الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الاسلحه > بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها
التعليمـــات المجموعات التقويم مشاركات اليوم البحث

بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها معلومات عن بنادق ضغط الهواء والرش ومستلزماتها.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 11-02-05, 05:23 PM   #1
memo2224
صياد نشيط

الصورة الرمزية memo2224

المدينه: محافظة المنيا
memo2224 مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى memo2224
Post استفسار ارجو الرد درورى

بسم الله الرحمن الرحيم

انا كنت سالت قبل كده على افضل بندقيت رش فى حدود 500الى 800 جنيه و ورد واحد مشكور على وقال زود 200 وهات تركى على العلم انى بحثت فى المنتديات على التركى ولقيت انى ليها عيوب كتير السوسته بتتكسر وانا احترت الصراحه اجيب اى ممكن حد يتكرم ويقولى اى افضل الانواع ومواصفاتها وسعرها وتكون فى حدود من500الى 1000 جنيه بس يريت الرد يكون سريع عشان انا هجبها خلال اليومين دول بس لما اطمن انها تمام
وجزاكم الله خير
ونا مقدر مجهودكم الرائع فى المنتديات
memo2224 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
sponsor links
غير مقروء 11-02-05, 05:34 PM   #2
بدر
صياد قديم

الصورة الرمزية بدر

المدينه: 6 اكتوبر
بدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدى
افتراضي رد: استفسار ارجو الرد درورى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة memo2224 مشاهدة المشاركة
بسم الله الرحمن الرحيم

انا كنت سالت قبل كده على افضل بندقيت رش فى حدود 500الى 800 جنيه و ورد واحد مشكور على وقال زود 200 وهات تركى على العلم انى بحثت فى المنتديات على التركى ولقيت انى ليها عيوب كتير السوسته بتتكسر وانا احترت الصراحه اجيب اى ممكن حد يتكرم ويقولى اى افضل الانواع ومواصفاتها وسعرها وتكون فى حدود من500الى 1000 جنيه بس يريت الرد يكون سريع عشان انا هجبها خلال اليومين دول بس لما اطمن انها تمام
وجزاكم الله خير
ونا مقدر مجهودكم الرائع فى المنتديات
الاخ الكريم
مع احترامى للجميع ولجميع الاراء لو ركزت شوية فى الكلام بتاع الناس هتلاحظ ان عيوب البندقية تتم بالمقارنة بالانواع الاخري مثل الديانا الالمانى و الانجليزى والجامو الاسبانى وطبعا مفيش مقارنة بس خد بالك ان مفيش مقارنة برضة من ناحية الاسعار اقل من نصف السعر لاقل واحدة من الموديلات السابقة .بالظبط زى ما ينفعش تقارن المرسيدس والجاجور بالشاهين أو الفيرنا بس كل حاجة وليها حاجة و دايما الناس تقولك لما تتعلم السواقة اتعلم على حاجة قديمة 128 وبعدين هات الالمانى.علشان كدة ابدأ بالتركى و بعدين بعد فترة الممارسة هات اللى انت عايزة.على فكرة انا لسة اليومين دول جايب واحدة كرال زى الفل دة طبعا علشان مجربتش حاجة تانية دة اكيد .بس للامانة البندقية دى سوستتها جامدة جدا عايزة واحد صحتة مساعداة .و تقبل مرورى
غير مقروء 11-02-05, 05:46 PM   #3
memo2224
صياد نشيط

الصورة الرمزية memo2224

فى البدايه اشكرك على الرد ونا معاك فى الى انت بتقوله بس فى ناس بتقول ان الكرال سوستتها بتتكسر بعد 100رشه يعنى اجيب بندقية جديده وتبوظ بعد 100رشه ده كلام معا العلم انهم بيقولو زى منه قولت انها قويه وتمام بس السوسته بتبوظ ويغيروها ده على زى ما قرية فى المنتدى ويرت افاده لو كنت غلطان فى حاجه ولك جزيل الشكر
غير مقروء 11-02-05, 05:47 PM   #4
Consul
الاب الروحي للمنتدى

اوسمتي

الصورة الرمزية Consul

المدينه: مصر المحروسة
Consul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيده
إرسال رسالة عبر Skype إلى Consul

الأخوة الأعزاء الأفاضل...لا تحيروا أنفسكم...لا توجد بندقية على وجه الأرض بلا عيوب...ولو كان هناك بندقية واحدة كلها مزايا ولا يوجد بها عيوب لبارت ولم تباع باقي أنواع البنادق الأخري...ولكنها عملية أذواق وأولويات وراحة نفسية...لا يحددها ولا يقررها إلا صاحب الشأن بنفسه طبقا لإمكانياته وإهتماماته وأولوياته...خالص تحياتي...
غير مقروء 11-02-05, 08:11 PM   #5
بدر
صياد قديم

الصورة الرمزية بدر

بدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة consul مشاهدة المشاركة
الأخوة الأعزاء الأفاضل...لا تحيروا أنفسكم...لا توجد بندقية على وجه الأرض بلا عيوب...ولو كان هناك بندقية واحدة كلها مزايا ولا يوجد بها عيوب لبارت ولم تباع باقي أنواع البنادق الأخري...ولكنها عملية أذواق وأولويات وراحة نفسية...لا يحددها ولا يقررها إلا صاحب الشأن بنفسه طبقا لإمكانياته وإهتماماته وأولوياته...خالص تحياتي...
تمام كلام جميل سعادة القنصل.بس فعلا محتاجين رأى قاطع فى موضوع السوستة اللى بتنكسر بعد 100 رشة .دة كلام صح ولا مباغ فية وخصوصا دة مش مسدس بلاستيك.وتقبل تحياتى
غير مقروء 11-02-05, 08:25 PM   #6
Consul
الاب الروحي للمنتدى

اوسمتي

الصورة الرمزية Consul

Consul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيده

أخي الحبيب الأستاذ بدر...هذه ليست بقاعدة...ولا نستطيع أن نعممها...وأي بندقية ممكن تكسر سوستة...وكما رأيتم في البندقية الألماني ديانا 350 ماجنوم التي تكسر ماسورتها وليس السوستة فقط...وعموما الكرال ميزتها أنه يركب عليهاسوستة الجامو عموما وكذلك قطع غيارها...وأنا عن نفسي عندي بندقيتين ومستهلك أكثر من علبتين رش عليهم...ولله الحمد لم يحدث شيئ...محافظ عليهم بالتشحيم والتزييت والتنظيف أولا بأول...خالص تحياتي...
غير مقروء 11-02-05, 08:28 PM   #7
بدر
صياد قديم

الصورة الرمزية بدر

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة consul مشاهدة المشاركة
أخي الحبيب الأستاذ بدر...هذه ليست بقاعدة...ولا نستطيع أن نعممها...وأي بندقية ممكن تكسر سوستة...وكما رأيتم في البندقية الألماني ديانا 350 ماجنوم التي تكسر ماسورتها وليس السوستة فقط...وعموما الكرال ميزتها أنه يركب عليهاسوستة الجامو عموما وكذلك قطع غيارها...وأنا عن نفسي عندي بندقيتين ومستهلك أكثر من علبتين رش عليهم...ولله الحمد لم يحدث شيئ...محافظ عليهم بالتشحيم والتزييت والتنظيف أولا بأول...خالص تحياتي...
طمنتنى ربنا يطمن قلبك وارجو ان يكون الاخ السائل وصلت لة المعلومة.شكرا سعادة القنصل
غير مقروء 11-02-05, 08:34 PM   #8
Consul
الاب الروحي للمنتدى

اوسمتي

الصورة الرمزية Consul

إفتكرت كمان بالمناسبة البندقية bsa الإنجليزي الصنع التي إشتراها أخونا الفاضل الدكتور محمد كمال...من أخونا العزيز خط الصعيد وكانت كاسرة السوستة الأصلية...وكذلك النيشان...هذه حوادث وحالات فردية ولا نستطيع أن نعممها...عايز أعرف كام واحد في منتدانا أو المنتديات الأخرىإشتري هذه البندقية وكسرت معاه السوستة...تحياتي...
غير مقروء 11-02-06, 01:11 AM   #9
adel152
خبير اسلحه .& عضو ذهبى

اوسمتي

المدينه: أسكندرية
adel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدى

الأخ العزيز الغالى استاذ جمال
ارجو ان تكون بصحة جيدة وفى احسن حال.
الكرال عندى كسرت سوسته وده رابط فيه صورة السوسته وهى مكسورة.
http://www.egypthunt.net/showthread....E1%CA%D1%DF%EC

ونفس الشئ حصل مع الاستاذ المحترم احمد عصام mido_23279 .
خالص تحياتى واحترامى.
adel152 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-02-06, 01:53 AM   #10
Consul
الاب الروحي للمنتدى

اوسمتي

الصورة الرمزية Consul

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة adel152 مشاهدة المشاركة
الأخ العزيز الغالى استاذ جمال
ارجو ان تكون بصحة جيدة وفى احسن حال.
الكرال عندى كسرت سوسته وده رابط فيه صورة السوسته وهى مكسورة.
http://www.egypthunt.net/showthread....e1%ca%d1%df%ec

ونفس الشئ حصل مع الاستاذ المحترم احمد عصام mido_23279 .
خالص تحياتى واحترامى.
بارك الله فيك أخي الحبيب وحمدا لله على السلامة...بندقيتكم السابقون وبندقيتنا اللاحقون...أنا عارف من مدة وقرأت موضوعك في وقتها...وأخونا الأستاذ أحمد عصام...يعني كل الحصيلة حتي الآن 2...من كام واحد إشتري هذه البندقية...وعموما قطع غيارها متوفرة وطبعا الأحسن تركب لها سوستة الجامو بس لما تتكسر...مافيش مشكلة تأخذ وقتها...برضو سعرها يشفع لها...ولا إيه؟...عموما أنا في الإنتظار ومستعد إن شاء الله وعارف هأعمل إيه...خالص تحياتي...
غير مقروء 11-02-06, 02:11 PM   #11
memo2224
صياد نشيط

الصورة الرمزية memo2224

ياجماعه انا بشكركم على المعلومات الروعه دى ومع خالص تحياتى وشكرى لكل الاعضاء الكرام من وجهت نظرى انا هشترى الكرال التركى دى وربنا يبارك فيها وانا ونصيبى بقا بس سؤال اخير بس اى افضل محل اجيبها منه على العلم انى انا من الصعيد يعنى المنيا خصوصأ ومش عارف اجبها منين وتقبلو مرورى
غير مقروء 11-02-07, 10:16 AM   #12
talha
صياد نشيط

المدينه: القاهرة-الشروق
talha في بداية الطريقtalha في بداية الطريقtalha في بداية الطريقtalha في بداية الطريقtalha في بداية الطريقtalha في بداية الطريقtalha في بداية الطريقtalha في بداية الطريقtalha في بداية الطريق

لما تشتريها ابقى قولي ايه اخبارها علشان انا ناوي اجيب واحدة
talha غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

sponsor links