الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الاقسام العامه > صور وفيديو الصيد ورحلاته
التعليمـــات المجموعات التقويم مشاركات اليوم البحث

صور وفيديو الصيد ورحلاته ميديا عن الصيد والاسلحه ورحلات صيد الاعضاء.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 10-12-09, 11:11 AM   #1
ابو مروان
مشرف الاقسام العامه

اوسمتي

المدينه: مصر المحروسة
ابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدى
افتراضي اول بندقية واول رحلة صيد

السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة
السادة الافاضل مصممى ورواد هذا الموقع الرائع المتميز المهتم بارقى الهوايات فالاساس ان الصيد ليس هواية فهو غريزة بشرية منذ القدم تحولت بعد ملايين السنين الى هواية فكل منا بداخلة صياد_ قد يكمن هذا الصياد فترة من الزمن طالت ام قصرت _ولكن لابد لة من الظهور وقد كمن صيد الطيور بداخلى فترة طويلة قرابة العشرون عاما ولكن صياد السمك لم يكمن وظل نشيطا الى ان شرفت بتصفح هذا الموقع الرائع فايقظ صياد الطيور بداخلى وجعلة على اهبة الاستعداد للانطلاق من جديد فشكرا لكم.
اود ان اطرح فكرة او موضوع للتحدث عنة من الاعضاء الافاضل وهى ان يذكر كل عضو (اول سلاح امتلكة_عمر العضو فى اول رحلة صيد_اول فريسة اصطادها وشعورة وقتها_اصعب اصابة لفريسة لا ينساها العضو حتى الان) ارجو ان تكون فكرتى قد لاقت اهتمامكم
وتقبلوا جميعا تحياتى وامنياتى بصيد وفير
ابو مروان غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
sponsor links
غير مقروء 10-12-09, 11:26 AM   #2
هشام سمير
قنـــاص من الدرجه الاولى

اوسمتي

الصورة الرمزية هشام سمير

المدينه: البحيره- القاهره- الاسكندريه
هشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدى
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى هشام سمير
افتراضي رد: اول بندقية واول رحلة صيد

مبارك ابو مراون
اهنيك على توجهك لهوايه الملوك الهوايه والنبلاء الهوايه التى تقوى فينا صفات الراجل
ومنتظرين منك صور اول رحلة صيد
غير مقروء 10-12-09, 11:41 AM   #3
الصيااد
صياد نشيط

الصورة الرمزية الصيااد

المدينه: الاسكندرية
الصيااد مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر MSN إلى الصيااد إرسال رسالة عبر Yahoo إلى الصيااد إرسال رسالة عبر Skype إلى الصيااد

بالنسبه لي صعب افتكر اول رحلة صيد عشان كانت من 25 سنه وكانوا لسه مخترعوش الموبيلات و الكاميرات ههههههه . تقبل تحياتي
غير مقروء 10-12-09, 11:51 AM   #4
هشام سمير
قنـــاص من الدرجه الاولى

اوسمتي

الصورة الرمزية هشام سمير

المدينه: البحيره- القاهره- الاسكندريه
هشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدى
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى هشام سمير

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الصيااد مشاهدة المشاركة
بالنسبه لي صعب افتكر اول رحلة صيد عشان كانت من 25 سنه وكانوا لسه مخترعوش الموبيلات و الكاميرات ههههههه . تقبل تحياتي
طيب كنت صورها فى ذكرتك
الجيش بيقولك اتصرف
غير مقروء 10-12-09, 11:54 AM   #5
الصيااد
صياد نشيط

الصورة الرمزية الصيااد

المدينه: الاسكندرية
الصيااد مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر MSN إلى الصيااد إرسال رسالة عبر Yahoo إلى الصيااد إرسال رسالة عبر Skype إلى الصيااد

اول رحلة صيد كانت ببندقيه رش رمسيس رقم واحد كنت في ثانية اعدادي وكان عمري حوالي 13 سنه واصطدت شوية عصافير بس مش فاكر كام واحده وكونت بصطاد في الارياف في كفر الدوار هو ده اللي فاكرة من اول رحلة صيد وصعب افتكر تاني ليس بالامكان اكثر مما كان وتقبلوا تحياتي ......
غير مقروء 10-12-09, 11:58 AM   #6
rock
صيــــــــاد محتــــــرف

الصورة الرمزية rock

المدينه: الجيزه
rock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيده
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى rock

السلام عليكم .....

