![]() |
| الإعلانات |
|
|||||||
| التعليمـــات | قائمة الأعضاء | المجموعات الإجتماعية | التقويم | البحث | مشاركات اليوم | اجعل كافة الأقسام مقروءة |
| الموضوعات العامه الموضوعات الغير متعلقه بالصيد. |
|
|
أدوات الموضوع | إبحث في الموضوع | انواع عرض الموضوع |
|
|
#4 |
|
صياد نشيط
تاريخ التسجيل: Sep 2011
المدينه: مدينة نصر- القاهرة
المشاركات: 344
معدل تقييم المستوى: 7 ![]() ![]() ![]() |
بس انت مقلتش رايك ايه فى البندقية سلافيا وهل تنصحنى بشيء اخر
يا باشا إحنا كلنا إتربينا على الرمسيس القديم حبيناه وعشقناه علشان نسخة وتقليد للسلافيا...وكل الصيادين القدام عندهم الرمسيس القديم أو السلافيا ومحتفظين بيها بالتأكيد وما زالت تعمل وفي الخدمة تتوارثها أجيال...طبعا بندقية جميلة متوسطةالقوة ( 128-140 م/ث ) ودقيقة بالفعل...وكان ينصح بها دائما للمبتدئين وإللي عايزين يتعلموا أصول الرماية والصيد ويكتسبوا فيها مهارة وحرفنة ودقة في التصويب...بس دلوقتي في بنادق جديدة وحديثة تؤدي نفس الغرض وأكثر...لو إنت مبتدئ ولسة بتتعلم أرشحلك النوريكا سبورت...بندقية جميلة خفيفة ومتوسطة القوة ( 160 م/ث في نمرة 2 ) ودقيقة جدا علشان نيشاناتها فوسفورية وصناعتها نظيفة جدا وخامتها ممتازة...مش ها تزهقك في عيشتك وها تحببك في الهواية جدا...هيا أكيد أغلي من السلافيا ( في حدود 1300-1400 جنيه ) بس حقيقي تستاهل وتمنها فيها.....وطبعا ده يرجع لاستعدادك ومقدرتك المالية...
__________________
لا تنظر في عين ضحيتك...عندما تكون جاهزا والهدف في مرماك...إحتفظ بهدوئك...خذ نفس عميق...أخرج نصفه...إكتم نفسك...ركز...إستعد...إضرب...إياك أن تتردد...الأولى لك...والثانية عليك...
|
|
|
|
| أدوات الموضوع | إبحث في الموضوع |
| انواع عرض الموضوع | |
|
|
المواضيع المتشابهه
|
||||
| الموضوع | كاتب الموضوع | المنتدى | مشاركات | آخر مشاركة |
| طريقه تنظيف المسدسات الساقيه وميكانيكه العمل بها | محمد حسام | ادوات الصيد الثقيله | 7 | 11-09-05 12:07 PM |
| قصه قصيره الغرض منها العلم والانتفاع ويارب تعجبكم | هشام عزب | الصيد العام | 2 | 11-06-20 04:36 PM |
| سبحة الجر (طريقة العمل و المكونات بالصور و الشرح) | kefafy | صيد السمك | 6 | 11-05-24 01:07 PM |
| سؤال دينى لاهل العلم | ابو الشوق | الصيد العام | 8 | 09-04-10 04:10 PM |