الصيد فى مصر  
الإعلانات

العودة   الصيد فى مصر > الاقسام العامه > صور وفيديو الصيد ورحلاته

صور وفيديو الصيد ورحلاته ميديا عن الصيد والاسلحه ورحلات صيد الاعضاء.

 
 
أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 12-04-19, 10:10 PM   #5
أبو صفية
صياد متفاعل
 
الصورة الرمزية أبو صفية
 
تاريخ التسجيل: Apr 2012
المدينه: دمياط - فارسكور
المشاركات: 190
معدل تقييم المستوى: 8
أبو صفية في بداية الطريقأبو صفية في بداية الطريقأبو صفية في بداية الطريقأبو صفية في بداية الطريقأبو صفية في بداية الطريقأبو صفية في بداية الطريقأبو صفية في بداية الطريقأبو صفية في بداية الطريقأبو صفية في بداية الطريق
افتراضي رد: الجامو و السمك

بالنسبة لصيد السمك بالبندقية الرش بالتفصيل كالأتى مع إحترامى للأخ الى بيقول السمك كتير و ممكن تضرب عشوائى

صيد السمك بالبندقية الرش بيكون فى الأيام المشمسة لأن مع إرتفاع درجة حرارة الماية بتقل نسبة الأكسجين فى المية فيطلع السمك يفقم أو يتنفس من السطح دا بصفة عامة و لكن فى الفترة الى إحنا فيها دى دا موسم تكاثر
ذكور السمك الكبيرة بتكون قريبة من الشط و كذلك الأمهات عشان تبخ البيض
المهم لو عاوز تصيد سمك لازم تكون رأس السمكة واضح لك و ما يكونش تحت المية بأكتر من سنتى أو إثنين عشان ظاهرة إنكسار الماء
و عموما الرشاية لو جات فى أى مكان فى جسم السمكة غير مركز رسهاما حتموتش و دا طبعا سمك فى مية
و طين و عكارة
لازم تيجى فى مركز الرأس و السمكة بتتشل و تطف على وش المية

أما بخصوص بجبهم إزاى بعد ما تتضرب
أنا عامل صنارة من غابة بلدى طولها 4 متر و فيها خيط شعر 80 قوى جدا و رابط فيها هلب ( 3 صنارات فى بعض )
و بقرب الخيط من السمكة و بالطبع الهلب بيجى تحتها و تنتش جامد شوية و الهلب يجيبها إن شاء الله
بس دى حتكون صعبة شوية فى الأول لحد ما تبدأ تركز إيدك

أنا بالنهار ما بصدش غير السمك و فى الليل فراخ الماية و للأسف أنا ما كنتش بصور صيدى قبل كدا و لكن إن شاء الله فى أول طلعة فراخ راح تتبسط برده بالصيد
و أنا من دمياط و رقمى 01146577553و إن شاء الله طالع بكرة برده أصيد سمك بس ربنا يسهل و الشمس تكون ساطعة لأن لو فيه غيوم حتى لو السمك موجود مش بتشوفه و لو حضرتك مهتم ممكن تيجى معايا
أبو صفية غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
 

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع
إبحث في الموضوع:

البحث المتقدم
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة


المواضيع المتشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
صيد السمك !!! Angel الموضوعات العامه 2 12-02-28 09:17 AM
انا بحب صيد السمك ايهاب الشيخ صيد السمك 5 11-08-23 09:48 PM
صيد السمك في امريكا هشام عزب صيد السمك 5 11-06-27 07:30 PM
سؤال عن صيد السمك eng_ahmed صيد السمك 11 11-06-02 12:48 PM
صيد السمك بالبندقية أسامه خطاب بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها 42 10-01-24 05:41 PM


الساعة الآن 11:46 AM


Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir