![]() |
| الإعلانات |
|
|||||||
| بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها معلومات عن بنادق ضغط الهواء والرش ومستلزماتها. |
|
|
أدوات الموضوع | إبحث في الموضوع | انواع عرض الموضوع |
|
|
#9 |
|
صيـــــــاد من الدرجـه الأولـي
تاريخ التسجيل: Feb 2011
المدينه: القاهرة
المشاركات: 2,940
معدل تقييم المستوى: 289 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
بسم الله الرحمن الرحيم والحمد لله , والصلاة والسلام على سيدنا رسول الله هذا الرأى بناء على تجربة للكرال الفيبر الأسود و الكرال الرماية الدبشك الخشب ولا الفيبر ؟ من وجهة نظرى ان الأفضل فى الكرال هو الدبشك الخشب , لأنه أثقل من الفيبر مما يعطى ثبات للبندقية أثناء الإطلاق (خفة وزن البندقية ليست ميزة مطلقة) بما أن الوزن محتمل و مش ثقيل زى البام مثلاً , وأنا أعتقد أن خفة وزن الكرال الفيبر يعتبر عيب مش ميزة. الدبشك الخشب أفضل أيضاً من ناحية المتانة , يستحمل ويعيش , يوجد عيب خطير فى الدبشك الفيبر وهو سرعة كسره من ناحية المسامير الأمامية التى غالباً تفك من رد فعل البندقية و عند ربطها والضغط عليها حتى تثبت , يحدث ضغط على الدبشك مما يؤدى الى شرخه ناحية المسامير , وانا شفت بنفسى العيب ده فى بندقيتين عند الأستاذ محمود شلبى دبشكهم مرمى عنده و بايظ بنفس السبب , وعادل عبده عنده بندقية فيها نفس العيب الكرال الكسر ولا العتلة ؟ هذا يختلف على حسب تفضيل الصيّاد , أنا شخصيّا أفضل الكسر لسهولة التعمير أثناء الصيد (كان عندى جامو هنتر 890 كسر و كانت أسهل كتير فى التعمير من الرويال العتلة السفلية التى أمتلكها الآن) , ومافيش ميزة من ناحية السوستة لأن الاتنين سوستتهم بتنكسر (أحد زملائنا كانت معاه العتلة و سوستتها انكسرت أمام عينى) الكرال العادية ولا الرماية ؟ كثير من الناس يفضلون الرماية علشان شكلها أحلى , ولكن فى رأيى أن العادية أفضل بكثير (بناء على تجربة) لأن مسكتها أريح و بتديلك تحكم أفضل فى البندقية , وبالتالى دقة أكبر فى النشان و وأنصح من يريدها للإقتناء انه يجيب الرماية , ومن يريدها للصيد يجيب العادية هل الكرال فيها إصدارين ؟ أنا شخصيا لا أعتقد أن الكرال فيها إصدارين لسبب بسيط , كل الموجود فى السوق بما فيهم الرماية دخلوا مصر فى الفترة بين شهر 6-2010 وهذه بداية دخول الكرال فى مصر و حتى شهر 12-2010 , ثم توقف كل شىء من بعد الثورة , علشان كدة اعتقد أن مافيش وقت متاح لدخول اصدار تانى من الكرال , هذا رأى شخصى , ولكن لا يجب أن نغفل رأى المتخصصين مثل استاذ هشام سمير الذى يؤكد وجود اصدارين (أدعوه لتوضيح رأيه فى هذا الموضوع) عيوب الكرال : 1- السوستة : وأنا أفضّل انها تتغير فى البداية علشان مانسيبش الموضوع للحظ و نكون متأكدين من سلامة البندقية أثناء ظبط نشانها و الصيد بيها 2- قاعدة السوستة , مشكلتها أنها مصنوعة من نوع ضعيف من الفبر أو البلاستيك , وغالباً ما تنكسر أو تتآكل من ضغط السوستة عليها , ولما تنكسر احنا مابنعرفش انها انكسرت , والبندقية تضعف لأن السوستة رحّلت للوراء , والنشان يكون مش مظبوط لأن السوستة بتكون مش مستوية نتيجة كسر القاعدة , وانا شفت بعينى بعض القواعد البلاستيك المكسورة عند الأستاذ محمود شلبى والحمد لله إنه عنده الحل للموضوع ده وهو استبدال القاعدة البلاستيك بأخرى معدنية , وأنا أفضّل تغيير السوستة والقاعدة مباشرة بعد شراء البندقية (لو الإمكانيّات تسمح) علشان تستمتع بالبندقية و تستمتع بالصيد بدون مشاكل ![]() ![]() هذا رأيى الشخصى و خالص تحيّاتى للجميع
__________________
-------------------------------------------- اللهم صلّ على سيدنا محمد و على آله و صحبه و سلّم -------------------------------------------- |
|
|
|
|
|
المواضيع المتشابهه
|
||||
| الموضوع | كاتب الموضوع | المنتدى | مشاركات | آخر مشاركة |
| هاشتري من برا حد عايز؟؟ | Timo Jean | بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها | 33 | 12-01-24 02:30 PM |
| هاشتري مسدس صوت ومحتاج نصيحة عشان جديد | mo.kalil | بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها | 7 | 11-11-20 10:52 PM |
| حد عندو سوسته كراال مكسوره | neiazy | سوق المنتدى | 3 | 11-04-23 03:02 PM |
| ساعدوني help | mohammedhelmy56 | بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها | 2 | 10-08-10 05:28 PM |
| هاشترى بندقية و محتار ما بين الديانا المستعملة او الجامو الجديدة | body man | بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها | 2 | 08-11-14 07:51 PM |