الصيد فى مصر  
الإعلانات

العودة   الصيد فى مصر > سوق المنتدى > البنادق الهوائيه

البنادق الهوائيه بنادق الصيد ومسدسات الغاز.

إضافة رد
 
أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 12-04-11, 03:51 PM   #1
Consul
الاب الروحي للمنتدى

اوسمتي

 
الصورة الرمزية Consul
 
تاريخ التسجيل: Sep 2010
المدينه: مصر المحروسة
المشاركات: 1,573
معدل تقييم المستوى: 23
Consul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيده
إرسال رسالة عبر Skype إلى Consul
افتراضي رد: مطلوب اى بندقية للتدريب

بارك الله فيك أخي الحبيب...أخشي أن المبلغ المحدد يادوب وبالكاد يشتري بندقية رمسيس أو صيني ( تعبانة خالص ) مستعملة وقديمة ومتهالكة محتاجة تصليح ودهانات وتغيير سوستة وجلب ونيشانات...هاتصرف عليها أكثر من ثمنها...وفي الآخر وبعد هذه المصاريف هاتكرهك في التدريب على الرماية وتكرهك في العيشة كلها...معلش أصبر شوية وجمع مبلغ لا يقل عن 500 أو 600 جنيه ممكن تلاقي بندقية مستعملة نضيف شوية وفيها الرمق علشان تتدرب عليها...لكن حرام ترمي فلوسك على الأرض...طبعا أنا في رأيي الشخصي أن أحسن بندقية تتدرب عليها وتحببك في الرماية والصيد هي النوريكا سبورت عيار 5,5 ( نمرة 2 ) صناعة أسباني حجمها وطولها ومسكتها متوازنة وخامتها وتقفيلها ممتاز طبعا خفيفة الوزن وحديثة نيشاناتها فوسفورية سريعة التجميع ودقيقة وسرعتها متوسطة 160 م/ث مناسبة جدا لمبتدئ وحتى للصياد المحترف...لكن سعرها جديد في حدود 1400-1500 جنيه...تمنياتي لك بالتوفيق...مع خالص تحياتي...
__________________
اللهم آتنا في الدنيا حسنة وفي الآخرة حسنة وقنا عذاب النار
Consul غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-04-11, 04:08 PM   #2
ِAhmedAlaa2007
صياد قديم
 
تاريخ التسجيل: Jul 2011
المدينه: القاهرة
المشاركات: 1,353
معدل تقييم المستوى: 80
ِAhmedAlaa2007 من اهم اعضاء المنتدىِAhmedAlaa2007 من اهم اعضاء المنتدىِAhmedAlaa2007 من اهم اعضاء المنتدىِAhmedAlaa2007 من اهم اعضاء المنتدىِAhmedAlaa2007 من اهم اعضاء المنتدىِAhmedAlaa2007 من اهم اعضاء المنتدىِAhmedAlaa2007 من اهم اعضاء المنتدىِAhmedAlaa2007 من اهم اعضاء المنتدىِAhmedAlaa2007 من اهم اعضاء المنتدىِAhmedAlaa2007 من اهم اعضاء المنتدىِAhmedAlaa2007 من اهم اعضاء المنتدى
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى ِAhmedAlaa2007 إرسال رسالة عبر Skype إلى ِAhmedAlaa2007
افتراضي رد: مطلوب اى بندقية للتدريب

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة consul مشاهدة المشاركة
بارك الله فيك أخي الحبيب...أخشي أن المبلغ المحدد يادوب وبالكاد يشتري بندقية رمسيس أو صيني ( تعبانة خالص ) مستعملة وقديمة ومتهالكة محتاجة تصليح ودهانات وتغيير سوستة وجلب ونيشانات...هاتصرف عليها أكثر من ثمنها...وفي الآخر وبعد هذه المصاريف هاتكرهك في التدريب على الرماية وتكرهك في العيشة كلها...معلش أصبر شوية وجمع مبلغ لا يقل عن 500 أو 600 جنيه ممكن تلاقي بندقية مستعملة نضيف شوية وفيها الرمق علشان تتدرب عليها...لكن حرام ترمي فلوسك على الأرض...طبعا أنا في رأيي الشخصي أن أحسن بندقية تتدرب عليها وتحببك في الرماية والصيد هي النوريكا سبورت عيار 5,5 ( نمرة 2 ) صناعة أسباني حجمها وطولها ومسكتها متوازنة وخامتها وتقفيلها ممتاز طبعا خفيفة الوزن وحديثة نيشاناتها فوسفورية سريعة التجميع ودقيقة وسرعتها متوسطة 160 م/ث مناسبة جدا لمبتدئ وحتى للصياد المحترف...لكن سعرها جديد في حدود 1400-1500 جنيه...تمنياتي لك بالتوفيق...مع خالص تحياتي...
تحية خاصة وواجبة للاب الروحي للمنتدي
اما بعد
فعلا النوريكا سبورت من البنادق التي اثبت جدراتها في الرماية وخاصة للصياد المبتدأ وخاصة مع الرش الجامو ماتش والحمد لله فعلا اشتريت واحدة نمرة 2 من شهرين والحمد لله بقيت بجمع رش علي بعضه من مسافة 15 متر وطبعا سترايت شوت ولكن
السؤال الذي يطرح نفسه هنا (( مع العلم انني لم اجرب البندقية في الصيد نهائيا الا مرة واحدة وقعت فيها غراب من مسافة فوق 15 متلا واقل من 20 وكانت سترايت شوت برده ))
ما هي اقصي مسافة يمكن ان اضرب عليها سترايت شوت ؟
ولو مثلا عايز اضرب علي مسافة 40 متر اعمل ايه ؟ ولا المسافة ده صعبة علي بندقية ضعيفة ذي النوريكا
مع العلم ان الرش المستخدم جامو ماتش
وشكرا
ِAhmedAlaa2007 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-04-11, 04:30 PM   #3
Consul
الاب الروحي للمنتدى

