الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الاسلحه > الورشة
التعليمـــات المجموعات التقويم مشاركات اليوم البحث

الورشة صيانه البنادق واصلاح مشاكلها الفنيه.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 13-01-02, 06:22 PM   #1
Mr_mody
صياد متقدم

المدينه: الاسكندرية
Mr_mody من كبار اسرة المنتدىMr_mody من كبار اسرة المنتدىMr_mody من كبار اسرة المنتدىMr_mody من كبار اسرة المنتدىMr_mody من كبار اسرة المنتدىMr_mody من كبار اسرة المنتدىMr_mody من كبار اسرة المنتدىMr_mody من كبار اسرة المنتدىMr_mody من كبار اسرة المنتدىMr_mody من كبار اسرة المنتدىMr_mody من كبار اسرة المنتدى
افتراضي مدفع الكربون !

مساء الخير الاخوه الاعضاء الأفاضل و كل سنه و انتم طيبين و يا رب تكون السنه الجديده خير و سعيده علينا جميعا

كنت عايز استفسر عن طريقه صنع مدفع الكربون لاني شفت بعض الأعضاء المحترمين كانوا بيتكلموا عليه و الصراحه انا نفسي اعمله بس مش عايز حاجه من الممكن توئذيني او توئذي غيري و لاقيت موضوع هنا و علي المنتدي القديم بس علشان هوا من 2011 الموضوع انغلق و تم غلق النقاش فيه
ممكن حد من الأخوه الأعضاء الأفاضل يشرح لنا او ينزل لنا صور او فيديو لكيفيه الصناعه
و مشكوور جدا

Mr_mody غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
sponsor links
غير مقروء 13-01-02, 07:29 PM   #2
Abdoo
صياد متفاعل

الصورة الرمزية Abdoo

المدينه: القاهره
Abdoo من كبار اسرة المنتدىAbdoo من كبار اسرة المنتدىAbdoo من كبار اسرة المنتدىAbdoo من كبار اسرة المنتدىAbdoo من كبار اسرة المنتدىAbdoo من كبار اسرة المنتدىAbdoo من كبار اسرة المنتدىAbdoo من كبار اسرة المنتدىAbdoo من كبار اسرة المنتدىAbdoo من كبار اسرة المنتدىAbdoo من كبار اسرة المنتدى
افتراضي رد: مدفع الكربون !

ده بتجيب ماسورا من عند اى سباك وبتجيب علبة بيرسول فاضيه وبتشيل نصها الى فوق و بتلزق الاتنين فى بعض وبتخرف علبة البيراسول خرم من فوق وبتحط فيه كربون وتفه وتولع فيه وبوووووووووووووم ده كان صواريخ رمضان بالنسبالنا
غير مقروء 13-01-02, 08:28 PM   #3
a7med.magdy
صياد متفاعل

a7med.magdy في بداية الطريقa7med.magdy في بداية الطريقa7med.magdy في بداية الطريقa7med.magdy في بداية الطريق

طيب هو الكربون ده بيتجاب منين و بكام وشكراااااااااااااااااااااااااااااااا
a7med.magdy غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-01-03, 12:11 AM   #4
سليمان 25
Banned

المدينه: فى ام الدنيا
سليمان 25 غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معهسليمان 25 غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معهسليمان 25 غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معهسليمان 25 غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معهسليمان 25 غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معهسليمان 25 غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معهسليمان 25 غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معه

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة a7med.magdy مشاهدة المشاركة
طيب هو الكربون ده بيتجاب منين و بكام وشكراااااااااااااااااااااااااااااااا
من عند محلات قطع غيار السيارات اخويا الصغر عاملها وبيلعب بيها بس صوتها عالى جدا بس نصيحة خطر جداا وربنا معاك
سليمان 25 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-01-03, 12:34 AM   #5
Mr_mody
صياد متقدم

