الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الاقسام العامه > الصيد العام
التعليمـــات المجموعات التقويم مشاركات اليوم البحث

الصيد العام موضوعات الصيد العامه وتعارف الصيادين.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 10-12-24, 08:37 PM   #1
black_arrow
صياد جديد

الصورة الرمزية black_arrow

المدينه: أخميم - سوهاج - مصر
black_arrow مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر MSN إلى black_arrow إرسال رسالة عبر Yahoo إلى black_arrow إرسال رسالة عبر Skype إلى black_arrow
Post أسعار الأسلحة بصراحة بقت حاجة صعبة

السلام عليكم اخواني الكرام ..

أنا اخوكم يحيى من سوهاج وطبعا انا لسه بقول يا مسهل يا رب في الصيد حتى لسه مش معايا سلاح وكمان محتار لو هشتري اجيب ايه من كتر اشكال والوان الاسلحة الموجودة لكن ما علينا ان شاء الله ربنا يكرم بحاجة كويسة

لا أقصد من موضوعي هذا الا مشاركة بعض الخواطر مع اخوانا في المنتدى والموضوع مفتوح للنقاش والمشاركة
وجهة نظري في الموضوع ان الاسعار الموجودة حاليا يعني صعبة شوية خصوصا على المبتدئين اللي زي حالاتي وبعبارة اخرى يعني ممكن بعض الناس اللي بتحب الصيد والاسلحة تعزف عن الهواية الجميلة دي ومع ذلك انا بإذن الله ناوي اجيب سلاح لكن طبعا لما يتوفر تمنه معايا

السؤال : هل من الممكن ان اسعار الاسلحة ترجع زي زمان ؟ ( عارف انه صعب )

انا على ما اذكر من ايام الثانوي وانا نفسي في سلاح حتى كنت ابقى مستني حصة الرماية بفارغ الصبر وكنت بستحمل رزالة العساكر والقائد والضابط المساعد ( وربنا يجعل كلامنا خفيف عليهم ) وكنت اروح اقف عند محل ابوضيف عندنا في شارع البحر بالساعة قدام الفاترينة اتفرج وابقى مش عاوز امشي الكلام ده من حوالي 11 سنة تقريبا وكان سعر اغلى بندقية عنده 500 جنيه وكان واضح انها حاجة حلوة قوي وسألته مرة كان الاسباني سعره في حدود 300 .. طبعا ما اعتقدش ان الايام الحلوة دي ترجع تاني

تقبلوا تحياتي واحترامي للجميع
black_arrow غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
sponsor links
غير مقروء 10-12-24, 08:54 PM   #2
هشام سمير
قنـــاص من الدرجه الاولى

اوسمتي

الصورة الرمزية هشام سمير

المدينه: البحيره- القاهره- الاسكندريه
هشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدى
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى هشام سمير
افتراضي رد: أسعار الأسلحة بصراحة بقت حاجة صعبة

اهلاً وسهلاً بيك يا يحى فى بيتك ووسط اخوانك وهلاً بأهل سوهاج
بس انـــــــــــــــســـــــــــــــــــــــى يا يحى
( قال تعالى ان الله لا يغير ما بقوماً حتى يغيروا ما بأنفسهم )
وبعدين دا احنا فى بلد ملخفنه محدش فهملها حاجه
هو الاستيراد مفتوح ولا مقفول
واذا كان مقفول التركى وبعديه الماجنوم والبنادق اللى بتددخل دى بتدخل ازاااااااااى
واذا كان مفتوح الاسعار مالها عامله ليه كده
والله المفروض كلنا نقوم بحمله زى اخونا السعوديين ونقول للتجار (خليها تصدى )
ولا ايه رأيكم يا اخونا ياريت الكل يدلى بدلوه
غير مقروء 10-12-24, 09:46 PM   #3
black_arrow
صياد جديد

إرسال رسالة عبر MSN إلى black_arrow إرسال رسالة عبر Yahoo إلى black_arrow إرسال رسالة عبر Skype إلى black_arrow

مرحبا بيك ا/ هشام
انا والله كنت عاوز اقول كده بردو في موضوع اخواننا السعوديين بس خفت يقولوا عاوز يعمل انقلاب
يعني مش من اولها كده ههههههههههههه
غير مقروء 10-12-24, 10:20 PM   #4
hoka
صياد متقدم

الصورة الرمزية hoka

hoka في بداية الطريقhoka في بداية الطريقhoka في بداية الطريقhoka في بداية الطريقhoka في بداية الطريقhoka في بداية الطريقhoka في بداية الطريقhoka في بداية الطريق

منور المنتدى وبيتك الثانى يا يحيى
احب ارحب بيك فى وسط الاسره الكريمه اسره منتدى الصيد فى مصر وارحب بيك كصياد جديد وان شاء الله تكتسب من الخبرات ما يجعلك صياد قديم ومحترف
اما بالنسبه لموضوع البنادق فهى حتى لو جاتلك بسعرها اللى فى بلدها هاتبقى اقبل بندقيه ب 800 جنيه مصرى
وطبعا بما ان ده سوق سلاح ومحدش عارف يدخل بندقيه طبيعى من المطار
فالتجار بينتهزو كده وتتقلب سوق سوده ويعلو فى السعر
انما لو الدوله سمحت بالاستيراد وفتحت الابواب وانشأت سوق دولى للسلع الناس تتبادل فيه السلع بنفس سعرها الاصلى فى الدوله المصنعه هايبقى كويس جدا
لكن للاسف لا حياه لمن تنادى
واضراب اخوانا السعوديين فى محله لكن اطمن البنادق مش هاتصدى ولا هم هايخسرو لان نوادى الرمايه مشغلاهم كويس اوى
الحل هو اننا نجتمع على صوت واحد ونوجهه لاى جهه مختصه تسمع صوتنا وتحاول تيسرلنا الامور
ومشروع الجمعيه العامه للصيادين المصريين ده مشروع ناجح جدا لو اتنفذ بس للاسف بردو محدش راضى يعمل حاجه
ربنا يهدينا جميعا ويكرمنا ويرزقنا ويفتح علينا ابواب رحمته
سلام عليكم
غير مقروء 10-12-25, 09:56 AM   #5
galal khalifa
صياد قديم

الصورة الرمزية galal khalifa

المدينه: القاهرة
galal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدى
إرسال رسالة عبر MSN إلى galal khalifa إرسال رسالة عبر Skype إلى galal khalifa

الاخ العزيز يحيي
تحية طيبة الاسعر الي موجودة في مصر تقترب الي حد كثير من الاسعار الخارجية لان السعر المعلن عنة علي النت يضاف الية 40 % ضريبة علي الفاتورة المرسلة ولك التحية
غير مقروء 10-12-25, 10:42 AM   #6
black_arrow
صياد جديد

Thumbs up رد: أسعار الأسلحة بصراحة بقت حاجة صعبة

شكرا على مروركم الكريم
وانا حاسس فعلا انكم اخواتي واكيد ان شاء الله اول ماجي اجيب سلاح هتعرفوا بس لازم تساعدوني وهيكون قريب باذن الله
شكرا على مرورك اخي الكريم Hoka
شكرا على ردك ا/جلال
انا ليا حوالي 4 شهور هنا بتعلم وبجمع معلومات ولسه طبعا هتعلم ونفسي الرياضة دي تنتشر لأني تقريبا مش بشوف ناس هنا في سوهاج بتصطاد
ممكن في ناس معاها سلاح لكن يعني ما اعتقدش انهم بيعملوا اي نشاط في الصيد
غير مقروء 11-01-15, 11:04 PM   #7
أميجو
صياد متقدم

الصورة الرمزية أميجو

المدينه: مدينة نصر / القاهره
أميجو مستواه غير معروف

فعلا والله / black_arrow عندك حق فى كل ما ذكرته و أهديك مقطع من أغنية أم كلثوم التى تقول فيها ( وعايزنا نرجع زى زمان ... قل للزمان أرجع يا زمان )
وطبعا ده حلم بعيييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييي ييييييييد
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
تحياتى وتقديرى للجميع
كن على حذر من الكريم إذا أهنته أو من العاقل إذا أحرجته أو من اللئيم إذا أكرمته أو من الفاسق إذا عاشرته أو من الأحمق إذا ماذحته وإنى ذقت الطيبات فلم أجد أطيب من العافية وإنى ذقت المرارات كلها فلم أجد أمر من الحاجة إلى الناس ونقلت الحديد و الصخر فلم أجد أثقل من الدين وأعلم أن الدهر يوم لك و يوم عليك ،فإذا كان لك فلا تبطر وإن كان عليك فاصبروكلهما سيخسر.
حديث سيدنا على بن أبى طالب (رضى الله عنه و أرضاه) .
أميجو غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-02-07, 01:44 PM   #8
talha
صياد نشيط

المدينه: القاهرة-الشروق
talha في بداية الطريقtalha في بداية الطريقtalha في بداية الطريقtalha في بداية الطريقtalha في بداية الطريقtalha في بداية الطريقtalha في بداية الطريقtalha في بداية الطريقtalha في بداية الطريق

فعلا والله اموضوع ده بقى حاجة صعبه اوي
talha غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-02-07, 09:27 PM   #9
doos99
صياد قديم

الصورة الرمزية doos99

المدينه: بنى سويف
doos99 من اهم اعضاء المنتدىdoos99 من اهم اعضاء المنتدىdoos99 من اهم اعضاء المنتدىdoos99 من اهم اعضاء المنتدىdoos99 من اهم اعضاء المنتدىdoos99 من اهم اعضاء المنتدىdoos99 من اهم اعضاء المنتدىdoos99 من اهم اعضاء المنتدىdoos99 من اهم اعضاء المنتدىdoos99 من اهم اعضاء المنتدىdoos99 من اهم اعضاء المنتدى

فعلا الاسعار بقت حاجه صعبه اوي ولكن زياده الاسعار عالميه و ممكن تخفيض او الغاء الضرائب التى تشكل نسبه كبيره من السعر و الحل في شراء المستعمل بحاله جيده
فانظر الى تلك الأوراق التي تغطي وجه السماء
ودعك مما سقط على الأرض فقد صارت جزءاً منها

عندمآ يوِزِع آلله آلأقدآرِ وِلآ يمنحني شيئاً أرِيدهُ .. أدرِك تمآماً أن آلله سيمنحني شيئاً أجمل ممآ أُرِيد ..
آللهم لآ تعلق قلبي لمآ ليس لي وِإجعل لي فيمآ أُحب نصيب
doos99 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

sponsor links