الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الاقسام العامه > الصيد العام
التعليمـــات المجموعات التقويم مشاركات اليوم البحث

الصيد العام موضوعات الصيد العامه وتعارف الصيادين.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 12-03-18, 07:33 PM   #1
blow c06
صياد متقدم

blow c06 مستواه غير معروفblow c06 مستواه غير معروفblow c06 مستواه غير معروف
افتراضي رد: حساب سرعة الرشة عند أى لحظة و المسافة المقطوعة بمعرفة سرعة البندقية

المعادله دى عشان تحسب منها اى معلومات لازم تقيس الزمن او المسافه عشان تقدر تطلع منها معلومات
انت افترضت هنا ان الرشه وقعت بعد 3 ثوانى.. ده فرض مينفعش تحسب منه..
انت عندك مجهولين.. المسافه و الزمن و عشان تحسب اى واحد من الاتنين لازم حاجه من اتنين..
1- تقيس واحده منهم و اعتقد ده صعب من غير اجهزة قياس محترمه
2- يكون عندك معادله تانيه فيها نفس المجهولين عشان تحل المعادلتين سوا و ده مش موجود فى حالتنا.
يبقى انت معتمد على القياس.. لازم تقيس زمن وقوع الرشع عشان بعد كده تعرف تجيب منه المسافه,, او تقيس المسافه الى الرشه و قعت فيها و تجيب الزمن.
و ده برده مش هيفيدك فى انك تجيب اى معلومه فى مسار الطلقه لان فى اى نقطه عندك برده مجهولين.. الزمن و المسافه... المقذوفات اخى الفاضل لازم تتحسب بمعادلات الحركه الى فيها القوى المؤثره على الحركه و هى دى الى تعرف منها تجيب كل تفاصيل الحركه بالمعطيات الموجوده دون الحاجه لقياسات و المعطيات يجب ان تحتوى على معامل احتكاك المقذوف باهواء و هو مختلف باختلاف شكل و مادة المقذوف و سرعة انطلاقه ووزنه طبعا
ارجو الا يكون كلامى فيه اى مضايقه و لو كان فيه مضايقه انا اعتذر عنه و اعتبرنى مقلتوش و لكن هذا كلام علمى صحيح 100 100 و قلته لتعم الفائده لا اكثر ولا اقل
blow c06 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
sponsor links
غير مقروء 12-03-18, 08:43 PM   #2
dr mohamed kamal
صياد متقدم

اوسمتي

الصورة الرمزية dr mohamed kamal

المدينه: القاهرة
dr mohamed kamal حائز على اهتمام المنتدىdr mohamed kamal حائز على اهتمام المنتدىdr mohamed kamal حائز على اهتمام المنتدىdr mohamed kamal حائز على اهتمام المنتدىdr mohamed kamal حائز على اهتمام المنتدىdr mohamed kamal حائز على اهتمام المنتدىdr mohamed kamal حائز على اهتمام المنتدىdr mohamed kamal حائز على اهتمام المنتدىdr mohamed kamal حائز على اهتمام المنتدىdr mohamed kamal حائز على اهتمام المنتدىdr mohamed kamal حائز على اهتمام المنتدى
إرسال رسالة عبر MSN إلى dr mohamed kamal إرسال رسالة عبر Yahoo إلى dr mohamed kamal إرسال رسالة عبر Skype إلى dr mohamed kamal

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة blow c06 مشاهدة المشاركة
المعادله دى عشان تحسب منها اى معلومات لازم تقيس الزمن او المسافه عشان تقدر تطلع منها معلومات
انت عندك مجهولين.. المسافه و الزمن و عشان تحسب اى واحد من الاتنين لازم حاجه من اتنين..
2- يكون عندك معادله تانيه فيها نفس المجهولين عشان تحل المعادلتين سوا و ده مش موجود فى حالتنا.
يبقى انت معتمد على القياس.. لازم تقيس زمن وقوع الرشع عشان بعد كده تعرف تجيب منه المسافه,, او تقيس المسافه الى الرشه و قعت فيها و تجيب الزمن.
و ده برده مش هيفيدك فى انك تجيب اى معلومه فى مسار الطلقه لان فى اى نقطه عندك برده مجهولين.. الزمن و المسافه... المقذوفات اخى الفاضل لازم تتحسب بمعادلات الحركه الى فيها القوى المؤثره على الحركه و هى دى الى تعرف منها تجيب كل تفاصيل الحركه بالمعطيات الموجوده دون الحاجه لقياسات و المعطيات يجب ان تحتوى على معامل احتكاك المقذوف باهواء و هو مختلف باختلاف شكل و مادة المقذوف و سرعة انطلاقه ووزنه طبعا
ارجو الا يكون كلامى فيه اى مضايقه و لو كان فيه مضايقه انا اعتذر عنه و اعتبرنى مقلتوش و لكن هذا كلام علمى صحيح 100 100 و قلته لتعم الفائده لا اكثر ولا اقل
أخى الفاضل والله المناقشة لذيذه وحتوصلنا لشىء مهم طبعا بالتأكيد وحيفيد الاعضاء إن شاء الله, خلينا نأخذ الموضوع واحدة واحده بص ياباشمهندس طبعا أى معادلة لابد يكون فيها مجهول واحد حتى يتسنا لنا معرفته أنا لا أختلف معك كده متفقين ,إحتكاك الهواء و الجاذبية و وزن الرشة وكل ما هو يؤثر على السرعة و المسافة المقطوعة ده = العجلة و ده الاختلاف الاول طب ممكن حضرتك ياباشمهندس تشرح ما معنى العجلة ,الاختلاف الثانى هو القياس طب ما إحنا قمنا بقياس السرعة بالكرونو إيه المشكلة فى ذلك طب كمان عداد السيارة بيقيس السرعة و المسافة , المقصود إيه المشكلة فى القياسات , يا باشمهندس لو فيه شوية تفاوت فى القياس لعدم الدقة دى مشكلة بسيطة , يبقى الوقتى أنا عايز من حضرتك شرح للعجلة و بعدين نكمل نقاش ,و أنا عاتب عل حضرتك من السطر الاخير فى المشاركة لانى مستمتع من المناقشة معاك ولابد إننا سنصل لحل إن شاء الله ,تحياتى للجميع
وإذا كــــســت أوكــســت
وإذا أيــــنـــعـــــت نـــعـــــت
وكم من قـبـور تبنى ونحـن ما تـبـنـــا
وكم من مريـض عـدنا ونحن مـا عـدنـــا
وكـم مــن مــلـك رفعـت لـه علامات فـلـما علا ،،
مات
dr mohamed kamal غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-03-18, 08:46 PM   #3
dr mohamed kamal
صياد متقدم

