الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > سوق المنتدى > البنادق الهوائيه
التعليمـــات المجموعات التقويم مشاركات اليوم البحث

البنادق الهوائيه بنادق الصيد ومسدسات الغاز.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 14-07-27, 12:59 AM   #1
LEGION
صياد نشيط

LEGION في بداية الطريقLEGION في بداية الطريقLEGION في بداية الطريقLEGION في بداية الطريقLEGION في بداية الطريقLEGION في بداية الطريقLEGION في بداية الطريقLEGION في بداية الطريقLEGION في بداية الطريقLEGION في بداية الطريقLEGION في بداية الطريق
افتراضي علشان الضغط علي عليا

عارف إن فكرة موضوعي و طلبي ساذجة جدا
لكن بصراحة أنا ضغطي علي مني من كتر البحث و السؤال

من فترة من حوالي 15 يوم خرجت مع مجموعة من أصدقائي غاويين صيد
أنا الحقيقة عمر الصيد ما كان هوايتي
لكن رحت كنوع من التغيير
بعد محاولات معايا إني أجرب أضرب ببندقية رش
و بعد ما بصراحة خفت أطلع أدامهم أضبش
جربت أضرب ببندقية واحد فيهم ( كرال ) علي غربان

و كانت المفاجأة بصراحة ليا قبلهم إني جبت 5 غربان بخمس رشات
إتنخفت عليهم طبعا و عملت فيها شوارزنجر
و فكرة إني أشتري بندقية كبرت في دماغي جدا

بصراحة مش عايز أدفع كتير في بندقية مبدئيا لغاية ما أحترف الهواية و أفكر أقتني حاجة قيمة

أنا عارف إني غير معروف لمعظم أعضاء المنتدي سواء أفراد أو تجار
بشكل يسمح لي أطلب مساعدة من حد

لكن يا ريت أعرف إيه هي أقل البنادق سعراً المتاحة
و يكون أداءها معقول نوعا ما
و يفضل بندقية بعتلة سواء سفلية أو جانبية

بعتذر عن طلبي الغريب
و كل عام و حضراتكم بخير
LEGION غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
sponsor links
غير مقروء 14-07-27, 01:11 AM   #2
_SAIKO_
عضو متألق

الصورة الرمزية _SAIKO_

المدينه: الاسماعيلية
_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى
افتراضي رد: علشان الضغط علي عليا

اقتباس:
الجملتين اللي انت كاتبهم دول غلط .. احنا هنا بنساعد اي حد هدفة نبيل و احنا هنا اهل و اخوة و ده بيتنا ..اسأل زي مانت عايز هتلاقي اللي يدلك و يفيدك

_SAIKO_ غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 14-07-27, 01:25 AM   #3
LEGION
صياد نشيط

LEGION في بداية الطريقLEGION في بداية الطريقLEGION في بداية الطريقLEGION في بداية الطريقLEGION في بداية الطريقLEGION في بداية الطريقLEGION في بداية الطريقLEGION في بداية الطريقLEGION في بداية الطريقLEGION في بداية الطريقLEGION في بداية الطريق

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة _saiko_ مشاهدة المشاركة
الجملتين اللي انت كاتبهم دول غلط .. احنا هنا بنساعد اي حد هدفة نبيل و احنا هنا اهل و اخوة و ده بيتنا ..اسأل زي مانت عايز هتلاقي اللي يدلك و يفيدك
أستاذي الفاضل الله يكرمك علي ذوقك و أدبك و أخلاقك العالية
أنا بس حاولت أوضح إني مش من الناس المعروفة أوي علشان أتدلع و أطلب أسعار

فبعدها أصعب عليهم و يدوني الأسعار
هههههههههههههههههه
كل سنة و حضرتك طيب إنت و كل أسرتك الكريمة
و شرفتني بردك
غير مقروء 14-07-27, 01:26 AM   #4
abo amar
صياد قديم

اوسمتي

الصورة الرمزية abo amar

المدينه: القاهرة
abo amar من اهم اعضاء المنتدىabo amar من اهم اعضاء المنتدىabo amar من اهم اعضاء المنتدىabo amar من اهم اعضاء المنتدىabo amar من اهم اعضاء المنتدىabo amar من اهم اعضاء المنتدىabo amar من اهم اعضاء المنتدىabo amar من اهم اعضاء المنتدىabo amar من اهم اعضاء المنتدىabo amar من اهم اعضاء المنتدىabo amar من اهم اعضاء المنتدى

باشا احنا.عمر ما.كان.مبدانا في المنتدي اننا نساعد المعروف لينا بس ويمكن.انت بقالك.فتره بتشوف الكلام ده بنفسك وانا هديك نصيحتي واتشرف بذلك بص بما انك اول مره تطلع اصطدت اذن انت الدنيا تمام.معاك مش.هتحتاح تدرب يعني وكده فانت هات حاجه مش بتاعه مبدئين هات حاجه عاليه تنفعك لو الهوايه انت حبتها وشدتك وحبيت تعلي في الصيد انك تصطاد بط او حاجات محتاجه بنادق عاليه تبقي البندقيه العاليه موجوده مش هتحتاج تغيرها وفي نفس الوقت وجبت بندقيه عاليه وحبيت تصطاد حاجات قليله زي الحمام واليمام والعصافير البندقيه مش هتقول لا لكن البندقيه القليله لو طلبت معاك تصطاد بط مش هتنفع معاك ارشحلك البندقيه الجباره الصقر الفضي هي صيني اينعم بس من وجهه نظري هي.تستحق الاحترام وده بشهاده جميع الخبراء وانا بقولك الكلام ده مش اني تاجر لا انا جربتها بنفسي وتبقي في رينج سعر 2800 جنيه
موفق بامر الله
abo amar غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 14-07-27, 01:28 AM   #5
LEGION
صياد نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abo amar مشاهدة المشاركة
باشا احنا.عمر ما.كان.مبدانا في المنتدي اننا نساعد المعروف لينا بس ويمكن.انت بقالك.فتره بتشوف الكلام ده بنفسك وانا هديك نصيحتي واتشرف بذلك بص بما انك اول مره تطلع اصطدت اذن انت الدنيا تمام.معاك مش.هتحتاح تدرب يعني وكده فانت هات حاجه مش بتاعه مبدئين هات حاجه عاليه تنفعك لو الهوايه انت حبتها وشدتك وحبيت تعلي في الصيد انك تصطاد بط او حاجات محتاجه بنادق عاليه تبقي البندقيه العاليه موجوده مش هتحتاج تغيرها وفي نفس الوقت وجبت بندقيه عاليه وحبيت تصطاد حاجات قليله زي الحمام واليمام والعصافير البندقيه مش هتقول لا لكن البندقيه القليله لو طلبت معاك تصطاد بط مش هتنفع معاك ارشحلك البندقيه الجباره الصقر الفضي هي صيني اينعم بس من وجهه نظري هي.تستحق الاحترام وده بشهاده جميع الخبراء وانا بقولك الكلام ده مش اني تاجر لا انا جربتها بنفسي وتبقي في رينج سعر 2800 جنيه
موفق بامر الله
أنا قريت عنها هنا في المنتدي و ناس شكروا فيها كتير فعلا
و وجهة نظر حضرتك وجهة نظر وجيهة جدا و تحترم
أشكرك جدا علي تعبك في الرد الرائع
و كل سنة و حضرتك طيب
غير مقروء 14-07-27, 03:46 AM   #6
ابو مروان
مشرف الاقسام العامه

اوسمتي

المدينه: مصر المحروسة
ابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدى

اؤيد كلام ابو عمار وخلى بالك الرماية دى موهبة من الله يعنى انت ممكن تكون موهوب فى الرماية وتبقى صياد كويس جدا فى فترة قليلة المهم ان الهواية تكون عجبتك وبعد كدا الخبرة بتيجى من الممارسة يعنى فين تلاقى اماكن طيور تضرب كل نوع طير ازاى اهم حاجة انك تكون حبيت الموضوع موش مجرد طلعة وعجبتك الحكاية وبعدين تجيب بندقية وترميها فى البيت .....بالتوفيق واحنا تحت امرك فى اى سؤال
ابو مروان غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 14-07-27, 04:08 AM   #7
LEGION
صياد نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو مروان مشاهدة المشاركة
اؤيد كلام ابو عمار وخلى بالك الرماية دى موهبة من الله يعنى انت ممكن تكون موهوب فى الرماية وتبقى صياد كويس جدا فى فترة قليلة المهم ان الهواية تكون عجبتك وبعد كدا الخبرة بتيجى من الممارسة يعنى فين تلاقى اماكن طيور تضرب كل نوع طير ازاى اهم حاجة انك تكون حبيت الموضوع موش مجرد طلعة وعجبتك الحكاية وبعدين تجيب بندقية وترميها فى البيت .....بالتوفيق واحنا تحت امرك فى اى سؤال
تعليق حضرتك أولا يدل علي مدي إحترامك و تقديرك للأخرين
ثانيا شئ يشرفني جدا
كلام حضرتك سليم أنا عمري في حياتي ما إيتعملت بندقية ضغط هواء خالص
و استغربت أكتر من صاحب البندقية نفسه من نتيجة تجربتي
الموضوع بصراحة عجبني جدا جدا
و في حد نصحني ببندقية صيني عتلة سفلية سعرها رخيص
لكن معرفش تقييمها إيه
هي سعرها أقل من 1000 جنيه

كل سنة و حضرتك طيب
غير مقروء 14-07-27, 04:16 AM   #8
ابو مروان
مشرف الاقسام العامه

اوسمتي

المدينه: مصر المحروسة
ابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدىابو مروان عميد بالمنتدى

اللى اقل من 1000 جنية هاتبقى متوسطة القوة هى ممكن تكون كويسة مع اليمام والحمام لكن او طير اكبر من كدا موش هاتقتلة.......اللى هايحدد البندقية امكانياتك المادية وموش لازم ترهق نفسك ماديا الصيد عبارة عن صياد موش بندقية بس هو الافضل تجيب حاجة قوية عشان ما تزهقش من الصيد او حاجة مستعملة اسبانى او المانى او انجليزى
ابو مروان غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 14-07-27, 11:55 AM   #9
adel152
خبير اسلحه .& عضو ذهبى

اوسمتي

المدينه: أسكندرية
adel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة LEGION مشاهدة المشاركة
عارف إن فكرة موضوعي و طلبي ساذجة جدا
لكن بصراحة أنا ضغطي علي مني من كتر البحث و السؤال

من فترة من حوالي 15 يوم خرجت مع مجموعة من أصدقائي غاويين صيد
أنا الحقيقة عمر الصيد ما كان هوايتي
لكن رحت كنوع من التغيير
بعد محاولات معايا إني أجرب أضرب ببندقية رش
و بعد ما بصراحة خفت أطلع أدامهم أضبش
جربت أضرب ببندقية واحد فيهم ( كرال ) علي غربان

و كانت المفاجأة بصراحة ليا قبلهم إني جبت 5 غربان بخمس رشات
إتنخفت عليهم طبعا و عملت فيها شوارزنجر
و فكرة إني أشتري بندقية كبرت في دماغي جدا

بصراحة مش عايز أدفع كتير في بندقية مبدئيا لغاية ما أحترف الهواية و أفكر أقتني حاجة قيمة

لكن يا ريت أعرف إيه هي أقل البنادق سعراً المتاحة
و يكون أداءها معقول نوعا ما
و يفضل بندقية بعتلة سواء سفلية أو جانبية

بعتذر عن طلبي الغريب
و كل عام و حضراتكم بخير
الاخ العزيز بعد التحية.
بما ان حضرتك جربت الكرال وكان فيه انسجام بينكم فى الصيد فى اول طلعة نصيحتى انك تشترى بندقية كرال بس تكون كسر مش عتلة.
الكرال بندقية موجودة فى السوق المصرى من فترة كبيرة وتم معرفة كل العيوب الموجودة فيها ومعالجتها بسهولة + ان تقريبا جميع قطع غيارها متوفرة فى الاسواق وتعتبر بندقية معروفة المصدر أكثر من البنادق الصينى الجديدة.
ولو قدرت تجيب الموديل الجديد من الكرال زى اللى موجودة فى هذا الرابط مش هتندم وانا متأكد انها موجودة فى بعض المحلات فى القاهرة.
http://www.gunmart.net/gun_review/kr...pion_air_rifle
دى وجهة نظرى الشخصية وأتمنى لحضرتك التوفيق فى اختيارك.
خالص تحياتى.
adel152 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 14-07-27, 12:15 PM   #10
Target Store
تاجر مسجل بالمنتديات

المدينه: مكرم عبيد - مدينة نصر - القاهرة
Target Store في بداية الطريقTarget Store في بداية الطريقTarget Store في بداية الطريقTarget Store في بداية الطريقTarget Store في بداية الطريقTarget Store في بداية الطريقTarget Store في بداية الطريق
Thumbs up رد: علشان الضغط علي عليا

تارجت ستور TARGET STORE

جميع ادوات الصيد البرى و مسدسات الصوت و بنادق الرش و صيانتها

العنوان : 3(أ) عمارات الهيئة العربية للتصنيع - شارع مكرم عبيد - مدينة نصر - القاهرة

التليفون : 23494244 - 01125378555
*ليس لنا اى فروع اخرى*

تارجت ستور TARGET STORE
ثقة .. التزام
Target Store غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 14-07-27, 02:50 PM   #11
وليد سالم
المشرف العام

اوسمتي

الصورة الرمزية وليد سالم

المدينه: القاهره
وليد سالم عميد بالمنتدىوليد سالم عميد بالمنتدىوليد سالم عميد بالمنتدىوليد سالم عميد بالمنتدىوليد سالم عميد بالمنتدىوليد سالم عميد بالمنتدىوليد سالم عميد بالمنتدىوليد سالم عميد بالمنتدىوليد سالم عميد بالمنتدىوليد سالم عميد بالمنتدىوليد سالم عميد بالمنتدى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة adel152 مشاهدة المشاركة
الاخ العزيز بعد التحية.
بما ان حضرتك جربت الكرال وكان فيه انسجام بينكم فى الصيد فى اول طلعة نصيحتى انك تشترى بندقية كرال بس تكون كسر مش عتلة.
الكرال بندقية موجودة فى السوق المصرى من فترة كبيرة وتم معرفة كل العيوب الموجودة فيها ومعالجتها بسهولة + ان تقريبا جميع قطع غيارها متوفرة فى الاسواق وتعتبر بندقية معروفة المصدر أكثر من البنادق الصينى الجديدة.
ولو قدرت تجيب الموديل الجديد من الكرال زى اللى موجودة فى هذا الرابط مش هتندم وانا متأكد انها موجودة فى بعض المحلات فى القاهرة.
خالص تحياتى.
+++++++111111111

تمام يا استاذ عادل كلامك مظبوط فعلا البندقية دي ناس كتير بتشكر فيها وفي خامتها ودقتها بخلاف الانواع السابقة قبلها من الكرال وطبعا القبطان المصري اكثر من استخدمها
علي ابن ابي طالب

وليد سالم غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 14-07-27, 05:01 PM   #12
LEGION
صياد نشيط

اقتباس:
الاخ العزيز بعد التحية.
خالص تحياتى.
كلام حضرتك منطقي جدااااااا طبعا
هي حضرتك تعرف متوسط سعرها كام تقريبا ؟؟؟؟
و سؤال تاني حضرتك ليه نصحتي بالكسر مش العتلة ؟؟؟

أشكرك جدا علي إهتمام و كل سنة و حضرتك طيب
غير مقروء 14-07-27, 05:02 PM   #13
LEGION
صياد نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة target store مشاهدة المشاركة
هل ممكن أستعلم عن الموديلات و الأسعار هنا أم علي الخاص ..؟؟؟
غير مقروء 14-07-27, 05:07 PM   #14
abo amar
صياد قديم

اوسمتي

الصورة الرمزية abo amar

المدينه: القاهرة
abo amar من اهم اعضاء المنتدىabo amar من اهم اعضاء المنتدىabo amar من اهم اعضاء المنتدىabo amar من اهم اعضاء المنتدىabo amar من اهم اعضاء المنتدىabo amar من اهم اعضاء المنتدىabo amar من اهم اعضاء المنتدىabo amar من اهم اعضاء المنتدىabo amar من اهم اعضاء المنتدىabo amar من اهم اعضاء المنتدىabo amar من اهم اعضاء المنتدى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة legion مشاهدة المشاركة
هل ممكن أستعلم عن الموديلات و الأسعار هنا أم علي الخاص ..؟؟؟
خاص او تليفونيا زي ما تحب
abo amar غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 14-07-28, 12:11 PM   #15
adel152
خبير اسلحه .& عضو ذهبى

اوسمتي

المدينه: أسكندرية
adel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة legion مشاهدة المشاركة
كلام حضرتك منطقي جدااااااا طبعا
هي حضرتك تعرف متوسط سعرها كام تقريبا ؟؟؟؟
و سؤال تاني حضرتك ليه نصحتي بالكسر مش العتلة ؟؟؟

أشكرك جدا علي إهتمام و كل سنة و حضرتك طيب
كل سنة وحضرتك بألف خير.
بالنسبة للسعر أعتقد تجار المنتدى ممكن يفيدوك اكثر منى فى هذا الموضوع.
اما بالنسبة لموضوع الكسر والعتلة فيوجد اكثر من سبب اولهم سهولة صيانة البندقية الكسر زى مثلا تنظيف الماسورة من رواسب الرش.
عدم وجود قطع غيار معينة زى الجزرة فى البنادق العتلة (ودى من اكبر مشاكل البنادق العتلة فى مصر لبعض البنادق زى الكرال والتل المجرى).
البندقية الكسر اسرع فى التعمير وتلقيم الرشة (من وجهة نظرى) اثناء الصيد.
فى حالة لا قدر الله وجود أى خلل فى الماسورة (مثل انعواج الماسورة مثلا) من السهل تبديل الماسورة كاملة فى البندقية الكسر لأن أغلب البنادق العتلة الماسورة ثابتة مع القميص.
من الناحية الامنية البنادق الكسر معروفة بأنها بنادق رش اكثر من العتلة والناس الموجودة فى الشارع بيبقى عندها قلق من طريقة تعمير العتلة لأنهم واخدين على طريقة تعمير الرمسيس والمعادى.
بالتوفيق فى اختيارك.
تحياتى.
adel152 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 14-07-31, 01:57 AM   #16
LEGION
صياد نشيط

اقتباس:
كل سنة وحضرتك بألف خير.
بالنسبة للسعر أعتقد تجار المنتدى ممكن يفيدوك اكثر منى فى هذا الموضوع.
اما بالنسبة لموضوع الكسر والعتلة فيوجد اكثر من سبب اولهم سهولة صيانة البندقية الكسر زى مثلا تنظيف الماسورة من رواسب الرش.
عدم وجود قطع غيار معينة زى الجزرة فى البنادق العتلة (ودى من اكبر مشاكل البنادق العتلة فى مصر لبعض البنادق زى الكرال والتل المجرى).
البندقية الكسر اسرع فى التعمير وتلقيم الرشة (من وجهة نظرى) اثناء الصيد.
فى حالة لا قدر الله وجود أى خلل فى الماسورة (مثل انعواج الماسورة مثلا) من السهل تبديل الماسورة كاملة فى البندقية الكسر لأن أغلب البنادق العتلة الماسورة ثابتة مع القميص.
من الناحية الامنية البنادق الكسر معروفة بأنها بنادق رش اكثر من العتلة والناس الموجودة فى الشارع بيبقى عندها قلق من طريقة تعمير العتلة لأنهم واخدين على طريقة تعمير الرمسيس والمعادى.
بالتوفيق فى اختيارك.
تحياتى.
كلام معقول جدا طبعا
أنا بشكر حضرتك جدا علي إهتمامك بالرد علي إستفساري
و أشكرك جدا جدا علي تعبك معايا
غير مقروء 14-07-31, 02:22 AM   #17
مورو
صياد قديم

اوسمتي

الصورة الرمزية مورو

المدينه: القاهرة , شبرا مصر
مورو عميد بالمنتدىمورو عميد بالمنتدىمورو عميد بالمنتدىمورو عميد بالمنتدىمورو عميد بالمنتدىمورو عميد بالمنتدىمورو عميد بالمنتدىمورو عميد بالمنتدىمورو عميد بالمنتدىمورو عميد بالمنتدىمورو عميد بالمنتدى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة _saiko_ مشاهدة المشاركة

sponsor links