الصيد فى مصر  
الإعلانات

العودة   الصيد فى مصر > الاقسام العامه > الصيد العام

الصيد العام موضوعات الصيد العامه وتعارف الصيادين.

إضافة رد
 
أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 11-10-03, 01:49 AM   #1
ابو مروان
مشرف الاقسام العامه

اوسمتي

 
تاريخ التسجيل: Dec 2010
المدينه: مصر المحروسة
المشاركات: 1,892
معدل تقييم المستوى: 216
ابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدى
افتراضي رد: ظبط تلسكوبات فى المطار

ما هو يا سيدى الفيصل فى الموضوع هو الطب الشرعى _مصلحة الادلة الجنائية هى اللى تبين ان دة حى والا صوت ولما يكون التقرير جة تكون اتعلقت جناية_ودة كلة لية ؟؟؟؟ وبعدين فية ناس بتتمسك بادوية مخدرة كل يوم فى المطار ومخدرات _لان المهرب بيكون فاكر ومعتقد انة ازى من الدنيا كلها وبيعين الحاجة فى اماكن سرية فى شنطة بس بتتمسك وما حدش بطل يهرب والا حد هايبطل يهرب_وحكاية ان الاسكوب بيكون الخامة بتاعة البنادق الرش اقل من الاسكوب الحى موش مقنعة ابدا واكيد موش دة الفرق بين التنين
ابو مروان غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-10-03, 06:59 AM   #2
adel152
خبير اسلحه .& عضو ذهبى

اوسمتي

 
تاريخ التسجيل: Apr 2009
المدينه: أسكندرية
المشاركات: 3,065
معدل تقييم المستوى: 282
adel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدى
افتراضي رد: ظبط تلسكوبات فى المطار

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو مروان مشاهدة المشاركة
ما هو يا سيدى الفيصل فى الموضوع هو الطب الشرعى _مصلحة الادلة الجنائية هى اللى تبين ان دة حى والا صوت ولما يكون التقرير جة تكون اتعلقت جناية_ودة كلة لية ؟؟؟؟ وبعدين فية ناس بتتمسك بادوية مخدرة كل يوم فى المطار ومخدرات _لان المهرب بيكون فاكر ومعتقد انة ازى من الدنيا كلها وبيعين الحاجة فى اماكن سرية فى شنطة بس بتتمسك وما حدش بطل يهرب والا حد هايبطل يهرب_وحكاية ان الاسكوب بيكون الخامة بتاعة البنادق الرش اقل من الاسكوب الحى موش مقنعة ابدا واكيد موش دة الفرق بين التنين
الاخ العزيز ابو مروان بعد التحية
يوجد بعض التليسكوبات التى يمكن استخدامها مع بنادق رش وحية وقد تحتاج لتغير قاعدة التليسكوب لاختلاف وضع التثبيت من بندقية لاخرى ولكن التليسكوب فى حد زاته يمكن استخدامه فى الحالتين ومن ضمن التليسكوبات النى تصلح فى الحالتين هذا التليسكوب التاسكو الموجود فى هذا الرابط
http://www.tasco.com/products/index....&ProductID=664
ويعتقد الكثيرين ان رد الفعل فى البنادق الحية على التليسكوب اقوى من البنادق الرش ذات النابض (السوستة) ولكن العكس صحيح حيث ان بادق الرش لها ردتين فعل متتاليين فى البداية رد فعل للخلف عند انفلات السوستة من لسان الزناد ثم رد فعل امامى قوى وقت اصطدام البستم بنهاية الكانون (مع العلم لايوجد ما يخفف رد الفعل الامامى للسلاح).
اما السلاح النارى فيأتى رد الفعل من كمية البارود وانطلاق المقذوف وهو رد فعل واحد وللخلف فقط وفى هذه الحالة يمتص كتف الصياد اغلب رد فعل البندقية.
ولذلك ينصح الخبراء فى الخارج ان يكون مكتوب على علبة التليسكوب (مصنف للأسلحة الهوائية)(air gun rated scope) حتى يتأكد ان التليسكوب سيستحمل قسوة رد فعل البنادق الهوائية خاصة الهاى بور ذات السوست القوية ورد الفعل العنيف.
وهذا رابط به شرح تفصيلى اكثر لهذا الموضوع (للأسف بالغة الانجليزية).
http://www.lasc.us/rangingshotrifleairgunscopes.htm
تحياتى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sadaany مشاهدة المشاركة
على الرغم ان البنادق الهوائيه بتباع فى جميع الدول العربيه ودول العالم فى محلات زى السوبرمركت
استاذ سعدنى بعد التحية
انا حأختلف مع حضرتك فى النقطة دى واؤكد ان فى بريطانيا لا يستطيع من هم اقل من سن 18 سنة شراء بندقية رش نهائى واثناء البيع لابد من وجود تحقيق شخصية لاثبات السن.
واذا تعدت قوة البندقية مواصفات الفيرجن اف = 12 قدم/للرطل - 12 ft-lb لابد من وجود رخصة اسلحة نارية FAC.
يعنى مش من السوبر ماركت زى ما حضرتك فاكر. واعتقد ان اغلب الدول الاوروبية تطبق هذا القانون.
تحياتى.
adel152 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-10-03, 07:40 AM   #3
sadaany
صياد قديم
 
الصورة الرمزية sadaany
 
تاريخ التسجيل: Apr 2011
المدينه: الهرم
المشاركات: 1,188
معدل تقييم المستوى: 14
sadaany في بداية الطريقsadaany في بداية الطريقsadaany في بداية الطريقsadaany في بداية الطريقsadaany في بداية الطريقsadaany في بداية الطريقsadaany في بداية الطريقsadaany في بداية الطريقsadaany في بداية الطريقsadaany في بداية الطريقsadaany في بداية الطريق
افتراضي رد: ظبط تلسكوبات فى المطار

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة adel152 مشاهدة المشاركة
الاخ العزيز ابو مروان بعد التحية
يوجد بعض التليسكوبات التى يمكن استخدامها مع بنادق رش وحية وقد تحتاج لتغير قاعدة التليسكوب لاختلاف وضع التثبيت من بندقية لاخرى ولكن التليسكوب فى حد زاته يمكن استخدامه فى الحالتين ومن ضمن التليسكوبات النى تصلح فى الحالتين هذا التليسكوب التاسكو الموجود فى هذا الرابط
http://www.tasco.com/products/index....&productid=664
ويعتقد الكثيرين ان رد الفعل فى البنادق الحية على التليسكوب اقوى من البنادق الرش ذات النابض (السوستة) ولكن العكس صحيح حيث ان بادق الرش لها ردتين فعل متتاليين فى البداية رد فعل للخلف عند انفلات السوستة من لسان الزناد ثم رد فعل امامى قوى وقت اصطدام البستم بنهاية الكانون (مع العلم لايوجد ما يخفف رد الفعل الامامى للسلاح).
اما السلاح النارى فيأتى رد الفعل من كمية البارود وانطلاق المقذوف وهو رد فعل واحد وللخلف فقط وفى هذه الحالة يمتص كتف الصياد اغلب رد فعل البندقية.
ولذلك ينصح الخبراء فى الخارج ان يكون مكتوب على علبة التليسكوب (مصنف للأسلحة الهوائية)(air gun rated scope) حتى يتأكد ان التليسكوب سيستحمل قسوة رد فعل البنادق الهوائية خاصة الهاى بور ذات السوست القوية ورد الفعل العنيف.
وهذا رابط به شرح تفصيلى اكثر لهذا الموضوع (للأسف بالغة الانجليزية).
http://www.lasc.us/rangingshotrifleairgunscopes.htm
تحياتى


استاذ سعدنى بعد التحية
انا حأختلف مع حضرتك فى النقطة دى واؤكد ان فى بريطانيا لا يستطيع من هم اقل من سن 18 سنة شراء بندقية رش نهائى واثناء البيع لابد من وجود تحقيق شخصية لاثبات السن.
واذا تعدت قوة البندقية مواصفات الفيرجن اف = 12 قدم/للرطل - 12 ft-lb لابد من وجود رخصة اسلحة نارية fac.
يعنى مش من السوبر ماركت زى ما حضرتك فاكر. واعتقد ان اغلب الدول الاوروبية تطبق هذا القانون.
تحياتى.
كلام حضرتك مظبوط انا اعلم جيدآ ان هناك قوانين منظمه لان الناس دى سبقتنا بكتير فى كثير من التشريعات والقوانين وكيفيه تطبقها تطبيق صحيح والموضوع كان كنايه عن ان وجود محلات بيع البنادق وادوات الصيد محلات منتشره هناك بكثره ولا اقصد سوبرماركت بالكلمه اصل الاستاذ الفاضل كان محسسنى ان البلد لما تصادر من حضرتك بندقيه صيد جايبها معاك من السعوديه مثلآ ده حمايه ليا وليك واننا نستاهل كل اللى يجرلنا علشان فكرنا نجبها من بره لاكن عيل صغير يدخل اى محل صيد عندنا يشترى بندقيه مفيش اى مشكله وامام عينى واحد كان بيشترى من صيامكو بندقيه لعيل عنده 10 سنين وعمال البياع يعرفوا ازاى يستخدمها وانا شخصيآ وانا فى اعدادى رحت اشتريت مطوه سوسته من محل علشان كنت غاوى الاسلحه من صغرى والاساتذه زعلانين انى بهاجم التخلف والتشريعات الفاشله الى مخليانا صيده سهله لتجار السلاح الكبار يلعبوا بينا ويحتكروا الاسعار وفلعلآ كل شيئ ممكن هذه الايام كما قلت يعنى لاتتعجب عندما تلاقى حد بيقولك ان عهد مبارك كان عهد الانجازات عديها لان كل واحد بيبقى مقتنع بما تربى عليه وزرع فى عقله عبر السنين
__________________
*=== (( ما يلفظ من قول إلا لديه رقيب عتيد )) ===*
sadaany غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-10-03, 11:37 PM   #4
adel152
خبير اسلحه .& عضو ذهبى

