الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الاقسام العامه > الموضوعات العامه

الموضوعات العامه الموضوعات الغير متعلقه بالصيد.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 10-07-22, 03:57 AM   #1
محمد عز
صياد نشيط

محمد عز مستواه غير معروف
افتراضي ليس دفاعا عن الرمسيس والمعادي

الزملاء الأعزاء
أعضاء المنتدى الكرام
الزوار الأفاضل
من الملاحظ أن بعض الأعضاء الجدد من صغار السن أو بعض الصيادين من الهواة أو المحترفين يكونوا ذات امكانيات مادية بسيطة لا تتيح لهم شراء أو الحصول على بعض انواع البنادق
ومعظمنا مر بهذه المرحلة وانا شخصيا كنت منهم عند بداية هواية الصيد من سنوات طويلة

ولذلك أرجو ابداء الرأي في بعض انواع البنادق أو تقديم النصيحة لهم في شراء البنادق باسلوب مخفف بدون انتقاد حاد لنوع البندقية
ولا اقول هذا للدفاع عن بنادق رمسيس أو المعادي من انتاج المصانع الحربية - وان كان دعم الصناعة الوطنية واجب بالطبع
ولكن لأن كثرة الانتقادات للبنادق الرخيصة (بما فيها الصيني) قد يكون لها رد فعل عكسي عند المبتدئين في هواية الصيد وتصرفه عنها او تجعلهم متعجلين للحصول على بنادق ليست في حدود امكانياتهم ولذلك اثر نفسي غير محمود
وطبعا الأمل معقود على الاساتذة الكبار في المنتدى واولهم الاستاذ جلال خليفة في تقديم النصح والمشورة، بجانب عرض الأعضاء الأعزاء للبنادق المستعملة لهم على سوق المنتدى باسعار تقل كثيرا عن المحلات التي تغالي في أسعارها
ومعلش استحملوا المعادي والرمسيس والصيني لغاية ماتفرج
مع خالص تقديري للجميع
غير مقروء 10-07-22, 08:31 AM   #2
galal khalifa
صياد قديم

الصورة الرمزية galal khalifa

المدينه: القاهرة
galal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدى
إرسال رسالة عبر MSN إلى galal khalifa إرسال رسالة عبر Skype إلى galal khalifa
افتراضي رد: ليس دفاعا عن الرمسيس والمعادي

والله كلام معقول ومنطقي بس المشكلة يا محمد بك ان الناس الي لسة مبتدئة بتكون عايزة تحس بمتعة الصيد ولما بتجيب بندقية ضعيفة ومش قوية بتزهق وتمل منه ودا الي انا بخاف من علشان كدا بنصح ببندقية قوية بس علشان خاطر اقوي رجل في bbc محمد بك عز طلباتك اوامر يا رياسة تحياتي
غير مقروء 10-07-22, 11:33 PM   #3
وليد الشيمى
صياد نشيط

وليد الشيمى مستواه غير معروف

السلام عليك يا استاذ محمد ... ومشكور حرصك على اخوانك الاعضاء الصيادين الجدد
ولكن انا لى تجربة شخصية ... ان انقطعت عن الصيد 20 سنة ( من سنة 1990 حتى 2010 ) بسبب ضعف سوستة بندقيتى ( تل مجرى بعتلة آنذاك) ولم اجد السوستة الاصلية بتاعت بلادها.. وكانت غالبا لاتقتل الفريسة وكنت اشعر باحراج وخجل ممن حولى فاعتزلت الهواية عشرين سنة بسبب البندقية الضعيفة ولذلك احببت الرجوع للهواية اشنريت ماجنوم 350 والفضل لله ثم لهذا المنتدى الرائع.. الخلاصة ان البندقية الضعيفة ح تخليك تكره الصيد
وليد الشيمى غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 10-07-23, 01:01 AM   #4
محمد عز
صياد نشيط

محمد عز مستواه غير معروف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة galal khalifa مشاهدة المشاركة
والله كلام معقول ومنطقي بس المشكلة يا محمد بك ان الناس الي لسة مبتدئة بتكون عايزة تحس بمتعة الصيد ولما بتجيب بندقية ضعيفة ومش قوية بتزهق وتمل منه ودا الي انا بخاف من علشان كدا بنصح ببندقية قوية بس علشان خاطر اقوي رجل في bbc محمد بك عز طلباتك اوامر يا رياسة تحياتي
والله انت اللي ريس وعمدة الصيادين يا استاذ جلال وذوقك وكرمك بوقتك ونصايحك لا تقدر بمال
طبعا البندقية القوية افضل بكتير من البندقية الضعيفة بغض النظر عن الماركة
وانا فيه عضو بالمنتدى كان بيسأل على بندقية معينة وانا نصحته بالأقوى والاغلى لأني حسيت من كلامه انه عنده امكانيات
الناس اللي اقصدهم اللي معاه 300 او 400 او 500 جنيه وعاوز بندقية دول لازم نشجعهم برضه عشان يحب الهواية
اما اللي معاه ومش عاوز يدفع او مستخسر فده هيحس بالفرق واحيانا الندم انه ما اشتراش بندقية اقوى اما يقرأ الكلام اللي بيتكتب على البنادق القوية والهاي باور
وكل ما ارجوه اننا نراعي ان فيه تعليقات غير مقصودة طبعا زي (البندقية دي سيئة أوي) او تعبانة او (ترميها في الزبالة) هي دي اللي انا أمل اننا نبعد عنها
وبعدين bbc ايه ياباشا انا مصري وابويا مصري ومهما سافرنا عاشقين تراب مصر وصابرين عليها
تحياتي للعمدة وشكرا على مرورك ياغالي
غير مقروء 10-07-23, 01:15 AM   #5
محمد عز
صياد نشيط

محمد عز مستواه غير معروف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة وليد الشيمى مشاهدة المشاركة
السلام عليك يا استاذ محمد ... ومشكور حرصك على اخوانك الاعضاء الصيادين الجدد
ولكن انا لى تجربة شخصية ... ان انقطعت عن الصيد 20 سنة ( من سنة 1990 حتى 2010 ) بسبب ضعف سوستة بندقيتى ( تل مجرى بعتلة آنذاك) ولم اجد السوستة الاصلية بتاعت بلادها.. وكانت غالبا لاتقتل الفريسة وكنت اشعر باحراج وخجل ممن حولى فاعتزلت الهواية عشرين سنة بسبب البندقية الضعيفة ولذلك احببت الرجوع للهواية اشنريت ماجنوم 350 والفضل لله ثم لهذا المنتدى الرائع.. الخلاصة ان البندقية الضعيفة ح تخليك تكره الصيد
ياوليد بك انت التسليح بتاعك جامد وسألت على البنادق بتاعتك كلها تحف والله لو فيه حيوانات نصطادها زي بره كان زمانك مسوي الهوايل
انا كان عندي برضه تل ريلوم بتاعة الحاج الله يرحمه ودورت عليها اما رجعت من السفر بس ماعرفش راحت فين
المهم اني كنت مش مهتم بالصيد قد اهتمامي بالرماية
ولكن اما اصطادت طيور وحيوانات ببنادق اصحابي في الخليج عشقت الصيد والسلاح واما جيت هنا في مصر بادور على البنادق ضغط الهواء الهاي باور بس عشان زي ما انت عارف ان ترخيص اكتر من بندقية مش مسموح زي برة والصيد ببنادق الرش القوية امتع وارخص بكتير من الخرطوش
المهم ان يكون عند الناس بندقية عشان يصطادوا لأن اللي هيسمع كلام سلبي كتير عن البنادق الرخيصة هيكون مش مبسوط ومش هيكره الصيد بس دا هيزعل ان ما عندوش بندقية قوية او غالية ويشعر بحرج اكتر وندم انه اشترى بندقية ضعيفة او رخيصة وغيره معاه بندقية قوية
انا وجهة نظري مش تشجيع البنادق الرخيصة والضعيفة ولكن تشجيع الصيادين نفسيا ومعنويا
واشكرك على مداخلتك المفيدة ولك تحياتي ولو انت في القاهرة خلينا نتقابل مرة ونتبادل الاراء
غير مقروء 10-07-23, 11:47 AM   #6
galal khalifa
صياد قديم

الصورة الرمزية galal khalifa

المدينه: القاهرة
galal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدى
إرسال رسالة عبر MSN إلى galal khalifa إرسال رسالة عبر Skype إلى galal khalifa

والله يا محمد بك انا سعيد انك بتشارك معانا في المناقشات وان هدفك المصلحة العامة والخوف علي الناس ودا ان دل يدل عيل حبك للمنتدي والهواية وبعدين ياعم فين الموضوعات الجامدة دا انت ابو المنشتات والحوارات والموضوعات الشيقة في مصر
غير مقروء 10-07-23, 01:22 PM   #7
tito
صياد متفاعل

المدينه: تاريخ الميلاد: 1\3\1987
tito مستواه غير معروف

بصراحة كلامك عشرة على عشرة يا استاذ محمد وياريت فعلا نهتم بالصيادين المبتدئين ونوفر لهم البنادق الرخيصة الى يقدرو يتعلموا عليها بعد كدة يقررنوع البندقية الى هوة محتاجها على قد امكانياته المتوافرة زى الى بيتعلم السواقة مثلا ممكن يتعلم على عربية صغيرة ورخيصة ويخبطها بعد كدة يجيب عربية محترمة لم امكانياته تسمح
tito غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 10-07-23, 11:01 PM   #8
وليد الشيمى
صياد نشيط

وليد الشيمى مستواه غير معروف

استاذ محمد عز
انت تحت امرك يا باشا ويشرفنى لقائك ومعرفتك ..انا من القاهرة ورقمى هو 0119490727
وليد الشيمى غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 10-07-24, 07:52 AM   #9
Mr_mody
صياد متقدم

المدينه: الاسكندرية
Mr_mody من كبار اسرة المنتدىMr_mody من كبار اسرة المنتدىMr_mody من كبار اسرة المنتدىMr_mody من كبار اسرة المنتدىMr_mody من كبار اسرة المنتدىMr_mody من كبار اسرة المنتدىMr_mody من كبار اسرة المنتدىMr_mody من كبار اسرة المنتدىMr_mody من كبار اسرة المنتدىMr_mody من كبار اسرة المنتدىMr_mody من كبار اسرة المنتدى

الصراحة يا جماعة استاذ محمد عندة حق,انا اسمي احمد من اسكندرية و كنت حابب اني اجيب بندقية بس رحت السجلابي لاقيت نمرة واحد اسباني ب 800 و انا مش معايا 800 فالصراحة كنت حستلف من صديق ليا و معرفش حتي حيرضي ولا لا لان الموضوع بايخ ان الواحد يستلف حاجة من حد بس الحمد الله انا صبور و ان شاء الله ربنا حيكرمني بواحد كويس كدة اقدر اصتاد بيها بس يا ريت يا اساتذه لو حد من حضرتكم يعرف بندقية اقدر امشي بيها حالي في النشان و التصويب و كدة ياريت يذكر لي اسمها و اقدر اجيبها منين و تقبلوا مروري
Mr_mody غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 10-08-15, 09:43 PM   #10
unicorn
صياد متفاعل

unicorn مستواه غير معروف

ايوة والنبي احسن الواحد عضو جديد واتعقد من كتر البنادق اللي شايفها رايحة جاية قدامه
unicorn غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

sponsor links

إبحث في الموضوع:

البحث المتقدم