الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الاقسام العامه > الصيد العام
التعليمـــات المجموعات التقويم مشاركات اليوم البحث

الصيد العام موضوعات الصيد العامه وتعارف الصيادين.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 12-01-29, 08:52 AM   #1
fesal
صياد قديم

الصورة الرمزية fesal

المدينه: مصر الجديده
fesal لديه مشاركات جيدهfesal لديه مشاركات جيدهfesal لديه مشاركات جيدهfesal لديه مشاركات جيدهfesal لديه مشاركات جيدهfesal لديه مشاركات جيدهfesal لديه مشاركات جيدهfesal لديه مشاركات جيدهfesal لديه مشاركات جيدهfesal لديه مشاركات جيدهfesal لديه مشاركات جيده
افتراضي دقه الكرال

جبت الكرال مستعمله وركبت علهيا سكوب 40*4*9

الأسكوب اور مره جنني بس بنصيحه استاذ طارق طلع فعلا قاده الاسكوب مركب فيها واقرط علي الأستوبر عشان كدا مكانتش سابته خالص

المهم فكيته وركبته من الأول وركبت استوبر البندقيه ورا قاعده المنظار لزياده التثبيت
بصراحه انا مكنتش متوقع اداء البندقيه الكرال اتشجعت ونزلت في جنينه جمبيا في شيراتون وضربت علي حمامه في الدور السادس نزلت مقفوله استعجبت واتحمست مفيش دقايق وقفت واحده تانيه في نفس المكان امت اديتها نزلت مقفوله
وبتخش وتطلع من الناحيه التانيه بصراحه الواحد مش محتاج حاجه اكتر من كدا
انا مغيرتش السوسته كمان وبتشغل برش مصري واحيانا ماتش اسباني
فمحدش يستهتر بالكرال ابدا حلوه علي اد تمنها بعد سنيتن من التمرتس ابقا جيبلك بقا حاجه ديانا بس بردو انا شايف ان الكرال كويسه وعلي راي استاذ طارق ايه الي هتجيبه الديانا مش هتجيبه الكرال؟؟؟
انا ممكن اقول دقه الديانا اعلي ادفع اربع اضعاف تمن الكرال والكرال الفيبر خفيفه ولزيزه جدا وشكلها يحسسك انك معاك حاجه حديثه وشديده

وربنا يوفق الناس كلها
fesal غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
sponsor links
غير مقروء 12-01-29, 08:55 AM   #2
amin hegazy
صياد قديم

الصورة الرمزية amin hegazy

المدينه: الهــرم
amin hegazy في بداية الطريقamin hegazy في بداية الطريقamin hegazy في بداية الطريقamin hegazy في بداية الطريقamin hegazy في بداية الطريقamin hegazy في بداية الطريقamin hegazy في بداية الطريقamin hegazy في بداية الطريق
افتراضي رد: دقه الكرال

ربنا يباركلك فيها ويكفيك شرها باذن الله
غير مقروء 12-01-29, 08:57 AM   #3
mibrahem
صياد نشيط

الصورة الرمزية mibrahem

المدينه: القاهرة
mibrahem مستواه غير معروفmibrahem مستواه غير معروفmibrahem مستواه غير معروف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fesal مشاهدة المشاركة
جبت الكرال مستعمله وركبت علهيا سكوب 40*4*9

الأسكوب اور مره جنني بس بنصيحه استاذ طارق طلع فعلا قاده الاسكوب مركب فيها واقرط علي الأستوبر عشان كدا مكانتش سابته خالص

المهم فكيته وركبته من الأول وركبت استوبر البندقيه ورا قاعده المنظار لزياده التثبيت
بصراحه انا مكنتش متوقع اداء البندقيه الكرال اتشجعت ونزلت في جنينه جمبيا في شيراتون وضربت علي حمامه في الدور السادس نزلت مقفوله استعجبت واتحمست مفيش دقايق وقفت واحده تانيه في نفس المكان امت اديتها نزلت مقفوله
وبتخش وتطلع من الناحيه التانيه بصراحه الواحد مش محتاج حاجه اكتر من كدا
انا مغيرتش السوسته كمان وبتشغل برش مصري واحيانا ماتش اسباني
فمحدش يستهتر بالكرال ابدا حلوه علي اد تمنها بعد سنيتن من التمرتس ابقا جيبلك بقا حاجه ديانا بس بردو انا شايف ان الكرال كويسه وعلي راي استاذ طارق ايه الي هتجيبه الديانا مش هتجيبه الكرال؟؟؟
انا ممكن اقول دقه الديانا اعلي ادفع اربع اضعاف تمن الكرال والكرال الفيبر خفيفه ولزيزه جدا وشكلها يحسسك انك معاك حاجه حديثه وشديده

وربنا يوفق الناس كلها
والله انا ميال للكرال طبعا بالنسبة الى سعرها
غير مقروء 12-01-29, 09:16 AM   #4
عادل عبده
صياد قديم

