الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الاقسام العامه > الصيد العام

الصيد العام موضوعات الصيد العامه وتعارف الصيادين.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 11-03-05, 08:32 PM   #1
khaledabdelnaby
صياد نشيط

الصورة الرمزية khaledabdelnaby

المدينه: القاهرة
khaledabdelnaby مستواه غير معروف
Post حل لجميع المتسائلين عن سلاح للدفاع عن النفس

عندى حل لحيازة سلاح قانونى للحماية وارجو مناقشة الامر من السادة الخبراء وجميع الاعضاء لمعرفة مدى صحة هذا الاقتراح وفى حالة الموافقة عليه نرجو نشره على الاعضاء وارجو من الادارة التثبيت لحين الانتهاء من مناقشة هذا الحل وبحث مدى جدواه

انا فكرت فى هذا الموضوع واعتقد ان الحل الامثل بندقية رش محترمة ومعاها سكوب والواحد يحطها فوق السطح ولو حصل حاجة لا قدر الله يدافع بيها من بعيد عن نفسه وبيته وصوتها مش هيبان وممكن محدش يعرف مين اللى ضرب عشان العمليات الانتقامية ومفيش داعى لاصابات قاتلة ممكن فى الكتف او القدم كافية

اما عن الحماية الشخصية فمسدس رش برضه محترم كافى للمسافات القريبة ولكن يرجى الحذر فى استعماله من العدد اذا كانوا كثيرين

واخيرا هذا الحل حل امثل للسادة محبى هواية الصيد وهم الاعضاء الحقيقيين فى هذا المنتدى لانه بانتهاء الظروف الحالية سيستخدموا هذه الاسلحة فى ممارسة هوايتنا الجميلة والممتعة

ارجو اخيرا فى حالة الموافقة على هذا الحل توحيد الاجابة للرد على المتسائلين عن حيازة سلاح للدفاع عن النفس
khaledabdelnaby غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
sponsor links
غير مقروء 11-03-05, 09:01 PM   #2
basemzero
صياد متفاعل

المدينه: الاسكندرية
basemzero مستواه غير معروف
افتراضي رد: حل لجميع المتسائلين عن سلاح للدفاع عن النفس

واعتقد كمان يا استاذ خالد بالنسبة للناس اللى فى اماكن نائيه ممكن يستخدموا كلاب للحراسة...اعتقد ان كلب بيتبول واحد يفى بالغرض لانه عنيف جدا بس استخدامه يقتصر على المواجهات القريبة لان مش هيكون ليه لزمة لو المعتدى معاه سلاح نارى...ارجو ان تتقبل مرورى
basemzero غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-03-05, 09:10 PM   #3
khaledabdelnaby
صياد نشيط

هى الكلاب عليها عدة ملحوظات اولا مش كل الناس بتعرف تتعامل معاها لان فى ناس بتخاف من الكلاب البلدى فما بالك بالاسد البيتبول اقصد ( الكلب ) + فى ناس مبتحبش تربي الكلاب عشان المعتقدات الدينية + ان الكلب زى اى حيوان ممك تخدر او يتسمم او يضرب بالنار من على بعد زى سيادتك ما قلت
غير مقروء 11-03-05, 09:12 PM   #4
khaledabdelnaby
صياد نشيط

يلا يا اخوانى انا عامل الموضوع ده عشان الناس اللى كل شوية بتسال عن سلاح دفاعى ياريت الكل يشارك
غير مقروء 11-03-05, 09:52 PM   #5
SIGSAUER P226
صياد متفاعل

الصورة الرمزية SIGSAUER P226

المدينه: القاهره
SIGSAUER P226 مستواه غير معروف

انا شايف انها فكره حلوه بس المشكله ان الواحد مش هيمشى ببندقيه رش على كتفه والمسدسات الرش مشاكلها كتير و بتسرب غاز و لو الانبوبه ضعيفه بقى يبقى الرشايه بتقاوم عشان تخرج
انا بعمل تجربه يارب تنجح و هتبقى حاجه حلو بس مش لاقى مسدس ساقيه عيار 6 ملى طويل لو حد يعرف القيه فين ياريت يقولى
SIGSAUER P226 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-03-05, 10:03 PM   #6
khaledabdelnaby
صياد نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sigsauer p226 مشاهدة المشاركة
انا شايف انها فكره حلوه بس المشكله ان الواحد مش هيمشى ببندقيه رش على كتفه والمسدسات الرش مشاكلها كتير و بتسرب غاز و لو الانبوبه ضعيفه بقى يبقى الرشايه بتقاوم عشان تخرج
انا بعمل تجربه يارب تنجح و هتبقى حاجه حلو بس مش لاقى مسدس ساقيه عيار 6 ملى طويل لو حد يعرف القيه فين ياريت يقولى
طيب هيه ايه العبرة فى المسدس الساقية يعنى ايه المميز فيه

وبعدين بالنسبة لمسدس الرش انا وجهة نظرى ان احنا مش هنمشى بيه ليل ونهار لكن فى الاوقات اللى بتخف فيها الحركة او فى وقت هيكون معاك فى اشياء ثمينة يعنى لزوم اوقات الطوارئ بس ده الى جانب بالنسبة للانبوبة اللى بتسرب اعتقد ان ثمن السلاح الحى اللى فى ناس كتيرة دخلت المنتدى بتاعنا عشان تدور عليه تقدر تشترى بثمنه 500 انبوبة غاز وتبقى ماشى فى السليم

وارجو لو فى اى ملحوظة على كلامى هاكون سعيد لو سمعتها
غير مقروء 11-03-05, 10:16 PM   #7
khaledabdelnaby
صياد نشيط

ايه ياشباب هو الموضوع ليه مش لاقى اهتمام ولا دلوقتى الناس كلها عايزة سلاح حى فقط
غير مقروء 11-03-05, 10:19 PM   #8
SIGSAUER P226
صياد متفاعل

كلام حضرتك مظبوط سليم خاصه مش كل الناس مؤهلين انهم يمسكوا سلاح حى بس لو بلطجى لابس تقيل شويه لازم تضربه فى وشه او عينيه مثلا فى وقت تنشن و بعدين مش رادعه يعنى انا واحد لو ضربنى بمسدس رش فى وشى اه الالم هخلينى ارجع شويه بس هيخلينى اتعصب اكتر ولو كنت هضربه هيبقى عاوز اموته احنا عاوزين حاجه تعجز بس متموتش و لو اصابت تبقى قويه بس مش قوى زى السلاح الحى
غير مقروء 11-03-05, 10:25 PM   #9
khaledabdelnaby
صياد نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sigsauer p226 مشاهدة المشاركة
كلام حضرتك مظبوط سليم خاصه مش كل الناس مؤهلين انهم يمسكوا سلاح حى بس لو بلطجى لابس تقيل شويه لازم تضربه فى وشه او عينيه مثلا فى وقت تنشن و بعدين مش رادعه يعنى انا واحد لو ضربنى بمسدس رش فى وشى اه الالم هخلينى ارجع شويه بس هيخلينى اتعصب اكتر ولو كنت هضربه هيبقى عاوز اموته احنا عاوزين حاجه تعجز بس متموتش و لو اصابت تبقى قويه بس مش قوى زى السلاح الحى
استاذى الفاضل بالنسبة لموضوع حجم الاصابة اللى بيحددها نوع الرشة والمكان اللى هيضرب فيه الى جانب ان فى انواع من الرش ممكن تعمل اصابات خطيرة واتعمل عليها اختبارات حققت نسب اختراق عالية وفى مجسمات قريبة من تكوين جسم الانسان بالاضافة الى ان حجم الوعى الثقافى لدى الخارجين على القانون قد يكون مرتفع هجوميا وليس دفاعيا فمن الممكن ان يكون محترف فى الهجوم على الافراد العاديين ولكن ليس لديه الوعى فى اغلاق جميع المناطق الحساسة فى جسده

واخيرا المطلوب احداث اصابة بالقدر الكافى التى تمكنك من الفرار والهرب وليس قتل المعتدى الا اذا اضطرك لذلك
غير مقروء 11-03-05, 11:09 PM   #10
khaledabdelnaby
صياد نشيط

طيب ياجماعة مفيش حد شارك فى الموضوع ده غير اثنين بس لو الموضوع ده مش لاقى قبول قولولى ونقفله وخلاص على كده انا كان غرضى الصالح العام
غير مقروء 11-03-05, 11:20 PM   #11
SIGSAUER P226
صياد متفاعل

انا شايف ان الموضوع هايل و رائع لأنه بيخلينا نستفيد و نعرف ازاى ندافع عن نفسنا و بنفكر بصوت عالى مع بعض عشان نوصل لاحس الحلول نبقى داخل حيزالقانون و منخالفهوش
غير مقروء 11-03-05, 11:45 PM   #12
basemzero
صياد متفاعل

basemzero مستواه غير معروف

انا بردو شايف ان الموضوع مهم جدا و ممكن بالمشاركه فى الافكار نطلع بمجموعة حلول تناسب كل الناس على اختلاف ظروفهم....وتبقى الحلول دى هى الاجابة لاى شخص اراد الحماية وبديل للسلاح الحى.
basemzero غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-03-05, 11:50 PM   #13
khaledabdelnaby
صياد نشيط

