![]() |
| الإعلانات |
|
|||||||
| التعليمـــات | قائمة الأعضاء | المجموعات الإجتماعية | التقويم | البحث | مشاركات اليوم | اجعل كافة الأقسام مقروءة |
| ادوات الصيد الثقيله معلومات عن اادوات الصيد الثقيله |
![]() |
|
|
أدوات الموضوع | إبحث في الموضوع | انواع عرض الموضوع |
|
|
|
|
#1 |
|
صياد متفاعل
تاريخ التسجيل: Jul 2010
المدينه: مدينة الشروق
المشاركات: 230
معدل تقييم المستوى: 7 ![]() ![]() |
والله موضوع ممتاز بس الواحد عايز يعرف ايه الإجراءات بالظبط ...
يعني يا شباب لو تكرمتو حد يفيدنا في الإجراءات يقلنا الخطوات بالتفصيل 1 ..2..3.. علشان انا ان شاء الله ناوي على الخطوة دي واديها محاولة مش هخسر بيها شيئ والله لو مشيت يبقا تمام ولو فشلت يبقا اللمي فشل ومش خسرانين حاجة بس حد يكتبلنا الخطوات بالتفصيل وبارك الله فيكم
__________________
إني اخاف من النساء اكثر من الشيطان لأن سبحانه يقول في سورة النساء ( أنَ كَـيْـدَ الشيطانِ كان ضعيفاً )) و في سورة يوسف (( إن كيدَكُـن عظـيم )).
و لا تتخيل كل الناس ملائكة فتنهار أحلامك…..ولاتجعل ثقتك فى الناس عمياء لأنك ستبكى يوما على فرط سذاجتك. |
|
|
|
|
|
#2 | |
|
صياد نشيط
تاريخ التسجيل: Sep 2010
المدينه: Germany
المشاركات: 339
معدل تقييم المستوى: 7 ![]() |
اقتباس:
بالنسبة لرخصة الصيد لابد ان تكون مشترك بنادي معتمد مثل نادي الصيد بالدقي أو نادي الشمس وبعد ذلك تبدأ في اجراءا الرخصة وهي استخراج فيش عمل شهادة نظر وباطنه تقديم الطلب الى مركز الشرطة التابع ليك . بالنسبة لرخصة الدفاع فى المطلوب عدد 10 افدنه زراعية يكونوا ملك لك وتثبت ذلك ببيان حيازه زراعية أو املاك مثل العقار او مزرعة دواجن او خلافه تستدعي حصولك على الترخيص وباقي اجراءات الطلب نفس الصيد بعد ذلك باستثناء اشتراك النادي . أما من حيث طول الوقت لحين حصولك على الترخيص فالاجراءات كثيره جدا لازم الطلب يروح عده جهات مثل أمن الدولة والمخدارت وجهات عديده أخرى قبل أن يصل الطلب الى مدير الأمن ويؤشر عليه بالموافقة وده كله يتسغرق من 6 شهور الى سنه حسب التساهيل أما لو فيه حد يحركه ليك يمكن ثلاثه شهور ارجو ان اكون افدتك
__________________
لا وجود للظلمة بل هناك قصور فى الرؤية |
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
صياد متفاعل
تاريخ التسجيل: Jul 2010
المدينه: مدينة الشروق
المشاركات: 230
معدل تقييم المستوى: 7 ![]() ![]() |
ألف ألف شكر ليك يا وحش .......... بس معلش هوا لازم موضوع اني اكون مشترك بنادي معتمد مثل نادي الصيد بالدقي أو نادي الشمس ؟؟؟ ولا هوا ممكن اي حد عايز يطلع رخصة بندقية خرطوش صيد لازم يشترك الأول في فريق الرماية او حاجات كده ؟؟ يعني مينفعش واحد مش مشترك يطلعها صح ؟؟
على العموم تسلم ايدك وشكرا على ردك السريع ...
__________________
إني اخاف من النساء اكثر من الشيطان لأن سبحانه يقول في سورة النساء ( أنَ كَـيْـدَ الشيطانِ كان ضعيفاً )) و في سورة يوسف (( إن كيدَكُـن عظـيم )).