الصورة الرمزية عادل عبده

المدينه: القطاميه
عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده

عشان تدعيلى بس يا فيصل

اللهم انى استغفرك واتوب اليك

*اللهم انت ربى لا اله الا انت سبحانك خلقتنى وانا عبدك وانا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ماصنعت ابوء لك بنعمتك على وابوء لك بزنبى فأغفر لى فأنهه لايغفر الزنوب الا انت *
عادل عبده غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-01-29, 09:24 AM   #5
كابتن محمود دياب
مشرف قسم السوق

اوسمتي

الصورة الرمزية كابتن محمود دياب

كابتن محمود دياب من اهم اعضاء المنتدىكابتن محمود دياب من اهم اعضاء المنتدىكابتن محمود دياب من اهم اعضاء المنتدىكابتن محمود دياب من اهم اعضاء المنتدىكابتن محمود دياب من اهم اعضاء المنتدىكابتن محمود دياب من اهم اعضاء المنتدىكابتن محمود دياب من اهم اعضاء المنتدىكابتن محمود دياب من اهم اعضاء المنتدىكابتن محمود دياب من اهم اعضاء المنتدىكابتن محمود دياب من اهم اعضاء المنتدىكابتن محمود دياب من اهم اعضاء المنتدى

انا عندى نفس المشكلة برضه السكوب سعات يكون مظبوط وسعات لا وهل لازم اظبط سن نملة الدبانة مع الاسكوب لما انشن ياريت الافادة
كابتن محمود دياب غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-01-29, 10:26 AM   #6
fadeel79
صياد متقدم

الصورة الرمزية fadeel79

المدينه: القاهرة - عين شمس
fadeel79 من اهم اعضاء المنتدىfadeel79 من اهم اعضاء المنتدىfadeel79 من اهم اعضاء المنتدىfadeel79 من اهم اعضاء المنتدىfadeel79 من اهم اعضاء المنتدىfadeel79 من اهم اعضاء المنتدىfadeel79 من اهم اعضاء المنتدىfadeel79 من اهم اعضاء المنتدىfadeel79 من اهم اعضاء المنتدىfadeel79 من اهم اعضاء المنتدىfadeel79 من اهم اعضاء المنتدى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كابتن محمود دياب مشاهدة المشاركة
انا عندى نفس المشكلة برضه السكوب سعات يكون مظبوط وسعات لا وهل لازم اظبط سن نملة الدبانة مع الاسكوب لما انشن ياريت الافادة

طبعا لا لان الضرب فى الاسكوب مختلف عن الضرب فى الاوبن سايد وده طريقة مختلفة عن الطريقة التانية ، انا ظبت الاسكوب عن طريق تثبيت البندقية كويس وضرب رشة وبعد كده انت روح للرشة فى تظبيط الاسكوب فهتلاقى الرشة التانية جاية فى الاولى بالظبط ( 1+1=2 ) من غير اى فزلكة .

انا معى مقولة اخى طارق فى موضوع ايه الى هتجيبة الديانا مش هتجيبة البنادق بتعتنا .
قال الله تعالى فى اواخر سورة الكهف ( قُل هَل نُنَبِّئُكُم بِالأَخسَرينَ أَعمالًا ﴿103﴾ الَّذينَ ضَلَّ سَعيُهُم فِي الحَياةِ الدُّنيا وَهُم يَحسَبونَ أَنَّهُم يُحسِنونَ صُنعًا ﴿104﴾ أُولـئِكَ الَّذينَ كَفَروا بِآياتِ رَبِّهِم وَلِقائِهِ فَحَبِطَت أَعمالُهُم فَلا نُقيمُ لَهُم يَومَ القِيامَةِ وَزنًا ) صدق الله العظيم

محمد مصطفى ( فضيل )
fadeel79 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-01-29, 10:36 AM   #7
fesal
صياد قديم

الصورة الرمزية fesal

fesal لديه مشاركات جيدهfesal لديه مشاركات جيدهfesal لديه مشاركات جيدهfesal لديه مشاركات جيدهfesal لديه مشاركات جيدهfesal لديه مشاركات جيدهfesal لديه مشاركات جيدهfesal لديه مشاركات جيدهfesal لديه مشاركات جيدهfesal لديه مشاركات جيدهfesal لديه مشاركات جيده
افتراضي Re: رد: دقه الكرال

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fadeel79 مشاهدة المشاركة
طبعا لا لان الضرب فى الاسكوب مختلف عن الضرب فى الاوبن سايد وده طريقة مختلفة عن الطريقة التانية ، انا ظبت الاسكوب عن طريق تثبيت البندقية كويس وضرب رشة وبعد كده انت روح للرشة فى تظبيط الاسكوب فهتلاقى الرشة التانية جاية فى الاولى بالظبط ( 1+1=2 ) من غير اى فزلكة .

انا معى مقولة اخى طارق فى موضوع ايه الى هتجيبة الديانا مش هتجيبة البنادق بتعتنا .
ممكن تقلي سبتها ازاي؟
غير مقروء 12-01-29, 10:42 AM   #8
abdella300
صياد نشيط

الصورة الرمزية abdella300

المدينه: الاسكندرية ( حاليا دمياط )
abdella300 مستواه غير معروفabdella300 مستواه غير معروف

ربنا يباركلك فيها ويكفيك شرها باذن الله
غير مقروء 12-01-29, 10:47 AM   #9
fesal
صياد قديم

الصورة الرمزية fesal

افتراضي Re: رد: دقه الكرال

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عادل عبده مشاهدة المشاركة
عشان تدعيلى بس يا فيصل
بدعيلك والله
الكشله ان الواحد بيتاثر بكلام الناس اوي انا كنت هشتري نوريكا 61 او حاجه في رنجها بس معتقدش انها هتبقا المسافه المؤثره بتاعتها زي الكرال ابدا
غير مقروء 12-01-29, 11:07 AM   #10
amhamed
صياد متفاعل

الصورة الرمزية amhamed

amhamed في بداية الطريقamhamed في بداية الطريقamhamed في بداية الطريق

هل حضرتك تقصد ده

http://imageshack.us/photo/my-images/21/bsa40non.jpg/

3*9 - 40
BSA

انا بس عاوز اعرف الارقام دي معناها ايه وايه الفرق بين BSA و تاسكو وبوشنال انهي احسن وليه فروق السعر الكبيره دى ؟

ومعلش لو تسمحلي حضرتك جبته بكام ومنين ؟؟
غير مقروء 12-01-29, 11:35 AM   #11
زيدان مصر
صياد متفاعل

الصورة الرمزية زيدان مصر

المدينه: القاهرة _ الشرقية
زيدان مصر في بداية الطريقزيدان مصر في بداية الطريقزيدان مصر في بداية الطريقزيدان مصر في بداية الطريق

الارقام معناها 3-9 *40 ال3 -9يعنى يكبر من ثلاثة اضعاف الحجم الطيبعى الى تسعة اضعاف اما 40 فهو قطر العدسة و هذه معلومات من احد الاخوه المحترمين بالمنتدى اما الانواع و الفروق فسؤال مهم ولابد من الاجابه عليه من خبراء المنتدى المحترمين
زيدان مصر غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-01-29, 12:00 PM   #12
كابتن محمود دياب
مشرف قسم السوق

اوسمتي

كابتن محمود دياب من اهم اعضاء المنتدىكابتن محمود دياب من اهم اعضاء المنتدىكابتن محمود دياب من اهم اعضاء المنتدىكابتن محمود دياب من اهم اعضاء المنتدىكابتن محمود دياب من اهم اعضاء المنتدىكابتن محمود دياب من اهم اعضاء المنتدىكابتن محمود دياب من اهم اعضاء المنتدىكابتن محمود دياب من اهم اعضاء المنتدىكابتن محمود دياب من اهم اعضاء المنتدىكابتن محمود دياب من اهم اعضاء المنتدىكابتن محمود دياب من اهم اعضاء المنتدى

انا عايز اعرف ازاى اظبط الاسكوب وطريقة النيشان الصحيحة بيه لو تكرمتم
غير مقروء 12-01-29, 01:43 PM   #13
amhamed
صياد متفاعل

الصورة الرمزية amhamed

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة زيدان مصر مشاهدة المشاركة
الارقام معناها 3-9 *40 ال3 -9يعنى يكبر من ثلاثة اضعاف الحجم الطيبعى الى تسعة اضعاف اما 40 فهو قطر العدسة و هذه معلومات من احد الاخوه المحترمين بالمنتدى اما الانواع و الفروق فسؤال مهم ولابد من الاجابه عليه من خبراء المنتدى المحترمين
شكرا يا فندم
غير مقروء 12-01-29, 09:53 PM   #14
Qoldus
صياد نشيط

الصورة الرمزية Qoldus

المدينه: مدينة نصر- القاهرة
Qoldus مستواه غير معروفQoldus مستواه غير معروفQoldus مستواه غير معروف

مبروك عليك الكرال والتيليسكوب أخي الحبيب وإبني الغالي...ربنا يديك خيرهم ويكفيك شرهم...وهنيئا للكرال بيك تعرف قيمتها وتصونها وتحافظ عليها...وعقبال الأخوة جميعا ربنا ينولهم مرادهم وكل إللي نفسهم فيه...تقبل مروري...مع خالص تحياتي...
غير مقروء 12-01-29, 10:13 PM   #15
modmod
صياد نشيط

modmod في بداية الطريقmodmod في بداية الطريقmodmod في بداية الطريقmodmod في بداية الطريقmodmod في بداية الطريقmodmod في بداية الطريق
افتراضي Re: دقه الكرال

لا مهو لما تضرب ببندقية من علي مسافة 100 متر واكتر هتعرف الفرق بين الانواع
وهتعرف ليه دي بالف ودي ليه ب7 مثلا
قدم مجربتش الحاجة يبقي متحكمش عليها
ربنا يوفقك
modmod غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-01-29, 11:20 PM   #16
Max.1
صياد قديم

