عرض مشاركة واحدة
غير مقروء 11-07-08, 06:22 PM   #89
sghr220
صياد نشيط
 
الصورة الرمزية sghr220
 
تاريخ التسجيل: Aug 2010
المشاركات: 306
معدل تقييم المستوى: 9
sghr220 في بداية الطريقsghr220 في بداية الطريقsghr220 في بداية الطريقsghr220 في بداية الطريقsghr220 في بداية الطريقsghr220 في بداية الطريقsghr220 في بداية الطريقsghr220 في بداية الطريقsghr220 في بداية الطريق
افتراضي رد: أرجو أن نكتفي بهذا القدر من مسدسات البلي.

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmadkader مشاهدة المشاركة
أنا إنتقيت جملة واحدة من عبارة حضرتك ، و هذه الجملة تتفق مع كلامى !! و لا ينبغى أبدا أن ينفصل المنتدى عن المجتمع لأنه يعبر عن مصر و إسمه الصيد فى مصر مش فى حتة تانية
أنا أختلف مع حضرتك جملة و تفصيلاً ، لأن مافيش صيد أو رماية بدون سلاح ، و الصياد الذى يهتم بالصيد فقط و لا يعلم شيئا عن السلاح هو ليس صيادا فى حقيقة الأمر ، زى بالظبط اللى بيعرف يسوق و مبيفهمش حاجة فى الميكانيكا ، تقدر تسميه سواق ؟
و لو مكانش السلاح من إهتمامات المنتدى فلماذا يخصص له المنتدى قسم للسلاح النارى و قسم لورشة الأسلحة و قسم للأسلحة الهوائية ؟ معرفش الصراحة ، فى نظرى الشخصى المتواضع ، الصيد = سلاح
و عشان حضرتك اخترت جزء من كلامي فهذا لا يعني بالضرورة انه صحيح بمفرده و لكن هو صحيح في سياق باقي الكلام.
و بعدين انت جاي لميكانيكي المنتدى تقوله اللي يعرف و اللي ميعرفش راجع حضرتك مشاركاتي من يوم ما سجلت تلاقيها كلها فك و تركيب و تعديل و اعتقد ده برضه يديك فكره عن سياق الحديث.
اما الصيد يساوي سلاح و مثال السواق اللي ميعرفش في الميكانيكا فمعلش دي فيها مغالطة صغيرة يعني ايه؟؟؟؟ الصيد غريزي لحد كبير و حتى لو النشان مش قد كده تلاقي الحصيلة كويسة نوعا يعني ممكن في سنه او اقل الشخص العادي او اللي ممسكش بندقية قبل كده يبقا صياد ممتاز و في المنتدى امثلة على ذلك كثيرة و ممتازة لأن الصيد حاجة تقريبيه كده ايه اللي ممكن يقع و ايه اللي مش ممكن.
اما في الرمايه مفيش حاجه بالتقريب لازم Exact...و في الحاله دي لازم معرفة قويه بالسلاح و صيانته و طريقة حمله و ضبط النفس و الكلام ده و في الحالi دي برضi الرمايه لا تساوي سلاح.
و كقاعده عامه يعرفها كل المتخصصين في مجال الرمايه او الصيد او السلاح "السلاح الربع و الرامي الثلاث ارباع".
و بعدين لو الصيد = سلاح مكانش واحد زي الدكتور محمود ينزل كل مره بالرمسيس بتاعته يقش الحمام و اليمام و الناس العتاوله بالديانات و البي اس و الجامو ترجع زي ما تنزل و المحصلة صفر.
sghr220 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس