1. youtube
  2. new

الاسلحه الناريه معلومات عن الاسلحه الناريه وذخائرها.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 11-09-27, 03:26 AM
Ahmed Youssef Ahmed Youssef غير متواجد حالياً
صياد متفاعل

Ahmed Youssef في بداية الطريقAhmed Youssef في بداية الطريقAhmed Youssef في بداية الطريقAhmed Youssef في بداية الطريقAhmed Youssef في بداية الطريقAhmed Youssef في بداية الطريق
Thumbs up وزارة الداخلية تحدد شروط تراخيص السلاح

حددت وزارة الداخلية شروط استخراج ترخيص السلاح التي تتضمن أن لا يقل سن المتقدم عن 21 عاما وأن لايكون من المشتبه فيهم

أو من مرضى الأمراض النفسية أو العصبية أو المحكوم عليهم أو المنفذين لعقوبات حبس سابقة، اللياقة الصحية لحمل السلاح.

جاءت هذه التصريحات بعد تزايد طلبات تقديم السلاح بعد ثورة يناير, وتضمنت الشروط أن يتم تقديم الطلبات الفردية للأشخاص للقسم التابع له محل الإقامة، أما بالنسبة للشركات الخاصة فيتم تقديم الطلب لإدارة الرخص بقطاع مصلحة الأمن العام.

وفيما يلي نص الشروط الواجب توافرها:

1- ألا يقل السن عن 21 سنة ولم يحكم عليه بعقوبة جناية أو الحكم عليه بعقوبة الحبس لمدة سنة على الأقل فى جريمة من جرائم الاعتداء على النفس أو المال أو العرض .
2- لم يصدر ضده أكثر من مرة حكم بالحبس ولو لأقل من سنة فى إحدى هذه الجرائم.
[size="4"]3- لم يحكم عليه بعقوبة مقيدة للحرية فى جريمة مفرقعات أو إتجار فى المخدرات أو السرقة أو الشروع فيها أو إخفاء أشياء مسروقة.[/size]
4- لم يحكم عليه فى أى جريمة استعمل فيها السلاح.
5- لا يكون من المتشردين أو المشتبه فيهم أو الموضوعين تحت المراقبة.
6- ألا يكون قد أثبت إصابته بمرض نفسى أو عقلى وأن تتوافر فيه اللياقة الصحية لحمل السلاح .
7- أن يتوافر لديه الإلمام باحتياطات الأمن الواجبة عند التعامل مع السلاح .
8- يشترط تقدم طالب الترخيص بمبررات كافية وجدية للترخيص له.
إجراءات الترخيص بإحراز وحيازة سلاح:
يقدم طلب الترخيص لإحراز وحيازة سلاح ملصقا به طابع شرطة فئة 3 جنيه إلى مأمور القسم أو المركز الذى يتبعه محل اقامة الطالب مرفقاً به : صحيفة الحالة الجنائية – عدد 2 صور فوتوغرافية – إقرار بعدم وجود رخصة سلاح أو شهادة إعفاء أو إخطار سارية المفعول – بيان بمبررات الترخيص – شهادتين طبيتين من أخصائي تفيد لياقة الطالب صحياً (باطنة – نظر)- المؤهل الدراسي بالنسبة لذوى المؤهلات أو شهادة محو الأمية لغيرهم حتى سن 35 سنة ويعفى من تقديمها ما يزيد على ذلك.

الرسوم المقررة لاستخراج سلاح :
4 جنيهات رسم تخصيص – 3.10 ضريبة الدمغة – 25 جنيها رسم تنمية موارد الدولة – 20 جنيه نموذج رخصة السلاح المؤمنة – 4.40 رسم استخراج تصريح شراء السلاح .

غير مقروء 11-09-27, 03:30 AM   #2
عادل عبده
صياد قديم
الصورة الرمزية عادل عبده

عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده غير متواجد حالياً

يامسهل يارب بس الموضوع ده هيغلى السلاح اكتر واكتر

التوقيع:
((فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا يُرْسِلِ السَّمَاء عَلَيْكُم مِّدْرَارًا وَيُمْدِدْكُمْ بِأَمْوَالٍ وَبَنِين َ وَيَجْعَل لَّكُمْ جَنَّاتٍ وَيَجْعَل لَّكُمْ أَنْهَارًا))

اللهم انى استغفرك واتوب اليك

*اللهم انت ربى لا اله الا انت سبحانك خلقتنى وانا عبدك وانا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ماصنعت ابوء لك بنعمتك على وابوء لك بزنبى فأغفر لى فأنهه لايغفر الزنوب الا انت *

غير مقروء 11-09-27, 03:37 AM   #3
YOSSEF EL MASRY
صياد متقدم
الصورة الرمزية YOSSEF EL MASRY

