الصيد فى مصر  
الإعلانات

العودة   الصيد فى مصر > الاسلحه > بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها

بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها معلومات عن بنادق ضغط الهواء والرش ومستلزماتها.

إضافة رد
 
أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 10-10-08, 01:21 AM   #1
abosamer
صياد متقدم
 
الصورة الرمزية abosamer
 
تاريخ التسجيل: Apr 2010
المدينه: الجيزة
المشاركات: 640
معدل تقييم المستوى: 9
abosamer في بداية الطريقabosamer في بداية الطريقabosamer في بداية الطريقabosamer في بداية الطريقabosamer في بداية الطريق
Question رد: للعلم بالشىء ليس اكثر

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد حافظ مشاهدة المشاركة
هو أحنا مفيش فى بلدنا أى حاجة كويسة
أول ما تبقى قوانين ألبلد بتتعارض مع مصالحنا على طول ننزل شتيمة و سب فى مصر و أللى ماسكينها
طيب نحلل ألمواضيع بوجهة نظر منطقية
أحنا عندنا حيازة و حمل بنادق ضغط الهواء بقصد ألرماية و ألصيد غير مجرم قانوناً فى أنجلترا و معظم دول أوروبا
ممنوع حيازة نفس ألبنادق أللى بينزل معظمنا بيها وسط ألمساكن أذا كانت سرعتها تتجاوز 120 متر ألا برخصة حمل
سلاح نارى طيب لو واحد مننا حاول يدخل ببندقية رمسيس مطار هيثرو تعتقدوا هايتعمل معاه أيه معجون ألآسنان
و محاليل العدسات و ألمشروبات ألغازية ممنوع صعودها على ألطائرة فما بالكم بمن يحاول ألصعود بسلاح مميت
ألناس أللى أحنا نفسنا نبقى زيهم دول بيعبروا عن رأيهم بطرق محترمة و بيحترموا ألرأى ألآخر أما أحنا
ألرأى ألآخر ده أبن تيــــــــــــــت يا جماعة أحترموا بلدكم و حكامكم لكى يحترموكم و أللى مش عاجبه
ألآوضاع يشوفله وطن تانى أو يحاول تغيير ما لا يرضيه
مثلاً سيادة ألمستشار عرض أنه يقوم بأنشاء جمعية للصيد للمطالبة بحقوقنا و ألدفاع عن مصالحنا و طلب شيئ
بسيط جداً صورة بطاقة من كل واحد فينا تقدروا تقولوا عملتم أيه خذلتم ألرجل
و أخيرا
أن ألله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم


بسم الله الرحمن الرحيم
الأخ العزير الأستاذ محمد حافظ ارجو ان لا تكون تقصيدني بهذا الكلام لأنك لو كنت تقصدني فحضرتك فهمتني خطأ اولا انا معنديش مصالح يعني مليش استفاده من حيث لا حد حد حيجبلي من بره ولا انا شغال بييع بنادق ضغط الهواء ثانيا انا لم اشتم في مصر ولم اشتم في اللي حاكمينها انا اصف وضع احتكار وغيره واضن الناس والجرايد والقنوات الفضائية كلها بتقول ان البلد فيها احتكار ومحسوبية وفساد وووووو الخ ده وصف للواقع مش شتيمة يعني لما تقول لحد ان الشمس موجوده ويرد عليك انت بتكذب يبقي هو ضرير ثالثا تشبيه مصر ببريطانيا ده كتشبيه الطائرة بالعجله فكلهم وسائل مواصلات ولكن الفرق كبير والله الهادي
__________________
إنه ليس ثأرك وحدك، لكنه ثأر جيلٍ فجيل
وغدًا..
سوف يولد من يلبس الدرع كاملةً، يوقد النار شاملةً،
يطلب الثأرَ، يستولد الحقَّ، من أَضْلُع المستحيل
لا تصالح...
ولو قيل إن التصالح حيلة
إنه الثأرُ تبهتُ شعلته في الضلوع.. إذا ما توالت عليها الفصول..
ثم تبقى يد العار مرسومة (بأصابعها الخمس) فوق الجباهِ الذليلة!
abosamer غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 10-10-08, 04:50 PM   #2
محمد حافظ
صياد متقدم
 