والله انا بصطاد من حوالى 7 اشهر بس الرمايه من زمان (او بلاش نقول رمايه عشان محدش يفهم غلط ) كانت عندى رمسيس نمره 1 وكنت بضرب بيها اهداف ثابته ...... واول بندقيه رش (بنت ناس ) كانت جامو ...عنتر 440 ..ههههه.. من احلى البنادق ومتوسط الهاى باور .... واول صيد كان يمام وحمام (برى ) .... ومش هقول اصعب فريسه بس هى كانت صدفه .... يمامتين برشه واحده من على بعد تقريبا 45 متر .... واخيرا وليس آخرا احب اشكرك جدا على الموضوع الجميل .... تحياتى .

صـــــــــــلى الله عليـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــه وسلــــــــــــــــــــــــــم
rock غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 10-12-09, 12:38 PM   #7
hoka
صياد متقدم

الصورة الرمزية hoka

hoka في بداية الطريقhoka في بداية الطريقhoka في بداية الطريقhoka في بداية الطريقhoka في بداية الطريقhoka في بداية الطريقhoka في بداية الطريقhoka في بداية الطريق

موضوع جميل وفكره رائعه
انا اول بندقيه ولازلت بضرب برمسيس نمره واحده وانا اتعلمت عليها من وانا فى 5 ابتدائى واول هدف ليا كانت يمامه على بعد 25-30 متر تقريبا وجبتها بالحظ لانى كنت لسه بتعلم
اما الهدف الذى لا ينسى فبصراحه ده شئ صعب افتكره لكن افتكر ان كان فيه رحله ليا كنت جايب فيها حوالى 18 فرد يمام منهم 10 اصابه فى الراس مباشره وكان يوم كله دم وفرفره
:d
بس
وشكرا ع الموضوع الحلو ده
غير مقروء 10-12-09, 01:14 PM   #8
super
صياد متفاعل

الصورة الرمزية super

المدينه: يورسعيد
super مستواه غير معروف

طبعا اول بندقية هى الرمسيس جبتها بعد الحاح وضغط نفسى على والدى الله يرحمهم وبعد التعهدات الكثيرة
كنت وقتها فى 6 ابتدائى واول صيد انا فاكره كويس كان عصفور حسون وفرحت جدابيه ولكن الفرحة ما تمتش لان والدتى رمته فى القمامة وزعلت جدا يومها
الهدف الى ما انساهوش قمرى مطوق طار ووقف على اعلى فرع لشجرة بعيدة ليست فى مدى البندقية وكانت بندقية ديانا 50وانا تقريبا فى الثانوى رفعت اعلى منه بعد ما خدت النشان وضربت بزاوية 45 ومصدقتش وقع مقفول يعد صوت فرقعة عالى جدا
شكرا لحضرتك .
غير مقروء 10-12-09, 06:10 PM   #9
محمود شلبي
صياد نشيط

محمود شلبي في بداية الطريقمحمود شلبي في بداية الطريقمحمود شلبي في بداية الطريقمحمود شلبي في بداية الطريقمحمود شلبي في بداية الطريقمحمود شلبي في بداية الطريق

الموضوع جميل جدا اول بندقيه الرمسيس واحد واول صيد فكرة كويس لانى ماختوش رحمه الله عليه جدى اجلسنى بين يديه ووضع البندقيه فوق كتفى وظبط الضرب وانا ضغط الزينات والناس زمان ماكنتش تضرب الحاجه الا فى راسها كل دة سنه 79 بس ومن يومها وحياتى حول الصيد ابعد واقترب الى ان اهتديت لل----
محمود شلبي غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 10-12-09, 07:56 PM   #10
ابو مروان
مشرف الاقسام العامه

اوسمتي

ابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدى

شكرا لحضراتكم جميعا_واعتقد ان البندقية الرمسيس نمرة 1 هى القاسم المشترك لكل الصيادين وانا منهم فاول بندقية كانت الرمسيس نمرة 1 بردة لان نمرة 2 كانت غالية شوية وبعدين ايامها واحد من اتنين ما كانتش تفرق المهم ان البندقية تيجى وخلاص_البندقية الرمسيس دى جاتلى فى سادسة ابتدائى بعد النجاح طبعا وكانت تقيلة شوية عليا ايامها كان لازم اسندها على حاجة_اول رشاية اضربها كان والدى ووالدتى فى الشغل وجيبت زجاجة المية وكانت قزاز_هههههه وطاخ لقيت الزجاجة اتفرتكت جريت وحطيت البندقية مكانها لانى كنت مواعد والدى انى موش هاطلعها الا لما يكون موجود معاية عشان يعلمنى النشان_وطبعا كدبت وقولت الزجاجة وقعت منى وعلمنى والدى النشان وبدات رحلتى مع الصيد_اما اصعب اصابة _اممممم_بصراحة هما اتنين
الاولى_يمامة ما كانش باين الا دماغها بس وكانت فوق سور الدور الخامس وفعلا الرشة جت فى دماغها
التانية_يمامة كانت على الارض على بعد حوالى 30 او 35 متر واخدت الرشاية وعملت شقلباظ فى الارض وقعدت تجرى لما اخويا راح جابها لقيت الرشاية مفرتكة عظمة الجناح
اشكر الجميع وامنياتى بصيد وفير
غير مقروء 10-12-09, 09:04 PM   #11
islam_elmasry25
صياد جديد

الصورة الرمزية islam_elmasry25

المدينه: القاهرة
islam_elmasry25 مستواه غير معروف

استاذ ابو مروان مرحبا بك في منتدانا الغالي ونأمل ان تفيد وتستفيد
وطبعا اول بندقية كانت المعادي نمرة 2 وكان عندي 11 سنة يعني سنة 1999 واول صيد بيها كانت علي عصفورة علي بعد حوالي 15 متر وكانت الرشاية كاحتة جزء من دماغها بس كانت لسة صاحية وروحت البيت سميت ودبحتها وكلتها طبعا ودي بالنسبالي احسن صيدة لي لإني عمري ما هنسي الموقف ده
islam_elmasry25 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 10-12-09, 11:43 PM   #12
ahmed2101
صياد متفاعل

الصورة الرمزية ahmed2101

ahmed2101 مستواه غير معروف

أولاأحب اشكرك على الموضوع الهايل دة
ثانيا بقى انا أول سلاح إمتلكتة هو الجامو إكسبو 26 ودى بقالها حوالى 10 او 15 يوم فقط وانا دلوقتى عندى 21 سنة وأول هدف كانت يمامة كنت انا فى الدور الخامس واليمامة فى الأرض والقطة أخدت اليمامة وجريت على ماخويا نزل يجبها أما أصعب هدف بقى فا لسة انا لسة بقول يا هادى وعلى فكرة انا نفسي أشترى بندقية يمكن من وأنا فى إبتدائى مثلا وأهو الحمد لله أشتريتها وانا خلاص هتخرج من الجامعة :d
ahmed2101 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 10-12-10, 01:51 AM   #13
محمد رضا العبد
صياد نشيط

المدينه: قويسنا - منوفيه
محمد رضا العبد مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر MSN إلى محمد رضا العبد إرسال رسالة عبر Yahoo إلى محمد رضا العبد إرسال رسالة عبر Skype إلى محمد رضا العبد

بسم الله الرحمن الرحيم
انا اول بندقيه جبتها خالى الى جبهالى بعد النجاح فى تانيه اعدادى بعد عياط والحاح لاسابيع
وكانت بندقيه صينى رقم 2 موديلها b2-2a
واول طلعه طلعتها كانت تانى يوم على طول من الفجر كنت ابيض ما اعرفش اى حاجه لانى كنت بستنى الموالد والاعياد علشان انشن بالبندقيه واكسب صوره وكدا
وكانت الحصيله اربع عصافير بالعفيه
واصعب هدف واجمل هدف اول ما اصطدت صقر وكنت بحسبه حمامه من مسافه 30 متر وانا صغير كانت كبيره اوى وصعبه
وتحياتى ليكم

]
محمد رضا العبد غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 10-12-10, 05:47 PM   #14
lionheart314
صياد متفاعل

الصورة الرمزية lionheart314

المدينه: السعودية - جدة
lionheart314 مستواه غير معروف

السلام عليكم ورحمة الله ويركانه ... بصراحة موضوع رائغ وبيفكرني يذكريات جميلة في حياتي
أول مرة أرمي فيها كنت وقتها بالصف الثالث الابتدائي وكان الهدف عصفورة واقفة على قمة شجرة على ارتفاع حوالي 25 متر ببتدقية صديق والدي ( من نوغ فالك )-طبعا صدفة - وكانت مقاجئة مذهلة لدرحة اني لما نجحت في الابتدائية كانت هديني بندقية من نوع بيونير رقم 2
lionheart314 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 10-12-10, 08:41 PM   #15
ابو مروان
مشرف الاقسام العامه

اوسمتي

شكرا للجميع على اهتمامهم الرائع
واحب احكيلكم حكاية تامر صديقى ورمية لن انساها ابدا(كنا فى اجازة الصيف تقريبا كنا فى تانية اوتالتة اعدادى وكنت سبقتة فى حكاية الصيد دى من فترة طويلة لان والدة كان ممانع حكاية البندقية لان نظرة كان ضعيف قوى وبيلبس نضارة طبية من تانية ابتدائى_المهم انة جاب البندقية البايونير الصينى نمرة2 وطلعنا الصبح بدرى فى مكان غيطان كان فية زى بركة مياة والحمام البرى بييجى يشرب منها من الابراج اللى كانت موجودة بعيد شوية عن المكان دة_المهم يا اخوانى الصيادين كان فية فرد برى واقف على سلك الضغط العالى فوق غيط زرة وكانت الزرة عالية جدا يمكن اتنين متر وكنا بعيد عن الفرد دة حوالى 70 او 75 متر بخلاف ان الفرد كان على سلك الضغط العالى المرتفع يعنى الحمامة كانت فى حجم الدبانة كدا تامر قالى ايوة حمامة اهة هانشن عليها فانا بينى وبينكو قعدت اتفلسف علية واشرحلة بعد المسافة وقوة البندقية وموش عارف اية.........المهم انة ما اقتنعش بكلامى وقالى اقف قدامى وراح حاطط البندقية على كتفى انا وهوة ورايا عاملنى زى استاند لية كنا اطفال والبندقية كانت تقيلة علينا _انا واقف بابص على الفرد وتاكد مليون فى المية ان الرشاية موش هاتوصل اصلا......وراح ضارب........وابص الاقى الفرد نزل مكانة انا جالى زهول وهو اتجنن رمى البندقية فى الارض وجرى دخل جوة غيط الزرة وانا شايل البندقيتين الرمسيس بتاعتى والبايونير بتاعتة ودخلنا جوة الغيط مرعوبين مشينا تحت سلك الضغط العالى علشان ما نتوهش لحد ما وصلنا للفرد وكان جناحة مكسور وقاعد مكانة_من يومها عمرى ما قولت لاى حد بيضرب على اى هدف_انسى_كل شىء جايز
غير مقروء 10-12-10, 09:54 PM   #16
mido_23279
صياد متفاعل

الصورة الرمزية mido_23279

mido_23279 مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر Skype إلى mido_23279

مساء الفل

أول بندقية : رمسيس نمرة واحد

العمر فى أول رحلة صيد : 8سنوات

أول هدف : عصافير طبعا

أصعب هدف : يمامة كانت واقفة على أريال عمارة 13 دور
أجمل هدف : كان أول غراب أصطدتة فى حياتى فى أبتدائى كان واقف على شجرة و ضربتة بالبندقية الرمسيس مكنشى الضرب محوق فية بياخد الضربة و يفضل واقف قمت أعتبرت رأس الغراب هدف منفصل و نشنت على راسة قام أتقلب و فضل ماسك فرع الشجرة برجلية و دماغة و جسمة مدلدلين تحت ، قمت كسرت البندقية عشان أضربة تانى قام واقع عليا

هدف لا يصدق : نورس نيلى من الى بيطيروا فوق نهر النيل كنت بصطاد سمك و كان معايا البندقية و شايف النورس رايح جاى قدامى و حتجنن نفسى واحدة تقف قريب منى و أخرت ما زهقت قمت منشن على واحدة و هى طايرة قامت مقلوبة فى المية أتجننت من الفرحة و قمت رامى البندقية و خليت واحد بفلوكة كان راسى جنبنا يجبهالى و أديتة جنية و نص

أحمد عصام
mido_23279 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 10-12-10, 10:12 PM   #17
ابو مروان
مشرف الاقسام العامه

اوسمتي

اليمامة دى فعلا تعتبر اصعب هدف ولا ينسى يا باشا 13 دور الدور 3 متر يعنى 39 متر _طبعا لايمكن تنسى اصابة زى دى _شكلى هاشترى رمسيس تانى _هههههه

sponsor links