الصيد فى مصر  
الإعلانات

العودة   الصيد فى مصر > الاقسام العامه > الصيد العام

الصيد العام موضوعات الصيد العامه وتعارف الصيادين.

 
 
أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 08-05-17, 06:15 AM   #2
msgm
صياد متقدم
 
الصورة الرمزية msgm
 
تاريخ التسجيل: Feb 2008
المشاركات: 875
معدل تقييم المستوى: 11
msgm مستواه غير معروف
افتراضي رد: shock gun

ال chock gun أو ال stun gun وإصطلاحا في بلادنا بيسموه ال إليكتريك ..

المسدس ده بيشتغل إما ببطاريتين 9 فولت .. أو بتكون بطاريات داخليه قابل للشحن . بواسطة شاحن يأتي مع الجهاز

فكرة الجهاز بسيطة و هي تحويل التيار المستمر DC إلى تيار متردد AC و تكثيفه في مكثف ثم تكبيره في ملف

النوع الموجود في مصر .. لايستخدم قاذف قطبين + و - .. يعني لازم توصل القطبين بجسم المعتدي ..

أما الي بيستخدم من قبل شرطة الحكومات .. بيقذف القطبين مزودين بسن إبرة ..عشان تشبك في الجسم . و بيكونوا
متوصلين بسلك بالمسدس ..

و بيتراوح الفولت المتردد من 50000 فولت إلى مليون فولت ..

ولك أن تعلم أن ثانية من التيار المتردد قيمة 50.000 فولت . تصيب العضلة بالشلل الؤقت .
و3 ثواني .. تصيب الجسم بالشلل التام و أحيانا إغماء .. و أكثر من 3 ثواني .. قد تسبب تدمير الجهاز العصبي و الوفاة لا سمح الله

و بيتباع في إعلانات جرنال الوسيط بتاع كل جمعة..بسعر من 200 إلى 800 جنيه حسب قوة الفولت الخارج من الجهاز
و أحسن نوع هو الي بياخد بطاريتين 9 فولت ..

و أحب أنوه أن الي بيتمسك معاه الجهاز . بيلبس قضية أمن دولة ..لا قدر الله ..." المصدر :- ضابط شرطة "

بس المشكلة بأشوف العيال الي عندها 10 إلى 15 سنة ماسكينه عادي في الشارع .. ولا حد بيقولهم بم ..
msgm غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
 

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع
إبحث في الموضوع:

البحث المتقدم
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة


المواضيع المتشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
lelbe3 american stick and electric shock halween سوق المنتدى 6 09-12-28 12:37 PM


الساعة الآن 04:17 AM


Powered by vBulletin® Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd. TranZ By Almuhajir