت عليها ( من الأخر بتبيع عل أسمها القديم ) ............. معلش مش حتكلم عن الشهرة لأنه موضوع غاية فى التعقيد و التشابك ولا يخص سوى المهتمين بالعلوم المالية لأن شرحه صعب علشان خاطر نظريات دورة حيات المنتج و الظروف السياسية و الأقتصادية لكلا البلدين المصدر و المستورد و تفضيلات العملاء الذى يؤثر مباشر على منحنى العرض و منحنى الطلب و ..........................إلخ
كما أن التكلفة اللو جستية عليها عامل كبير جدا و تكلفة الطاقة و النظام الضريبى المتبع
من الأخر يا عاصم أنا مش عارف أشرح الموضوع كويس لأنه صعب جدا أنه يتبسط لغير الماليين أكيد عندك حد من أصحابك أتخرج من تجارة أسألة و خلية يشرحلك على رواقة
أما من ناحية السرعة دى على حسب الصيدة اللى أنت عايزها يعنى ماينفعش أشترى 350 ماجنوم أو هانتر1250 علشان أصطاد طيور صغيرة و أيضا مش حجيب ديانا 20 أو جامو 400 علشان القمرى و الأرانب دى سرعات الشركة أنتجتها لتلبى جميع الأذواق فشركة ديانا واحدة فقط فى ألملنيا تلبى رغبات العالم كله يعنى واحد فى أمريكا عايز ديانا 20 فى واحد زيه فى مصر و واحد فى السعودية و أخر فى الكويت و جنوب أفريقيا و روسيا .........و كذلك جامو فطبيعة الصيد و المنطقة هى التى تحكم قوة و سرعة البندقية .
الصياد السكندرى غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
 

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع
إبحث في الموضوع:

البحث المتقدم
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة


المواضيع المتشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
أقتراح صغير القناص بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها 24 10-10-30 10:13 AM
::طلب صغير جدا:: yafawzy الصيد العام 11 10-10-11 04:26 AM
خدش صغير راعبنى ! amlabib الورشة 3 10-07-26 03:13 PM


الساعة الآن 04:52 PM


Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir