الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الاسلحه > بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها
التعليمـــات المجموعات التقويم مشاركات اليوم البحث

بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها معلومات عن بنادق ضغط الهواء والرش ومستلزماتها.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 11-02-13, 12:58 PM   #1
فاطمة الخط
صياد متفاعل

المدينه: الأسكندرية _ المعمورة
فاطمة الخط مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى فاطمة الخط
Lightbulb أريد حلا ضرورررررررررري

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
والله من غير مااعرفكم كلكم حبيتكم في الله واريد حلاً لمشكلتي وياريت ألاقي اهتمام
اولا انا محمد من اسكندرية 23 سنة
من فترة كبيرة من وانا طفل وانا نفسي امتلك بندقية رش وبعشق النشال
ولم احقق اي شئ في هذا المجال إلي ان جاءتني رغبة مولعة الآن في هذه الأيام بأن أحقق هذا الحلم وأشتري بندقية ومشكلتي أني مش عارف أشتريها أزاي نوعها أو أي حاجة حتي أني مش عارف أي مكان أصطاد فية بألأسكندرية ولكني اريد بندقية تصطاد أي شئ طيور وحيوانات ومسافات بعيدة والسعر
لا يتعدي 2500 جنية فكنت بفكر اشتري تركي وقلت ما أنا أشتري الصيني وتكون امكانيتها علية
لاأني اعرف ان اغلي بندقية صيني ما تعديش 2000 جنية وبعدين قلت ممكن ما تستحملش اصلا
والافكار كتير وواهية لأني لا أعلم اي حاجة عن عالم الصيد والزخيرة غير معلومات بسيطة عرفتها من المنتدي واسف للشرح الطويل
بس بجد اريد شراء بندقية جديدة هذة الأيام لا أندم علي شرائها ابدا وشكراُ ليكم كلكم حتي ان لم اجد رد ((احبكم جميعاً))
فاطمة الخط غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
sponsor links
غير مقروء 11-02-13, 01:07 PM   #2
mohd_wafik
صياد متقدم

الصورة الرمزية mohd_wafik

المدينه: cairo-nasr city
mohd_wafik في بداية الطريقmohd_wafik في بداية الطريقmohd_wafik في بداية الطريقmohd_wafik في بداية الطريقmohd_wafik في بداية الطريقmohd_wafik في بداية الطريقmohd_wafik في بداية الطريقmohd_wafik في بداية الطريقmohd_wafik في بداية الطريقmohd_wafik في بداية الطريقmohd_wafik في بداية الطريق
افتراضي رد: أريد حلا ضرورررررررررري

منورنا يا محمد بجد...
بس نصيحة قبل الشراء راجع الموضوعات في المنتدى اي حاجه تصادفك راجعها ومتستجلش في الشراء بجد ..واقراء مشاركات الساده الاعضاء هتستفييييد زي ما انا استفدت ...ولو اي حاجه انا تحت امرك بس في الاول راجع الموضوعات .... ولك مني كل تقدير و احترام

"إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ "

اشهد ان لا إله إلا الله و ان محمد رسول الله

mohd_wafik غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-02-13, 01:28 PM   #3
Consul
الاب الروحي للمنتدى

اوسمتي

الصورة الرمزية Consul

المدينه: مصر المحروسة
Consul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيده
إرسال رسالة عبر Skype إلى Consul

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فاطمة الخط مشاهدة المشاركة
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
والله من غير مااعرفكم كلكم حبيتكم في الله واريد حلاً لمشكلتي وياريت ألاقي اهتمام
اولا انا محمد من اسكندرية 23 سنة
من فترة كبيرة من وانا طفل وانا نفسي امتلك بندقية رش وبعشق النشال
ولم احقق اي شئ في هذا المجال إلي ان جاءتني رغبة مولعة الآن في هذه الأيام بأن أحقق هذا الحلم وأشتري بندقية ومشكلتي أني مش عارف أشتريها أزاي نوعها أو أي حاجة حتي أني مش عارف أي مكان أصطاد فية بألأسكندرية ولكني اريد بندقية تصطاد أي شئ طيور وحيوانات ومسافات بعيدة والسعر
لا يتعدي 2500 جنية فكنت بفكر اشتري تركي وقلت ما أنا أشتري الصيني وتكون امكانيتها علية
لاأني اعرف ان اغلي بندقية صيني ما تعديش 2000 جنية وبعدين قلت ممكن ما تستحملش اصلا
والافكار كتير وواهية لأني لا أعلم اي حاجة عن عالم الصيد والزخيرة غير معلومات بسيطة عرفتها من المنتدي واسف للشرح الطويل
بس بجد اريد شراء بندقية جديدة هذة الأيام لا أندم علي شرائها ابدا وشكراُ ليكم كلكم حتي ان لم اجد رد ((احبكم جميعاً))
أهلا ومرحبا بك أخي العزيز...ومبروك علينا جميعا إنضمامك لأسرتنا الحبيبة...تماما وكما نصحك أخي الحبيب الأستاذ محمد وفيق...تصفح وإقرأ المواضيع المختلفة والكثيرة في هذا المنتدى حتى تتكون لديك فكرة جيدة وستخرج بحصيلة ومعلومات ممتازة عن البنادق...وبعد ذلك تقرر ما هو الأصلح لك...وللعلم السعر الذي حددته تستطيع أن تشتري به بندقية صناعة أسباني ممتازة سواء جامو أو نوريكا وفي هذه الحالة وبهذا السقف المحدد للشراء ( 2500 جنيه ) لا أنصحك بالصيني أو التركي أو المصري...لإختلاف الخامة والتصنيع والدقة...الأسباني أحسن بالطبع...خالص تحياتي...
غير مقروء 11-02-13, 01:29 PM   #4
مختار
صياد جديد

المدينه: كفر الشيخ
مختار مستواه غير معروف

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته أولا: مرحبا بيك يا أ/ محمد بين اخوانك فى المنتدى.
ثانيا:المبلغ الموجود معاك مبلغ معقول يعنى ممكن يجيب بندقيه ماركه زى الجامو الأسبانى أو البى أس ايه الأنجليزى وبعدين أنصحك نصيحه متجبش حاجه مستعمله ولا صينى . صحيح فى صينى قوى وبيودى مسافات بعيده لكن مش خامه ولا هيه بندقية العمر وبعدين فى عندك فتح الله أعتقد أنه فى محطة الرمل. أرجو ان اكون افدتك ولو بشئ بسيط وتابع ردود الأخوه
غير مقروء 11-02-13, 02:45 PM   #5
فاطمة الخط
صياد متفاعل

متشكر جداُ جداُ علي ردودكم واهتمامكم
وبرجاء انا قرأت بجد يمكن كل مواضيع الصفحات بشكل عام ولكن اريد نصيحة من أخ أي نوع أشتري
واين هي أماكن الصيد بالاسكندرية وشكراً ليك يأستاذ
mohd_wafik
واستاذ مختار
و أستاذ Consul
غير مقروء 11-02-13, 05:17 PM   #6
mohd_wafik
صياد متقدم

الصورة الرمزية mohd_wafik

المدينه: cairo-nasr city
mohd_wafik في بداية الطريقmohd_wafik في بداية الطريقmohd_wafik في بداية الطريقmohd_wafik في بداية الطريقmohd_wafik في بداية الطريقmohd_wafik في بداية الطريقmohd_wafik في بداية الطريقmohd_wafik في بداية الطريقmohd_wafik في بداية الطريقmohd_wafik في بداية الطريقmohd_wafik في بداية الطريق

انا من القاهره بس سمعت اماكن الصيد عن برج العرب بس فين بالظبط معرفش ... بس في حاجه مهمه هوه ينفع تصطاد في قصر المنتزه اصل هناك شجر كتير ... اسأل بردو محلات السلاح همه هيدلوووك

"إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ "

اشهد ان لا إله إلا الله و ان محمد رسول الله

mohd_wafik غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-02-13, 05:31 PM   #7
chemist ahmed fathy
صياد متفاعل

الصورة الرمزية chemist ahmed fathy

المدينه: الاسكندريه
chemist ahmed fathy في بداية الطريقchemist ahmed fathy في بداية الطريقchemist ahmed fathy في بداية الطريقchemist ahmed fathy في بداية الطريقchemist ahmed fathy في بداية الطريقchemist ahmed fathy في بداية الطريق
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى chemist ahmed fathy