Mr_mody من كبار اسرة المنتدىMr_mody من كبار اسرة المنتدىMr_mody من كبار اسرة المنتدىMr_mody من كبار اسرة المنتدىMr_mody من كبار اسرة المنتدىMr_mody من كبار اسرة المنتدىMr_mody من كبار اسرة المنتدىMr_mody من كبار اسرة المنتدىMr_mody من كبار اسرة المنتدىMr_mody من كبار اسرة المنتدىMr_mody من كبار اسرة المنتدى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdoo مشاهدة المشاركة
ده بتجيب ماسورا من عند اى سباك وبتجيب علبة بيرسول فاضيه وبتشيل نصها الى فوق و بتلزق الاتنين فى بعض وبتخرف علبة البيراسول خرم من فوق وبتحط فيه كربون وتفه وتولع فيه وبوووووووووووووم ده كان صواريخ رمضان بالنسبالنا
مشكوووووووووووووور جدا يا باشا بس لو عندك صور تقدر تشرح لي عليها لان انا مش فاهم التصميم بتعها حيبقي شكله عامل ازاي مش فاهم ازاي حشيل نص علبه البيروسول و بعد كده اخرمها من فوق
غير مقروء 13-01-03, 01:00 AM   #6
سليمان 25
Banned

المدينه: فى ام الدنيا
سليمان 25 غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معهسليمان 25 غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معهسليمان 25 غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معهسليمان 25 غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معهسليمان 25 غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معهسليمان 25 غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معهسليمان 25 غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معه

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr_mody مشاهدة المشاركة
مشكوووووووووووووور جدا يا باشا بس لو عندك صور تقدر تشرح لي عليها لان انا مش فاهم التصميم بتعها حيبقي شكله عامل ازاي مش فاهم ازاي حشيل نص علبه البيروسول و بعد كده اخرمها من فوق
فى محلات بتبيعو جاهز ب 15جنية بكيسة صغيرة فيها كربون يعمل 5 مرات ولو تحب ابعتهولك جديت مفيش مشكلة تحت امرك وهوة سهل جدا فى عملو وانا اجيب اللى مع اخوياواسالو عملو ازاى وانشاء اللة ابعتلك الشرح بالصور واحنا هنا كلنا اخوات ولا يهمك
سليمان 25 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-01-03, 01:08 AM   #7
Mr_mody
صياد متقدم

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سليمان 25 مشاهدة المشاركة
فى محلات بتبيعو جاهز ب 15جنية بكيسة صغيرة فيها كربون يعمل 5 مرات ولو تحب ابعتهولك جديت مفيش مشكلة تحت امرك وهوة سهل جدا فى عملو وانا اجيب اللى مع اخوياواسالو عملو ازاى وانشاء اللة ابعتلك الشرح بالصور واحنا هنا كلنا اخوات ولا يهمك
مشكوووووور جدا يا استاذ سليمان و الله كثر خيرك و حكون شاكر جدا لو حضرتك تساعدني في موضوع اني اعمله ده و مشكور جدا يا باشا
غير مقروء 13-01-03, 04:47 AM   #8
loay the hunter
صياد متقدم

الصورة الرمزية loay the hunter

المدينه: cairo
loay the hunter مستواه غير معروفloay the hunter مستواه غير معروف

والله ياجماعه عاملة ومركون بقالوا سنة
غلبت مش لاقي الكربون ده خالص
حتي بتوع الحدايد والبويات منهم ناس ميعرفهوش اصلا
غير مقروء 13-01-03, 05:18 AM   #9
gedr007
صياد نشيط

الصورة الرمزية gedr007

المدينه: شبرا مصر
gedr007 عضو نفتخر بهgedr007 عضو نفتخر بهgedr007 عضو نفتخر بهgedr007 عضو نفتخر بهgedr007 عضو نفتخر بهgedr007 عضو نفتخر بهgedr007 عضو نفتخر بهgedr007 عضو نفتخر بهgedr007 عضو نفتخر بهgedr007 عضو نفتخر بهgedr007 عضو نفتخر به

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة loay the hunter مشاهدة المشاركة
والله ياجماعه عاملة ومركون بقالوا سنة
غلبت مش لاقي الكربون ده خالص
حتي بتوع الحدايد والبويات منهم ناس ميعرفهوش اصلا
لانهم في الغالب بيسموه شربون مش كربون

ضبط سن نملة الدبانة امام فتحة الشيظ اسفل منتصف الهدف

gedr007 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-01-03, 02:20 PM   #10
madkour
صياد متفاعل