الصورة الرمزية Max.1

المدينه: Cairo
Max.1 في بداية الطريقMax.1 في بداية الطريقMax.1 في بداية الطريقMax.1 في بداية الطريقMax.1 في بداية الطريقMax.1 في بداية الطريقMax.1 في بداية الطريقMax.1 في بداية الطريق
إرسال رسالة عبر MSN إلى Max.1 إرسال رسالة عبر Yahoo إلى Max.1 إرسال رسالة عبر Skype إلى Max.1

ربنا يباركلك فيها و يكفيك شرها

خلقنا باذنين و فم واحد لنسمع اكثر ما نتكلم

مصطفى
Max.1 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-01-30, 02:02 PM   #17
samraghost
صياد متقدم

الصورة الرمزية samraghost

المدينه: العاشر ن رمضان
samraghost لديه مشاركات جيدهsamraghost لديه مشاركات جيدهsamraghost لديه مشاركات جيدهsamraghost لديه مشاركات جيدهsamraghost لديه مشاركات جيدهsamraghost لديه مشاركات جيدهsamraghost لديه مشاركات جيدهsamraghost لديه مشاركات جيدهsamraghost لديه مشاركات جيدهsamraghost لديه مشاركات جيدهsamraghost لديه مشاركات جيده
إرسال رسالة عبر Skype إلى samraghost
افتراضي رد: Re: دقه الكرال

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة modmod مشاهدة المشاركة
ربنا يوفقك
مع احترامى لكلام حضرتك كلامك صحيح بس ليه ادفع سبع الاف جنيه عشان اضرب حمامه ولا يمامه من على بعد 100 متر مع انى لو معايه بندقيه زى الكرال ممكن اضربها من بعد 20 او 30 او 50 متر حتى ومش هاتطير بردوا وهاتمكن من صيدها وفى الاخر طبعا الى حالته الماديه كويسه مش هاتفرق معاه لكن عشان اكون محتاج المبلغ فى اى حاجه تانيه مهما كانت طبعا مش هادفعها فى بندقيه هوائيه ده وكل واحد وله رأيه طبعا

يا رب لك الحمد كما ينبغى لجلال وجهك وعظيم سلطانك

لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
samraghost غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-01-30, 02:08 PM   #18
tarekvb
مشرف عام سابق

الصورة الرمزية tarekvb

tarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدى

اقتباس:
ربنا يوفقك
فى الواقع العملى محدش بيضرب على بعد 100 متر مسمعناش عن حد قال جيبت يمامة من على مساقة 100 متر ولو حتى حصلت هتكون مرة وتروح لحلها ولو حتى اتوجد اللى بيصطاد من على 100 متر هل هذه ميزه توازى دفع ما يقرب من 6 الاف جنيه عشان مره الواحد يصطاد يمامة من على 100 متر ؟؟؟؟؟ ساترك الاجابة للاعضاء
tarekvb غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-01-30, 02:13 PM   #19
الرحاله
صياد متقدم

الصورة الرمزية الرحاله

المدينه: دمياط
الرحاله في بداية الطريقالرحاله في بداية الطريقالرحاله في بداية الطريق

كلام سليم كلام معقول ما اقدرش اقول حاجة عنه
غير مقروء 12-01-30, 02:41 PM   #20
كابتن محمود دياب
مشرف قسم السوق

اوسمتي

هى حصلت معايا مصادفة بالكرال وكنت باعملها بسبيل الهزار لان كان فى بالى انها عمرها ماهاتيجى
وبضرب عليها وجت والله فى راسها بس كانت ضعيفة فقعدت صاحية وبتتنطط مع ان الطلقة عورتها فى راسها وكانت صدفة غريبة وقعدنا مستغربين وبنضحك عليها كلنا
غير مقروء 12-01-30, 08:30 PM   #21
modmod
صياد نشيط

modmod في بداية الطريقmodmod في بداية الطريقmodmod في بداية الطريقmodmod في بداية الطريقmodmod في بداية الطريقmodmod في بداية الطريق
افتراضي Re: دقه الكرال

مهو انت لو بتطلع طلعات للقمري الاوروبي او الصفير هتعرف ان لازم يكون الضرب من مسافات بعيدة
وعلي العموم كل واحد علي حسب امكانياته
modmod غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-01-30, 08:49 PM   #22
كابتن محمود دياب
مشرف قسم السوق

اوسمتي

وبيكون فين القمرى الاوروبى والصفير
غير مقروء 12-01-31, 02:36 AM   #23
samraghost
صياد متقدم

الصورة الرمزية samraghost

المدينه: العاشر ن رمضان
samraghost لديه مشاركات جيدهsamraghost لديه مشاركات جيدهsamraghost لديه مشاركات جيدهsamraghost لديه مشاركات جيدهsamraghost لديه مشاركات جيدهsamraghost لديه مشاركات جيدهsamraghost لديه مشاركات جيدهsamraghost لديه مشاركات جيدهsamraghost لديه مشاركات جيدهsamraghost لديه مشاركات جيدهsamraghost لديه مشاركات جيده
إرسال رسالة عبر Skype إلى samraghost

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كابتن محمود دياب مشاهدة المشاركة
وبيكون فين القمرى الاوروبى والصفير
القمرى نادرا وجوده فى مصر والصفيرى ماعتقدش انه موجود هندنا اصلا تقريبا موجود فى الخليج