YOSSEF EL MASRY في بداية الطريقYOSSEF EL MASRY في بداية الطريقYOSSEF EL MASRY في بداية الطريقYOSSEF EL MASRY في بداية الطريقYOSSEF EL MASRY في بداية الطريق YOSSEF EL MASRY غير متواجد حالياً

الله بنور علي حضرتك
الموافقة علي الترخيص تستغرق زي السابق
انا شايف ان الشروط سهلة معقول كدة بس مفيش اي حاجة مستخبية
شكرا

التوقيع: اذا دعتك قدرتك علي ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك
يا مصر قومي وشدي الحيل كل اللي تطلبية عندي
كان تقيمي 27 وانخفض الي 5 دون سبب
27-6-2011

غير مقروء 11-09-27, 04:11 AM   #4
sam
صياد متفاعل
الصورة الرمزية sam

sam مستواه غير معروفsam مستواه غير معروف sam غير متواجد حالياً

انا لن اصدق حتي يتم الترخيص لأحد الناس بهذه الشروط اشوف الأول علشان اصدق

التوقيع: إنه ليس ثأرك وحدك، لكنه ثأر جيلٍ فجيل
وغدًا..
سوف يولد من يلبس الدرع كاملةً، يوقد النار شاملةً،
يطلب الثأرَ، يستولد الحقَّ، من أَضْلُع المستحيل
لا تصالح...
ولو قيل إن التصالح حيلة
إنه الثأرُ تبهتُ شعلته في الضلوع.. إذا ما توالت عليها الفصول..
ثم تبقى يد العار مرسومة (بأصابعها الخمس) فوق الجباهِ الذليلة!

غير مقروء 11-09-27, 05:03 AM   #5
ramyhekal
صياد متقدم
الصورة الرمزية ramyhekal

ramyhekal في بداية الطريقramyhekal في بداية الطريقramyhekal في بداية الطريقramyhekal في بداية الطريقramyhekal في بداية الطريقramyhekal في بداية الطريقramyhekal في بداية الطريقramyhekal في بداية الطريقramyhekal في بداية الطريقramyhekal في بداية الطريقramyhekal في بداية الطريق ramyhekal غير متواجد حالياً

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sam مشاهدة المشاركة
انا لن اصدق حتي يتم الترخيص لأحد الناس بهذه الشروط اشوف الأول علشان اصدق
وانا كمان زيك بالظبط

التوقيع:
يامثبت القلوب ثبت قلبى على دينك
يامصرف القلوب صرف قلبى الى طاعتك

غير مقروء 11-09-27, 05:15 AM   #6
صقر ابوحسانين
صياد متفاعل

صقر ابوحسانين مستواه غير معروف صقر ابوحسانين غير متواجد حالياً

دى الشروط الطبيعيه ومن زمان وهى كده ولكن اخونا نسى موضوع (وثيقه التعارف) ودى من خلالها الضابط بيغلث على طالب الرخصه والله اعلم وعلى فكره انا معايا رخصه من حوالى 10 سنين ودى حاجه عاديه يعنى مفيش حاجه اتلغت من الموضوع ده المهم مبرر الترخيص

غير مقروء 11-09-27, 07:11 AM   #7
ebrahem
صياد متقدم

ebrahem في بداية الطريقebrahem في بداية الطريقebrahem في بداية الطريقebrahem في بداية الطريقebrahem في بداية الطريقebrahem في بداية الطريقebrahem في بداية الطريقebrahem في بداية الطريقebrahem في بداية الطريقebrahem في بداية الطريقebrahem في بداية الطريق ebrahem غير متواجد حالياً

مشكور على المعلومات يا سيد احمد

غير مقروء 11-09-27, 08:17 AM   #8
heshamfk
صياد جديد

heshamfk مستواه غير معروف heshamfk غير متواجد حالياً

نسي كمان شيك مقبول الدفع بقيمة 70 جنيه لصالح مدير مصلحة التدريب بوزراة الداخلية يسلم في اقرب قطاع امن مركزي لدائرة القسم

غير مقروء 11-09-27, 11:28 AM   #9
elmasrey123
المشرف العام

elmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدى elmasrey123 غير متواجد حالياً

كويس والله دا انا عايز اطلع رخصة

غير مقروء 11-09-27, 12:43 PM   #10
shadymageed
صياد متقدم
الصورة الرمزية shadymageed

shadymageed في بداية الطريقshadymageed في بداية الطريقshadymageed في بداية الطريقshadymageed في بداية الطريق shadymageed غير متواجد حالياً

ممكن سؤال ايه هيه مبررات يعنى ممكن تكون ايه ؟؟؟ مهوه ممكن اقول اى حاجه ويرفضوها وايه موضوع الشيك ده اديله شيك ليه اصلا ويا استاذ احمد المعلموات دى انته جايبها منين انا سالت عنالتراخيص هوه هوه نفس النظام القديم

التوقيع: عاشق تراب مصر

إبحث في الموضوع:

البحث المتقدم