الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   ادوات الصيد الثقيله (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=66)
-   -   كيف يعامل المسدس الحى مجهول الهوية عند الترخيص؟ (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=22379)

البنهاوى 12-01-21 06:31 PM

كيف يعامل المسدس الحى مجهول الهوية عند الترخيص؟

كيف يتم معاملة المسدس الحى مجهول الهوية فى القانون عند الترخيص ؟

يعنى لو معايا رخصة ورايح أسبت مسدس مجهول الهوية (يعنى مش معايا ليه ورق .. سواء بقى مستورده .. سارقة .. لاقيه) كيف يكون الحال ؟

هل يتم الكشف عنه ثم الرد عليا ؟ أم يؤخذ منى وتصبح قضية ؟ أم يتم ترخيصه وإضافته على الرخصة والتغاضى عن مصدره ؟

يعنى لو عرف حد يهربلى حته جلوك من أمات 900 دولار بره مصر وبتتباع هنا بـ 60 ألف جنيه .. إيه يكون الحال علشان أضيفها على رخصتى

شكراً لمن له دراية بالقانون فى هذه النقطة تحديداً

shadow 12-01-21 06:38 PM

رد: كيف يعامل المسدس الحى مجهول الهوية عند الترخيص؟

متابعه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ashraf_f 12-01-21 06:44 PM

فى هذه الحالة بياخدو 3 اجرائات
1- التسليم بتسلم السلاح علشان يعرفو ايه قصتو
2- بيقعدوك مع السلاح و بيخلو الرخصة معاهم
3- دورة بيسموها دورة الشقلطة
و بعد كدة مش هنسمع عنك تانى

blow c06 12-01-21 06:46 PM

انا ليس ليا اى درايه بالموضوع بس بالمنطق كده اكيد هيتاخد منك و يتعملك قضية حيازة سلاح بدون ترخيص لان السلاح غير مرخص حتى لو انت معاك ترخيص.. ممكن واحد مرخص سلاح يعمل جريمه بسلاح تانى و عشان كده ممنوع حد يشيل سلاح بتاع حد تانى.. مابالك انه من غير ورق.. يعنى متهرب.. طب انت اشتريته من مين و ازاى... اكيد قضيه و معاهم حق فيها طبعا

البنهاوى 12-01-21 06:46 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ashraf_f (المشاركة 288825)

ههههههههههههههههههههههههههه

دا على كده أتشجع وأروح بقى .. طالما فيها شقلطة

ahmed6394 12-01-21 06:47 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ashraf_f (المشاركة 288825)

يعنى هيروح ورا الشمس

ashraf_f 12-01-21 06:48 PM

انا عندى تروح ميدان التحرير او مجلس الوزراء فيه احتمال ترجع تانى

البنهاوى 12-01-21 06:55 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ashraf_f (المشاركة 288829)
انا عندى تروح ميدان التحرير او مجلس الوزراء فيه احتمال ترجع تانى

أنا عايز ناس متفائلين عن كده يا أخوانا

حد يقولى مثلاً :-

- شوفلك وكيل نيابة صاحبك يتصرف

- اعمل عبيط وقولهم الورق بتاعى مراتى غسلته مع البنطلون الجينز

- ابعت بيه واحد صاحبك بتكرهه .. ولو راح مافيش مشكلة

أنا عايز حلول واقعية

ashraf_f 12-01-21 07:04 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة البنهاوى (المشاركة 288833)
أنا عايز ناس متفائلين عن كده يا أخوانا

حد يقولى مثلاً :-

- شوفلك وكيل نيابة صاحبك يتصرف

- اعمل عبيط وقولهم الورق بتاعى مراتى غسلته مع البنطلون الجينز

- ابعت بيه واحد صاحبك بتكرهه .. ولو راح مافيش مشكلة

أنا عايز حلول واقعية

خلاصشوف وكيل نيابة صاحبك و روح سلم نفسك
طلق مراتك علشان غسلت الورق اللى فى البنطلون و ودتك انتا عند المكوجى
ابعت واحد صاحبك يونسك
و الواقعية هتكون واقعة سودة و مهببة

طبعا بعد الشر عليك انتا و الاعضاء

Muhamed Ismail 12-01-21 07:05 PM

انا ليس لى دراية بالقانون بس انا شايف كده كانك رحت أخدت عربية من تحت البيت عندك مش بتاعتك و رحت ترخصها باسمك تفتكر بتوع المرور حيقوللك ايه :)

البنهاوى 12-01-21 07:12 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ashraf_f (المشاركة 288839)

خلاصشوف وكيل نيابة صاحبك و روح سلم نفسك
طلق مراتك علشان غسلت الورق اللى فى البنطلون و ودتك انتا عند المكوجى
ابعت واحد صاحبك يونسك
و الواقعية هتكون واقعة سودة و مهببة

طبعا بعد الشر عليك انتا و الاعضاء

ههههههههههههههه

البنهاوى 12-01-21 07:14 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة muhamed ismail (المشاركة 288840)
انا ليس لى دراية بالقانون بس انا شايف كده كانك رحت أخدت عربية من تحت البيت عندك مش بتاعتك و رحت ترخصها باسمك تفتكر بتوع المرور حيقوللك ايه :)

مالهاش حل تانى شكلها كده

sayed_seso 12-01-21 08:49 PM

بصراحه هو سؤال جامد جداً بس أنا اعتقد من وجهه نظري ان لو المسدس جديد ومضربش منو ولا طلقه هيبقي كويس عشان هيتاكدو انو متعملش بيه جرائم ودي في حد زتها حاجه كويسه
بس ال مش كويس بقي ان أكيد الظابط ال انت هتقبلو وتقلو علي حوار المسدس هيقولك أنا ممكن أعملك قضيه عشان المسدس بدون ترخيص بس هيقولك انت شكلك راجل محترم وملكش في الكلام دا أنا هكتفي بمصادره المسدس بس ومش هعملك قضيه وطبعا هيبقي مكلكعلك الامور اوي وأكيد انت ماهتسدق انك هتخلع منها واكنو عملك خدمه وفي الحاله دي هو عمل كدا عشان يضرب علي المسدس لنفسو طبعا
وانا اعرف ظباط لما بيمسكو ظبطيه فيها كذا حته سلاح لو هو غاوي سلاح بينقي احلي حاجه فيهم ويعنها لنفسه ومش بيسبتها في المحضر وطبعا بتبقي مصلحه ليه وللممسوك بالسلاح وبتلاقي الظباط دي بتبقي عندهم شويه اسلحه ملهاش حل وكلها ببلاش
ولو عملت كدا ممكن يكون الجلوك ال انت جيبو دا واحد من تشكيله ال عند الظابط واكنك جبتهولو هديه وجديده كمان شفت بقي
انت عارف أنا رأيي انك ممكن لو تعرف صاحب محل سلاح حبيبك يعني ممكن تشوقت ياخد كام ويظبطلك ورق من عندو للسلاح دا وهم بيبقو عارفين يعملو إيه يعني يضربلك ورق ليه وطبعا بخصوص الرقم بتاع السلاح واثبات دخولو مصر والجمارك بتعتو هو أكيد صاحب المحل اضري بالحجات دي ويعرف يتصرف فيها لانها شغلتو
وانا اعتقد ان مفيش محل سلاح بيشتغل ١٠٠ ٪ شغل رسمي قانوني لازم يكون بيشتغل كدا وكدا عشان يعمل مكسب كويس
لان في فتره ما قبل الثوره ممكن نقول ال كان بيطلعلهم ترخيص سلاح في السنه مثلا ١٠٠٠ رخصه شوف كام واحد بيشتري من برا علطول وكام واحد بيشتري من مصر وشوف في كام محل سلاح في مصر يعني ممكن في السنه ميبعش مثلا غير ٥ مسدسات حي والباقي طلق ومسدسات صوت وطبعا دا ميجبش مصاريف المحل يبقي أكيد ليهم سكك وشغل تاني والله اعلم ودي وجهه نظري

البنهاوى 12-01-21 10:03 PM

sayed_seso : دا كمان حل .. شكراً على إضافة حل

يبقى يا إما وكيل نيابة صاحبى
يا إما محل سلاح صاحبى

عايز حلول تانى .. علشان دى قضية يا اخوانا .. مش لعبة ..

بدل ما يطبق عليا قانون (من أين لك هذا المسدس ) وأروح فيها ..

sherothebest 12-01-21 11:44 PM

من الآخر يا باشا ولا وكيل نيابة ولا النائب العام نفسه هيعرف يعملك حاجة لان
شرط اثبات اى سلاح فى الرخصة ان يكون معلوم المصدر وله مستندات صحيحة وحط تحت صحيحة دى مليون خط لان التلاعب فى اوراق السلاح وتظبيط اوراق له هو تزوير فى محرر رسمى ودى جناية

Max.1 12-01-21 11:46 PM

اه صحيح مقولتش انت بتحب الحلاوة الرشيدى ول البوادى

mants 12-01-22 12:38 AM

الاخ العزيز اجابة علي التساءل يعامل معاملة اللقيط ولكن في الحالة دي لا يجوز التبني بمعني انها قضية وس و ج لان المشرع في الحكمة من تجريم حمل السلاح الغير مرخص هو منع حيازتة والعقاب علي تللك النقطة الا الحيازة برخصة عن طريق القنوات الشرعية شراء تنازل الخ.... يعني الدولة مش عبيطة عندك مثلا 5حتت انتاج محلي مصنع وموظفين الخ.. و7حتت استيراد يبقي جمارك وتجار وسجل تجاري وضرايب وعدا كدة يبقي شمال الليلة محسوبة مش جهجهون والا مكنش حد غلب وساعتها حتبقي تجارةوامال ليةالمواطن في الاخر يرخص ويدفع دم قلبة من مصدر مشروع علشان الورقة قصدي الرخصة الي بتحميك ساعة استخدام حقك الشرعي في الدفاع رسمي اما جميع اراء الاخوة صحيحة واحترس من التعامل مع تاجر سلاح في حكاية الورق دي لان التزوير اشد في العقوبة من حيازة سلاح غير مرخص ولو غاوي سلاح رخص رسمي بالشراء او التنازل انامرخص 4 قطع بعد الثورة علشان الرخصة وكان ادامي السلاح الميرى و الشمال من اول اجدع طبنجة لحد الالي ببلاش تقريبا بس متردتش ورفضت قطعا لان لمؤخزة انت كدة بتشتري حتة حديدة لو استخدمتها حتترفع انا اتشمطت في الاسعار لكن بلدنا الحاجة مبترخص فيها بل بتزيد اتكل علي اللة وخليك في النور ومحدش يقولك تلت التلاتة كام واتجدعن ودور علي التنزلات فيها لقط كتير

قناص الظلم 12-01-22 06:00 AM

تقريبا يا باشا انت بتساءل عشان الكلام الحلو الى بيتردد اشاعات عن ان الوزاره قالت الى يسلم سلاح غير مرخص هاياخد رخصه للسلاح مجانا كمكافئه:)صح ولا لا الناس بتيجى تساءلنى وانا بضحك السلاح دا هايتصادر اولا وثانيا لانه مسدس مش فرد محلى ممكن لاجل حظك يكون صاحبه مقتول ومسروق منه او مسروق فقط او ارتكب به جريمه و00و وحاجات كتير ممكن تلاقيها والى هايسلم اى سلاح هايتعمله ملف خلو بالكم ومن غير مايعرف

belto 12-01-22 07:14 AM

حضرتك بتقول ان الشخص دا هيجيب لك الجلوك بـ900 دولار طيب متعمل اذن استيراد وتجيبة رسمي احسن واهو ثمنة برة ب500 دولار بس احسن من الدخول في س و ج

akhater 12-01-22 08:58 AM

جدى كان ظابط فى الجيش و كان شارى سلاح من مخازن الجيش و بعد ما خرج من الخدمة كان السلاح معاه و مكنش مرخصة فناس قالوا له إنت خرجت من الجيش ولازم يترخص وإلا تبقى قضية راح لمأمور القسم و دخل عليه المكتب و قعد و راح مطلع المسدس و قاله أنا عاوز أرخص ده :d ساعتها العسكرى الى كان واقف على باب المأمور خد شهر حبس علشان دخله بسلاح و جدى كان هيتقبض عليه لولا إنه ظابط جيش من المحاربين القدامى ، و الى حصل صادروا المسدس لحد ما المخابرات الحربية و مخازن الجيش بعتوا الورق بتاع الطبنجة و الإثبات إنه مشتريها و رخصها ، كانت أيام زمان الحلوان 51 بـ 130 جنية :d

البنهاوى 12-01-22 10:29 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sherothebest (المشاركة 288998)
من الآخر يا باشا ولا وكيل نيابة ولا النائب العام نفسه هيعرف يعملك حاجة لان
شرط اثبات اى سلاح فى الرخصة ان يكون معلوم المصدر وله مستندات صحيحة وحط تحت صحيحة دى مليون خط لان التلاعب فى اوراق السلاح وتظبيط اوراق له هو تزوير فى محرر رسمى ودى جناية

كلام حضرتك مظبوط

البنهاوى 12-01-22 10:31 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة max.1 (المشاركة 289000)
اه صحيح مقولتش انت بتحب الحلاوة الرشيدى ول البوادى

فى نوع اسمه حلاوة شعر .. :)

البنهاوى 12-01-22 10:38 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mants (المشاركة 289083)
التزوير اشد في العقوبة من حيازة سلاح غير مرخص

أقنعتنى بالجملة دى

خلاص .. مش عايز سلاح رخيص

وبعدين احنا طول عمرنا فى مصر بندفع أغلى تمن فى أوحش سلعة فى العالم .. لا لشيء إلا إننا نحمل الجنسية المصرية .. اللى هى طبعاً أغلى جنسية على وجه الأرض ..

ما جاتش على المسدسات ..

حاضر .. هاروح أدفع 21.000 جنيه فى حاجة فيها عيوب صناعة .. بدل ما أشترى منتج نضيف وما يعديش 6.000 جنيه

أنا هاشجع المصرى أهوه

البنهاوى 12-01-22 10:42 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قناص الظلم (المشاركة 289201)
تقريبا يا باشا انت بتساءل عشان الكلام الحلو الى بيتردد اشاعات عن ان الوزاره قالت الى يسلم سلاح غير مرخص هاياخد رخصه للسلاح مجانا كمكافئه:)صح ولا لا الناس بتيجى تساءلنى وانا بضحك السلاح دا هايتصادر اولا وثانيا لانه مسدس مش فرد محلى ممكن لاجل حظك يكون صاحبه مقتول ومسروق منه او مسروق فقط او ارتكب به جريمه و00و وحاجات كتير ممكن تلاقيها والى هايسلم اى سلاح هايتعمله ملف خلو بالكم ومن غير مايعرف

أنا بفكر أجيبه من بره .. خلاص مش هاجيب من جوه :)

البنهاوى 12-01-22 10:43 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة belto (المشاركة 289219)
حضرتك بتقول ان الشخص دا هيجيب لك الجلوك بـ900 دولار طيب متعمل اذن استيراد وتجيبة رسمي احسن واهو ثمنة برة ب500 دولار بس احسن من الدخول في س و ج

كان فيه موضوع عن استيراد الأسلحة واستخراج تصريح ليها .. هاروح أقرا فيه وأشوف وصلوا لإيه

البنهاوى 12-01-22 10:46 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة akhater (المشاركة 289260)
جدى كان ظابط فى الجيش و كان شارى سلاح من مخازن الجيش و بعد ما خرج من الخدمة كان السلاح معاه و مكنش مرخصة فناس قالوا له إنت خرجت من الجيش ولازم يترخص وإلا تبقى قضية راح لمأمور القسم و دخل عليه المكتب و قعد و راح مطلع المسدس و قاله أنا عاوز أرخص ده :d ساعتها العسكرى الى كان واقف على باب المأمور خد شهر حبس علشان دخله بسلاح و جدى كان هيتقبض عليه لولا إنه ظابط جيش من المحاربين القدامى ، و الى حصل صادروا المسدس لحد ما المخابرات الحربية و مخازن الجيش بعتوا الورق بتاع الطبنجة و الإثبات إنه مشتريها و رخصها ، كانت أيام زمان الحلوان 51 بـ 130 جنية :d

أهو أنا بقى بحب الأسعار دى ..

130 جنيه طبنجة حلوان

500 جنيه مسدس جلوك

900 جنيه رشاش آلى

مش بخل لا سمح الله

بس الوضع سيئ اليومين دول والفلوس بقت مش كتير ولله الحمد على كل شيئ

bodygard 34 12-01-22 02:07 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة البنهاوى (المشاركة 289350)
أهو أنا بقى بحب الأسعار دى ..

130 جنيه طبنجة حلوان

500 جنيه مسدس جلوك

900 جنيه رشاش آلى

مش بخل لا سمح الله

بس الوضع سيئ اليومين دول والفلوس بقت مش كتير ولله الحمد على كل شيئ

ايه ده هو الاسعار زادت عن كده؟؟؟؟

akhater 12-01-22 10:08 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bodygard 34 (المشاركة 289468)
ايه ده هو الاسعار زادت عن كده؟؟؟؟

الحلوان 92 الجديدة فى المصنع بـ 27000 تقريبا :)

الساعة الآن 11:45 AM