تاريخ التسجيل: Jun 2010
المدينه: الجيزة
المشاركات: 510
معدل تقييم المستوى: 8
محمد حافظ مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى محمد حافظ إرسال رسالة عبر Skype إلى محمد حافظ
افتراضي رد: للعلم بالشىء ليس اكثر

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abosamer مشاهدة المشاركة
بسم الله الرحمن الرحيم
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abosamer مشاهدة المشاركة

الأخ العزير الأستاذ محمد حافظ ارجو ان لا تكون تقصيدني بهذا الكلام لأنك لو كنت تقصدني فحضرتك فهمتني خطأ اولا انا معنديش مصالح يعني مليش استفاده من حيث لا حد حد حيجبلي من بره ولا انا شغال بييع بنادق ضغط الهواء ثانيا انا لم اشتم في مصر ولم اشتم في اللي حاكمينها انا اصف وضع احتكار وغيره واضن الناس والجرايد والقنوات الفضائية كلها بتقول ان البلد فيها احتكار ومحسوبية وفساد وووووو الخ ده وصف للواقع مش شتيمة يعني لما تقول لحد ان الشمس موجوده ويرد عليك انت بتكذب يبقي هو ضرير ثالثا تشبيه مصر ببريطانيا ده كتشبيه الطائرة بالعجله فكلهم وسائل مواصلات ولكن الفرق كبير والله الهادي
ألآخ ألعزيز أبو سمير أنا قصدت بكلامى كل من تناول ألسلبيات فى مصر و نظر ألى نصف ألكوب ألفارغ دون ألنصف ألملآن لماذا لم يرد أحد و يشيد بيقظة رجال ألآمن فى ألمطارات و ألموانئ ألمصرية ثم أيه دخل ألآحتكار و عز و غيره بموضوعنا , أحنا هنا بنتناول واقعة محددة أن فى واحد حاول يدخل بسلاح ممنوع و بطريقة غير مشروعة و أنظبط , فلما ألكلام يتعمم و كل من لديه شيئ مضايقه فى ألبلد يضيفه لموضوع ألنقاش ألآساسى يبقى كده ألموضوع هايوسع و يبهوق , تخيلوا لو أى واحد فيكم كان مكان موظف ألجمارك أللى أكتشف ألواقعة و قرأ هذه ألمشاركات ألتى تصفه بألتعنت و ألجهل و غيره فماذا سيكون موقفه , ثم أنت بتكلم أنك مش صاحب مصلحة كلامك غلط ليه لآن أى واحد فينا من مصلحته دخول ألآسلحة و و صولها أليه بسعر جيد لكونه من هواة ألسلاح و ألصيد , و أحد أهم أسباب غلاء ألآسعار هو ألسلبية مشكلة ألشعب قبل ألحكومة , أنت نفسك عملت أيه أيجابى قبل ما ترص سلبيات ألبلد فكرت تقاطع ألتجار ألجشعين أو توفر مصدر أخر لك و لزملاءك بأسعار معقولة , فكرت تخاطب ألمصانع ألحربية لتعديل مواصفات أنتاجها , فكرت تشترك فى جماعة أو كيان يحمى حقوقك , طبعاً لآ , مصر مش قليلة و لو كانت تمر بوعكة أحنا سببها و مرضها , ده كفاية جداً نظرتك لوطنك على أنه عجلة بألقياس لبريطانيا ألطائرة , أى أنهزامية و سلبية أكثر من ذلك
أخيراً أحب أقولك ألضرير هو من يرى ألآمور بمنظور و احد من جانبه و يغفل رؤية ألآخرين و يتهاون بها
و تقبل تحياتى
محمد حافظ غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
إضافة رد

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع
إبحث في الموضوع:

البحث المتقدم
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة


المواضيع المتشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
اشحم بالشحم ده يا جماعه ولا لا samraghost الورشة 20 10-12-01 03:04 PM
رحلة صيد اكثر من رائعة مصطفى قناص الليل صور وفيديو الصيد ورحلاته 28 10-10-12 11:14 PM
ياريت الافاده للعلم hoka بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها 8 10-09-29 07:12 AM
اكبر محل فى القاهرة احمد عزيز سوق المنتدى 13 10-03-07 08:21 AM
اكبر انواع الصقور علي الاطلاق عاصــم الشبراوينــي الصيد بالصقور 1 08-05-14 04:54 AM


الساعة الآن 10:18 PM


Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir