الصيد فى مصر  
الإعلانات

العودة   الصيد فى مصر > الاسلحه > الورشة

الورشة صيانه البنادق واصلاح مشاكلها الفنيه.

إضافة رد
 
أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 12-01-22, 02:28 AM   #1
adel152
خبير اسلحه .& عضو ذهبى

اوسمتي

 
تاريخ التسجيل: Apr 2009
المدينه: أسكندرية
المشاركات: 3,065
معدل تقييم المستوى: 282
adel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدى
افتراضي رد: حد عنده شاكوش الايكول فيرات ماجنيم ؟

باشمهندس بدران بعد التحية
ممكن تقولى لو الشاكوش اتكسر اثناء الضرب؟ وهل كنت تستعمل طلقات صوت ولا بلى؟
انا بسأل الأسألة دى لأن الشاكوش لو اتكسر اثناء ضرب طلقات بلى ده معناه أن عملية الطلقات البلى لها تأثير سلبى على مسدسات الصوت عموما.
مثل مشكلة ابرة الضرب مثلا وخروج ظهر الطلقات التركى الفضى من مكانها وده أعتقد بسبب ضغط البلية الحديد للبارود داخل الطلقة بيكون فيه رد فعل قوى على جميع الاجزاء فى الطلقة والمسدس أثناء خروج البلية من الطلقة.
انا بأطرح الموضوع ده لأنى حاسس ان مشاكل مسدسات الصوت كثرت منذ استعمال الطلقات البلى.

ماأعتقدش الشاكوش بتاع حضرتك حتلاقيه جديد لكن ممكن تلاقيه عند اى ورشة لتصليح السلاح من مسدس يكون بايظ وصاحب الورشة بيستعمله كقطع غيار.
الحل الثانى انك تخلى اى خراط كويس يخرطلك واحد جديد على القديم.
بالتوفيق.
adel152 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-01-23, 02:30 AM   #2
Eng Badran
صياد نشيط
 
الصورة الرمزية Eng Badran
 
تاريخ التسجيل: Mar 2011
المدينه: الزقازيق
المشاركات: 328
معدل تقييم المستوى: 7
Eng Badran مستواه غير معروفEng Badran مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر MSN إلى Eng Badran
افتراضي رد: حد عنده شاكوش الايكول فيرات ماجنيم ؟

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة adel152 مشاهدة المشاركة
باشمهندس بدران بعد التحية
ممكن تقولى لو الشاكوش اتكسر اثناء الضرب؟ وهل كنت تستعمل طلقات صوت ولا بلى؟
انا بسأل الأسألة دى لأن الشاكوش لو اتكسر اثناء ضرب طلقات بلى ده معناه أن عملية الطلقات البلى لها تأثير سلبى على مسدسات الصوت عموما.
مثل مشكلة ابرة الضرب مثلا وخروج ظهر الطلقات التركى الفضى من مكانها وده أعتقد بسبب ضغط البلية الحديد للبارود داخل الطلقة بيكون فيه رد فعل قوى على جميع الاجزاء فى الطلقة والمسدس أثناء خروج البلية من الطلقة.
انا بأطرح الموضوع ده لأنى حاسس ان مشاكل مسدسات الصوت كثرت منذ استعمال الطلقات البلى.

ماأعتقدش الشاكوش بتاع حضرتك حتلاقيه جديد لكن ممكن تلاقيه عند اى ورشة لتصليح السلاح من مسدس يكون بايظ وصاحب الورشة بيستعمله كقطع غيار.
الحل الثانى انك تخلى اى خراط كويس يخرطلك واحد جديد على القديم.
بالتوفيق.
هههههههههه ان اسف يا باشا والله مكنتش اعرف خبايا السؤال
بص يا اخي اجابة علي اسئلة حضرتك
اولا انا ماسورتي فاتحها اه بس مش بستخدم طلقات بلي في المسدس ومش استخدمتها البلي الا مرتين بس للتجربة ليس اكثر
اما بالنسبة لكسرة فانا اعتقد والله اعلم ان الاجزاء الصغيرة مكانش المفروض تدخل فرن الاليكترو ستاتيك لان دي مش اول حته تتكسر فيه بعد الفرن
الامان اتكسر ودراع نقل الحركة ايضا اتكسر ودي تالت حاجة تتكسر
هوا اتكسر لما غيرت دراع نقل الحركة بواحد معمول بطريقة الخراطة . وبصراحة اعجبت بيه جدا وكان كويس جدا جدا ولما طلعته ومسكته حسيت انه محترم وتقيل وقوي احسن من الاصلي ميت مرة
فمسكت المسدس وقعدت اضرب بيه وهوا فاضي زي ما احنا بنقول بتكتك بيه ومبسوط انه شغال كويس
ففجاة لقيت التكتكة وقفت فانا توقعت ان الدراع اتكسر تاني فيكتها لقيت الدراع سليم فكيتها اكتر لقيت الشاشوش مقسوم نصين
المشكله اني فعلا مش لاقيه جديد
والمشكلة التانية ان العراقي قالي هيعملي واحد بتكلفة 100 جنية
والمشكله التالتة اني لقيته بيتباع علي النت ب 2 دولار .. بس للاسف في امريكا بس
فانا قلت اسال حد من الاعضاء يكون عنده اشترية منه اكيد هيكون ارخص من تاجر السلاح وهيكون اصلي مش معمول عمولة
اما بالنسبة للاجزاء الصغيرة .. فانا لقيت انها كان ممكن تتطلي صلاء كهرو ستاتيك مش اليكتروستاتيك ودي بتكون في حوض مية وأمن جدا وبيثبت فترة طويلة ان شاء الله وكده كده الاجزاء الصغيرة دي مش هيروح لونها بسهولة لان مفيش عليها حمل قوي
دي اجابات كل الاسئلة
__________________
There are two steps away from a real disaster
Eng. Ahmed Badran
Electronics-Engineer@live.com
E5la3@yahoo.com
01272215456
Eng Badran غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-01-24, 12:57 AM   #3
adel152
خبير اسلحه .& عضو ذهبى

