الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الاسلحه > بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها
التعليمـــات المجموعات التقويم مشاركات اليوم البحث

بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها معلومات عن بنادق ضغط الهواء والرش ومستلزماتها.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 10-07-25, 11:56 PM   #1
elwyamin
صياد جديد

elwyamin مستواه غير معروف
Question أفيدوني أفادكم الله

أنا عضو حديث وأحب الصيد جداً وأريد شراء سلاح قوي وأصيل ذو منظار جيد , وسمعت عن نوعين من الأسلحة وهما التل المجري والنوع الأسباني مش متذكر اسم الماركة . هل هذين النوعين جيدين أم أن هناك أنواع أفضل وأقوى ؟؟ أرجو الإفادة والمساعدة
elwyamin غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
sponsor links
غير مقروء 10-07-26, 01:17 AM   #2
rock
صيــــــــاد محتــــــرف

الصورة الرمزية rock

المدينه: الجيزه
rock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيده
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى rock
افتراضي رد: أفيدوني أفادكم الله

السلام عليكم .... اخى العزيز .
مرحبا بك كعضو من اعضاء المنتدى وانشاء الله تكون مبسوط معانا .
التل المجرى بنادق قديمه ونادرا لما بتلاقى بندقيه بحالتها الا مع الصيادين القدام بس هى بنادق قويه وملهاش حل ولو ربنا كرمك بوحده امسك فيها بايدك وسنانك .الانواع اللى موجوده كما قال أ/ جلال فى موضوع سابق الصينى ( بام _بايونيير ......) من 700 الى 1800ج والاسبانى وهو الاكثر انتشارا بين الصيادين لسعره المناسب وخاماته الجيده ( جامو _ نوركا )من 1205 _3750 ج والالمانىوالانجليزى وهما النوعان الذهبيان للصيد ومشهورين بقوتهم ودقتهم العاليه ولا اقلل من شأن باقى الانواع والنوعين دول غاليين لان صناعتهم دقيقه جدا (ديانا الالمانى _فايرخ المانى ( نادره فى مصر ) بى اس ايه انجليزى _ ويبلى باترويت انجليزى ) اسعار الالمانى من 3200 الى 7500 ج بس الانجليزى انا معرفش اسعاره ...بس ممكن اساتذتنا الصيادين يفيدونا ( اصلى زيك لسه جديد ).اما عن المنظار فهو ممنوع بس ممكن تشترى منظار صغير وتصطاد بيه بس الثبات كله والحرفنه فى النيشان من غير منظار لان زى ماقللى أ/ طلعت بخيت لو انت ايدك مش حلوه فى النيشان العادى مش هتجيب حاجه بالمنظار .انا عندى منظار ومبستعملوش لسببين 1ـ انا مش عارف اظبطه . 2ـبحب النيشان العادى جدا لانى متعود عليه من صغرى . ارجو ان اكون افدت حضرتك ..........؟ تحياتى

صـــــــــــلى الله عليـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــه وسلــــــــــــــــــــــــــم
rock غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 10-07-26, 08:38 AM   #3
galal khalifa
صياد قديم

الصورة الرمزية galal khalifa

المدينه: القاهرة
galal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدى
إرسال رسالة عبر MSN إلى galal khalifa إرسال رسالة عبر Skype إلى galal khalifa

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rock مشاهدة المشاركة
السلام عليكم .... اخى العزيز .
مرحبا بك كعضو من اعضاء المنتدى وانشاء الله تكون مبسوط معانا .
التل المجرى بنادق قديمه ونادرا لما بتلاقى بندقيه بحالتها الا مع الصيادين القدام بس هى بنادق قويه وملهاش حل ولو ربنا كرمك بوحده امسك فيها بايدك وسنانك .الانواع اللى موجوده كما قال أ/ جلال فى موضوع سابق الصينى ( بام _بايونيير ......) من 700 الى 1800ج والاسبانى وهو الاكثر انتشارا بين الصيادين لسعره المناسب وخاماته الجيده ( جامو _ نوركا )من 1205 _3750 ج والالمانىوالانجليزى وهما النوعان الذهبيان للصيد ومشهورين بقوتهم ودقتهم العاليه ولا اقلل من شأن باقى الانواع والنوعين دول غاليين لان صناعتهم دقيقه جدا (ديانا الالمانى _فايرخ المانى ( نادره فى مصر ) بى اس ايه انجليزى _ ويبلى باترويت انجليزى ) اسعار الالمانى من 3200 الى 7500 ج بس الانجليزى انا معرفش اسعاره ...بس ممكن اساتذتنا الصيادين يفيدونا ( اصلى زيك لسه جديد ).اما عن المنظار فهو ممنوع بس ممكن تشترى منظار صغير وتصطاد بيه بس الثبات كله والحرفنه فى النيشان من غير منظار لان زى ماقللى أ/ طلعت بخيت لو انت ايدك مش حلوه فى النيشان العادى مش هتجيب حاجه بالمنظار .انا عندى منظار ومبستعملوش لسببين 1ـ انا مش عارف اظبطه . 2ـبحب النيشان العادى جدا لانى متعود عليه من صغرى . ارجو ان اكون افدت حضرتك ..........؟ تحياتى
ما اقدرش ازود ولا معلومة علي احمد لانة قال كل المعلومات
غير مقروء 10-07-26, 01:06 PM   #4
mimic
صياد متفاعل

الصورة الرمزية mimic

المدينه: مدينة الشروق
mimic مستواه غير معروفmimic مستواه غير معروف

بص يا باشا فيه نوع محترم اوي والله ووصاني بيه اأستاذ جلال هوا صيني واسم البندقية بام 21 بس بيقولو زي الديانا 52 بالظبط وقوية جدا جدا انالما جيت اشتريها بصيت على الديانا وملقتش فيه فرق بينهم نس كل شيئ وكمان هيا مخدومة من ناحية الخامات على فكرة انا كنت بنشن على عصاية مقشة من مسافة 15 متر تقريبا واول رشة شرخت العصاية وتاني رشة فلقتها والله ده اللي حصل بالظبط وده بينلي انها قوية شوفها واسأل عليها ولو عايزها معلش هندبس الأستاذ جلال ههههههههههه كلمو هيبعتك لمحل في العتبة وهعملو معاك الصح كلو اول لما يعرفو انك من طرفو وابقا ادعيلي لما تجبها وقولي {أيك فيها ايه ؟
mimic غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 10-07-27, 09:20 AM   #5
مصطفى قناص الليل
صياد متقدم

الصورة الرمزية مصطفى قناص الليل

مصطفى قناص الليل مستواه غير معروف

بجد الله ينور يا كبار وتسلمو جميعا ... وتحياتى لكم .........
مصطفى قناص الليل غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 10-07-27, 10:05 PM   #6
super
صياد متفاعل

الصورة الرمزية super

المدينه: يورسعيد
super مستواه غير معروف
Thumbs up رد: أفيدوني أفادكم الله

السلام عليكم
اخي العزيز بالنسبه للبندقية التل المجري بندقية قديمة لكنها جيدة لا تضعف سوستتها بسرعة
لوجود سوستة اضا فية بداخل السوستة الاصلية
بها بعض العيوب منها عدم اتزان المعدن مع الدبشك الخشب نظام كبس الهواء قديم [جلد زفر]
محتاج للتزيت باستمرار
انصحك بالبنا دق الاسباني بس تكون مشوار البستم والماسوره طويل مثل النوريكا الجيت
اما بالنسبة للمنظار لا انصح به حاليا لان ظبته حيكون صعب عليك وعدم توفره بالاسواق
والله الموفق / اخوك محمد شاكر من بورسعيد
super غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

sponsor links