يا رب لك الحمد كما ينبغى لجلال وجهك وعظيم سلطانك

لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
samraghost غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-01-31, 05:31 AM   #24
amhamed
صياد متفاعل

الصورة الرمزية amhamed

شفنا واحدة قمري اوروبي في اكتوبر الاسبوع الي فات وطارت بمجرد ما العربية وقفت
غير مقروء 12-01-31, 09:16 AM   #25
tarekvb
مشرف عام سابق

الصورة الرمزية tarekvb

tarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدى

اقتباس:
مهو انت لو بتطلع طلعات للقمري الاوروبي او الصفير هتعرف ان لازم يكون الضرب من مسافات بعيدة
وعلي العموم كل واحد علي حسب امكانياته
معروف ان القمرى (النادر الوجود) بيحتاج تضربه من مسافة غير اليمام والحمام بس برده مش من على 100 وكثيرا تم اصطياد القمرى ببنادق اقل من الويبلى والديانا (ذات الاسعار المحترمة) ... واحنا بنتكلم على منتطق ونظرية ملوش دعوه بالامكانيات والفلوس

غير مقروء 12-01-31, 09:24 AM   #26
amhamed
صياد متفاعل

الصورة الرمزية amhamed

هو ليه الناس بتهاجم الكرال قوي كده مع ان كل الناس الي عامله مواضيع عنها بتقول امكانياتها مناسبه لسعرها ايه المشكله لما اليمعاه فلوس يشتري الغالي ويستمتع بالهوايه والي مامعاهوش كتير برضه يستمتع بالهواية ليه شامم ريحة احتقار في الكلام عن الكرال

وعلي فكره ناس كتير معاها فلوس وتقدر تشتري احسن بندقيه لكن لانها جديده او لان فيه حاجات في حياتها اهم مش عاوزه تشتري بنادق غالية

وعلي فكره لو حصل وواحد قابلني واتكلم وحش علي الكرال علشان سعرها هاخليه يجرب رشتها في دماغه (باهزر طبعا انا هاضربه في رجله بس)
غير مقروء 12-01-31, 11:43 AM   #27
Consul
الاب الروحي للمنتدى

اوسمتي

الصورة الرمزية Consul

المدينه: مصر المحروسة
Consul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيده
إرسال رسالة عبر Skype إلى Consul

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tarekvb مشاهدة المشاركة
فى الواقع العملى محدش بيضرب على بعد 100 متر مسمعناش عن حد قال جيبت يمامة من على مساقة 100 متر ولو حتى حصلت هتكون مرة وتروح لحلها ولو حتى اتوجد اللى بيصطاد من على 100 متر هل هذه ميزه توازى دفع ما يقرب من 6 الاف جنيه عشان مره الواحد يصطاد يمامة من على 100 متر ؟؟؟؟؟ ساترك الاجابة للاعضاء
بارك الله فيك أخي الحبيب...كلامك سليم وصحيح 100%...وهذا هو الفرق بين الهاوي...والصياد...الهاوي لديه بنادق كثيرة بإكسسواراتها من مختلف الماركات والصناعات والأعيرة...ويهتم دائما بنظافتها وصيانتها بنفسه أولا بأول ويحافظ عليها ولا يهينها ابدا...ويهتم كذلك بالقراءة والإطلاع والمتابعة لتطوير نفسه وأدواته للوقوف على الأحدث وكل ما هو جديد في هذا المجال...وفي سبيل ذلك يصرف المال ويبذل الجهد ويستنفذ الوقت مهما كلفه ذلك من مشقة لمجرد محاولة إقتناؤه والحصول عليه...ولا يفكر أبدا في البيع أو التفريط في أي قطعة من مجموعته الخاصة والتي جمعها بعناية فائقة بل ويفكر في زيادتها وتطويرها...يحب أن يعرضها ويتباهى بها ( خصوصا القطع النادرة منها ) ويتحدث كثيرا عنها و عن مجموعته وإمكانياتها ومزاياها وأحدث قطعة حصل عليها ولا يمل أبدا من تبادل المعلومات والخبرات والتجارب...تجده في الصيد لا يسعى أبدا للحصول على الفريسة أو الطريدة سهلة المنال القريبة أو الكسيرة المصابة أو المريضة أو الصغيرة قليلة الحيلة...بل على العكس...يهتم بالنوعية...كثير الترحال والسفر لاكتشاف أماكن جديدة وللتعرف على الطرائد المختلفة...يسعى ويبحث دائما عن الصيد والطرائد المشهورة بالوجل والحذر الشديد...كثيرة الحركة والمراوغة...أو المتخفية...أو البعيدة...صعبة المنال...وينتظرها متحفزا بالساعات دون كلل أو ملل أو ضيق...يهتم بالنوعية ولا يهتم بكمية الصيد ( لا تفرق معه ) قد يهتم بأن يأخذ منها تذكار ( ريشة مثلا أو جزء من الذيل أو الفرو...وهكذا ) يأكل منها كفايته ويطعم الكلاب المصاحبة له أو الحيوانات الأليفه في منزله كالقطط وإن لم يكن فيترك بقيتها للضواري وآكلات الجيف...وبهذا يكون قد أرضى نفسه وأشبع هوايته وأطعم من حوله وساهم في الحفاظ على توازن البيئة...ويجد اللذة والمتعة في هذا... على العكس من كل هذا الصياد...ممكن أن يكون لديه بندقية واحدة أو إثنين يؤدوا الغرض...يهمه كثيرا في أقل وقت وبأقل تكلفة الحصول على أكبر قدر من الصيد لذلك تجد عنده تشكيلة ونوعيات كثيرة متباينة ومختلفة...لا يسعى كثيرا لتغيير أماكن صيده التي لا يخبر بها أحد ويعتبرها سرا من أسراره العسكرية التي لا يجب الإطلاع عليها... قليلا ما يسعي لإكتشاف أماكن صيد جديدة إلا لو كان بصحبة أحد أصدقائه الذي يريه أماكن صيده الخاصة...لو صادف ورأى قطة مثلا سرقت منه عصفورة إصطادها يتضايق كثيرا لدرجة أنه قد يطلق عليها بندقيته...ينتهز أي فرصة خروج للصيد حتى لو لديه كمية مصطادها ومحتفظا بها في الفريزر من المرة السابقة...يمكن أن يبيع بندقيتة ويكمل على ثمنها لشراء بندقية أقوى تمكنه من الصيد أكتر للحصول على كمية أكبر من الصيد...لا يحب أن يتحدث كثيرا عن صيده أو يعرض بندقيته على أحد خوفا من أن تنظر أو تقل بركتها...قد لا يفهم ميكانيزم عمل البندقية وبالكاد ينظفها ولا يذهب إلى الفنى المختص إلا عندما تعطل أو يشعر أن قوتها ضعفت...طبعا هذه ليست بقاعدة...فأنا أعرف كثيرا من الصيادين يقومون بصيانة وتصليح بنادقهم بأنفسهم ويحافظون عليها ويعاملونها كأحد أبنائهم...لكن نادرا ما تجد هاوي لا يحب ولا يعرف ولا يفهم ويسيئ معاملة بندقيته أو يهينها...أنا عن نفسي لا أعرف أحد...أعتذر للإطالة...وأرجو أن تتقبلوا مروري...مع خالص تحياتي...
غير مقروء 12-01-31, 11:55 AM   #28
mibrahem
صياد نشيط

الصورة الرمزية mibrahem

mibrahem مستواه غير معروفmibrahem مستواه غير معروفmibrahem مستواه غير معروف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amhamed مشاهدة المشاركة
هو ليه الناس بتهاجم الكرال قوي كده مع ان كل الناس الي عامله مواضيع عنها بتقول امكانياتها مناسبه لسعرها ايه المشكله لما اليمعاه فلوس يشتري الغالي ويستمتع بالهوايه والي مامعاهوش كتير برضه يستمتع بالهواية ليه شامم ريحة احتقار في الكلام عن الكرال

وعلي فكره ناس كتير معاها فلوس وتقدر تشتري احسن بندقيه لكن لانها جديده او لان فيه حاجات في حياتها اهم مش عاوزه تشتري بنادق غالية

وعلي فكره لو حصل وواحد قابلني واتكلم وحش علي الكرال علشان سعرها هاخليه يجرب رشتها في دماغه (باهزر طبعا انا هاضربه في رجله بس)
سيدى الفاضل عاوزين نعمل جروب لمالكى الكرال واى حد يكلم على الكرال وحش نخش ونتعامل معاه ( بس بالأدب طبعا ) ايه رأيك
غير مقروء 12-01-31, 11:59 AM   #29
amhamed
صياد متفاعل

الصورة الرمزية amhamed

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة consul مشاهدة المشاركة
بارك الله فيك أخي الحبيب...كلامك سليم وصحيح 100%...وهذا هو الفرق بين الهاوي...والصياد...الهاوي لديه بنادق كثيرة بإكسسواراتها من مختلف الماركات والصناعات والأعيرة...ويهتم دائما بنظافتها وصيانتها بنفسه أولا بأول ويحافظ عليها ولا يهينها ابدا...ويهتم كذلك بالقراءة والإطلاع والمتابعة لتطوير نفسه وأدواته للوقوف على الأحدث وكل ما هو جديد في هذا المجال...وفي سبيل ذلك يصرف المال ويبذل الجهد ويستنفذ الوقت مهما كلفه ذلك من مشقة لمجرد محاولة إقتناؤه والحصول عليه...ولا يفكر أبدا في البيع أو التفريط في أي قطعة من مجموعته الخاصة والتي جمعها بعناية فائقة بل ويفكر في زيادتها وتطويرها...يحب أن يعرضها ويتباهى بها ( خصوصا القطع النادرة منها ) ويتحدث كثيرا عنها و عن مجموعته وإمكانياتها ومزاياها وأحدث قطعة حصل عليها ولا يمل أبدا من تبادل المعلومات والخبرات والتجارب...تجده في الصيد لا يسعى أبدا للحصول على الفريسة أو الطريدة سهلة المنال القريبة أو الكسيرة المصابة أو المريضة أو الصغيرة قليلة الحيلة...بل على العكس...يهتم بالنوعية...كثير الترحال والسفر لاكتشاف أماكن جديدة وللتعرف على الطرائد المختلفة...يسعى ويبحث دائما عن الصيد والطرائد المشهورة بالوجل والحذر الشديد...كثيرة الحركة والمراوغة...أو المتخفية...أو البعيدة...صعبة المنال...وينتظرها متحفزا بالساعات دون كلل أو ملل أو ضيق...يهتم بالنوعية ولا يهتم بكمية الصيد ( لا تفرق معه ) قد يهتم بأن يأخذ منها تذكار ( ريشة مثلا أو جزء من الذيل أو الفرو...وهكذا ) يأكل منها كفايته ويطعم الكلاب المصاحبة له أو الحيوانات الأليفه في منزله كالقطط وإن لم يكن فيترك بقيتها للضواري وآكلات الجيف...وبهذا يكون قد أرضى نفسه وأشبع هوايته وأطعم من حوله وساهم في الحفاظ على توازن البيئة...ويجد اللذة والمتعة في هذا... على العكس من كل هذا الصياد...ممكن أن يكون لديه بندقية واحدة أو إثنين يؤدوا الغرض...يهمه كثيرا في أقل وقت وبأقل تكلفة الحصول على أكبر قدر من الصيد لذلك تجد عنده تشكيلة ونوعيات كثيرة متباينة ومختلفة...لا يسعى كثيرا لتغيير أماكن صيده التي لا يخبر بها أحد ويعتبرها سرا من أسراره العسكرية التي لا يجب الإطلاع عليها... قليلا ما يسعي لإكتشاف أماكن صيد جديدة إلا لو كان بصحبة أحد أصدقائه الذي يريه أماكن صيده الخاصة...لو صادف ورأى قطة مثلا سرقت منه عصفورة إصطادها يتضايق كثيرا لدرجة أنه قد يطلق عليها بندقيته...ينتهز أي فرصة خروج للصيد حتى لو لديه كمية مصطادها ومحتفظا بها في الفريزر من المرة السابقة...يمكن أن يبيع بندقيتة ويكمل على ثمنها لشراء بندقية أقوى تمكنه من الصيد أكتر للحصول على كمية أكبر من الصيد...لا يحب أن يتحدث كثيرا عن صيده أو يعرض بندقيته على أحد خوفا من أن تنظر أو تقل بركتها...قد لا يفهم ميكانيزم عمل البندقية وبالكاد ينظفها ولا يذهب إلى الفنى المختص إلا عندما تعطل أو يشعر أن قوتها ضعفت...طبعا هذه ليست بقاعدة...فأنا أعرف كثيرا من الصيادين يقومون بصيانة وتصليح بنادقهم بأنفسهم ويحافظون عليها ويعاملونها كأحد أبنائهم...لكن نادرا ما تجد هاوي لا يحب ولا يعرف ولا يفهم ويسيئ معاملة بندقيته أو يهينها...أنا عن نفسي لا أعرف أحد...أعتذر للإطالة...وأرجو أن تتقبلوا مروري...مع خالص تحياتي...
كلام رائع يافندم

وياريت الهاوي والقناص اوالصياد يمارسوا هوايتهم من غير حد ما يعاير التاني بادواته وكل منهم ليه الي يناسبه من ناحية التكلفه والاستخدام بس يارب يديمها نعمه ومايمنعوناش من استخدامها
أميـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــن

وشكرا جزيلا لمرور حضرتك وابدائك الراي المتزن
تحياتي
غير مقروء 12-01-31, 12:35 PM   #30
Consul
الاب الروحي للمنتدى

اوسمتي

الصورة الرمزية Consul

Consul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيده

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amhamed مشاهدة المشاركة
كلام رائع يافندم

وياريت الهاوي والقناص اوالصياد يمارسوا هوايتهم من غير حد ما يعاير التاني بادواته وكل منهم ليه الي يناسبه من ناحية التكلفه والاستخدام بس يارب يديمها نعمه ومايمنعوناش من استخدامها
أميـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــن

وشكرا جزيلا لمرور حضرتك وابدائك الراي المتزن
تحياتي
بارك الله فيك أخي الحبيب...أضم صوتي إليك وأؤيدك بشدة...بالطبع ليس من حق أي أحد أن يعاير أحد أأو يتطاول عليه بسبب نوع بندقيته...البنادق كلها بتصطاد...والكل يمارس الصيد ويشبع هوايته على قدر سعته...والصيد أولا وأخيرا صياد...وليس بندقية للتعالي والمنظرة على خلق الله...قد تجد شخص مبتدئ وخبرته قليله بالصيد ومعه بندقية ديانا 54 إير كنج أكيد لن يوفق في الصيد ولن يعطيك نتيجة جيدة وقد لا يصيد أي شيئ من أصله...بعكس شخص آخر لديه بندقية رمسيس أو صيني لكنه صياد قديم ومتمرس بالتأكيد سيوفق في الصيد ويعطيك نتيجة ممتازة...ذلك بالطبع أفضل وأحسن 1000 مرة من الآخر قليل الخبرة حتى لو معه ديانا إير كينج...المعيار هنا الصياد وليس البندقية...وقبل هذا وذك نبل الأخلاق وليس التعالي والتطاول...هذا هو الصيد وهذه هي أخلاق الفرسان...خالص تحياتي...
غير مقروء 12-01-31, 12:37 PM   #31
tarekvb
مشرف عام سابق

