الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الاقسام العامه > الصيد العام
التعليمـــات المجموعات التقويم مشاركات اليوم البحث

الصيد العام موضوعات الصيد العامه وتعارف الصيادين.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 10-12-26, 05:05 PM   #1
mahmoudalaa
صياد نشيط

الصورة الرمزية mahmoudalaa

المدينه: القاهرة
mahmoudalaa في بداية الطريقmahmoudalaa في بداية الطريقmahmoudalaa في بداية الطريقmahmoudalaa في بداية الطريقmahmoudalaa في بداية الطريقmahmoudalaa في بداية الطريق
إرسال رسالة عبر MSN إلى mahmoudalaa إرسال رسالة عبر Yahoo إلى mahmoudalaa
Post مبتدئ يطلب المساعدة

اخوانى الصيادين الكبار انا اخوكم الصغير محمود انا مبتدئ واشتريت من يومين بندقية كرال التركي وطبعا انا سمعت من بعض الاعضاء انها قوية وفعلا هية مدفع وانا كنت حابب استفيد من خبرتكم ومعلوماتكم وانا تدربت شوية علي غطاء زجاجة البيبسى البلاستك وكنت باصيبة من علي بعد 15 متر او اكتر و طبعا انا متحمس شوية لان سني 17 سنة بس ونفسى ابدا صيد وعايز اعرف امتي اعرف اني مؤهل للصيد ولو جربت اصطاد يمام مثلا هل ادبح اليمامة علطول ولااستني لغاية ماتبطل تتحرك خالص ويا ريت لو اقدر اطلع مع اي حد من اخواني الصيادين الكبار استفيد منة واتعلم من خبرتة وانا اسف لاني طولت عليكم جدا وانا اسف سمحوني انا اصلي لسة مبتدئ
mahmoudalaa غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
sponsor links
غير مقروء 10-12-26, 05:19 PM   #2
msa_79
صياد متقدم

msa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريق
افتراضي رد: مبتدئ يطلب المساعدة

أخي العزيز محمود مرحبا بك في منتدانا وان شاء الله بكره تبقي صياد كبير،
أولا مسافة 15 متر مسافة كويسه جداا وواضح من كلامك ان أصبحت بتجيد النشان.
ثانيا عشان تبدأ تطلع تصطاد لازم تكون حذر جداااا وتراعي قواعد السلامه والامان أثناء الصيد حتي لا تتسبب في الاذي لنفسك أو للغير وأعلم جيداا انك شايل سلاح متقولش ده رش ومش بيعمل حاجه.
يعني متضربش علي أي هدف وراه شباك بيت أو زجاج أو سيارة أو طبعا انسان. مهما كانتالمسافة بعيدة البندقية التركي مداها بعيد علي فكرة وانا شفتها بنفسي مداها ممكن يوصل لأكثر من 150 متر(طبعا أقصد مدي الرشه وليس المدي المؤثر في الصيد)
لو راعيت الاساسيات دي يبقي تقدر تقول أنك مؤهل للصيد.
ثالثا بالنسبة للصيد اليمام أو الحمام أو أي طريدة لابد قبل أن تقوم بالضرب أن تسمي (تقول بسم الله وجوبا ويستحب التسمية والتكبير) وذلك عند كل ضربة وليس أول ضربة فقط فإذا وقع الصيد(سوف نسمي الصيد اليمامه علي فرض أنه أكثر ما نصطاده في مصر) إضا وقعت اليمامه ميته فهي حلال ولست في حاجه الي ذبحها لأنك قد سميت عليها وانت تضربها،
أما اذا وقعت اليمامه حيه فعليك ان تذبحها وتمسمي عليها أيضا قبل الذبح والذبح لا يكون بفصل الرأس تماما انما يكون بقطع الشرايين في الرقبع وترك جزء من القصبه الهوائيه بدون قطعه.
هذا رد علي أسئلتك بأختصار واذا أردت الاستفادة أكثر فعليك بالتجول في صفحات المنتدي وأقسامه وسوف تجد مواضيع كثيرة مفيدة جداااا .
وتقبل مروري أخي الكريم واذا أردت اي توضيح أو لم تفهم أي شيء من كلامي انا تحت أمرك
أخوك محمد
msa_79 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 10-12-26, 05:25 PM   #3
mahmoudalaa
صياد نشيط

mahmoudalaa في بداية الطريقmahmoudalaa في بداية الطريقmahmoudalaa في بداية الطريقmahmoudalaa في بداية الطريقmahmoudalaa في بداية الطريقmahmoudalaa في بداية الطريق

انا اكثر من شاكر لحضرتك وكلام حضرتك كلة مفهوم باذن اللة وشكرا وعلي علي اهتمامك بالرد وكنت عايز اعرف اية هيا الاماكن الي ممكن اصطاد فيها و ما هو المكان الذي يجب التصويب علية في جسد اليمام وشكرا
غير مقروء 10-12-26, 05:34 PM   #4
adel152
خبير اسلحه .& عضو ذهبى