اوسمتي

 
تاريخ التسجيل: Apr 2009
المدينه: أسكندرية
المشاركات: 3,065
معدل تقييم المستوى: 282
adel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدى
افتراضي رد: ظبط تلسكوبات فى المطار

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sadaany مشاهدة المشاركة
كلام حضرتك مظبوط انا اعلم جيدآ ان هناك قوانين منظمه لان الناس دى سبقتنا بكتير فى كثير من التشريعات والقوانين وكيفيه تطبقها تطبيق صحيح والموضوع كان كنايه عن ان وجود محلات بيع البنادق وادوات الصيد محلات منتشره هناك بكثره ولا اقصد سوبرماركت بالكلمه اصل الاستاذ الفاضل كان محسسنى ان البلد لما تصادر من حضرتك بندقيه صيد جايبها معاك من السعوديه مثلآ ده حمايه ليا وليك واننا نستاهل كل اللى يجرلنا علشان فكرنا نجبها من بره لاكن عيل صغير يدخل اى محل صيد عندنا يشترى بندقيه مفيش اى مشكله وامام عينى واحد كان بيشترى من صيامكو بندقيه لعيل عنده 10 سنين وعمال البياع يعرفوا ازاى يستخدمها وانا شخصيآ وانا فى اعدادى رحت اشتريت مطوه سوسته من محل علشان كنت غاوى الاسلحه من صغرى والاساتذه زعلانين انى بهاجم التخلف والتشريعات الفاشله الى مخليانا صيده سهله لتجار السلاح الكبار يلعبوا بينا ويحتكروا الاسعار وفلعلآ كل شيئ ممكن هذه الايام كما قلت يعنى لاتتعجب عندما تلاقى حد بيقولك ان عهد مبارك كان عهد الانجازات عديها لان كل واحد بيبقى مقتنع بما تربى عليه وزرع فى عقله عبر السنين
استاذ سعدنى بعد التحية
اعتقد عملية مصادرة بنادق الرش خاصة نمرة 1 ونمرة 2 ذات النابض (السوستة) مبالغ فيه.
الاخبار التى نقرأها غالبا احباط محاولة تهريب بنادق رش وبذلك تكون المشكلة فى عملية محاولة دخول بنادق بطريقة غير شرعية. والجزء الثانى عملية وقف الاستيراد واعتقد هناك اختلاف كبير بين الاستيراد (سلعة بكمية للأتجار) وبين الاستعمال الشخصى. ولذلك يوجد ضابط بالمطار خبير اسلحة ومفرقعات لتحديد اذا كان يمكن السماح لدخول البندقية ام لا. وفى حالة عدم معرفة نوع البندقية تحول الى المعمل الجنائى (للتأكد من عدم امكانية التحويل الى حى).
ياريت لو فى حد بيشتغل فى المطار يتأكد من المعلومة من احد ضباط الشرطة المسؤليين عن الاسلحة والمفرقعات.
تحياتى
adel152 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
إضافة رد

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع
إبحث في الموضوع:

البحث المتقدم
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة


المواضيع المتشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
تلسكوبات بوشنال 3*7*20 175 جنيه bredator البنادق الهوائيه 30 11-07-07 07:43 PM
تلسكوبات بوشنال 3-7-20 اصلية جديدة 120 جنيه tamercad البنادق الهوائيه 23 11-06-30 11:35 AM


الساعة الآن 12:19 AM


Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir