![]() |
| الإعلانات |
|
|||||||
| التعليمـــات | قائمة الأعضاء | المجموعات الإجتماعية | التقويم | البحث | مشاركات اليوم | اجعل كافة الأقسام مقروءة |
![]() |
|
|
أدوات الموضوع | إبحث في الموضوع | انواع عرض الموضوع |
|
|
|
|
#1 |
|
صياد نشيط
تاريخ التسجيل: Apr 2008
المشاركات: 334
معدل تقييم المستوى: 8 ![]() |
بالمناسبه كمان
norica ب900 ...850 وكلهم كانو من غير منظار ومش عارف بصراحه هو ممكن نجيب منظار ولا لا بس الشباب بيقولو انه ممنوع او صعب انك تلاقيه اصلا اما الامكانيات فالخبرا هنا اللي يردو عليك
__________________
venatic13@yahoo.com |
|
|
|
|
|
#2 |
|
صياد متقدم
تاريخ التسجيل: Oct 2007
المشاركات: 773
معدل تقييم المستوى: 10 ![]() |
بس انا ممكن اوفرله بس هيكون غالي جدا معتقدش ان حد هيدفع سعره يعني بس هوه اسعاره كده للاسف
__________________
hamdallah_81@hotmail.com
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
صياد نشيط
تاريخ التسجيل: Apr 2008
المشاركات: 334
معدل تقييم المستوى: 8 ![]() |
يعني في حدود كام
وان طلع غالي قوي ابلغ عنك وخلاص ...واخد مكافاه سكوب
__________________
venatic13@yahoo.com |
|
|
|
|
|
#4 |
|
صياد متقدم
تاريخ التسجيل: Feb 2008
المشاركات: 875
معدل تقييم المستوى: 11 ![]() |
التليسكوب على ما قرأت في القانون أنه ممنوع فقط على الأسلحة النارية .. ولم يأت ذكر الأسلحة ذات ضغط الهواء في الموضوع ..
__________________
http://img217.imageshack.us/img217/3325/up1zn4.jpg |
|
|
|
|
|
#5 |
|
صياد جديد
تاريخ التسجيل: May 2008
المشاركات: 40
معدل تقييم المستوى: 7 ![]() |
احسن با شباب وزيدونا عن الانواع الي تعرفوها
__________________
قناصين ونحبوا البر :::::::::::سبوعة ليل ما نهابو وعر قناصين صيادة غزال:::::::::::ان كان تريد ترعينا تعال BLACK EGALE |
|
|
|
|
|
#6 |
|
صياد جديد
تاريخ التسجيل: May 2008
المشاركات: 40
معدل تقييم المستوى: 7 ![]() |
السلام عليكم .... عايز تقرير مفصل من اهل الخبرة عن الافضلية هل هي نمرة 2ولا3 وافضل بندقية هوائية وباقل سعر ....وشكرا
__________________
قناصين ونحبوا البر :::::::::::سبوعة ليل ما نهابو وعر قناصين صيادة غزال:::::::::::ان كان تريد ترعينا تعال BLACK EGALE |
|
|
|
|
|
#7 |
|
صياد متقدم
تاريخ التسجيل: Feb 2008
المشاركات: 875
معدل تقييم المستوى: 11 ![]() |
من واقع التجربة . افضل مقاس للصيد هو مقاس 2 . أولا لتوسط السرعة V3<V2<V1 كذلك توسط الكتلة
v1= سرعة الطلقة مقاس 1 v2= سرعة الطلقة مقاس 2 v3= سرعة الطلقة مقاس 3 حيث الطلقة مقاس واحد . سرعتها كبيرة . لكن خفيفة جدا جدا .. و تنحرف عن الهدف .نتيجة لذلك بفعل قوة الرياح والهواء الجوي أما الطلقة مقاس 3 فذات وزن كبير جدا .. مما يعطيها طاقة حركية كبيرة Ke=1/2 *m*V*V معزى إلى كتلتها ال الكبيرة و ينتج عنه ثبات كبير في مسار الطلقة ... ولكن ...-الطلقة مقاس 3 ذات مدى قصير جدا جدا .. وذات منحنى مسار لأسفل بسبب عجلة الجاذبية لأرضية .. بالتعويض في القانون بإمكانك حساب الطاقة الحركية للطلقة m= هي الكتلة مقاس بالكيلو جرام .. حيث الرشة مقاس 2 وزنها 14 جرام ..=0014. Kg V = هي السرعة الإبتدائية للطلقة لحظة خروجها من السبطانة . و هي ثابت معطى مع كل بندقية .. لذلك و بكل إقتناع مقاس 2 هي أفضل المقاسات ..
__________________
http://img217.imageshack.us/img217/3325/up1zn4.jpg التعديل الأخير تم بواسطة msgm ; 08-05-11 الساعة 07:59 PM |
|
|
|
![]() |
| أدوات الموضوع | إبحث في الموضوع |
| انواع عرض الموضوع | |
|
|
المواضيع المتشابهه
|
||||
| الموضوع | كاتب الموضوع | المنتدى | مشاركات | آخر مشاركة |
| مقارنة بين البنادق الهوائية | shady016 | بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها | 5 | 10-09-29 08:25 PM |
| تحذير ذخيرة البنادق الهوائية سامة | abosamer | عيادة المنتدى | 4 | 10-05-17 03:04 AM |
| ممكن حد يساعدنى فى معرفة اسعار البنادق الهوائية | جعفر | بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها | 1 | 10-01-28 11:44 PM |
| موسوعه البنادق الهوائية مع الاسكوبات والاكسسوارات | Gamo | بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها | 14 | 10-01-06 06:12 PM |
| تحويل البنادق الهوائية لبنادق خرطوش | النشنجي | بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها | 2 | 09-04-08 04:24 PM |