و لا تتخيل كل الناس ملائكة فتنهار أحلامك…..ولاتجعل ثقتك فى الناس عمياء لأنك ستبكى يوما على فرط سذاجتك. |
|
|
|
|
|
#4 | |
|
صياد نشيط
تاريخ التسجيل: Sep 2010
المدينه: Germany
المشاركات: 339
معدل تقييم المستوى: 7 ![]() |
اقتباس:
وربنا يوفقك
__________________
لا وجود للظلمة بل هناك قصور فى الرؤية |
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
صياد جديد
تاريخ التسجيل: Oct 2010
المشاركات: 4
معدل تقييم المستوى: 0 ![]() |
انا عندى بندقية خرطوش اسبانى بروحين سايد باى سليد حالة ممتازة للبيع لحامل الترخيص بالشراء للاتصال 0128444323
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
صياد نشيط
تاريخ التسجيل: Feb 2010
المشاركات: 317
معدل تقييم المستوى: 7 ![]() |
رخص الخرطوش بغرض الصيد موقوفة تماما الأن بقرار رئيس وزراء مش داخلية بس
ورخص الرماية بالخرطوش متاحة للاعبي فرق الرماية ومعظمها بتطلع لنادي الصيد بالدقي أو لازم تكون هناك مبررات قوية لترخيص السلاح مثل الاملاك وطبيعة العمل حتى لو عضو نادي الصيد ونفس الكلام لترخيص مسدس الدفاع اما تراخيص بنادق الرصاص نادرة وكلها للضباط الرماة تقريبا عدا الرماة الدوليين وبعدين انا مش عاوز اعقد الناس بس ترخيص السلاح بقى صعب جدا جدا واللي شغال دلوقت مراجعة التراخيص وفيه عمليات سحب أسلحة كتيرة مرخصة بدون اسباب قوية او طبيعة عمل من سنتين فاللي مهتم بترخيص الخرطوش لازم يكون لاعب رماية في فريق بأحد اندية الصيد او رامي دولي غير كده هيكون الأمر صعب والحبال لا نهائية الطول مع خالص تقدير ي وامنياتي بالتوفيق للجميع واللي محتاج حاجة بالنسبة للأسعار ومعاه تصريح شراء انا تحت امره في اي جولة على المحلات
__________________
الحمد لله رب العالمين |
|
|
|
|
|
#7 |
|
صياد نشيط
|
رخص الخرطوش الان ممنوعة تماما لوجود انفلونزا الطيور وده سبب ايقاع اسعارها فالبراوننج البلجيكى مثلا كان سعرها يزيد عن المائة الف جنيها والان احدث الاصدارات لاتتعدى الاثنى عشر الف فى مصر اما مسالة انك عضو بنادى الصيد اصبحت الان ايضا غير مجدية الكلام ده من الاخر علشان محدش يتعب نفسه انا باتكلم عن الخرطوش اما الرصاص شيئى ثانى ومسدسات الدفاع شيىء ثالث
|
|
|
|
|
|
#8 | |
|
صياد متفاعل
تاريخ التسجيل: Mar 2010
المشاركات: 123
معدل تقييم المستوى: 6 ![]() |
اقتباس:
و بالنسبة للدفاع لازم تقول الاول السبب الاساسى للطلب ( الدفاع ) لية اما ان تكون صاحب شركة و بتسافر تلم الايرادات من المحافظات المختلفة و يكون الايراد فوق 500000 الف و يتم عمل التحريات اللازمة للمتقدم و بالنسبة لموضوع الافدنه الزراعية يتم الترخيص فيها للغفير و ليس المالك |
|
|
|
|
![]() |
| أدوات الموضوع | إبحث في الموضوع |
| انواع عرض الموضوع | |
|
|
المواضيع المتشابهه
|
||||
| الموضوع | كاتب الموضوع | المنتدى | مشاركات | آخر مشاركة |
| اة اسعار البنادق الخرطوش و طلق الخرطوش | mezo_hunter | ادوات الصيد الثقيله | 25 | 16-08-10 03:31 PM |
| اسعار بنادق الصيد في الرميح ومركز الرمايه ( المملكة العربية السعودية) | noricawy isa | صور وفيديو الصيد ورحلاته | 14 | 11-06-30 10:10 PM |
| اسعار الخرطوش | mezo_hunter | سوق المنتدى | 3 | 10-07-24 01:47 PM |