الموضوع: الوز العراقى
غير مقروء 12-05-31, 09:02 PM   #15
cono
صياد متفاعل

الصورة الرمزية cono

المدينه: الدلنجات - بحيرة
cono في بداية الطريقcono في بداية الطريقcono في بداية الطريقcono في بداية الطريقcono في بداية الطريقcono في بداية الطريقcono في بداية الطريقcono في بداية الطريق
Unhappy رد: الوز العراقى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو مروان مشاهدة المشاركة
مجهود ممتاز واحلى تقييم هو فعلا العنز زى ما بيسموة اخواننا هنا فى مصر هو طائر القلق وبيكون موطنة الاصلى فى اوربا وهو منتشر جدا فى المانيا وبيسكن هناك اعلى الاشجار وفوق ابراج الكهرباء وهناك بيكون زى ابو قردان عندنا ما بيخافش من الناس لانهم لا يصتادوة لانة ياكل الفئران الصغيرة والتعابين الضغيرة وبيكون ماشى ورا الجرارات الزراعية وهى بتقلب الارض هناك وياكل زى ابو قردان ديدان فئران صغيرة افاعى وانا شفت الكلام دة فى قناة ناشيونال جرافيك لكن الاهالى الطيبين فى مصر سموة الوز العراقى زى ما سمو الدرة المشوى لوز والسودانى كاجو _هههههههه_اعتقد من طبيعة غذائة انه لا يؤكل والله اعلم واعرف ناس اصتادته لاجل التحنيط فقط يا ريت اى صياد اكلة يفيدنا لما كان بينضفة وجد اية فى امعاؤة اعتقد انه لاياكل الحبوب نظرا لشكل منقارة_والله اعلم
الله ينور عليك يا أبو مروان كلام سليم 100% واللقلق ده لا يؤكل لإنه بياكل الجيف وللأسف انا كنت عازم أصحابى قبل كده على واحد قبل ما اعرف حقيقته وكان فى ناس كتير اكدتلى انه بيتاكل لكن لما نضفناه مش عايز اقولك كان فى ايه فى بطنه وبعدها بحثت عنه كتير واتاكدت انه لا يؤكل
cono غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس