الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الاسلحه > بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها
التعليمـــات المجموعات التقويم مشاركات اليوم البحث

بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها معلومات عن بنادق ضغط الهواء والرش ومستلزماتها.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 11-10-12, 07:08 PM   #1
محمد حافظ بك
صياد قديم

الصورة الرمزية محمد حافظ بك

المدينه: الاسكندرية
محمد حافظ بك حائز على اهتمام المنتدىمحمد حافظ بك حائز على اهتمام المنتدىمحمد حافظ بك حائز على اهتمام المنتدىمحمد حافظ بك حائز على اهتمام المنتدىمحمد حافظ بك حائز على اهتمام المنتدىمحمد حافظ بك حائز على اهتمام المنتدىمحمد حافظ بك حائز على اهتمام المنتدىمحمد حافظ بك حائز على اهتمام المنتدىمحمد حافظ بك حائز على اهتمام المنتدىمحمد حافظ بك حائز على اهتمام المنتدىمحمد حافظ بك حائز على اهتمام المنتدى
Smile سؤال محيرني .. الهاي بور ليه؟؟؟؟

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ... الاخوة الافاضل و الزملاء الاعزاء ... سؤال بس بسيط و مش هطول عليكم .. معظمنا بيصطاد حمام و يمام و غيره من الطيور العادية سواء بنمرة واحد او نمرة 2 لكن اللي نفسي اعرفه .. البندقية الهاي بور دي هل معمولة برضه للطيور دي و لا لحاجات تانية ؟؟؟ و اللي بيجيبها لصيد الطيور دي هل بيستفيد من القوة دي في حاجة ؟؟ ارجوا اجابات شافية لان الموضوع ده بيزن في دماغي من وقت للتاني و شكرااااا
غير مقروء 11-10-12, 07:20 PM   #2
jamayka
صياد قديم

الصورة الرمزية jamayka

المدينه: القاهرة
jamayka في بداية الطريقjamayka في بداية الطريقjamayka في بداية الطريقjamayka في بداية الطريقjamayka في بداية الطريقjamayka في بداية الطريقjamayka في بداية الطريقjamayka في بداية الطريقjamayka في بداية الطريق
افتراضي رد: سؤال محيرني .. الهاي بور ليه؟؟؟؟

اللى بيفرق اكتر من نوع الطريدة هو المدى المؤثر يعنى البنادق متوسطة القوى ممكن تصيد من مسافة 25-30 متر مثلا و الهاى باور ممكن تقفل الطير من مسافة ضعف دى
و طبعا تشريح الطير اللى بتصطاده بيفرق من طائر ضعيف زى اليمام لطائر بنيته قوية زى الغراب مثلا
تحياتى و فى انتظار ردود باقى الاعضاء

اذا طعنك شخص بخنجر لسانه ... فأقتله بسيف ابتسامتك
jamayka غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-10-12, 07:22 PM   #3
عادل عبده
صياد قديم

الصورة الرمزية عادل عبده

المدينه: القطاميه
عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده

بس يا محمد حافظ باشامش بك بس

انا هقولك رأى الشخصى ولعله يكون شافى لحضرتك
الموضوع ان الهاى باور خارج مصر بيصطاد بيه خنازير وارانب وتعالب بس طبعا يكون الضرب فى مقتل
واخونا العزيز الاستاذ هشام سمير قافل تعلب ببندقيه بام ربنا يوعدنى واجيب وحده( قول امين)
ديه اجابه اول سؤال

ندخل فى التانى
احنا بقى بنجرى وبنهرول ليه عشان نجيب هاى باور
اقولك برده انا جبت هاى باور ليه
لانى مش بصطاد فى مناطق قريبه ولانى مش صيااد تعلب زى الصيادين المحترفين والمقصود بتعلب انه بيقرب من اليمامه جدا فبيعرف يضربها بالبنادق البطيئه
انا بصطاد غالبا اقل مسافه 20 متر وده طبعا يعتبر مش بعيد بس برده مش قريب
والرمسيس صراحه كانت بتجيب معايا ساعات
بس ساعات كتير كنت بتريش لو مش متزيته والرش مصرى
تالت حاجه كلنا نطمع دائما فى الاقوى وجرى وراء القوه المفرطه وحب الاقتناء
عندك الدكتور حوكا كان مبهدل الدنيا بالرمسيس
انا برده جبت هاى باور واللى هى الكرال عشان نفسى اجيب بيها بط او ارانب لاكن الصراحه لسه مجربتش

انا اسف جدا طولت عليك اووووووى بس يارب اكون افدتك
عادل عبده غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-10-12, 07:32 PM   #4
محمد حافظ بك
صياد قديم

محمد حافظ بك حائز على اهتمام المنتدىمحمد حافظ بك حائز على اهتمام المنتدىمحمد حافظ بك حائز على اهتمام المنتدىمحمد حافظ بك حائز على اهتمام المنتدىمحمد حافظ بك حائز على اهتمام المنتدىمحمد حافظ بك حائز على اهتمام المنتدىمحمد حافظ بك حائز على اهتمام المنتدىمحمد حافظ بك حائز على اهتمام المنتدىمحمد حافظ بك حائز على اهتمام المنتدىمحمد حافظ بك حائز على اهتمام المنتدىمحمد حافظ بك حائز على اهتمام المنتدى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عادل عبده مشاهدة المشاركة
بس يا محمد حافظ باشامش بك بس

انا هقولك رأى الشخصى ولعله يكون شافى لحضرتك
الموضوع ان الهاى باور خارج مصر بيصطاد بيه خنازير وارانب وتعالب بس طبعا يكون الضرب فى مقتل
واخونا العزيز الاستاذ هشام سمير قافل تعلب ببندقيه بام ربنا يوعدنى واجيب وحده( قول امين)
ديه اجابه اول سؤال

ندخل فى التانى
احنا بقى بنجرى وبنهرول ليه عشان نجيب هاى باور
اقولك برده انا جبت هاى باور ليه
لانى مش بصطاد فى مناطق قريبه ولانى مش صيااد تعلب زى الصيادين المحترفين والمقصود بتعلب انه بيقرب من اليمامه جدا فبيعرف يضربها بالبنادق البطيئه
انا بصطاد غالبا اقل مسافه 20 متر وده طبعا يعتبر مش بعيد بس برده مش قريب
والرمسيس صراحه كانت بتجيب معايا ساعات
بس ساعات كتير كنت بتريش لو مش متزيته والرش مصرى
تالت حاجه كلنا نطمع دائما فى الاقوى وجرى وراء القوه المفرطه وحب الاقتناء
عندك الدكتور حوكا كان مبهدل الدنيا بالرمسيس
انا برده جبت هاى باور واللى هى الكرال عشان نفسى اجيب بيها بط او ارانب لاكن الصراحه لسه مجربتش

انا اسف جدا طولت عليك اووووووى بس يارب اكون افدتك
عادل باشا يا رب تجيب البام و تصطاد الصيدة بالنية كمان و تعمل اوضة مخصوصة للبنادق و تقعد ساعة محتار تخرج تصطاد بايه !! قول امين ... انا فهمت وجهة نظرك طبعا بس مش عارف ليه بيتهيألي ان القوة المفرطة يعادلها عدم دقة في التصويب نتيجة رد الفعل العالي ... علي العموم شكلي برضه هجيب الكرال عشان المجموعة عندي تكتمل و شكراااا علي افادتك بالمعلومات القيمة دي ..
غير مقروء 11-10-12, 07:34 PM   #5
محمد حافظ بك
صياد قديم

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة jamayka مشاهدة المشاركة
اللى بيفرق اكتر من نوع الطريدة هو المدى المؤثر يعنى البنادق متوسطة القوى ممكن تصيد من مسافة 25-30 متر مثلا و الهاى باور ممكن تقفل الطير من مسافة ضعف دى
و طبعا تشريح الطير اللى بتصطاده بيفرق من طائر ضعيف زى اليمام لطائر بنيته قوية زى الغراب مثلا
تحياتى و فى انتظار ردود باقى الاعضاء
تمام التمام الصورة قربت تكمل كده و شكر جزيل ليك و تحياتي و منتظر ردود باقي الاعضاء الخبراء
غير مقروء 11-10-12, 08:12 PM   #6
dr.ahmed shahin
صياد متفاعل

dr.ahmed shahin مستواه غير معروفdr.ahmed shahin مستواه غير معروف
افتراضي Re: سؤال محيرني .. الهاي بور ليه؟؟؟؟

ابسط مثال عندك النوريكا الاسبورت سرعتها 160 متر فى الثانية نمرة 2
والمدى المؤثر ليها لا يتعدى ال 25 متر وبعد ذلك تبدأ الرشة فى الانحراف
وبالتالى حتى فى المدى المؤثر بتاعها مش هتقدر تصطاد كل اللى انت عايزه فيه طيور بتقع على طول فيه طيور بتتحمل زى الغربان لازم البندقية تكون هاى باور وفى مقتل كمان
dr.ahmed shahin غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-10-12, 08:14 PM   #7
عادل عبده
صياد قديم

الصورة الرمزية عادل عبده

المدينه: القطاميه
عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد حافظ بك مشاهدة المشاركة
عادل باشا يا رب تجيب البام و تصطاد الصيدة بالنية كمان و تعمل اوضة مخصوصة للبنادق و تقعد ساعة محتار تخرج تصطاد بايه !! قول امين ... انا فهمت وجهة نظرك طبعا بس مش عارف ليه بيتهيألي ان القوة المفرطة يعادلها عدم دقة في التصويب نتيجة رد الفعل العالي ... علي العموم شكلي برضه هجيب الكرال عشان المجموعة عندي تكتمل و شكراااا علي افادتك بالمعلومات القيمة دي ..
ياباشا شكرا على دعواتك
وعلى فكره مش كل القوه بتبقى غير دقيه الكرال مثالا لما بتتظبط بتقبى دقيقه واصلى بأذن الله
وعند الهانتر 440 وفى حاجات تانيه كتير مش عاوز انسى واظلم بندقيه
وبجد شكرا على مرورك
عادل عبده غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-10-13, 12:31 AM   #8
محمد حافظ بك
صياد قديم

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عادل عبده مشاهدة المشاركة
ياباشا شكرا على دعواتك
وعلى فكره مش كل القوه بتبقى غير دقيه الكرال مثالا لما بتتظبط بتقبى دقيقه واصلى بأذن الله
وعند الهانتر 440 وفى حاجات تانيه كتير مش عاوز انسى واظلم بندقيه
وبجد شكرا على مرورك
اكيد انتوا ادري مني و لا شكر علي واجب حضرتك من الناس المحبوبين و المخضرمين
غير مقروء 11-10-14, 08:50 PM   #9
salas0010
صياد نشيط

الصورة الرمزية salas0010

المدينه: الجيزه
salas0010 من كبار اسرة المنتدىsalas0010 من كبار اسرة المنتدىsalas0010 من كبار اسرة المنتدىsalas0010 من كبار اسرة المنتدىsalas0010 من كبار اسرة المنتدىsalas0010 من كبار اسرة المنتدىsalas0010 من كبار اسرة المنتدىsalas0010 من كبار اسرة المنتدىsalas0010 من كبار اسرة المنتدىsalas0010 من كبار اسرة المنتدىsalas0010 من كبار اسرة المنتدى

انا هجاوب حضرتك مع احترام وجهات النظر الاخرى طبعا

الانسان دائما بيدور على القوه وبعد كده يدور على الدقه لاحظ كده اعضاء المنتدى هتلاقى معظمهم يمتلكون بنادق رش تتعدى سرعتها 200 متر فى الثانيه مع اختلاف انواع البنادق طبعا لاكنها مشتركه فى حاجه واحده بس وهى القوه وبصراحه البندقيه الهاى بور بتفيد فى استخدامات تانيه مثل كلب سعران او ما شابه بيضايق الناس او محل تهديد تقدر تقتله بيها واخص بالذكر البندقيه البام ..
وباللغه المصريه البسيطه من الاخر الناس بتحب تلخص فى الصيد يعنى انا ليه يكون معايا بندقيه دقيقه جدا واحتمال تجيب طير قوى ولا لا يبقى الافضل اننا نلخص ونجيب بندقيه هاى بور بحيث لو جات الطلقه فى اى مكان فى الطريده هتسبب ضرر كبير لها اتمنى ان اكون افادتك

وايه هيا بقى الباقيات الصالحات ؟

هى كلمات بسيطة القول كبيره الثواب

[ سبحآن آللّہ ، والحمد للّہ ، ۆلٱ إلہ إلٱ آللّہ ، ۆآللّہ أگبر ]

وسميت [ بالباقيات ]

لأنها هِـيَّ آلتيّ يبقى ثۆابها ۆيدوم جزائها ...
salas0010 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

sponsor links