الصورة الرمزية madkour

المدينه: الجيزة - الهرم
madkour مستواه غير معروف

اخى الفاضل ممكن بدل الكربون تجيب فحم الكوك وتضع بعض القطع داخل العلبة وبعدين من الخرم تحط شوية ميه وترج العبلة وبعدين تولع
غير مقروء 13-01-03, 07:52 PM   #11
a7med.magdy
صياد متفاعل

a7med.magdy في بداية الطريقa7med.magdy في بداية الطريقa7med.magdy في بداية الطريقa7med.magdy في بداية الطريق

هو فحم الكوك ده اللي هو بتاع الاكل ولا حاجة تانيا و لو حاجة تانيا بتجاب منين و شكرا
غير مقروء 13-01-03, 11:50 PM   #12
Mr_mody
صياد متقدم

انا شايف اعضاء كثير مشاء الله عملينه طب افيدوني الله يكرمك بصور علشان اعملي واحد هاها
غير مقروء 13-01-04, 08:19 PM   #13
a7med.magdy
صياد متفاعل

++++++++++++++++1
غير مقروء 13-01-06, 10:17 PM   #14
Mr_mody
صياد متقدم

ايه يا جدعان مافيش حد عايز يفيدنا بيتعمل اذاي؟
غير مقروء 13-01-14, 10:41 PM   #15
ابوعلى
صياد جديد

المدينه: المنصوره
ابوعلى مستواه غير معروف

السلام عليكم
انتا تجيب عليبه بيرسول فاضيه وتجيب ماسوره مايه مع مرعات ان علبه البيرصول تخش جواها وتجيب بكره لزق وجيب كربون
الخطوات 1 تفنح ازجاجه البرسول من عند البخاج بتعها وتشيلوه خالص وبعدين تدخل العلبه فى المسوره البلستك فيها لو معرفت تدخل العلبه داخل المسوره سخن المسوره واضغط ولما تخش المصوره لف الزق على المسوه مع العلبه
واخرم خرم فوق كعب الزجاجه ب 1سم بمسمار وبعدين هات قطعه كربون من عند اى سنكرى سيارات لو مرديش فى محلات حدايد وبيات بتبيعه وبعدين حط قطعه صغيره من الكربون داخل الزجاجه وحط عليهم نقططين مايه من الخرم الى انتا عامله بمسمار وانتظر 10 ثوانى وبعدين ولع عند الخرم واسمع احلى صوت
يارب اكون افتك واى حاجه انا فى الخدمه
وتقبل مرورى
ابوعلى غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-01-14, 11:25 PM   #16
Mr_mody
صياد متقدم

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابوعلى مشاهدة المشاركة
السلام عليكم
انتا تجيب عليبه بيرسول فاضيه وتجيب ماسوره مايه مع مرعات ان علبه البيرصول تخش جواها وتجيب بكره لزق وجيب كربون
الخطوات 1 تفنح ازجاجه البرسول من عند البخاج بتعها وتشيلوه خالص وبعدين تدخل العلبه فى المسوره البلستك فيها لو معرفت تدخل العلبه داخل المسوره سخن المسوره واضغط ولما تخش المصوره لف الزق على المسوه مع العلبه
واخرم خرم فوق كعب الزجاجه ب 1سم بمسمار وبعدين هات قطعه كربون من عند اى سنكرى سيارات لو مرديش فى محلات حدايد وبيات بتبيعه وبعدين حط قطعه صغيره من الكربون داخل الزجاجه وحط عليهم نقططين مايه من الخرم الى انتا عامله بمسمار وانتظر 10 ثوانى وبعدين ولع عند الخرم واسمع احلى صوت
يارب اكون افتك واى حاجه انا فى الخدمه
وتقبل مرورى
حبييبي الله يكرمك والله تسلم انت افدتني والله بس المشكله انا في الحاجات دي لازم اشوف عملي هاهاها معلش اصلي دايما لما بعمل حاجه دايما متعود اشوفها قدامي و بعد كده اعملها! انا فيه بس حاجه مش فاهما حته خرم البيروسول الي في الاخر و حته البخاخ دي يعني اشيل البخاخ بحالها ولا اعمل ايه ؟لو عندك صور يبقي الموضوع زي الفل
غير مقروء 13-01-15, 03:58 PM   #17
gedr007
صياد نشيط

الصورة الرمزية gedr007

المدينه: شبرا مصر
gedr007 عضو نفتخر بهgedr007 عضو نفتخر بهgedr007 عضو نفتخر بهgedr007 عضو نفتخر بهgedr007 عضو نفتخر بهgedr007 عضو نفتخر بهgedr007 عضو نفتخر بهgedr007 عضو نفتخر بهgedr007 عضو نفتخر بهgedr007 عضو نفتخر بهgedr007 عضو نفتخر به

شوف الفيديو ده
http://youtu.be/F4mde-PsM4k

http://youtu.be/F4mde-PsM4k

ضبط سن نملة الدبانة امام فتحة الشيظ اسفل منتصف الهدف

gedr007 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-01-15, 04:03 PM   #18
Mr_mody
صياد متقدم

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gedr007 مشاهدة المشاركة
مشكوور يا باشا انا كنت شوفته اول مره علشان كده سألت بس انا عايز فيديو يوضح ازاي اعمله من اوله لاخره
غير مقروء 13-01-18, 09:35 PM   #19
ابوعلى
صياد جديد

المدينه: المنصوره
ابوعلى مستواه غير معروف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr_mody مشاهدة المشاركة
حبييبي الله يكرمك والله تسلم انت افدتني والله بس المشكله انا في الحاجات دي لازم اشوف عملي هاهاها معلش اصلي دايما لما بعمل حاجه دايما متعود اشوفها قدامي و بعد كده اعملها! انا فيه بس حاجه مش فاهما حته خرم البيروسول الي في الاخر و حته البخاخ دي يعني اشيل البخاخ بحالها ولا اعمل ايه ؟لو عندك صور يبقي الموضوع زي الفل
اخى الكريم بالنسبه للاخرم الى تحت عشان تضيف منه الميه على الكربون وعشان كمان تولع قدام الخرم
اما بالنسبه للبخاخ بتيله بالدايره بتاعته الى هيا الصاج علشات تبقى مفتوحه من قدام
وبالنسبه للصور معنديش ويارب اكون افتدكم
ابوعلى غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-03-15, 06:31 PM   #20
Egyptian_Destroyer
صياد قديم

الصورة الرمزية Egyptian_Destroyer

المدينه: alex
Egyptian_Destroyer من اهم اعضاء المنتدىEgyptian_Destroyer من اهم اعضاء المنتدىEgyptian_Destroyer من اهم اعضاء المنتدىEgyptian_Destroyer من اهم اعضاء المنتدىEgyptian_Destroyer من اهم اعضاء المنتدىEgyptian_Destroyer من اهم اعضاء المنتدىEgyptian_Destroyer من اهم اعضاء المنتدىEgyptian_Destroyer من اهم اعضاء المنتدىEgyptian_Destroyer من اهم اعضاء المنتدىEgyptian_Destroyer من اهم اعضاء المنتدىEgyptian_Destroyer من اهم اعضاء المنتدى

علي فكره يا باشا انا سمعت انه ممنوع و كان في صحابي عاملينه بس كان بيتعاملوا مع ناس زي الزفت علشان يشتروا الكربون ده لانه ممنوع علي حد علمي و علشان كده مبقاش بيستخدم
و كم من شاب لم يشب و لكن الزمان اجبره علي المشيب
Egyptian_Destroyer غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-06-10, 01:17 PM   #21
alknas_mh
صياد متفاعل

المدينه: كفر الشيخ
alknas_mh في بداية الطريقalknas_mh في بداية الطريقalknas_mh في بداية الطريقalknas_mh في بداية الطريقalknas_mh في بداية الطريقalknas_mh في بداية الطريقalknas_mh في بداية الطريقalknas_mh في بداية الطريقalknas_mh في بداية الطريقalknas_mh في بداية الطريقalknas_mh في بداية الطريق

ياجماعه مش عارف إنتم عاملين مشكله كبيره لموضوع الكربون ليه
ياشباب الكربون هتلاقيه عند أى سمكرى سيارات لازم يشتغل بيه للآنه بيعمر اللمبه بتاعته بيه
وبعدين بياعته مش ممنوعه ولا حاجه دا موجود وبكثره كمان
إسأل أى سمكرى سيارات يكون قريب من مكان سكنك إنت بتشترى كربون منين وهيقولك
alknas_mh غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

sponsor links