اوسمتي

الصورة الرمزية dr mohamed kamal

المدينه: القاهرة
dr mohamed kamal حائز على اهتمام المنتدىdr mohamed kamal حائز على اهتمام المنتدىdr mohamed kamal حائز على اهتمام المنتدىdr mohamed kamal حائز على اهتمام المنتدىdr mohamed kamal حائز على اهتمام المنتدىdr mohamed kamal حائز على اهتمام المنتدىdr mohamed kamal حائز على اهتمام المنتدىdr mohamed kamal حائز على اهتمام المنتدىdr mohamed kamal حائز على اهتمام المنتدىdr mohamed kamal حائز على اهتمام المنتدىdr mohamed kamal حائز على اهتمام المنتدى
إرسال رسالة عبر MSN إلى dr mohamed kamal إرسال رسالة عبر Yahoo إلى dr mohamed kamal إرسال رسالة عبر Skype إلى dr mohamed kamal

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة blow c06 مشاهدة المشاركة

و ده برده مش هيفيدك فى انك تجيب اى معلومه فى مسار الطلقه لان فى اى نقطه عندك برده مجهولين.. الزمن و المسافه... المقذوفات اخى الفاضل لازم تتحسب بمعادلات الحركه الى فيها القوى المؤثره على الحركه و هى دى الى تعرف منها تجيب كل تفاصيل الحركه بالمعطيات الموجوده دون الحاجه لقياسات و المعطيات يجب ان تحتوى على معامل احتكاك المقذوف باهواء و هو مختلف باختلاف شكل و مادة المقذوف و سرعة انطلاقه ووزنه طبعاارجو الا يكون كلامى فيه اى مضايقه و لو كان فيه مضايقه انا اعتذر عنه و اعتبرنى مقلتوش و لكن هذا كلام علمى صحيح 100 100 و قلته لتعم الفائده لا اكثر ولا اقل
أخى الفاضل والله المناقشة لذيذه وحتوصلنا لشىء مهم طبعا بالتأكيد وحيفيد الاعضاء إن شاء الله.....,خلينا نأخذ الموضوع واحدة واحده ....بص ياباشمهندس طبعا أى معادلة لابد يكون فيها مجهول واحد حتى يتسنا لنا معرفته.... أنا لا أختلف معك كده متفقين ....,إحتكاك الهواء و الجاذبية و وزن الرشة وكل ما هو يؤثر على السرعة و المسافة المقطوعة ده = العجلة و ده الاختلاف الاول... طب ممكن حضرتك ياباشمهندس تشرح ما معنى العجلة ؟؟؟؟,الاختلاف الثانى هو القياس طب ما إحنا قمنا بقياس السرعة بالكرونو إيه المشكلة فى ذلك ...طب كمان عداد السيارة بيقيس السرعة و المسافة , المقصود.... إيه المشكلة فى القياسات!!! , يا باشمهندس لو فيه شوية تفاوت فى القياس لعدم الدقة دى مشكلة بسيطة , يبقى الوقتى أنا عايز من حضرتك شرح للعجلة و بعدين نكمل نقاش ,و أنا عاتب عل حضرتك من السطر الاخير فى المشاركة لانى مستمتع من المناقشة معاك ولابد إننا سنصل لحل إن شاء الله ,تحياتى للجميع
وإذا كــــســت أوكــســت
وإذا أيــــنـــعـــــت نـــعـــــت
وكم من قـبـور تبنى ونحـن ما تـبـنـــا
وكم من مريـض عـدنا ونحن مـا عـدنـــا
وكـم مــن مــلـك رفعـت لـه علامات فـلـما علا ،،
مات
dr mohamed kamal غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

sponsor links