هو ده اللى انا اقصده من الموضوع الناس تفكر سويا لنبتعد عن الحملة التى هوجمنا بها لعدة ايام من اشخاص يبحثون عن السلاح الحى وياريت لو حد عنده مقترحات او ليه تعقيب على الاقتراحات اللى تم عرضها ياريت يشترك معانا
غير مقروء 11-03-06, 12:54 AM   #14
احمد العوضى
صياد متقدم

الصورة الرمزية احمد العوضى

المدينه: المحلة الكبرى
احمد العوضى غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معهاحمد العوضى غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معهاحمد العوضى غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معهاحمد العوضى غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معهاحمد العوضى غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معهاحمد العوضى غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معه

راءى يجب ان يحترم للحراسه هل انا هفضل واقف طول اليل على الصطح ولا هعمر طلقه طلقه وان رد عليه بفرد او خرطوش ما هوى الوضع حينها لان كما يقال البلطجى ممكن وقة الغضب يقتول انا لا اعجذ او استهين بالفكره لاكن مش هتحرك انا واهلى ببندقيه رش ولا مسدس غاذ ده لو قارنى بين الخيارات المطروحه اما من ناحيت الصابات المباشره بمسدس حى من الممكن الا اقتل بل اعجذ الا ان اطريت الى هذا اما مسدس الغاذ صدقنى هضرب فى ادق الاماكن لعتقادى انى خاف ال ياءسر اما ان رديت بمسدس غاذ ورد هوه بفرد او بخرطوش بعد ما كان هيسرق ويمشى تطور الوضع الى هيقتل ويسرق ويمسل بى ارجو لكل اخ الا يتعرض لاحد لا يستطيع ان يكمل معه وان تعرض يتعرض بكل شده وحذم لانك تدافع عن مالك وعرضك فان مات دخل الجنه وان الخصم مات ولم تتعمد قتله بدون وجه حق لهو النار ولك اجر الدفاع تقبل كلامى بصدر رحب
اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم عدد خلقك ورضاء نفسك وزنة عرشك ومداد كلماتك بعددما ذكره الذاكرون وغفلَ عن ذكره الغافلون
اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم صلاه تفتح‘ بيننا وبينه فتحاً مبيناً
لاالله الا الله محمد رسول الله
احمد العوضى غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-03-06, 02:20 AM   #15
مسلم
صياد جديد

الصورة الرمزية مسلم

مسلم مستواه غير معروف

السلامعليكم

انا عايزاجيب بندقية رش بحوالى 500 جنيه ...رشحولى يا اخوانى واحدة
مسلم غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-03-06, 12:03 PM   #16
moh3377
صياد جديد

الصورة الرمزية moh3377

moh3377 مستواه غير معروف

أنا مع رأي الأستاذ أحمد العوضي يا اما تمتلك حاجة ليها قوة ردع حقيقية و تشرفك في المواجاهات أو مفيش داع ان تشيل حاجة خالص احسن
مسدس الرش و بندقية الرش اللي قدامك هيعرف علي طول ان دول رش و لو استخدمتها ضده ممكن يوريك اسوء ايام حياتك خصوصا لو كان معاه سلاح ناري او حتي سلاح ابيض
مسدس الصوت يمكن يكون احسن, علي الأقل ان اللي اقدامك ممكن يفتكره حي بس برضه ده مش حل مثالي
طالما هتدخل مواجهة لازم تكون واثق من نفسك و في السلاح اللي معاك....و لا أيه؟
moh3377 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-03-06, 01:34 PM   #17
mman2005
صياد متقدم

الصورة الرمزية mman2005

المدينه: جمال عبد الناصر- جسر السويس
mman2005 في بداية الطريقmman2005 في بداية الطريقmman2005 في بداية الطريقmman2005 في بداية الطريق
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى mman2005

دايماً الحرامى والبلطجى يا جماعة جبان وممكن بأقل سلاح تقاومه، وبعدين الناس لما بتلاقى واحد بيتكلم وبيقاوم الناس بتهيج هى كمان، يعنى مش شرط أمشى بطبنجة حقيقى علشان أدفاع عن نفسى، والله العظيم أيام الأحداث إلى كان فيها قلق كنا بننزل الشارع لما بنسمع ضرب نار إلى معاه شاكوش وإلى معاه شومة وإلى معاه سكينة المطبخ والحمد لله مفيش حد جرأ أنه يهجم على منطقتنا.

ومرة الصبح وأنا بشترى الفطار لاقيت المحلات بتقفل والناس بتجرى وسألت فيه ايه عرفت أن فيه عربية نقل فيها ناس مسلحة داخلة منطقتنا، ورغم أن كان فترة الصبح الناس الى سهرانة قدام بيوتها طلعت تنام وتقريبا الشوراع فاضية لاقيت الناس الى طالع بشومة وإلى طاعل بخنجر وإلى بحديدة لدرجة وأنا ماشى فى الشوارع لاقيت فيه شركة فى الدور الثانى شغال فيها شباب كثير يجى 50 شاب لاقيتهم واقفين فى بلكونات الشركة والشبابيك ومعاهم صناديق بيبسى فى إستعداد أنهم يضربوا أى بلطجية تدخل، والبلطجية المسلحين دول لما لاقوا الوضع كده هربوا، أنا وقتها جريت على عمارتى وكان الناس الى قاعدين طلعوا يناموا طلعت الفطار ووقفت قدام العمارة لوحدى معايا ماسورة حديد.

أنت لو معاك بندقية رش قوية ومعمرها وواحد بلطجى حب يقتحم عليك شقتك ابسط حاجة تضرب الطلقة فى وشه وبعد كده هيبقى راجل لراجل المفروض أنك كراجل هتقدر تشتبك معاه وتضربه وتموته من الضرب، ولو منطقة مطرفة وبعيدة عن العمران ممكن الجيران يتفقوا مع بعض ويشتروا 3-4 بنادق أو مسدسات رش ويتعاونوا بينهم فى حماية منطقتهم.

وفى عصاية أمريكا أستيك الحديدالى طولها 25 سم وبتتفرد بتبقى 85 سم أنا لو معايا العصايا دى وطلع عليه 5 بلطجية بالسكاكين والشوم أنا كفيل بيهم، بخصوص لو البلطجية بيستخدموا أسلحة نارية حية ده بيبقى على طرق مطرفة، وأعتقد أن أغلب البلطجية لو هيستخدموا مسدسات هتبقى مسدسات صوت، أنا أنصح بإقتناء مسدس رش بخزنة 18 طلقة ويكون معاك خزنة إضافية 18 طلقة يعنى معاك 36 رشة ويكون المسدس ماركة محترمة ونمرة 2 بالنسبة للناس الى بتسافر على الطرق بين المحافظات، عادة البلطجية على الطرق هيبقى 1 أو 2 معاهم أسلحة نارية والباقى سنج ومطاوى، لو الواحد جرئ ومدرب على استخدام مسدس الرش وسريع وقدر يصيب البلطجية المسلحين فى وشهم وعينهم بكم طلقة أعتقد أن الباقى هيترعب وهيجرأ بقيت الناس إلى على الطريق وموقفاها البلطجية أنها تهجم عليهم.

المسالة محتاجة عقل مع جرأة وثبات للواحد أنه معاه الحق وفى الأخر مفيش حد بيموت ناقص عمر، ولو مات وهو بيدافع عن نفسه هيبقى ميت شهيد.

يعنى لو حضرتك معاك مسدس رش ووقعت فى موقف فيه بلطجية عليك الأول تعقل العملية فى دماغك وهل هتقدر تقاوم بالمسدس إلى معاك ولا هتكون نسبة المقاومة فاشلة، وتتوكل على الله وتطلع المسدس وفى الإماكن المؤثر ة أضرب، وحاجة من أربع أشياء لإما تقدر تقاوم بعد الضرب بالمسدس لإما يبقى عندك طريقة للهرب، يعنى مثلاً إثنين بلطجية معاهم مسدسات طلعت المسدس الرش بتاعى وضربتهم فى وشهم، حاجة من اربع اشياء لإما يبقى عندى القدرة أنى أتعامل معاهم بالإشتبالك باليد، لإما يبقى عندى القدرة للهرب، لإما فيه ناس فى الشارع هتدخل وتقف معايا، لإما بعد ما أضربهم بالرش أقدر أخد منه المسدس إلى مسكه وأهدده بيه.

وميزة مسدس الرش أنك تقدر تتدرب بيه فى الشقة تحط أى حاجة جنب الحيطة وتقعد تتدرب بالتنشيل عليها وبعد كده أكيد أيدك هتبقى متمكنة فى أستخدام المسدس والتنشيل بسهولة.

mman2005 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-03-06, 02:02 PM   #18
smsmn8888
صياد قديم

الصورة الرمزية smsmn8888

smsmn8888 في بداية الطريقsmsmn8888 في بداية الطريقsmsmn8888 في بداية الطريقsmsmn8888 في بداية الطريقsmsmn8888 في بداية الطريقsmsmn8888 في بداية الطريقsmsmn8888 في بداية الطريقsmsmn8888 في بداية الطريقsmsmn8888 في بداية الطريقsmsmn8888 في بداية الطريق

انا معا مسدسات الصوت فعلا لانة منظرها يخوف وصتة عالي ممكن يلم اكبر عدد من الناس ولو استخدمتها من قريب موذي فعلا والاهم انة مش محتاج انتبوبة غاز تغيرها كل شوية وتا اهم شئ
غير مقروء 11-03-06, 06:09 PM   #19
khaledabdelnaby
صياد نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد العوضى مشاهدة المشاركة
راءى يجب ان يحترم للحراسه هل انا هفضل واقف طول اليل على الصطح ولا هعمر طلقه طلقه وان رد عليه بفرد او خرطوش ما هوى الوضع حينها لان كما يقال البلطجى ممكن وقة الغضب يقتول انا لا اعجذ او استهين بالفكره لاكن مش هتحرك انا واهلى ببندقيه رش ولا مسدس غاذ ده لو قارنى بين الخيارات المطروحه اما من ناحيت الصابات المباشره بمسدس حى من الممكن الا اقتل بل اعجذ الا ان اطريت الى هذا اما مسدس الغاذ صدقنى هضرب فى ادق الاماكن لعتقادى انى خاف ال ياءسر اما ان رديت بمسدس غاذ ورد هوه بفرد او بخرطوش بعد ما كان هيسرق ويمشى تطور الوضع الى هيقتل ويسرق ويمسل بى ارجو لكل اخ الا يتعرض لاحد لا يستطيع ان يكمل معه وان تعرض يتعرض بكل شده وحذم لانك تدافع عن مالك وعرضك فان مات دخل الجنه وان الخصم مات ولم تتعمد قتله بدون وجه حق لهو النار ولك اجر الدفاع تقبل كلامى بصدر رحب
استاذى الفاضل احمد

اولا انا سعيد بمشاركة حضرتك لانها لفتت انتباهى لنقطة مهمة ممكن ناس كتير تسال فيها

ثانيا بخصوص انى هفضل سهران طول الليل ده مش صحيح الكلام ده ممكن ايام اللجان الشعبية كلنا كنا بنسهر للصبح انما انا قصدى تقدر تطلع بيها علشان تدافع من بعيد قبل ما يدخلوا الشارع او المنطقة وتكون بعيد عن مرماهم ورؤيتهم الى جانب ان البنادق الرش ملهاش صوت قوى فمحدش هيعرف الضرب جى منين ولا لهب من الماسورة زى الصوت ممكن يتشاف بالليل فتقدر تتعامل معاهم من غير ما حد ما يعرف انت فين

وبالنسبة للتعمير بنادق القناصة الحقيقية اكبر خزنة بتكون 5 طلقات لشدة قوتها ولازم الماسورة ترتاح لثوانى معدودة والا ممكن تتلف من الضرب المتوالى الى جانب انها بتعتمد اكتر على الدقة فى الاصابة وهو ده الهدف من السكوب

اما عن الاهل والعرض والمال فده مش محتاج اى سلاح اى حد هيوصل المرحلة دى لو بايده فاضية هياكل اللى قدامه بسنانه ده شرف يا استاذى مش هزار وفى الحالة دى الموت اهون بكتير ويبقى مسدس الرش وسيلة مساعدة طالما كده ميت كده ميت

واخيرا انا مقدر وجهة نظرك من محاولة عدم نشر التسلح فى يد الجميع ولكن للضرورة احكام واخطر سلاح فى العالم هو الانسان نفسه
غير مقروء 11-03-06, 06:14 PM   #20
khaledabdelnaby
صياد نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moh3377 مشاهدة المشاركة
أنا مع رأي الأستاذ أحمد العوضي يا اما تمتلك حاجة ليها قوة ردع حقيقية و تشرفك في المواجاهات أو مفيش داع ان تشيل حاجة خالص احسن
مسدس الرش و بندقية الرش اللي قدامك هيعرف علي طول ان دول رش و لو استخدمتها ضده ممكن يوريك اسوء ايام حياتك خصوصا لو كان معاه سلاح ناري او حتي سلاح ابيض
مسدس الصوت يمكن يكون احسن, علي الأقل ان اللي اقدامك ممكن يفتكره حي بس برضه ده مش حل مثالي
طالما هتدخل مواجهة لازم تكون واثق من نفسك و في السلاح اللي معاك....و لا أيه؟
اشكرك يا استاذى الكريم على المشاركة ولكن نحن نبحث عن وسيلة دفاعية قانونية وبحكم خبرات الاعضاء نتناقش لوصول الى حل فحضرتك واستاذ احمد العوضى عرضتوا وجهة نظر محترمة وهناك اخرين عرضوا راى اخر برضه محترم والفائدة الحقيقية ان نصل لحل مقنع فى النهاية

الى جانب ان اهم عنصر فى الدفاع عن النفس الاقدام وعنصر المفاجاة يعنى حتى لو معايا مسدس رش اخلى اللى قدامى يتوهم انه حقيقى وبمجرد ما يطلع اضرب بيه يعنى ده الحل الاخير ومديلوش الفرصة انه يعرف انه رش

واشكرك مرة ثانية على المشاركة ويسعدنى تعقيبك على رايى الشخصى
غير مقروء 11-03-06, 06:16 PM   #21
khaledabdelnaby
صياد نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mman2005 مشاهدة المشاركة
دايماً الحرامى والبلطجى يا جماعة جبان وممكن بأقل سلاح تقاومه، وبعدين الناس لما بتلاقى واحد بيتكلم وبيقاوم الناس بتهيج هى كمان، يعنى مش شرط أمشى بطبنجة حقيقى علشان أدفاع عن نفسى، والله العظيم أيام الأحداث إلى كان فيها قلق كنا بننزل الشارع لما بنسمع ضرب نار إلى معاه شاكوش وإلى معاه شومة وإلى معاه سكينة المطبخ والحمد لله مفيش حد جرأ أنه يهجم على منطقتنا.

ومرة الصبح وأنا بشترى الفطار لاقيت المحلات بتقفل والناس بتجرى وسألت فيه ايه عرفت أن فيه عربية نقل فيها ناس مسلحة داخلة منطقتنا، ورغم أن كان فترة الصبح الناس الى سهرانة قدام بيوتها طلعت تنام وتقريبا الشوراع فاضية لاقيت الناس الى طالع بشومة وإلى طاعل بخنجر وإلى بحديدة لدرجة وأنا ماشى فى الشوارع لاقيت فيه شركة فى الدور الثانى شغال فيها شباب كثير يجى 50 شاب لاقيتهم واقفين فى بلكونات الشركة والشبابيك ومعاهم صناديق بيبسى فى إستعداد أنهم يضربوا أى بلطجية تدخل، والبلطجية المسلحين دول لما لاقوا الوضع كده هربوا، أنا وقتها جريت على عمارتى وكان الناس الى قاعدين طلعوا يناموا طلعت الفطار ووقفت قدام العمارة لوحدى معايا ماسورة حديد.

أنت لو معاك بندقية رش قوية ومعمرها وواحد بلطجى حب يقتحم عليك شقتك ابسط حاجة تضرب الطلقة فى وشه وبعد كده هيبقى راجل لراجل المفروض أنك كراجل هتقدر تشتبك معاه وتضربه وتموته من الضرب، ولو منطقة مطرفة وبعيدة عن العمران ممكن الجيران يتفقوا مع بعض ويشتروا 3-4 بنادق أو مسدسات رش ويتعاونوا بينهم فى حماية منطقتهم.

وفى عصاية أمريكا أستيك الحديدالى طولها 25 سم وبتتفرد بتبقى 85 سم أنا لو معايا العصايا دى وطلع عليه 5 بلطجية بالسكاكين والشوم أنا كفيل بيهم، بخصوص لو البلطجية بيستخدموا أسلحة نارية حية ده بيبقى على طرق مطرفة، وأعتقد أن أغلب البلطجية لو هيستخدموا مسدسات هتبقى مسدسات صوت، أنا أنصح بإقتناء مسدس رش بخزنة 18 طلقة ويكون معاك خزنة إضافية 18 طلقة يعنى معاك 36 رشة ويكون المسدس ماركة محترمة ونمرة 2 بالنسبة للناس الى بتسافر على الطرق بين المحافظات، عادة البلطجية على الطرق هيبقى 1 أو 2 معاهم أسلحة نارية والباقى سنج ومطاوى، لو الواحد جرئ ومدرب على استخدام مسدس الرش وسريع وقدر يصيب البلطجية المسلحين فى وشهم وعينهم بكم طلقة أعتقد أن الباقى هيترعب وهيجرأ بقيت الناس إلى على الطريق وموقفاها البلطجية أنها تهجم عليهم.

المسالة محتاجة عقل مع جرأة وثبات للواحد أنه معاه الحق وفى الأخر مفيش حد بيموت ناقص عمر، ولو مات وهو بيدافع عن نفسه هيبقى ميت شهيد.