اوسمتي

 
تاريخ التسجيل: Apr 2009
المدينه: أسكندرية
المشاركات: 3,065
معدل تقييم المستوى: 282
adel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدى
افتراضي رد: حد عنده شاكوش الايكول فيرات ماجنيم ؟

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng badran مشاهدة المشاركة
هههههههههه ان اسف يا باشا والله مكنتش اعرف خبايا السؤال
بص يا اخي اجابة علي اسئلة حضرتك
اولا انا ماسورتي فاتحها اه بس مش بستخدم طلقات بلي في المسدس ومش استخدمتها البلي الا مرتين بس للتجربة ليس اكثر
اما بالنسبة لكسرة فانا اعتقد والله اعلم ان الاجزاء الصغيرة مكانش المفروض تدخل فرن الاليكترو ستاتيك لان دي مش اول حته تتكسر فيه بعد الفرن
الامان اتكسر ودراع نقل الحركة ايضا اتكسر ودي تالت حاجة تتكسر
هوا اتكسر لما غيرت دراع نقل الحركة بواحد معمول بطريقة الخراطة . وبصراحة اعجبت بيه جدا وكان كويس جدا جدا ولما طلعته ومسكته حسيت انه محترم وتقيل وقوي احسن من الاصلي ميت مرة
فمسكت المسدس وقعدت اضرب بيه وهوا فاضي زي ما احنا بنقول بتكتك بيه ومبسوط انه شغال كويس
ففجاة لقيت التكتكة وقفت فانا توقعت ان الدراع اتكسر تاني فيكتها لقيت الدراع سليم فكيتها اكتر لقيت الشاشوش مقسوم نصين
المشكله اني فعلا مش لاقيه جديد
والمشكلة التانية ان العراقي قالي هيعملي واحد بتكلفة 100 جنية
والمشكله التالتة اني لقيته بيتباع علي النت ب 2 دولار .. بس للاسف في امريكا بس
فانا قلت اسال حد من الاعضاء يكون عنده اشترية منه اكيد هيكون ارخص من تاجر السلاح وهيكون اصلي مش معمول عمولة
اما بالنسبة للاجزاء الصغيرة .. فانا لقيت انها كان ممكن تتطلي صلاء كهرو ستاتيك مش اليكتروستاتيك ودي بتكون في حوض مية وأمن جدا وبيثبت فترة طويلة ان شاء الله وكده كده الاجزاء الصغيرة دي مش هيروح لونها بسهولة لان مفيش عليها حمل قوي
دي اجابات كل الاسئلة
شكرا جزيلا اخى العزيز على أجابتك وسعة صدرك.
وان شاء الله تتوفق فى ايجاد الشاكوش.
تحياتى
adel152 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
إضافة رد

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع
إبحث في الموضوع:

البحث المتقدم
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة


المواضيع المتشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
صلح شاكوش الريتاي بنفسك Ahmed El Sarky الورشة 76 14-03-11 11:00 PM
مطلووب شاكوش لمسدس المونديال الساقية الجباروت محدثات الصوت 1 11-12-25 02:13 PM
ماجنم ساقيه بدون شاكوش ADAMTETO محدثات الصوت 9 11-12-23 05:24 PM
الرجاء المساعدة (بلية شاكوش الإيكول جاكال ) Mozart_egy الورشة 3 11-05-18 08:21 PM


الساعة الآن 03:10 AM


Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir