الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الاقسام العامه > صور وفيديو الصيد ورحلاته
التعليمـــات المجموعات التقويم مشاركات اليوم البحث

صور وفيديو الصيد ورحلاته ميديا عن الصيد والاسلحه ورحلات صيد الاعضاء.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 11-07-16, 02:46 PM   #1
essam assem
صياد قديم

الصورة الرمزية essam assem

المدينه: cairo
essam assem في بداية الطريقessam assem في بداية الطريقessam assem في بداية الطريقessam assem في بداية الطريقessam assem في بداية الطريقessam assem في بداية الطريقessam assem في بداية الطريقessam assem في بداية الطريقessam assem في بداية الطريقessam assem في بداية الطريقessam assem في بداية الطريق
افتراضي رد: طلعة صيد لوجه الله تعالى

السلام عليكم

طبعا يا جماعة فعلا طلعات الصيد عملت معانا شغل جامد جدا وخلاتنا نتعرف على ناس كتيرة افاضل وهى دية ميزتها بصراحة لذلك انا بطلب من كل الاعضاء الصيادين انهم يطلعو رحلات صيد معانا او مع غيرنا من صيادين المنتدى وحتى لو ساعة واحد واحنا بفضل اللة عزة وجل دائما بيبقى معانا بنادق زيادة تحسبا لاى ظروف تحصل
معلش قبل ما ابدا رغى انا عايز اقول حاجة واقسم باللة العلى العظيم دية مش مجاملة وهى تحول امير سعد من صياد الى قناص !!!!!!!!! بسم اللة ما شاء اللة الهم ما لاحسد امير يا جماعة وصل الى مرحلة الصيد والقنص من اى مكان واى زمان واى مسافة بدون تجلية لدرجة انى لنتابنى كريزة ضحك هستيرى وكنت بشد امير شد من على الحمام وتقريبا احنا الطلعة الجاية هنغير مكان الصيد بتاعنا بسبب ان امير خلص تقريبا الحمام اللى هناك والى يشفعلة انى الطلعة كانت لوجة اللة عزة وجل

انا هستذنكم هرغى شوية النهاردة فى تجهزتنا للطلعة

اولا الملابس وهى زى ما حضرتكم شايفين مموها وفعلا يا جماعة الملابس اللمموها ثبتت انها مهمة جدا فى طلعات صيد الحمام لدرجة ان الحمام كان بينزل اما امير تماما ويقولة اضربنى هههههههههه وطبعا رد فغل عكسى لما كان بشوف اى حد لابس ملابس بالاوان زاهية

ثانيا ظبط النيشان قبل الطلعة لان ضربك وانتة واثق تماما من نيشانك غير ضربك وانتة مش واثق العامل النفسى بيدخل هنا وبيفقدك ثقتك بنفسك والكلام دة يا جماعة من الناحية العملية مش كلام اكاديمى

ثالثا عدة لصيانة البنادق تحسبا لاى اعطال تحصل لقدر اللة

رابعا المياة والعصائر المثلجة ودة طبعا لننا بنفقد مياة كثيرة فى هذة الطلعات بالذات مع الجو الصيفى الحار

خامسا اكياس لحفظ الطيور فيها وطبعا سكين حام جدا حتى لا تعذب الطير وانتة بتقوم لتزكيتة

سادسا واخيرا اعطا حد معين لعدد الصيد واللة العظيم يا جماعة احنا ماشين من هناك وامامنا عدد لاباس بية من الطيور لاكن الحمد للة كنا حققنا ما نريد من الصيد وكنا محتاجين وقت حتى نقوم بتوزيع الحمام على مستحقية كما اتفقنا انا وامير وربنا يجعلة فى ميزان حسناتنا لكن اللى احب انوة لية هنا ان الحصيلة الكبيرة دية وهى اكثر من 45 فرد حمام كانو للة وليس لنا وحتى لا ندخل فى حكم الصيد الجائر

واسف على الاطالة وتحت امركم فى اى سوال

وتحياتى للجميع
sponsor links
غير مقروء 11-07-16, 03:08 PM   #2
mero1x
صياد متقدم

الصورة الرمزية mero1x

mero1x في بداية الطريقmero1x في بداية الطريقmero1x في بداية الطريقmero1x في بداية الطريقmero1x في بداية الطريقmero1x في بداية الطريق

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة essam assem مشاهدة المشاركة
السلام عليكم

طبعا يا جماعة فعلا طلعات الصيد عملت معانا شغل جامد جدا وخلاتنا نتعرف على ناس كتيرة افاضل وهى دية ميزتها بصراحة لذلك انا بطلب من كل الاعضاء الصيادين انهم يطلعو رحلات صيد معانا او مع غيرنا من صيادين المنتدى وحتى لو ساعة واحد واحنا بفضل اللة عزة وجل دائما بيبقى معانا بنادق زيادة تحسبا لاى ظروف تحصل
معلش قبل ما ابدا رغى انا عايز اقول حاجة واقسم باللة العلى العظيم دية مش مجاملة وهى تحول امير سعد من صياد الى قناص !!!!!!!!! بسم اللة ما شاء اللة الهم ما لاحسد امير يا جماعة وصل الى مرحلة الصيد والقنص من اى مكان واى زمان واى مسافة بدون تجلية لدرجة انى لنتابنى كريزة ضحك هستيرى وكنت بشد امير شد من على الحمام وتقريبا احنا الطلعة الجاية هنغير مكان الصيد بتاعنا بسبب ان امير خلص تقريبا الحمام اللى هناك والى يشفعلة انى الطلعة كانت لوجة اللة عزة وجل

انا هستذنكم هرغى شوية النهاردة فى تجهزتنا للطلعة

اولا الملابس وهى زى ما حضرتكم شايفين مموها وفعلا يا جماعة الملابس اللمموها ثبتت انها مهمة جدا فى طلعات صيد الحمام لدرجة ان الحمام كان بينزل اما امير تماما ويقولة اضربنى هههههههههه وطبعا رد فغل عكسى لما كان بشوف اى حد لابس ملابس بالاوان زاهية

ثانيا ظبط النيشان قبل الطلعة لان ضربك وانتة واثق تماما من نيشانك غير ضربك وانتة مش واثق العامل النفسى بيدخل هنا وبيفقدك ثقتك بنفسك والكلام دة يا جماعة من الناحية العملية مش كلام اكاديمى

ثالثا عدة لصيانة البنادق تحسبا لاى اعطال تحصل لقدر اللة

رابعا المياة والعصائر المثلجة ودة طبعا لننا بنفقد مياة كثيرة فى هذة الطلعات بالذات مع الجو الصيفى الحار

خامسا اكياس لحفظ الطيور فيها وطبعا سكين حام جدا حتى لا تعذب الطير وانتة بتقوم لتزكيتة

سادسا واخيرا اعطا حد معين لعدد الصيد واللة العظيم يا جماعة احنا ماشين من هناك وامامنا عدد لاباس بية من الطيور لاكن الحمد للة كنا حققنا ما نريد من الصيد وكنا محتاجين وقت حتى نقوم بتوزيع الحمام على مستحقية كما اتفقنا انا وامير وربنا يجعلة فى ميزان حسناتنا لكن اللى احب انوة لية هنا ان الحصيلة الكبيرة دية وهى اكثر من 45 فرد حمام كانو للة وليس لنا وحتى لا ندخل فى حكم الصيد الجائر

واسف على الاطالة وتحت امركم فى اى سوال

وتحياتى للجميع

يا عصام باشا متنفخش فيا اوى انا تلميذك

ومتنساش ان فى احلك درجات اليأس من قلة الصيد انتا اللى بتستفتح وبتشجعنى و اللى الناس متعرفهوش مدى المجهود البدنى اللى بيبذل فى الصيد احنا مش مجرد لابدين وبس د احنا بنطلع تلال و بننزل منحدرات وبنحرك الحمام الساكن

ولازم الناس تعرف ان الصيد صبر و مجهود و ثقة بالنفس وقبل كل دة رزق وتوفيق من الله عز وجل والدليل على كدا ان الطلعة دى فى نهايتها كان الصيد بمعدل حمامة فى الدقيقة وبعد لما صورنا جبنا 3 فرد حمام لدرجة ان عصام قلبة كان هيقف من كتر الضحك وهوا بيقولى يلا ياعم عايزين نروح ويشد فيا وانا عامل زى المجانين كل لما اضرب اجيب حتى وصلت لمرحلة والله مكنت بركز فى النشان ولا باخد وقت فى الضرب وهوا دة توفيق ربنا لحد مقولت لعصام واحنا مروحين ان اللى حصل النهاردا رزق الناس اللى موصيانا على الحمام .
غير مقروء 11-07-16, 03:34 PM   #3
essam assem
صياد قديم

essam assem في بداية الطريقessam assem في بداية الطريقessam assem في بداية الطريقessam assem في بداية الطريقessam assem في بداية الطريقessam assem في بداية الطريقessam assem في بداية الطريقessam assem في بداية الطريقessam assem في بداية الطريقessam assem في بداية الطريقessam assem في بداية الطريق

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mero1x مشاهدة المشاركة

ومتنساش ان فى احلك درجات اليأس من قلة الصيد انتا اللى بتستفتح وبتشجعنى و اللى الناس متعرفهوش مدى المجهود البدنى اللى بيبذل فى الصيد احنا مش مجرد لابدين وبس د احنا بنطلع تلال و بننزل منحدرات وبنحرك الحمام الساكن

ولازم الناس تعرف ان الصيد صبر و مجهود و ثقة بالنفس وقبل كل دة رزق وتوفيق من الله عز وجل والدليل على كدا ان الطلعة دى فى نهايتها كان الصيد بمعدل حمامة فى الدقيقة وبعد لما صورنا جبنا 3 فرد حمام لدرجة ان عصام قلبة كان هيقف من كتر الضحك وهوا بيقولى يلا ياعم عايزين نروح ويشد فيا وانا عامل زى المجانين كل لما اضرب اجيب حتى وصلت لمرحلة والله مكنت بركز فى النشان ولا باخد وقت فى الضرب وهوا دة توفيق ربنا لحد مقولت لعصام واحنا مروحين ان اللى حصل النهاردا رزق الناس اللى موصيانا على الحمام .
ياراجل دنتا خلتنى انام احلم بالحمام لدرجة ان زوجتى بتقولى بعد ما انا نمت كنت عمال اعمل حجات غريبة اكنى بصتاد بالظبط هههههههههههه احنا كنا بنصتاد بطريقة حلق ياجدع لسحر ولا شعوزة ههههههههههه
وتحياتى للجميع

التعديل الأخير تم بواسطة essam assem ; 11-07-16 الساعة 03:36 PM
essam assem غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-07-16, 03:37 PM   #4
mero1x
صياد متقدم

الصورة الرمزية mero1x

mero1x في بداية الطريقmero1x في بداية الطريقmero1x في بداية الطريقmero1x في بداية الطريقmero1x في بداية الطريقmero1x في بداية الطريق

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة essam assem مشاهدة المشاركة

ياراجل دنتا خاتنى انا احلم بالحمام لدرجة ان زوجتى بتقولى بعد ما انا نمت كنت عمال اعمل حجات غريبة اكنى بصتاد بالظبط هههههههههههه احنا كنا بنصتاد بطريقة حلق ياجدع لسحر ولا شعوزة ههههههههههه
وتحياتى للجميع
ههههههههههههههههههه

انا يمعلم كان البيت مفهوش حد والله وحدة اعلم عملت اية وانا نايم .
غير مقروء 11-07-16, 03:43 PM   #5
essam assem
صياد قديم

اقتباس:
ههههههههههههههههههه

واللة يا امير انا قايم من النوم النهاردة بالعافية يا راجل الطلعات دية عايزة تمرينات ياقة بدنية شفت الحمامة اللى جرتنى وراة الشارع كلة لا واحلى حاجة اول ممسكتها العمال اللى هناك حسستنى انى جبت جون من التشجيع ههههههههههههه
تحياتى للجميع
غير مقروء 11-07-16, 03:55 PM   #6
sghr220
صياد نشيط

الصورة الرمزية sghr220

sghr220 في بداية الطريقsghr220 في بداية الطريقsghr220 في بداية الطريقsghr220 في بداية الطريقsghr220 في بداية الطريقsghr220 في بداية الطريقsghr220 في بداية الطريقsghr220 في بداية الطريقsghr220 في بداية الطريق

بسم الله ما شاء الله ربنا يكرمكم كمان و كمان...ايه الجمال ده تحضير رائع و اهتمام أروع بالصيد و طبعا صياديين زي الفل...حقيقي ربنا يخليكو لمصر
sghr220 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-07-16, 06:29 PM   #7
essam assem
صياد قديم

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sghr220 مشاهدة المشاركة
بسم الله ما شاء الله ربنا يكرمكم كمان و كمان...ايه الجمال ده تحضير رائع و اهتمام أروع بالصيد و طبعا صياديين زي الفل...حقيقي ربنا يخليكو لمصر
شكرا يا بشمهندس على ردك المحفز ومرورك الكريم
وتحياتى للجميع
غير مقروء 11-07-17, 08:03 AM   #8
tarekvb
مشرف عام سابق

الصورة الرمزية tarekvb

المدينه: القاهرة
tarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدى

اقتباس:
ههههههههههههههههههه

دى سهلة افحص ملاية السرير كويس هتعرف لوحد يا بطل
tarekvb غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-07-16, 03:47 PM   #9
braveheart
صياد قديم

الصورة الرمزية braveheart

المدينه: القاهرة - شمال سيناء
braveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريقbraveheart في بداية الطريق
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى braveheart

اللهم صل علي النبي ... أحلي صيادين .. و جزاكم الله خيرا لتصدقكم بالحصيلة ... و جعل الطلعة لوجه الله ... و طبعا أمير و عصام كصيادين ... مفيش كلام ، دول قناصين مش صيادين و الله ... و طبعا أشرف باهي و يوسف خطاب و د / محمد حسن و طارق أفندي شاكر هههههههههه أجدع صحاب في الدنيا و صيادين محترمين.

و المفاجأة بقي هي ياسر الكفافي ، فهو من محبي أقتناء المسدسات و أنا عارف أنه لسة شاري كرال ... بس مكنتش متخيل أنه يطلع بسرعة كدة ... و طبعا أتمني أن أري له صور طلعات في المستقبل ... و هو طبعا عضو معنا بالرابطة.

و تحياتي للجميع.

Kemomail@ymail.com
braveheart غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-07-17, 08:49 AM   #10
tarekvb
مشرف عام سابق

الصورة الرمزية tarekvb

المدينه: القاهرة
tarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدىtarekvb من اهم اعضاء المنتدى

اقتباس:

اقتباس:

ليك عليا هخلى عصام ينفخ نص نفخة بس مش اوى يعنى

** ملحوظة فى هذه الطلعة بالاخص تم تحويل المدعو امير الفرارجى - فى اخر نصف ساعة الى ماكينة صيد الية بسرعة حمامة / الدقيقة - ودى الوحدة الجديدة اللى تم اختراعها حتى تناسب هذا الموقف
وتحياتى ليك (مقولتليش عايز عصام ينفخ على كام ؟؟؟)

tarekvb غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

sponsor links