يعنى لو حضرتك معاك مسدس رش ووقعت فى موقف فيه بلطجية عليك الأول تعقل العملية فى دماغك وهل هتقدر تقاوم بالمسدس إلى معاك ولا هتكون نسبة المقاومة فاشلة، وتتوكل على الله وتطلع المسدس وفى الإماكن المؤثر ة أضرب، وحاجة من أربع أشياء لإما تقدر تقاوم بعد الضرب بالمسدس لإما يبقى عندك طريقة للهرب، يعنى مثلاً إثنين بلطجية معاهم مسدسات طلعت المسدس الرش بتاعى وضربتهم فى وشهم، حاجة من اربع اشياء لإما يبقى عندى القدرة أنى أتعامل معاهم بالإشتبالك باليد، لإما يبقى عندى القدرة للهرب، لإما فيه ناس فى الشارع هتدخل وتقف معايا، لإما بعد ما أضربهم بالرش أقدر أخد منه المسدس إلى مسكه وأهدده بيه.

وميزة مسدس الرش أنك تقدر تتدرب بيه فى الشقة تحط أى حاجة جنب الحيطة وتقعد تتدرب بالتنشيل عليها وبعد كده أكيد أيدك هتبقى متمكنة فى أستخدام المسدس والتنشيل بسهولة.

انا سعيد جدا بمشاركة حضرتك وعلى المعلومات القيمة التى اضفتها للموضوع وانا اؤيد رايك تماما
غير مقروء 11-03-06, 06:18 PM   #22
khaledabdelnaby
صياد نشيط

واخيرا يجماعة البلطجة دى مكنتش موجودة ايام الثورة الاولى لان الكل كان ايد واحدة والكل بيتصدى للبلطجة فلو كل وحد قعد يقول امشى جنب الحيط هيفضلوا هما يزيدوا لحد ما يطلعوا لبيت كل واحد فينا وساعتها ربنا وحده هو العالم ايه اللى ممكن يحصل
غير مقروء 11-03-06, 06:51 PM   #23
braveheart
صياد قديم

الصورة الرمزية braveheart

المدينه: القاهرة - شمال سيناء
braveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريق
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى braveheart

أستاذ خالد ... أنا معاك تماما في حكاية البندقية دي ... و هي الحل الأمثل ( من حيث المتاح ) حاليا ... كلنا نفسنا نشيل حي ... بمنتهي الصراحة و نخلينا واقعيين و خاصة في مثل هذه الظروف .. و لكن أعتقد أن بنادق الرش هي المتاح حاليا من حيث الدفاع عن النفس ..

و بالنسبة لأماكن الإصابة التعجيزية ... فأعتقد إن لو بندقية قوية ... و من مسافة قريبة ... فإصابة الرقبة أو الوجه ستكون كافية تماما لتعجيز المتعدي أو البلطجي ..

Kemomail@ymail.com
braveheart غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-03-06, 06:58 PM   #24
mr vigo
صياد قديم

الصورة الرمزية mr vigo

mr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيده

بص يا خالد
اولا انت فينك مش بشوفك كتير زي الاول

ثانيا

عشان تقدر تتعامل مع شخص بلطجي او مجرم قبل ما تواجهه لازم تعرف كويس جدا انك قدام شخص اكتسب خبرته القتاليه من القتال الفوضوي بتاع غريزة البقاء
يعني هو صحيح مش متمرس او خبير لكن اكتسب القتال الطبيعي وتأهل للبقاء فعلا
بإكتسابه لـ
قوة القلب والشجاعه
فن القتال والكر والفر
استعمال الاسلحه
أسلوب الضرب القريب من الاتقان
معرفة مناطق الضعف والقوه

وكل الحاجات دي خلته اكتسب اسلوب القتال الحر
فإحنا لازم نعرف كويس جدا احنا بنتعامل مع مين ونعرف نتعامل ازاي

لازم نعرف نتقاتل معاه بأسلوب قتالي وفنون قتاليه قويه
وانا ارشحلكم مجموعه من الاساليب القويه والتي _ عن تجربه وخبره _ تستطيع بها التغلب على اي خصم
عندك مثلا الكونغ فو ( القتالي وليس التاولو العرض )
الايكيدو
الفل كونتاكت
الجوجوتسو
الفنون القتاليه دي أستطاعت بفضل التطور والمواكبه للتطور من إعادة نفسها الى القمه
لانك فيها حتعرف ازاي تتغلب على :
خصم مجرم
مجموعة خصوم
خصم مسلح
ظروف قتال سيئه

واصبح بإمكانك :
أستعمال اسلحة جسمك الطبيعيه من ايدي واقدام
استعمال اسلحة القتال العاديه من سكاكين ومطاوي الى اسلحه غير تقليديه مثل المفاتيح والجرايد
استعمال كل مهاراتك اللي نتعرفش عنها حاجه

لازم لازم التدريب والاتجاه لفنون القتال
غير مقروء 11-03-06, 07:10 PM   #25
khaledabdelnaby
صياد نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr vigo مشاهدة المشاركة
بص يا خالد
اولا انت فينك مش بشوفك كتير زي الاول

ثانيا

عشان تقدر تتعامل مع شخص بلطجي او مجرم قبل ما تواجهه لازم تعرف كويس جدا انك قدام شخص اكتسب خبرته القتاليه من القتال الفوضوي بتاع غريزة البقاء
يعني هو صحيح مش متمرس او خبير لكن اكتسب القتال الطبيعي وتأهل للبقاء فعلا
بإكتسابه لـ
قوة القلب والشجاعه
فن القتال والكر والفر
استعمال الاسلحه
أسلوب الضرب القريب من الاتقان
معرفة مناطق الضعف والقوه

وكل الحاجات دي خلته اكتسب اسلوب القتال الحر
فإحنا لازم نعرف كويس جدا احنا بنتعامل مع مين ونعرف نتعامل ازاي

لازم نعرف نتقاتل معاه بأسلوب قتالي وفنون قتاليه قويه
وانا ارشحلكم مجموعه من الاساليب القويه والتي _ عن تجربه وخبره _ تستطيع بها التغلب على اي خصم
عندك مثلا الكونغ فو ( القتالي وليس التاولو العرض )
الايكيدو
الفل كونتاكت
الجوجوتسو
الفنون القتاليه دي أستطاعت بفضل التطور والمواكبه للتطور من إعادة نفسها الى القمه
لانك فيها حتعرف ازاي تتغلب على :
خصم مجرم
مجموعة خصوم
خصم مسلح
ظروف قتال سيئه

واصبح بإمكانك :
أستعمال اسلحة جسمك الطبيعيه من ايدي واقدام
استعمال اسلحة القتال العاديه من سكاكين ومطاوي الى اسلحه غير تقليديه مثل المفاتيح والجرايد
استعمال كل مهاراتك اللي نتعرفش عنها حاجه

لازم لازم التدريب والاتجاه لفنون القتال
معلش يا هشام سمعت نصيحة أ/ جمال القنصل وروحت يومين عند والدى عشان القلق ولما لاقيت الحال من بعضه رجعت امبارح بس بجد وحشتنى وواحشتنى مواضيعك الجامدة
طيب كلامك ده افضل حل بجد
اللجوء لتعلم فنون الدفاع عن النفس انا معاك طيب انا عن نفسى بطل مصر فى المصارعة الرومانية بس طبعا من ساعة متجوزت اكيد لياقتى البدنية اصبحت اقل كتير عن الاولبس لسه عندى خبرة القتال ولكن هى نوع قتال ضد فرد واحد وفى حالة التلاحم
وماذا سيفعل الكبار فى السن واللذين ليس لديهم الوقت والنساء والاطفال واللى زى حالاتىهنتعلم امتى وفين وفى الظروف دى اغلب الاندية اقفت نشاطه لان الاهالى بيخافا يودوا عيالهم المدرسة عشان القلق فما بالك بالنادى

بس هو حل فعلا اكتر من ممتاز وده راى راجل رياضى قديم وان شاء الله هروح اتعلم اى من الفنون القتالية اللى قلت عليها ولما ابنى يكبر شوية اكيد برضه هخليه يتعلم بس فى الوقت الحالى صعب شوية الحل ده
غير مقروء 11-03-06, 07:17 PM   #26
khaledabdelnaby
صياد نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة braveheart مشاهدة المشاركة
أستاذ خالد ... أنا معاك تماما في حكاية البندقية دي ... و هي الحل الأمثل ( من حيث المتاح ) حاليا ... كلنا نفسنا نشيل حي ... بمنتهي الصراحة و نخلينا واقعيين و خاصة في مثل هذه الظروف .. و لكن أعتقد أن بنادق الرش هي المتاح حاليا من حيث الدفاع عن النفس ..

و بالنسبة لأماكن الإصابة التعجيزية ... فأعتقد إن لو بندقية قوية ... و من مسافة قريبة ... فإصابة الرقبة أو الوجه ستكون كافية تماما لتعجيز المتعدي أو البلطجي ..
هو ده الكلام يا أ/كريم احنا نفسنا والظروف لاتسمح يبقى نعمل ايه نستغل المتاح امامنا ونختار حاجة تكون ليها تاثير قوى
غير مقروء 11-03-06, 07:23 PM   #27
khaledabdelnaby
صياد نشيط

وبعدين ياجماعة انا قريت موضوع قبل كده فى المنتدى عن اصابة رش فى ايد احد الاعضاء الراجل بيقيس ضغط الهواء ومخدش باله ان زميله معمر البندقية ام ضرب الرشة جت فى ايده الراجل قال ان اغمى عليه من الطلقة لما جت فى ايده من فرط الالم وده رد فعل تلقائى من المخ انه بيدخل فى غيبوبة لما الانسان بيتعرض لالم اكبر من قدرة الجسم على افراز الادرينالين واحتماله يعنى معنى كده ان الاصابة برش مش حاجة سهلة دى خطيرة كمان وزميلنا ده دخل المستشفى بسببها
غير مقروء 11-03-06, 07:25 PM   #28
mr vigo
صياد قديم

الصورة الرمزية mr vigo

mr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيده

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaledabdelnaby مشاهدة المشاركة
معلش يا هشام سمعت نصيحة أ/ جمال القنصل وروحت يومين عند والدى عشان القلق ولما لاقيت الحال من بعضه رجعت امبارح بس بجد وحشتنى وواحشتنى مواضيعك الجامدة
طيب كلامك ده افضل حل بجد
اللجوء لتعلم فنون الدفاع عن النفس انا معاك طيب انا عن نفسى بطل مصر فى المصارعة الرومانية بس طبعا من ساعة متجوزت اكيد لياقتى البدنية اصبحت اقل كتير عن الاولبس لسه عندى خبرة القتال ولكن هى نوع قتال ضد فرد واحد وفى حالة التلاحم
وماذا سيفعل الكبار فى السن واللذين ليس لديهم الوقت والنساء والاطفال واللى زى حالاتىهنتعلم امتى وفين وفى الظروف دى اغلب الاندية اقفت نشاطه لان الاهالى بيخافا يودوا عيالهم المدرسة عشان القلق فما بالك بالنادى

بس هو حل فعلا اكتر من ممتاز وده راى راجل رياضى قديم وان شاء الله هروح اتعلم اى من الفنون القتالية اللى قلت عليها ولما ابنى يكبر شوية اكيد برضه هخليه يتعلم بس فى الوقت الحالى صعب شوية الحل ده
اولا حمدلله على سلامتك يا خلود
وربنا يبعد عنك اي اذى او خطر
بص بقه
الفنون القتاليه ممتازه فعلا ولكن مش اي فن قتالي
يعني لو خدت بالك من كلامي اللي فات ملحظتش اني محطتش الكاراتيه وحطيت الايكيدو رغم انهم رياضتين قتاليتيين والاتنين بيعمدو على الدفاع ؟؟؟؟!!!!!

لان الكاراتيه دفاعي بحت مش هجومي وكمان اكاديمي قوي قوي بخلاف الجوجوتسو والايكيدو

الجوجوتسو عنيف قوي وقوي والايكيدو رياضه تصلح للكبار ف السن والاطفال والشباب
لانها مش بتعتمد على السن او الحجم او الصحه وكل قوتها بتكون من مكانك مش من وضاع التحرك او التنطيط
ولكونغ فو كمان مش بيعتمد على السن لانك ممكن تمارسه حتى لو 70 سنه
انا والدي كان بيجي معايا زمان لما كنت في ثانوي وانا بتمرن وينج تشون وكان سنه فوق ال56
لكن الكونغ فو فعلا فن عبقري ورهييييب
يا خالد كفايه انك ممكن تقتل بصباع واحد في مكان واحد وانا من يجي سنه لاديت على واحد بيههزر بشكل غبي كان حيموت فيها والحمدلله عدت على خير

بالنسبه للياقه فطبعا كلنا وزننا زاد بعد الجواز( قوطع ) وفقدنا الخفه
لكن بالنسبه لرياضتك فهي مش تكنيكيه كويس لانها قتال ارضي مش قتال علوي
وبتعتمد على الطرح والسيطره الارضيه زي الجوجوتسو البرازيلي
وشبه اسلوب الـ chin na في الكونغ فو رغم ان الاخيره للآرض والعلوي معا واسلوب سيطره رهيب

لازم انت الفتره دي تتدرب على المراوغه والتمويه ولهجوم واللانسحاب المضاد
ولازم كمان تحاول تتدرب على استخدام السكين
ولو عاوز أديلك روابط لاسطوانات تعلميه تحملها وحتفيدك جدا
وكمان خلي معاك اي سكينه صغيره يعني زي المطوه كده او مطواه صغيره
لانها بجد مفيده وقت الخطر
ومتقولش ازاي حنعب فنون قتال ونستخدم اسلحه ما الكونغ فو كفايه
لكن المبدأ الصحيح استعمال السلاح قدام خصم مسلح
وسدقني محدش حيفتشك ويقول معاك مطوه لان المجرم بيبان والانسان المحترم بيبان
ومتخرجش بالليل قوي الا لغرض ضروري
انا عن نفسي معايا سلاح في سلسلة المفاتيح انا صنعته اسمه KUBOTANA
وده سلاح لانتتخيل دقته ومفعوله وحنزل شرح ليه هنا
وانا معاك في اي وقت
غير مقروء 11-03-06, 07:37 PM   #29
khaledabdelnaby
صياد نشيط

حبيبى يا h كلامك كله بجد اكتر من ممتاز بس انا ليه اضافة بسيطة بالنسبة لعامل السن ان الناس دى انا شوفت مش 70 سنة لا 90 سن بس بيتدربوا من صغرهم عشان كده بيبقى سهل عليهم

انا بجد مؤمن بكل كلمة انت قلتها بس فيه ملحوظة المصارعة وبالذات الرومانى تعتمد على الصراع العلوى لاحكام السيطرة على الخصم واخضاعه لمرحلة الصراع السفلى وبتعتمد على علم الارتكازات والصفة التشريحية لجسم الانسان زى الجودو والمرونة الشديدة زى الجمباز بس عيبها القاتل انك متعرفش تقاتل واحد من على بعد ومتعرفش تقاتل اكتر من واحد

انما الفنون القتالية اللى قلت عليها ممتازة جدا فى تعدد الخصوم والقتال من بعد دون اشتباك متلاحم

وياريت تبعتلى الروابط اللى قلت عليها اكيد طبعا هستفيد منها

واخيرا قولى رايك فى الحل اللى اقترحته عشان الموضوع ده شاغلنى جدا
غير مقروء 11-03-06, 08:03 PM   #30
mr vigo
صياد قديم

الصورة الرمزية mr vigo

اوكي يا خالد
لكن انهي اقتراح ؟؟؟
غير مقروء 11-03-06, 08:13 PM   #31
khaledabdelnaby
صياد نشيط

يريت عشان مكررش والناس تزهق منى الاقتراح فى اول مشاركة فى الموضوع ده
غير مقروء 11-03-06, 09:08 PM   #32
bmwx5
صياد جديد

المدينه: الجيزة
bmwx5 مستواه غير معروف

السلام عليكم ورحمة الله و بركاته
انا جديد فى المنتدى و عندى فكرة مش عارف هى صح ولا غلط
انا زمان لعبت لعبة النشان الى هى تنشن على بومب الاطفال ولما تكسب تاخد جائزة
الى لفط نظرى ان الراجل الى ماسك اللعبة كان بيحط فى البندقية الرش نمرة 2 مسمار بدل الرش بس مسمار طويل
فانا بسائل لو ممكن نستبدل الرش ببعض المسامير الصغييرة علشان تروح لمسافة اكبر وكمان ماتموتش الى قدامك بس تعجزة
ارجو من خبراء المنتدى الرد على هذا الاقتراح
bmwx5 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-03-06, 10:44 PM   #33
khaledabdelnaby
صياد نشيط

محدش عنده اضافة ياشباب
غير مقروء 11-03-06, 11:35 PM   #34
mr vigo
صياد قديم

الصورة الرمزية mr vigo

اقتباس:
عندى حل لحيازة سلاح قانونى للحماية وارجو مناقشة الامر من السادة الخبراء وجميع الاعضاء لمعرفة مدى صحة هذا الاقتراح وفى حالة الموافقة عليه نرجو نشره على الاعضاء وارجو من الادارة التثبيت لحين الانتهاء من مناقشة هذا الحل وبحث مدى جدواه

انا فكرت فى هذا الموضوع واعتقد ان الحل الامثل بندقية رش محترمة ومعاها سكوب والواحد يحطها فوق السطح ولو حصل حاجة لا قدر الله يدافع بيها من بعيد عن نفسه وبيته وصوتها مش هيبان وممكن محدش يعرف مين اللى ضرب عشان العمليات الانتقامية ومفيش داعى لاصابات قاتلة ممكن فى الكتف او القدم كافية

اما عن الحماية الشخصية فمسدس رش برضه محترم كافى للمسافات القريبة ولكن يرجى الحذر فى استعماله من العدد اذا كانوا كثيرين

واخيرا هذا الحل حل امثل للسادة محبى هواية الصيد وهم الاعضاء الحقيقيين فى هذا المنتدى لانه بانتهاء الظروف الحالية سيستخدموا هذه الاسلحة فى ممارسة هوايتنا الجميلة والممتعة

ارجو اخيرا فى حالة الموافقة على هذا الحل توحيد الاجابة للرد على المتسائلين عن حيازة سلاح للدفاع عن النفس
هههههههههه
لالالالالا مش حينفع خالص خالص يا خالد الكلام ده
الموضوع مش زي فيلم Shooter
يعني طلقه بندقة قنص وحتصيب الهدف وخلاص وممكن تموت او حتى تعمل اصابه
حتى اقوى بنادق الرش ليها مسافه معينه وتضعف بعدها وبعدين مش حتخوف اصلا اي حد
لان المجرمين مش بيتحركو كفرد دول تشكيلات اجراميه
يعني النهارده كان تحت البيت واقف 5 مجرمين مش من المنطقه وبتخانقو على الذهب اللي سرقوه زي مايكونو مش رضيين بالقسمه بتاعتهم انا نزلت والخنجر في جنبي وبصيتلهم وقفو تنحو فيا شويه وبعدين ركبو موتسكلين وغارو في داهيه :mad:
فبالنسبه لو قدامك كزا واحد مش حتقدر تصيبهم كلهم لانك حتضطر كل شويه تعمر الرشه وتنشن وده حياخد وقت وممكن يعرفو وقتها مكانك ويستهدفوك بعد كده
انا فكرت في مسدس الصوت مش عشان صوته وبس انا فكرت فيه عشان ممكن تركب فيه خرطوشة الافراح دي وتنشن عليهم هما خيخافو فعلا وكمان حتعمل ليهم فضيحه فحيهربو فعلا
وده افضل جدا من بندقة الرش او حتى مسدس الرش
بالنسبه لموضوع الحمايه الشخصيه مفيش افضل من السكينه
السكينه سلاح قاطع بطبعه وتأثيره مباشر وبالذات لو عرفت تضرب فين بيها
يعني مثلا لو عملت قطع في رسغ المهاجم حيعمله نزيف وحيغمى عليه بعد 15 دقيقه
ولو قطعت بيها شريان الفخذ حيموت بعد 4 دقايق
ولو قطعت بيها رقبة الخصم حيموت فورا
دي لو حالات القتل ضروريه
ولو لحالة الاصابات ممكن تقطع بيها وتر الذراع بتاع الكوع من قدام
وممكن تضرب بيها الظهر كله وتعمله جرح يخليه ميقدرش يقاتلك
لان اصلا النزيف بيعمل عملية هبوط تدريجي للضغط في جسم الانسان
_ ده غير العامل النفسي _ وبيؤدي لتقليل حركته تدريجيا ثم حدوث اما الاغماء او الموت

وياسلام لو ادربت على انك ترمي السكينه على الهدف سواء أفقيا أو عموديا
ده بيعمل عملية قتل فوريه للخصم
كل ده يخليك تعتبر السكينه أهم سلاح واخطر سلاح تتخيله ..
ده رأيي الشخصي ولو حبيت نتناقش انا موجود للنقاش
غير مقروء 11-03-06, 11:51 PM   #35
khaledabdelnaby
صياد نشيط

يا هشام انا عندى سؤالين
بالنسبة لموضوع السكينة واحد مش محترف زى حالاتى ممكن يضرب ضربة يموت اللى قدامه ( غشيم ) يعنى
الى جانب وانا رايح الشغل هشيلها فين ده المبنى اللى انا شغال فيه فى الخزنة المركزية بتاعت البنك يعنى بوابة امن وجيش وشرطة وفضيحة بجلاجل

اما بالنسبة للرشة من البندقية فواضح ان انا فى حاجة مش فاهمها دلوقتى فى بنادق الهاى باور المفروض سرعتها على الاقل 220 متر فى الثانية هى الرشة بتقطع المسافة دى فعلا ولا دى سرعة الانطلاق من فوهة الماسورة انما احتكاك الرشة بالهواء يخليها تقع قبل كده
غير مقروء 11-03-07, 12:20 AM   #36
احمد العوضى
صياد متقدم

احمد العوضى غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معهاحمد العوضى غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معهاحمد العوضى غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معهاحمد العوضى غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معهاحمد العوضى غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معهاحمد العوضى غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معه

اخى خالد اولا شرف كبير لى ان الفت النتباه مشكور ثانين انا لم ولن اعارض اى شخص فى حمل السلاح للدفاع عن نفسه وان فهمتنى خطء ولاكن كل شخص يتوفر فيه الجرائه و ضبط النفس والاقدره على التعامل في الغضب اهلن بيه فى حملت السلاح والحاكم يشرب من البحر لان السلاح ليث للهذار او المنظره وكما منعنا الرسول عليه افضل الصلاة والسلام من مجرد الاشاره بالسلاح فى وجه اخى فما بالك كل يوم نسمع عن سلاح قتل صاحبه ولان لى باع طويل فى حمل السلاح انا كثر الناس خوف منه ولى مقوله فى هذا الشئا (امن للسلاح يقتولك )ما بالك بانسان مسالم لم يتعود حمل السلاح واعطيته سلاح مثله كمثل الطفل الذى اعطيته سكين وتركته يتعلم بمفرده وهذا ليث حجر على احد واعيد كلامى من لديه الجرائه لحمل السلاح وتعامل معه وبه يكون انسان خايب لو مش معاه واحد يحمى به نفسه واهله وجاره ويسال امام الله اما من ناحيت البلطجى فهوى فى اليام ده مش جبان لانه بينذل الاماكن الى عارف ومتاكد ان مفيش حد يادر يتعرضله فيها وان اصبته لاذم يحاول يستعيد هيبته الى ضاعة وتخيل يا اخى هيرجعها اذاىانا نفسى كل الناس تخاف على بعضها وتاخد مبدا الكثره تغلب الشجاعه وتتخلا عن كلمت وانا مالى خلينى فى حالى سدقنى فى الوقت ده اقول لك ان الحرامى اجبن خلق الله تقبل مرورى
اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم عدد خلقك ورضاء نفسك وزنة عرشك ومداد كلماتك بعددما ذكره الذاكرون وغفلَ عن ذكره الغافلون
غير مقروء 11-03-07, 12:29 AM   #37
احمد العوضى
صياد متقدم

على فكره يا استاذ خالد مشكلت البلطجى انه شغلته البلطجه وعمره مافكر اذا كانت الضربه الى بيضربها هتعور ولا تقتول الكلام ده وهوى فى عقله امال لو كان مش فى عقله وغضبان هيعمل ايه وعلى فكره انا كنت واقف فى احد اللجان الشعبيه فى الايام السوده وكان معايه اكثر من 12 فرد ومع اول اطلاق للنار لم اجد بجانبى سوى عدد2 من الشباب وهما دول فعلا الرجاله فى المواقف ديه ومش اقصد ان اصغر الباقى لاكن ساعت الخوف الانسان بيتصرف بغريذه وممكن اقولك الرجاله الاثنان مجروش ليه واحد فى 4 شرطه والثانى ف 3 حربيه اما العبد للله انا بطل جودو قديم +انى كنت ضابط بقوات الصاعقه المصريه وتدربت على القتال صحيح انه من فتره لاكنى احاول ان احافظ على لياقتى
غير مقروء 11-03-07, 01:17 AM   #38
khaledabdelnaby
صياد نشيط

اشكرك يا استاذ احمد على مشاركتك ووجهة نظر محل تقدير واحترام
غير مقروء 11-03-07, 01:22 AM   #39
احمد العوضى
صياد متقدم

ولاهى انت الى شخص محل تقدير واحترام على تقبلك الكلمات بصدر رحب
غير مقروء 11-03-07, 02:21 AM   #40
mr vigo
صياد قديم

الصورة الرمزية mr vigo

اقتباس:
يا هشام انا عندى سؤالين
بالنسبة لموضوع السكينة واحد مش محترف زى حالاتى ممكن يضرب ضربة يموت اللى قدامه ( غشيم ) يعنى

بص يا خااد
انت لما حتيجي تضرب واحد بيهدد حياتك أو أسرتك مش حتبص انك وقتها عاوز يادوب تعوره
انت بتدافع عن نفسك وده بمعنى لو قتلته مفيش عليك حاجه
واعتقد موقف زي زميلنا ماكس حيفكرك بكلامي هناك وهنا

موضوع تقييم الضربه بالسكين ومدى قوتها وعمقها وغرضها ومكانها دي كلها أمور ممكن نعتبرها في الظروف العاديه يعني قبل 25 يناير
لكن دلوقتي المواقف بتحكم عليك انك تعرف تضرب بيها وبس
وانا بعتلك الاسطوانه عشان تعرف تتعلم منها ياريت متهملش الموضوع ده

اقتباس:
الى جانب وانا رايح الشغل هشيلها فين ده المبنى اللى انا شغال فيه فى الخزنة المركزية بتاعت البنك يعنى بوابة امن وجيش وشرطة وفضيحة بجلاجل
السلاح الابيض سهل الاخفاء والحمل يعني ممكن تشيلها في حزام البنطلون من ورا فوق المحفظه أو جوه الشراب أو جوه الشنطه اللي شايلها وأكيد بتشيل شنطه
ومعتقدش يعني ان اللي بيدافع عن نفسه _ والكل عارف الظروف دلوقتي ازاي _ يصغر قدام الناس او يصبح محل مسائله !!!
انا وقت اللجان الشعبيه كنت في الشارع بسيف وتونفا والله العظيم عدو عليا 2 ظباط وشجعوني وقالولي ايوه كده لو الكل عمل كده محدش حيستجري يقرب منكم
مع ان التونفا شكلها كان ملفت قوي وممكن تعمل قلق لناس والكل كان فاكرها عصايه كهربائيه فابالك بظباطنا الجهله ؟؟؟؟
وياسيدي لو معاك عربيه سيبها في العربيه لحد اما ترجع تاني تروح ابقه شيلها تاني معاك

اقتباس:
اما بالنسبة للرشة من البندقية فواضح ان انا فى حاجة مش فاهمها دلوقتى فى بنادق الهاى باور المفروض سرعتها على الاقل 220 متر فى الثانية هى الرشة بتقطع المسافة دى فعلا ولا دى سرعة الانطلاق من فوهة الماسورة انما احتكاك الرشة بالهواء يخليها تقع قبل كده
مقدار القوه بيضعف تلقائيا بمجرد الخروج من البندقيه تبعا للجاذبيه الارضيه
يعني المكوك الفضائي بيكون جمبه صاروخين للدفع وبينفصل كل فتره واحد عشان يعملوله قوة دفع يكمل بعدها المكوك الرحله لوحده
وده اللي بيحصل للطلقه بتخرج بقوه كبيره ثم تظل الطلقه تضعف تضعف الى ان تصل في أبعد مسار لها الى أقل قوه وأقل تأثير وطبعا ده بفعل الجاذبيه والهواء وقوة البندقيه والمسار المحدد لها
عشان كده بنادق القنص بتختلف عن البنادق العاديه
لان طلقة البندقيه القناص بيكون ليها كثافة بارود معين عشان يخليها تندفع بقوة اطول واقوة طبعا بخلاف ضغط الغاز في البندقيه وطول الماسوره اللي بيخلي المقذوف ياخد مسار مستقيم
كل العوامل دي بتدي قوة للطلقه
ولو نظرنا لبنادق الرش الموضوع بيتعلق بضغط الهواء اللي في البندقيه وقوة السسته بتاعتها بس
لان الرشه مافيهاش بارود يدفعها دي مجرد جسم معدني بينطلق بفعل ضغط الهواء اللي بيولده سوستة البندقيه
ياترى الرؤيه وضحت شويه ؟؟؟

غير مقروء 11-03-07, 02:29 AM   #41
khaledabdelnaby
صياد نشيط

يا هشام طيب عشان انا راجل جديد

ده معناه الرشة مداها هيوصل ال220 متر فى الهاى باور ولا لا
غير مقروء 11-03-07, 03:16 AM   #42
mr vigo
صياد قديم

الصورة الرمزية mr vigo

لا طبعا يا خالد
دي بندقة ضغط هواء مش بندقية رمايه
ولو وصلت لأقل من 220 متر حتكون زي ماتكون بترمي حجر في ميه بشكل هادئ

وانا اعتقد ده الا لو حد ليه كلام تاني بشكل تقني

لان ده مش تخصصي الحقيقه

ممكن تسأل بدر في الموضوع ده لانه متخصص
غير مقروء 11-03-08, 01:52 AM   #43
Mr_mody
صياد متقدم

Mr_mody من كبار اسرة المنتدىMr_mody من كبار اسرة المنتدىMr_mody من كبار اسرة المنتدىMr_mody من كبار اسرة المنتدىMr_mody من كبار اسرة المنتدىMr_mody من كبار اسرة المنتدىMr_mody من كبار اسرة المنتدىMr_mody من كبار اسرة المنتدىMr_mody من كبار اسرة المنتدىMr_mody من كبار اسرة المنتدىMr_mody من كبار اسرة المنتدى

الموضوع جميل جدا و احب اولا ان اشكر الاخوة الاعضاء علي ذوقهم و الاستاذ خالد اشكرك علي الموضوع الجميل دة و انا فعلا مش عايز سلاح حي انا عايز سلاح يوئذي الي قدامي لكن ميموتهوش بس انا حتي اصلا معنديش بندقية رش بس حجيب انشاء الله قريب اوي بس بالنسبة لمسدس الرش بعض من الاخوة الاعضاء قال لي ان المسدسات الرش ضعيفة جدا طيب لو فية انواع جامدة و قوية حتبقي بكام و اية انواعها و لو حد من الاخوة الاعضاء يعرف بعض الانواع القوية يا ريت يفيدنا و يقول لنا و شكرا لكم جميعا و تقبلوا مروري
Mr_mody غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-03-08, 12:11 PM   #44
lastworld
صياد نشيط

الصورة الرمزية lastworld

المدينه: Fesal Street -Giza
lastworld مستواه غير معروف

mawdo3 kwais
o fekra 7elwa enna nefta7 el mon2sha been el a3da2
3shan nesal ma3 ba3d lea7san 7al
tqbal mrore
lastworld غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-03-08, 09:51 PM   #45
AMR ALY
صياد نشيط

المدينه: cairo
AMR ALY مستواه غير معروف

اتمني الاقي اي احد يستورد او يصنع هذا السلاح الغير مميت الذي يعتمد في فكرته علي طلقات الصوت لدفع بلي كبير غير معدني و مناسب للدفاع عن النفس بدون تعقيدات الترخيص للحي
AMR ALY غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-03-17, 10:30 PM   #46
اميرة فرعونية
صياد جديد

اميرة فرعونية مستواه غير معروف

السلام عليكم

الموضوع دة من اجمل المواضيع اللى كنت بدور علية من فترة و المنتدى بجد اكثر من رائع

انا و اعذر جهلى بهذة المسال لذلك اريد توضيح مفسر للاسئلة الاتية:

انا كنت محتاجة مسدس رش علشان انا بضطر اسافر كتير بين القاهرة و الاسكندرية و قالولى ان مسدسات الرش مش محتاجة ترخيص و طبعا هى مفيدة اكتر من الصاعق الكهربائى لانى طبعا مش هقدر اقرب المسافة دى من اى حد هههههههههههههه

فياريت تقولى بالظبط و على وجهة التحديد اسم مسدس رش قوى اقدر اجيبة و ياريت تقولى سعرة و ياريت يبتقى سعرة كويس و كمان ياريت تقولى اجيبة منين من القاهرة يعنى اسم المحل

و كمان ياريت تقولى اية حكاية تسريب الغاز اللى بسمعها دى ؟؟؟؟

ياريت الرد سريعا

و شكرا جدا على الموضوع الاكثر من رائع
اميرة فرعونية غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-03-17, 10:40 PM   #47
khaledabdelnaby
صياد نشيط

بالنسبة للانواع تقريبا الافضل حاليا والتر cp99 و جامو p23 وانا افضل الوالتر بس الالمانى مش المصرى اما بالنسبة للاسعار فهى متغيرة دائما ولكنها بدات فى النزول مؤخرا وهناك احد الاعضاء قال ان انبوبة الغاز فضلت معاه لمدة تقارب 10 ايام تقريبا بنفس الكفاءة وهناك من قال انه تغلب على التسريب بالتشحيم ولكن لم يتم التاكد من هذا الحل حتى الان
غير مقروء 11-03-17, 11:22 PM   #48
اميرة فرعونية
صياد جديد

ربنا يكرمك

بس برضو معلش مش فاهمة اية انبوبة الغاز دى و لو سربت يعنى املاها تانى ولا اية الحل انا تقريبا مش هستعملة اصلا بس اهو منظر للضرورة بس برضو لازم يبقى جاهز للاستعمال مش اجى استعملة الاقية فشنك

و حضرتك مقلتش سعرة ولا قلت اقدر اجيبة منين من القاهرة

شكرا لمجهودك
غير مقروء 11-03-18, 12:16 AM   #49
unknown
صياد متقدم

الصورة الرمزية unknown

المدينه: السويس - بورسعيد - المنصورة
unknown في بداية الطريقunknown في بداية الطريقunknown في بداية الطريقunknown في بداية الطريقunknown في بداية الطريقunknown في بداية الطريقunknown في بداية الطريقunknown في بداية الطريق

موضوع شيق يا سيد خالد نشكرك عليه لكننا حتى الان لم نخرج بفكرة مفيدة
بمعنى اننا لم نستقر على رأى
مسدس صوت ولا بندقية رش ولا مسدس غاز ولا مسدس حى
الحقيقة مبقتش قادر احدد لكن برغم هذه الظروف فأنى اخشى استعمال الحى تماما
فليس هناك ما هو اصعب من قتل النفس خصوصا عن طيق الاطلاق النارى لكن الظروف احيانا تضطرنا الى هذا
غير مقروء 11-03-18, 01:07 AM   #50
khaledabdelnaby
صياد نشيط

لقد اضطرتنا الظروف فيما مضى الى التصرف من منطلق الامكانيات المتاحة لدينا اما اذا اردنا سلاح حقيقى للدفاع عن النفس فلن نجد سوى السلاح الحى واتباع الطرق القانونية لحيازته
غير مقروء 11-03-18, 01:07 AM   #51
Consul
الاب الروحي للمنتدى

اوسمتي

الصورة الرمزية Consul

المدينه: مصر المحروسة
Consul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيده
إرسال رسالة عبر Skype إلى Consul

الأخوة الأعزاء الأفاضل...إليكم بعض أنواع مسدسات الغاز التي يمكن إستعمالها في الدفاع وأعتقد ممكن تكون موجودة في محلات بيع الأسلحة في مصر مثل فتح الله رمسيس...السجلابي شارع عدلي...أشرف عازر ( الصيادي المصري ) شارع زكي بالتوفيقية...أبو ضيف باب اللوق...المنسي شارع الجمهورية...وكثير من المحلات وأعتقد الأسعار ستتراوح ما بين 1300-1800 جنيه حسب النوع والماركة...خالص تحياتي...

غير مقروء 11-03-18, 09:26 PM   #52
اميرة فرعونية
صياد جديد

يعنى حضرتك مش عايز تفيدنا بعد ما عملت موضع اعتقد انة اثار فضول العديدين ؟؟؟؟ و فى الاخر تنهى الموضوع كلة بكلمة و تقول السلاح الحى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
غير مقروء 11-03-18, 09:28 PM   #53
اميرة فرعونية
صياد جديد

شكرا سيدى القنصل على المعلومة
غير مقروء 11-06-05, 01:32 AM   #54
m.abozaid20
صياد جديد

m.abozaid20 مستواه غير معروف

حضرتك مش الكل يقدر يتعامل مع السلاح الحى و فى نفس الوقت فى موضوع الالكتريك بس انا حاسس انه مش عملى لانى سمعت انه صينى و كده
m.abozaid20 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-06-05, 03:08 AM   #55
Hany Ekram
صياد متفاعل

Hany Ekram مستواه غير معروف

الحل الوحيد لموضوع الدفاع عن النفس هو المسدس اللي بيضرب بلي
مع الأخذ في الاعتبار المسئولية القانونية لحمل سلاح ناري يعني اللي يشيل
المسدس ده يستخدمه للدفاع عن النفس فقط مش للمنطره مداه في حدود
5 متر فقط و يوجد بعض الاعضاء هنا يبيعون مسدسات الصوت المعدلة لضرب البلي
و لكن علي التحذير ان كل من يستخدم هذه المسدسات مسئول عن نفسه لأنها غير
مأمونه لهذه الدرجة و ربنا يسترها علي الجميع

و لكم جزيل الشكر
Hany Ekram غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-03-02, 06:15 AM   #56
totos
صياد جديد

totos مستواه غير معروف

يا باشا رشا عيار اه لى ممكن تسبب الاختراف اللى سيتك بتئول عليه
totos غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-03-02, 08:23 AM   #57
amhamed
صياد متفاعل

الصورة الرمزية amhamed

amhamed في بداية الطريقamhamed في بداية الطريقamhamed في بداية الطريق

المسدسات الرش : سواء كانت يدوي التعمير او بالغاز بتديها الرش واحره واحده مش بيتحط في الخزينه الي بيتحط في الخزينه هو البلي وضرب البلي في التصويب ادق من الرش ولكن الاتنين مش بالقوة الي حضراتكم متخيلينها (مقارنة بالبندقية) لكن هي وسيله معقوله احسن من مافيش ويعيبها عدم وجود صوت للردع مثل مسدسات الصوت ولكن مميزاتها ان سعر الانبوب والرش قليل ويمكن استخدامها في تعليم النيشان (ومانصحش انها تتضرب داخل المنزل خالص لان الرش والبلي بيخبط في الهدف ويرد ناحيتك وممكن يعورك)

الفنون القتاليه : صعب الواحد يبتديها علي كبر ولو ماتكسفش وابتدا مش هايوصل للي بيتمناه هي طبعا مهمه كرياضه وللحفاظ علي الصحة بس مش هاتخليه يضرب ٤ ولا حتي ٢ لو هو من الاول مالوش في الخناق (انا كنت بالعب كونج فو وكنت في المنتخب كمان تعال شوفني دلوقتي كرش ولغد وبانهج وانا بافكر)

المطواه او السكينه: برضه مفيده بس عاوزه تكون في وضع اشتباك وبتعرف تستعملها وماتتاخدش منك او تقع

في كل ما سبق لازم تكون بتعرف تقدر قوة خصمك يعني لو واحد معاه مسدس حي ومش متعود يضرب بيه والي قدامه معاه مسدس او آلي يبقي مش مفضل انك تضرب عليه الا في حالة ياروح ما بعدك روح وحالات الدفاع عن الشرف مثلا

لو الي قدامك معاه مطواه وهو بعيد عنك وانت بتعرف تنشن كويس بمسدس الرش يبقي استعمله

لو عكست بقي معاك مطواه قدام آلي سيبه يسرقك (فكر بسرعه عربيتك ولا حياتك ؟؟ انت واختيارك) احسن وممكن تفكر لما يقرب منك وينزل السلاح علشان يسرق (لو لوحده) انك تضربه ضربه واحدة قاتله

وعلي فكره الذكاء في التعامل مع الموقف ممكن يخليك تكسب المواجهه حتي لو مامعاكش سلاح او لو المواجهه مش متكافئه عدديا او من حيث نوع السلاح وربنا يلطف علي الجميع
غير مقروء 12-03-02, 09:16 AM   #58
totos
صياد جديد

totos مستواه غير معروف

جميل الكلام دا و بجد افاده و حكمه فى هل الكليمات اخ حامد لكن فين المكان اللى بيبيع موسديسات رش و كم السعر تقريبا و بلنسبه لو بندقيه رش اشترى اه احسن نوع ويكون سعرو و شكلو حديث و موتطور وشاكر لمعلوماتك المفيده
totos غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-03-15, 11:22 PM   #59
fesal
صياد قديم

الصورة الرمزية fesal

المدينه: مصر الجديده
fesal لديه مشاركات جيدهfesal لديه مشاركات جيدهfesal لديه مشاركات جيدهfesal لديه مشاركات جيدهfesal لديه مشاركات جيدهfesal لديه مشاركات جيدهfesal لديه مشاركات جيدهfesal لديه مشاركات جيدهfesal لديه مشاركات جيدهfesal لديه مشاركات جيدهfesal لديه مشاركات جيده
افتراضي Re: حل لجميع المتسائلين عن سلاح للدفاع عن النفس

ديما هتوصلوا لطريق مسدود في راي والبلد ضاعت بسبب عدم تكافؤ القوتين البلطجي او الخارج عن القانون معاه اعتي الاسلحه الناريه وأحني حتي لو معاك مسدس حقيقي مش هتعمل معاه حاجه
فما بالك بحجات غير مضمونه بالمره يعني مسدس الرش ممكن تطلعه تلاقي علي حضك الجلبه باضت ومسدس الصوت الي فيه بلي هتضرب طلقه في التانيه هتلاقي وابل من الطلقات الحيه الي كل واحده طخينه اد صباع الكفته هتخش تعمل فيك فجوه محترمه يعني من الأخر هتبقا مجرد مصفي

الحل العملي الوحيد هوا أنك تخرج من البلد ههههههههههههههههههههههه
يأما تعمل ترخيص سلاح ودا نفسي اعمله بس شكله معقد في بلدنا الحلوه
fesal غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-03-15, 11:28 PM   #60
fesal
صياد قديم

الصورة الرمزية fesal

المدينه: مصر الجديده
fesal لديه مشاركات جيدهfesal لديه مشاركات جيدهfesal لديه مشاركات جيدهfesal لديه مشاركات جيدهfesal لديه مشاركات جيدهfesal لديه مشاركات جيدهfesal لديه مشاركات جيدهfesal لديه مشاركات جيدهfesal لديه مشاركات جيدهfesal لديه مشاركات جيدهfesal لديه مشاركات جيده
افتراضي Re: حل لجميع المتسائلين عن سلاح للدفاع عن النفس

هل في مسدس سرعته أكتر من 180 متر في الثانيه ويكون خزنته حوالي 15 رشه ويكون ليه نظام غير نظام الجلبه بتاعت جاموا الغبيه دي الي بتتأثر بعوامل الهوا

بس في الغالب هتلاقي طريق مسدوس بردوا وأعتقد أن أغلب الناس جابوا مجرد العاب جميله بتطلع صوت لطيف وأنا واحد منهم
فعلا شيء يحزن والله لما يكون مسدس حلوان بتاع مصانع بلدي بيباع للاجانب ب 600ج واحنا هنا ب 26الف جنيه وحتي مش طيلينه ههههههههههههههههههه
fesal غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

sponsor links

إبحث في الموضوع:

البحث المتقدم