![]() |
| الإعلانات |
|
|||||||
| التعليمـــات | قائمة الأعضاء | المجموعات الإجتماعية | التقويم | البحث | مشاركات اليوم | اجعل كافة الأقسام مقروءة |
| ادوات الصيد الثقيله معلومات عن اادوات الصيد الثقيله |
![]() |
|
|
أدوات الموضوع | إبحث في الموضوع | انواع عرض الموضوع |
|
|
|
|
#1 | |
|
صياد قديم
|
اقتباس:
1- يعني ايه لو الفكرة نجحت يبقي المسدس الصوت أصبح حي وقوته هتبقي في نفس قوة الحي سواء في حجم المقذوف أو المدي المؤثر .. لا طبعا .. كلام خاطئ تماما .. لو افترضنا نجاح التجربة هيبقي عندك مشكلتين .. الأولي : الاحتكاك الناتج عن المقذوف مع الماسورة وسوف يؤدي إلي التآكل في الماسورة وممكن يؤدي في بعض الأحيان إلي انتفاخ الماسورة ، والمشكلة الثانية : في المدي المؤثر .. المدي سوف يكون قصير للغاية وليس كما الحي لعدم وجود فكرة الششخنات والحتة دي انت نسيتها . 2- فكرة انك توسع بيت النار .. فكرة في منتهي الخطورة .. انا عندي انك توسع الماسورة ولا توسع بيت النار .. مع ان توسيع الماسورة لن يفيد بشئ (كل مشكلتك في بيت النار) لأن عملية إطلاق الطلقة تتم اولا في بيت النار ثم يتجه الغاز المتولد عن الطلقة إلي الماسورة فيصطدم بالطبة فيقوم بالانسحاب إلي الخلف ويدفع مع الأجزاء للوراء (ده بالنسبة للصوت) .. أما في الحي فالمقذوف يعمل عمل الطبة .. كل ما اقصده ان بيت النار عليه ضغط أكثر من الماسورة لأن لحظة الانفجار تتم بداخله ثم تأتي الماسورة في المرتبة الثانية .. فتوسيعها سوف يضعفها .. وانت تعرف الباقي . 3- ودي أهم نقطة .. ان عملية توسيع بيت النار دي أصلا كانت بتتعمل من بعص الناس لكي يتم تعلية صوت المسدس (بالنسبة لمسدس الصوت) .. فلو حضرتك وسعتها سوف يعلو صوت المسدس .. وهو نتيجة استغلال قدر أكبر من القوة المندفعة من الطلقة نظرا لزيادة حجم بيت النار وطبعا سوف تؤثر هذه الكمية الجديدة المهدرة في بيت النار علي قوة المقذوف . هذا مجرد رأي أولا وأخيرا خالص تحياتي للجميـــــــــــــــــــــــــــــــــع
__________________
خالص تحياتي للجميـــــــــــــــــــــــــــــع " لا يجب أن تقول كل ما تعرف . . ولكن يجب أن تعرف كل ما تقول " التعديل الأخير تم بواسطة الأفوكاتو ; 11-06-16 الساعة 05:11 PM |
|
|
|
|
|
|
#2 | |
|
صياد متفاعل
تاريخ التسجيل: Mar 2011
المشاركات: 222
معدل تقييم المستوى: 7 ![]() |
اقتباس:
جبت كل الكلام اللي احنا عاوزين نقوله بس باسلوب خبير محترف و هو ده اللي بيفرق من واحد هاوي لواحد خبير بجد
__________________
سبحان الله و بحمده ....... سبحان الله العظيم
|
|
|
|
|
|
|
#3 | |
|
صياد قديم
|
اقتباس:
إذن أنا ليس خبير ولا محترف .. وكل يوم نتعلم شئ جديد خالص تحياتي للجميـــــــــــــــــــــــــــع
__________________
خالص تحياتي للجميـــــــــــــــــــــــــــــع " لا يجب أن تقول كل ما تعرف . . ولكن يجب أن تعرف كل ما تقول " |
|
|
|
|
![]() |
| أدوات الموضوع | إبحث في الموضوع |
| انواع عرض الموضوع | |
|
|
المواضيع المتشابهه
|
||||
| الموضوع | كاتب الموضوع | المنتدى | مشاركات | آخر مشاركة |
| فكرة لمسدسات الصوت لضرب البلي | amgad_mouris | محدثات الصوت | 70 | 11-10-15 06:02 PM |
| فكرة جديدة | Bora | ادوات الصيد الثقيله | 13 | 11-05-18 11:37 PM |
| مسدسات صوت جديدة (أيكول p29 + بلو c06) | sheikos81 | محدثات الصوت | 12 | 11-04-22 10:48 PM |
| أستخدام مسدس الصوت للدفاع عن النفس....فكرة جديدة | moh3377 | ادوات الصيد الثقيله | 21 | 11-03-06 04:03 PM |