السلام عليكم
انا اخاك احمد من الاسكندريه انا انصحك زى ما نصحك به اخوانى فى المنتدى انك تقرء الاول عن الصيد نفسه علشان تفهم ده اسمه ايه واحكام الصيد واساليب الصيد اما بالنسبه للبندقيه فلو حضرتك امكنياتك لحد 2500 فانصحك بكام بندقيه كده حذكرهم ليك فى نوريكا مارفيك وفى جامو هانتر440 وفى بندقيه صينى بس خامتها نضيفه جدا وقوتها لا يضاهيها قوه بصراحه الا الالمانى البندقيه دى عندى كمان والحمد لله شايف منها خير كتير اسمها بام22 وبالنسبه للمحل الى تحب تشترى منه فهو فتح الله الى فى محطه الرمل فى شارع سعد زغلول وبالنسبه لاماكن الصيد كتيره انت حضرتك اذكرلى ساكن فين وانا بامر الله حبقى ادلك على مكان كويس تصطاد منه بامر الله وده ايميلى لو احتجت منى اى مساعده اخرى chemist.ahmedfathy@yahoo.com .
(رَبَّنَا لا تُؤَاخِذْنَا إِنْ نَسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلا تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلا تُحَمِّلْنَا مَا لا طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا أَنْتَ مَوْلانَا فَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ).
chemist ahmed fathy غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-02-13, 10:37 PM   #8
فاطمة الخط
صياد متفاعل

ربنا يجازي الاستاذ أحمد علي نصايحة الجامدة وكلامة معايا علي الخاص وشرحة ليا الامور ببساطة ربنا يجزيك خير وان شاء الله هشتري البنطقية الصيني بام 22 وجزي الله جميع اصحاب الرد كل خير وارجو منكم النصح الدائم
غير مقروء 11-02-14, 01:36 AM   #9
osama2011
Banned

المدينه: الشرقية
osama2011 نتمنى ان يقوم بتطوير نفسه (غير مرحب به )
إرسال رسالة عبر MSN إلى osama2011

بارك الله لك وهداك الي الاختيار الأمثل
osama2011 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-02-16, 04:41 AM   #10
أسامه خطاب
صياد نشيط

الصورة الرمزية أسامه خطاب

المدينه: من شنشور أشمون منوفيه وحاليا بالرياض
أسامه خطاب مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر MSN إلى أسامه خطاب إرسال رسالة عبر Yahoo إلى أسامه خطاب إرسال رسالة عبر Skype إلى أسامه خطاب

ربنا يوفقك وانت اخترت هواية ورياضة الملوك
زي ما قال لك الاخوة ادخل اقرا الموضوعات في المنتديات لتكون اكبر فكرة عن البنادق
والمبلغ الذي ذكرته ممكن تشتري صيني او تركي و نيوركا او جامو ام ممكن تحصل على بندقية مستعملة وتكون من مصدر موثوق فيه ويكون نوعها بي اس ايه مثلا اير سبورتار6 mk او mk7
وممكن في المستعمل هتلاقي حاجات كويسة وسعرها معقول
بس اهم حاجة انك تكون مقتنع باللى هتشتريه وعارف عيوبه قبل مميزاته
وبالنسبة لأماكن الصيد في اسكندرية
طبعا لا يفضل لصيد داخل المدينة وعليك بالخروخ الى اماكن الزراعة او القرى المجاورة وبعيدا عن اماكن السكن
وتقبل تحياتي
********** فما بالنا لو قيل فينا بعض ما قيلا **********

oekhattab@yahoo.com
أسامه خطاب غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-02-16, 07:00 PM   #11
professional sniper
صياد نشيط

الصورة الرمزية professional sniper

المدينه: العريش
professional sniper مستواه غير معروف

إن شاء الله ربنا يوفقك لما فيه الخير والصواب , وتشترى البندقيه اللى نفسك فيها .
وإن شاء الله تورينا الصيد الوفير .
تقبل مرورى,,,
professional sniper غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-02-16, 08:18 PM   #12
فاطمة الخط
صياد متفاعل

متشكر اوي اخي أسامة لكلامك الجميل دة وكلك زوق ويارب نكون اصحاب ونتبادل الحديث دائماً اخوك محمد
وانا منتظر كثير من النصيحة

الكلمات الدلالية (Tags)
صيد ، نصيحة ، بندقية

sponsor links