اوسمتي

 
الصورة الرمزية Consul
 
تاريخ التسجيل: Sep 2010
المدينه: مصر المحروسة
المشاركات: 1,573
معدل تقييم المستوى: 23
Consul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيده
إرسال رسالة عبر Skype إلى Consul
افتراضي رد: مطلوب اى بندقية للتدريب

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ِahmedalaa2007 مشاهدة المشاركة
تحية خاصة وواجبة للاب الروحي للمنتدي
اما بعد
فعلا النوريكا سبورت من البنادق التي اثبت جدراتها في الرماية وخاصة للصياد المبتدأ وخاصة مع الرش الجامو ماتش والحمد لله فعلا اشتريت واحدة نمرة 2 من شهرين والحمد لله بقيت بجمع رش علي بعضه من مسافة 15 متر وطبعا سترايت شوت ولكن
السؤال الذي يطرح نفسه هنا (( مع العلم انني لم اجرب البندقية في الصيد نهائيا الا مرة واحدة وقعت فيها غراب من مسافة فوق 15 متلا واقل من 20 وكانت سترايت شوت برده ))
ما هي اقصي مسافة يمكن ان اضرب عليها سترايت شوت ؟
ولو مثلا عايز اضرب علي مسافة 40 متر اعمل ايه ؟ ولا المسافة ده صعبة علي بندقية ضعيفة ذي النوريكا
مع العلم ان الرش المستخدم جامو ماتش
وشكرا
بارك الله فيك حبيب قلبي...ده بس من ذوقك وكرم أخلاقك...مبروك عليك العروسة ( يا زين ما إخترت جمال وخفة دم وأصل وحسب ونسب ) ربنا يديك خيرها ويكفيك شرها وتملأ لك البيت باليمام والحمام والبط المسكوفي...بالنسبة لأقوى مدي مؤثر في بندقية متوسطة سرعتها 160 م/ث هو 20-30 متر ( أعتقد كافية جدا وتؤدي الغرض وزيادة ) ومازاد على هذه المسافة وحتى 50 متر يرجع لقوة إبصارك ومدى حرفنتك ودقتك في إصابة الهدف ( طبعا بالتدريب وإكتساب الخبرة ) ولا ننسى أو نغفل نوع الرش المستخدم للمسافات البعيدة ( والذي لا يصلح للمسافات القريبة حتى لا يسرق الطير ) كالماجنوم واللونج دستانس والماستر بوينت ( رش خفيف ومدبب مقاومته للهواء قليله وله قوة إختراق عالية )...وإن كنت لا أفضل الرماية أو الصيد لمسافات أبعد من 30 متر إلا بإستخدام البنادق القوية ( هاي باور ) وفي هذه الحالة أفضل إستخدام التيليسكوب ( طبعا للأهداف الخاصة البعيدة وصعبة المنال )...خالص تحياتي...
__________________
اللهم آتنا في الدنيا حسنة وفي الآخرة حسنة وقنا عذاب النار
Consul غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
إضافة رد

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع
إبحث في الموضوع:

البحث المتقدم
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة


المواضيع المتشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
مركز النخبة للتدريب abosamer ادوات الصيد الثقيله 5 12-02-28 08:16 PM
وصول 93 طرد "طلقات" لإحدى أندية الرماية للتدريب سامح عاشور الموضوعات العامه 0 12-01-05 11:44 AM
مجموعة اهداف للتدريب على الرماية essam assem بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها 4 11-08-15 05:04 PM
اريد شراء بندقية صينى او معادى نمرة 2 بحالة جيدة للتدريب khatap البنادق الهوائيه 8 11-05-02 01:06 PM
مطلوب بندقية osha966 بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها 0 11-03-15 11:22 PM


الساعة الآن 02:36 PM


Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir