الصيد فى مصر

الصيد فى مصر (http://www.egyhunt.net/index.php)
-   ادوات الصيد الثقيله (http://www.egyhunt.net/forumdisplay.php?f=66)
-   -   العملاق الالمانى (http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=8973)

hosam hamza 11-05-20 10:25 PM

العملاق الالمانى

المسدس الالمانىP.08 Luger

نوع مسدس : نصف آلي
تاريخ الخدمة : (1908 -- 1945)
وقد استخدم هذا المسدس على نطاق واسع في الحرب العالمية الأولى ، الحرب الأهليةالاسبانية، الحرب العالمية الثانية ، و الحرب الصينية اليابانية و الحرب الأهلية الصينية .
مواصفات السلاح :
الوزن : 872 جرام
الطول : 222 ملم
طول الماسورة : 203 ملم
(3.9 - في 8.02 بوصة)

العيار : 7.65x22mm بارابيلوم
9x19mm بارابيلوم
طريقة العمل : ارتداد الماسورة
الإطلاق : فردي - آلي
السرعة : 350-400 م و / ثانية
المدى المؤثر : 50 مترا
المخزن : 8 طلقات . ويمكن تزويده بمخزن 32 طلقة .

http://youtu.be/DlHp4wBxmAU

الأفوكاتو 11-05-20 10:44 PM

رد: العملاق الالمانى

2 مرفق
ممتاز طبعا يا استاذ حسام ومجهودك الايام دي جبااااااار ربنا يقويك ، بس في ملحوظة :
بيتهيألي المسدس اللي في الصورة رقم 4 الذهبي والدبشك اسود ده والتر اسمه بي38 وهو قديم
خالص تحياتي للجميـــــــــــــــــــــــــع

hema777h 11-05-20 10:49 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الأفوكاتو (المشاركة 99694)
ممتاز طبعا يا استاذ حسام ومجهودك الايام دي جبااااااار ربنا يقويك ، بس في ملحوظة :
بيتهيألي المسدس اللي في الصورة رقم 4 الذهبي والدبشك اسود ده والتر اسمه بي38 وهو قديم
خالص تحياتي للجميـــــــــــــــــــــــــع

دااا الماركة بتاعتو ارما الماني يس يا تري كام مللي

الأفوكاتو 11-05-20 10:59 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hema777h (المشاركة 99700)
دااا الماركة بتاعتو ارما الماني يس يا تري كام مللي

اسمحلي اختلف مع حضرتك ، ده والتر ، انا عارف انا بقول ايه

hosam hamza 11-05-20 11:11 PM

اخى الفاضل
انت صح هو والتر بى 38
اعتذر عن الخطأ هو غير مقصود
دخل غلط فى مجموعه اللوجر
الله ينور عليك

الأفوكاتو 11-05-20 11:17 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hosam hamza (المشاركة 99716)
اخى الفاضل
انت صح هو والتر بى 38
اعتذر عن الخطأ هو غير مقصود
دخل غلط فى مجموعه اللوجر
الله ينور عليك

يا استاذي تعتذر عن ايه ؟ ده انت كتر خيرك علي مجهود الملحوظ اوي الايام دي ، وبعدين طالما دخل غلط في المجموعة بتاعت اللوجر وبصفتي من الادارة يبقي لازم يتشال من المجموعة ويتصادر وتجيبهولي علشان اتحفظ عليه بنفسي ههههههههه .. شكرا لمجهودك يا حسام باشا
خالص تحياتي للجميـــــــــــــــــــــــع

hema777h 11-05-20 11:19 PM

ممكن بردو بس انا كان قصدي علي الصوت بتاعو لان كان في اعلان في مصرااوي علية داا الي انا قصدي علية ومعلش في سوال انت غيرة الصورة وحطة الصورة دي انت بتخوفنا ولا اية هههههههههه

الأفوكاتو 11-05-20 11:25 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hema777h (المشاركة 99720)
ممكن بردو بس انا كان قصدي علي الصوت بتاعو لان كان في اعلان في مصرااوي علية داا الي انا قصدي علية ومعلش في سوال انت غيرة الصورة وحطة الصورة دي انت بتخوفنا ولا اية هههههههههه

لأ سيبك من اعلانات مصراوي ، بيكتبو اسم المسدس ونوعه وبيحطو صورة تانية خالص لأي نوع تاني (يعني اي حاجة في اي حتة) خليك مع المنتدي بتاعنا وبس ، هو ده اللي فيه الصح كله ، وبالنسبة للصورة انا مش بخوفكو لكن تقدر تقول كدة ببث الرعب في قلوب الأعضاء المخالفين هههههههههه ، ياعم انت حد يقدر يخوفك بردو ، ده انت حبيبي من ايام الجيزة .
خالص تحياتي للجميـــــــــــــــــــــــــــع

الأفوكاتو 11-05-20 11:28 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hema777h (المشاركة 99720)

وعلي فكرة هو فعلا صوت مش حي لو تقصد الصوت ، بس بردو والتر بي 38 ، عندك اعتراض ؟
ههههههههه
خالص تحياتي للجميـــــــــــــــع

hema777h 11-05-20 11:33 PM

لا طبعاااااااااااا مفيش اعترااااض جبت كربون ولا ملقتيش
ومنزلتيش موضوع المدفع لسة عايز اعملو عندي

الأفوكاتو 11-05-20 11:36 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hema777h (المشاركة 99733)
لا طبعاااااااااااا مفيش اعترااااض جبت كربون ولا ملقتيش
ومنزلتيش موضوع المدفع لسة عايز اعملو عندي

يا باشا نزل من زمان ، من ساعة ما قولتلك ، انت بتنسي ولا ايه ، هتلاقيه في قسم الأسلحة النارية ، شرح طريقة العمل والصور والفيديو
خالص تحياتي للجميــــــــــــــــــــــــع

Consul 11-05-20 11:45 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الأفوكاتو (المشاركة 99719)
يا استاذي تعتذر عن ايه ؟ ده انت كتر خيرك علي مجهود الملحوظ اوي الايام دي ، وبعدين طالما دخل غلط في المجموعة بتاعت اللوجر وبصفتي من الادارة يبقي لازم يتشال من المجموعة ويتصادر وتجيبهولي علشان اتحفظ عليه بنفسي ههههههههه .. شكرا لمجهودك يا حسام باشا

يا حبيب قلبي إنت معلق مشنقة ومستكتر على الراجل يعتذر...طبعا أنا بأعذره...وأي حد مكانه كان لازم يلحق نفسه ويبادر بالإعتذار...التفاهم معاك صعب ( مش مريح )...وماتقوليش حنين وإيدك خفيفة...حتى لو الحبل نايلون ولا حرير...في الآخر بيخنق...مش كده ولا إيه؟!...الله الغني عن الخدمات إللي بالشكل ولا النوع ده...ولا يهمك أخي الحبيب الأستاذ حسام...مجموعة هايلة وجميلة جدا وتحفة وكلهم أحلى من بعض...ويستاهلوا الإقتناء...خاصة الـ Walther P38 أقواهم وأحلاهم...وأرجو أن تقبل إعتذاري نيابة عن أخي الحبيب القاضي والجلاد في نفس الوقت الأستاذ الأفوكاتو...خالص تحياتي...

hosam hamza 11-05-20 11:53 PM

استاذى الفاضل
مساء الخير انت نورتنا النهارده
تحياتى ليك

الأفوكاتو 11-05-20 11:53 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة consul (المشاركة 99741)
يا حبيب قلبي إنت معلق مشنقة ومستكتر على الراجل يعتذر...طبعا أنا بأعذره...وأي حد مكانه كان لازم يلحق نفسه ويبادر بالإعتذار...التفاهم معاك صعب ( مش مريح )...وماتقوليش حنين وإيدك خفيفة...حتى لو الحبل نايلون ولا حرير...في الآخر بيخنق...مش كده ولا إيه؟!...الله الغني عن الخدمات إللي بالشكل ولا النوع ده...ولا يهمك أخي الحبيب الأستاذ حسام...مجموعة هايلة وجميلة جدا وتحفة وكلهم أحلى من بعض...ويستاهلوا الإقتناء...خاصة الـ walther p38 أقواهم وأحلاهم...وأرجو أن تقبل إعتذاري نيابة عن أخي الحبيب القاضي والجلاد في نفس الوقت الأستاذ الأفوكاتو...خالص تحياتي...

عمنا القنصل ، فينك يا بركة وااااااااااااااااحشني ، يا فندم انت مركزتش في الصورة ، أصل الصورة دي فيها لغز كبير ، المشنقة اللي في الصورة فاضية مافيش متهم مدخل رقبته فيها ، ده ان دل بيدل علي ايه ؟ ان الأفوكاتو ده شاطر وبيطلع الناس براءة علشان كدة المشنقة فاضية ، دعاية واعلان في الأول وفي الآخر ، بس ايه رأيك ؟ نظرية بردو !
مساء الفل علي عيونك يا عمنا

Consul 11-05-21 12:22 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الأفوكاتو (المشاركة 99748)
عمنا القنصل ، فينك يا بركة وااااااااااااااااحشني ، يا فندم انت مركزتش في الصورة ، أصل الصورة دي فيها لغز كبير ، المشنقة اللي في الصورة فاضية مافيش متهم مدخل رقبته فيها ، ده ان دل بيدل علي ايه ؟ ان الأفوكاتو ده شاطر وبيطلع الناس براءة علشان كدة المشنقة فاضية ، دعاية واعلان في الأول وفي الآخر ، بس ايه رأيك ؟ نظرية بردو !
مساء الفل علي عيونك يا عمنا

بارك الله فيك أخي الحبيب...ومساء الفل على عيونك...بس من بعيد علشان إيديك متعاصة ميتين...بصراحة الكلام معاك يخوف ومش مريح...ويعني إيه دعاية وإعلان؟!...هوا إنت بتعلن عن بيبسي ولا كونو...إنت بتروج لحاجة أي حد يفتكرها جسمه بيقشعر...تفتكر يعني بكلامك الحلو والمعسول ده ها تحببنا فيها...أعوذ بالله يا شيخ فال الله ولا فالك...وبصراحة تحليلك وتبريبك ده أنا مش شايفه خالص...صورة المشنقة الفاضية دي تدي إيحاء وإنطباع يعني مستني الزبون التاني...إللي بعده...وهكذا...شغال الله ينور...الأجر بالقطعة ( بالراس )...كل ما تشتغل أكتر مرتبك يزيد أكتر...يا باااااااااااي...كل واحد من إللي قاعدين خايف تبص ليه لتكون بتشاور عقلك وهاتعملها معاه...يا ترى مين إللي عليه الدور...نصيحة لوجه الله...أرجوك ومن فضلك تغير الصورة دي أحسن ها تطفش الزباين...دي أسوأ دعاية لطريقة الواحد يموت بيها...اللهم إحفظنا جميعا والسامعين...والقارئين...وإعذرني حبيب قلبي وسامحني مش هأكلمك تاني قبل ما تغير الكابوس ده...خالص تحياتي...

tatoo 11-05-21 12:40 AM

استاذ حسام .... شكرا على مجهودك الرائع والمستمر
المسدس ده بيفكرني بالافلام بتاعت الحرب العالمية التانية اللي كانت بتيجي في التليفزيون زمان ( مدافع نافارون )

سيادة القنصل منور النهارده بقالنا فترة محدش بيشوفك يارب يكون المانع خير

الأفوكاتو 11-05-21 12:42 AM

انت عارف طبعا لما بتقوللي اعمل بعمل من غير تفكير
علشان خاطرك انت بس
ايه رأيك في الميزان ده ؟ واهو بردو علشان الواحد يوزن عليه الأمور
خالص تحياتي للجميـــــــــــــــــــع

hema777h 11-05-21 12:44 AM

هي دي الصورة الرمزية تعبر عن العدل مش المشنقة

رجب 11-05-21 05:04 PM

والله لو محدش يزعل منى اقول انة اجمل شعار ويحمل تحت طياتة من المعانى الكثير والكثير جميل يا افوكاتو ...والله لسة حقولك ان من فترة مش لاقى سيادة القنصل وههههههههههوب اجدكما معا فى حوار اقل مايوصف انة حوار اخوى هادف وسلامى لحضرتك يا سيادة القنصل وماتغبش عننا كدة

hesham[MaFya]a 11-05-21 05:30 PM

حقيقى عملاق.....

سامح صبّاح 11-05-22 11:00 AM

مشكور يا برنس و أنت نجم حقيقي أنا كنت ببحث من زمان على مسدس زي ده وعلى فكرة هو عامل كام فلوس تقريباً

nehad_h 11-05-22 11:42 AM

عندي اخوه بالظبط موديل 36
http://www.egypthunt.net/showthread.php?t=8962

tamer el-henawy 11-05-22 12:16 PM

الله ينور عليك و تسلم ايدك
تحياتى

Consul 11-05-22 05:23 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الأفوكاتو (المشاركة 99780)
انت عارف طبعا لما بتقوللي اعمل بعمل من غير تفكير
علشان خاطرك انت بس
ايه رأيك في الميزان ده ؟ واهو بردو علشان الواحد يوزن عليه الأمور
خالص تحياتي للجميـــــــــــــــــــع

بارك الله فيك حبيب قلبي...أيوه كده الله ينور عليك...ما أتحرمش منك يا رب ولا من كرمك أخلاقك وذوقك وحنية قلبك...بس كمل جميلك والنبي وإعدل كفة الميزان...بلاش الكفة المايلة دي...طول عمرنا بنشوف كفتي الميزان متساويين وأمام بعض...دليل على الحيادية والعدل وأن العدالة عمياء ولا تفرق بين أحد...ولا إنت من أولها معلق الرمانة لحد...عموما إحنا مش طماعين ومش عايزين نكتر عليك في طلباتنا...إحنا كنا فيييييييييين...بس لو مافيهاش إساءة أدب مني أو تعب عليك حاول لو عرفت تعدل كفة الميزان يبقي كتر خيرك بصحيح...لإن الواحد حاسس إنه باصص لبرواز صورة معووج وعايز يتعدل...إعدل فهو أقرب للتقوى...طبعا هذا رجاء وليس بأمر لا سمح الله...ولو كان صعب عليك وما عرفتش...أمرنا لله...نعوج إحنا راسنا علشان نشوف الميزان عدل...ولا يهمك حبيب قلبي...تعبك راحة...وكفاية علينا إبداء حسن نيتك والمحاولة...خالص تحياتي...

بسام سعيد 11-05-22 05:25 PM

مساء الخير يا استاذ جمال
مساء الخير يا استاذ افوكاتو
تحياتي لجميع الاخوه المشرفين والاعضاء

hema777h 11-05-22 05:28 PM

هنتجمع كلنا في الاجتماااع باذن اللة وربنا يسهل وهقول ليكم علي مكان في الجول لاجتماااع الجاااي ان شاء اللة في شهر 6 ان شاء اللة

الأفوكاتو 11-05-22 05:55 PM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة consul (المشاركة 101165)
بارك الله فيك حبيب قلبي...أيوه كده الله ينور عليك...ما أتحرمش منك يا رب ولا من كرمك أخلاقك وذوقك وحنية قلبك...بس كمل جميلك والنبي وإعدل كفة الميزان...بلاش الكفة المايلة دي...طول عمرنا بنشوف كفتي الميزان متساويين وأمام بعض...دليل على الحيادية والعدل وأن العدالة عمياء ولا تفرق بين أحد...ولا إنت من أولها معلق الرمانة لحد...عموما إحنا مش طماعين ومش عايزين نكتر عليك في طلباتنا...إحنا كنا فيييييييييين...بس لو مافيهاش إساءة أدب مني أو تعب عليك حاول لو عرفت تعدل كفة الميزان يبقي كتر خيرك بصحيح...لإن الواحد حاسس إنه باصص لبرواز صورة معووج وعايز يتعدل...إعدل فهو أقرب للتقوى...طبعا هذا رجاء وليس بأمر لا سمح الله...ولو كان صعب عليك وما عرفتش...أمرنا لله...نعوج إحنا راسنا علشان نشوف الميزان عدل...ولا يهمك حبيب قلبي...تعبك راحة...وكفاية علينا إبداء حسن نيتك والمحاولة...خالص تحياتي...

طلباتك اوامر يا عمي جمال ، و آدي الكفتين أهم أد بعض بالملي ، ولا رمانة ولا شئ ، تم بحمد الله تصليح الميزان
خالص تحياتي يا سيادة القنصل
خالص تحياتي للجميـــــــــــــــــع

عيون الصقر12 11-05-22 06:06 PM

جميل جميل ربنا يوعدنا

الساعة الآن 05:37 PM