الصورة الرمزية tarekvb

اقتباس:
استاذنا سياده القنصل مش هقول غير كلمة واحده وحششششششششششتنا من زمان غايب عننا .. وياريت نعرف نزعل منك كنا زعلنا بس منقدرش ولا نملك غير اننا نقول مش عايزينك تغيب تانى لو سمحت مهما كان السبب وربنا ميحرمناش من خبرتك ... تقبل تحياتى
غير مقروء 12-01-31, 01:53 PM   #32
Consul
الاب الروحي للمنتدى

اوسمتي

الصورة الرمزية Consul

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tarekvb مشاهدة المشاركة
استاذنا سياده القنصل مش هقول غير كلمة واحده وحششششششششششتنا من زمان غايب عننا .. وياريت نعرف نزعل منك كنا زعلنا بس منقدرش ولا نملك غير اننا نقول مش عايزينك تغيب تانى لو سمحت مهما كان السبب وربنا ميحرمناش من خبرتك ... تقبل تحياتى
بارك الله فيك حبيب قلبي...ده بس من ذوقك وكرم أخلاقك...والله إنت وإخواني وأبنائي كلكم حبايب قلبي وحشني أكثر...ما أتحرمش منكم يا رب...ويعلم الله إني لم أفارقكم يوما ودائما معكم بروحي وقلبي وعقلي ولا أستغنى عنكم أبدا...أدام الله جمعتنا ولمتنا ومحبتنا وأخوتنا وزاد عددنا في أسرتنا الحبيبة تحت مظلة منتدانا الرائع الكبير...ومهما كانت الأسباب...لا يمكن أن أغيب عنكم أبدا فأنا لكم وبكم ومنكم وعليكم...أنا قدركم وأنتم قدري...العدو من أمامكم...والبحر من خلفكم...فأين المفر...أعانكم الله على تحملى...وأعانني الله لكي أكون أهلا لثقتكم الغالية وعند حسن ظنكم بي دائما...وطالما أن في العمر بقية...فإن شاء الله أنا معكم لا أغادر أو أبرح مكاني أبدا...آنس بوجودي بينكم لكي أشعر بدفئكم وإلتفافكم من حولي...ويشرفني ويسعدني بإمكانياتي المتواضعة أن أكون في خدمتكم دائما وتحت أمركم في أي وقت...خالص تحياتي وتقديري وإحترامي للجميع...
غير مقروء 12-01-31, 02:30 PM   #33
dr_mohasan
صيـــــــاد من الدرجـه الأولـي

الصورة الرمزية dr_mohasan

dr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدى
Thumbs up رد: Re: دقه الكرال

اقتباس:
الفرق بين الهاوي...والصياد...

هذه المشاركة تستحق أن تكون موضوع قائما بذاته و يكون من أفضل الموضوعات على المنتدى , بارك الله فيك يا أستاذنا الفاضل

--------------------------------------------
اللهم صلّ على سيدنا محمد و على آله و صحبه و سلّم
--------------------------------------------
dr_mohasan غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-02-01, 02:14 AM   #34
Consul
الاب الروحي للمنتدى

اوسمتي

الصورة الرمزية Consul

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_mohasan مشاهدة المشاركة

هذه المشاركة تستحق أن تكون موضوع قائما بذاته و يكون من أفضل الموضوعات على المنتدى , بارك الله فيك يا أستاذنا الفاضل
الله يبارك فيك حبيب قلبي...أخجلتني بذوقك وكرم أخلاقك يا دكتور وليس هذا بغريب عليك...ما أتحرمش منك يا رب...تقبل خالص تحياتي وتقديري وإحترامي لشخصك الكريم النبيل...
غير مقروء 12-02-01, 02:59 AM   #35
دكتور عابدينوف
صياد متقدم

دكتور عابدينوف من كبار اسرة المنتدىدكتور عابدينوف من كبار اسرة المنتدىدكتور عابدينوف من كبار اسرة المنتدىدكتور عابدينوف من كبار اسرة المنتدىدكتور عابدينوف من كبار اسرة المنتدىدكتور عابدينوف من كبار اسرة المنتدىدكتور عابدينوف من كبار اسرة المنتدىدكتور عابدينوف من كبار اسرة المنتدىدكتور عابدينوف من كبار اسرة المنتدىدكتور عابدينوف من كبار اسرة المنتدىدكتور عابدينوف من كبار اسرة المنتدى

ربنا يباركلك
دكتور عابدينوف غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

sponsor links