![]() |
| الإعلانات |
|
|||||||
| الصيد العام موضوعات الصيد العامه وتعارف الصيادين. |
|
|
أدوات الموضوع | إبحث في الموضوع | انواع عرض الموضوع |
|
|
#18 |
|
صياد متفاعل
تاريخ التسجيل: May 2008
المشاركات: 231
معدل تقييم المستوى: 8 ![]() ![]() |
السلام عليكم
با اخوانا اسمحوا لى انى اشارك ولو بجزء بسيط فى الهجوم على اخى كارزما اهو بالمره نظيط فى الظيطه اول حاجه انا اولا بقالى عمر ما ضربتش حمامه بسلاحى يجى من 20 سنه مش علشان موضوع بتاع ناس ولا برى لا لانى ما فيش فرصه لكن انا عايز اوضح ان احنا لازم يكون اسلوب نقدنا للامور مختلف علشان ما نزعلش انسان محترم وحتى لو هو غلطان لازم يكون قى اسلوب نقدى اقل حده واكثر تحضرا يعنى بالمختصر اداب الحوار. انا من سنين بعيده كنت عايش فى مزرعه كبيره جدا ولا 100 فدان وكانت فيها انواع مختلفه من الزراعات حقليه وحدائق وشتلات وكان فيها حياه بريه مش هقول احسن تفتكرا انى كنت بغابات الامازون لكن بالفعل كان فيها كتير ينصاد وخصوصا بمواسم الهجره اهمها البط الخضيرى وغيره وباعداد معقوله المهم ان كان فيها زى كل المزارع الكبيره ومش عارف ليه برجين حمام كبار ولا ابراج مركز التجاره العالمى ماليانين على اخرهم حمام وما فيش حد بياكلهم او حتى يهتم بيهم وبو حد من العمال حب يشيل الحمام كله ما كانش والدى اعترض لكن ولا واحد كان بيعرف الحمام طاير معظم الوقت فى الحقول وكل اللى بيعملوه ان بيصطادو اللى بقدروا عليه من الزراعات ومنهم والدى كان بيطاد بالخرطوش ساعتها وبالفعل الحمام ده كان ممكن يدخل ضمن الحمام البرى لانه مجرد مستوطن المكان لان المكان ملائم للمعيشه ده غير وفره الاكل والصيد فيه محدود لانى ما كنش حد معاه خرطوش غير بابا والخفر والخفر من النادر يشتروا خراطيش علشان الصيد مش دماغهم ولا هوايتهم اللى يصرفوا عليها وفين لما بابا يفتكر انوا يصطاد لذلك الحمام كان عايش زى الفل وبيكتر وبيزيد .وفى كمان اكتر من مزرعه انا زرتها شوفت فيها نفس الحال ده غير انى فى ا المدينه اللى عايش فيها صوامع غلال انا كنت بشوف فيها اعداد خرافيه من الحمام مش معقول كله بتاع ناس انا ما افهمش فى تربيه الحمام لكن كنت اتذكر حاجه وهى ان الحمام وخاصه الزاجل بيطير حوالين الغيه ومش ممكن يبعد عنها حتى بيطير فى مجموعات وده لانى ليا جار من اشهر اللى بيريوا النوع ده من الحمام وانا بشوف الموضوع ده وانا على سطح بيتى حمام بيطير فى سرب فى دوائر فوق مكان الغيه بتاعته عمره ما يبعد والله اعلم اخر حاجه انت لو بتصطاد حمام من مكان تجمع طيور من الممكن انك ما تلاحظش نوعيه الحمام الامر يختلط عليك ومن الممكن تضرب طيور منزليه ولو بالغلط غصب عنك خلاص المهم النيه اخر حاجه هوجهها لاخى كاريزما وهىتتقى الشبهه فى الامر انا زعلت من اسلوبهم فى التوجيه ولا يهمك يا حماده قالولى قبل كده كلامك كله غلط فى غلط وعادى اهو ادينى لسه عايش ما انتحرتش الحمد لله Reviewing has one advantage over suicide: in suicide you take it out on yourself; in reviewing you take it out on other people. يتميز النقد عن الانتحار بحسنة واحدة: وهي أنك تمارس الانتحار على ذاتك بينما النقد فإنك تمارسه على الآخرين. “If there was nothing wrong in the world there wouldn't be anything for us to do.” لو لم يكن هناك أخطاء في العالم فلن يكون لدينا ما نفعله التعديل الأخير تم بواسطة steyr68 ; 09-05-06 الساعة 10:08 AM |
|
|
|
|
|
المواضيع المتشابهه
|
||||
| الموضوع | كاتب الموضوع | المنتدى | مشاركات | آخر مشاركة |
| قنص الحمام بالفتاكه Diana 52 | charesma | صور وفيديو الصيد ورحلاته | 29 | 11-04-11 05:18 PM |
| تدمير اليمام بالفتاكه Diana 52 | charesma | صور وفيديو الصيد ورحلاته | 8 | 09-12-30 02:06 AM |
| ال Diana 52 وقنص اليمام | charesma | الصيد العام | 9 | 09-02-23 06:18 PM |