اوسمتي

المدينه: أسكندرية
adel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدى

الأخ العزيز محمود
مرحبا بيك كأخ وعضو جديد والف مبروك على بندقيتك الجديدة.
اول نصيحة من أخ أكبر منك فى السن هى الأمان والسلامة بمعنى أنك تتعامل مع بندقيتك بحرص شديد لك وللأخرين.
لا تجعل فهوة بندقيتك موجهة لك أو للأخرين حتى لو كانت فاضية (مش متعمره) ودائما وابدا أتعامل مع السلاح على أنه متعمر.
قبل ضرب الهدف أنظر جيدا ماوراء الهدف لأبعد نقطة ممكنه.
عدم أستعمال البندقية فى الأماكن السكنية.
أرتداد الرشه من جسم صلب ممكن تأذيك انت شخصيا خاصة من المسافات القصيرة.
ماتستعجلش وتأنى فافى التأنى السلامه وأمامك العمر كله أمامك لأستعمال بندقيتك فلاتتعجل.
أنا متأكد أن فيه كتير من الأعضاء حينصحوك نصائح أكثر أهمية من نصائحى لأنهم أكثر خبرة منى فى هذا المجال فأستمع لكل صغيرة وكبيرة.
ياريت تقولنا أنت من أنه محافظة حتى يستطيع الأعضاء القريبين منك مراسلتك للصيد معهم.
بالتوفيق أن شاء الله.
adel152 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 10-12-26, 05:35 PM   #5
rock
صيــــــــاد محتــــــرف

الصورة الرمزية rock

المدينه: الجيزه
rock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيده
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى rock
Exclamation رد: مبتدئ يطلب المساعدة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة msa_79 مشاهدة المشاركة
أخي العزيز محمود مرحبا بك في منتدانا وان شاء الله بكره تبقي صياد كبير،
أولا مسافة 15 متر مسافة كويسه جداا وواضح من كلامك ان أصبحت بتجيد النشان.
ثانيا عشان تبدأ تطلع تصطاد لازم تكون حذر جداااا وتراعي قواعد السلامه والامان أثناء الصيد حتي لا تتسبب في الاذي لنفسك أو للغير وأعلم جيداا انك شايل سلاح متقولش ده رش ومش بيعمل حاجه.
يعني متضربش علي أي هدف وراه شباك بيت أو زجاج أو سيارة أو طبعا انسان. مهما كانتالمسافة بعيدة البندقية التركي مداها بعيد علي فكرة وانا شفتها بنفسي مداها ممكن يوصل لأكثر من 150 متر(طبعا أقصد مدي الرشه وليس المدي المؤثر في الصيد)
لو راعيت الاساسيات دي يبقي تقدر تقول أنك مؤهل للصيد.
ثالثا بالنسبة للصيد اليمام أو الحمام أو أي طريدة لابد قبل أن تقوم بالضرب أن تسمي (تقول بسم الله وجوبا ويستحب التسمية والتكبير) وذلك عند كل ضربة وليس أول ضربة فقط فإذا وقع الصيد(سوف نسمي الصيد اليمامه علي فرض أنه أكثر ما نصطاده في مصر) إضا وقعت اليمامه ميته فهي حلال ولست في حاجه الي ذبحها لأنك قد سميت عليها وانت تضربها،
أما اذا وقعت اليمامه حيه فعليك ان تذبحها وتمسمي عليها أيضا قبل الذبح والذبح لا يكون بفصل الرأس تماما انما يكون بقطع الشرايين في الرقبع وترك جزء من القصبه الهوائيه بدون قطعه.
هذا رد علي أسئلتك بأختصار واذا أردت الاستفادة أكثر فعليك بالتجول في صفحات المنتدي وأقسامه وسوف تجد مواضيع كثيرة مفيدة جداااا .
وتقبل مروري أخي الكريم واذا أردت اي توضيح أو لم تفهم أي شيء من كلامي انا تحت أمرك
أخوك محمد

السلام عليكم .... منور المنتدى .... وانا مقدرش اقول اكتر من أ /محمد .... ربنا يباركله ... تحياتى .

صـــــــــــلى الله عليـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــه وسلــــــــــــــــــــــــــم
rock غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 10-12-26, 05:44 PM   #6
mahmoudalaa
صياد نشيط

انا من محافظة القاهرة من منطة حدائق القبة
غير مقروء 10-12-26, 06:28 PM   #7
islam_elmasry25
صياد جديد

الصورة الرمزية islam_elmasry25

islam_elmasry25 مستواه غير معروف

اهلا بيك يا محمد وإن شاء الله تستفيد وتفيد في المنتدي
أنا اخوك اسلام المصري من عين شمس وتقريباً كل يوم بتطلع اصطاد في منطقة زراعية جنبي لو تحب نطلع مع بعض انا يشرفني طبعا ونفيد ونستفيد من بعض
تحياتي
islam_elmasry25 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 10-12-26, 06:35 PM   #8
msa_79
صياد متقدم

msa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريقmsa_79 في بداية الطريق

أخي العزيز محمد بالنسبة للمكان اللي تنشن عليه هو الاماكن القاتله او التعجيزيه يعنيالرأس والرقبه والجزء الاعلي من الصدر والجناجين.
بالنسبة بأماكن الصيد يفضل الاماكن المفتوحه أو المناطق الريفيه فهناك يكون اليمام وفير ومتغذي تمام
نصيحه لا تصطاد الحمام الان حتي يكون لديك خبرة في معرفة الفرق بين الحمام البري والحمام الاهلي.
بصراحة انا بعيد عن منطقتك ومعرفهاش كويس بس أكيد في أعضاء في المنتدي في نفس منطقتك أو قريبين منك هايدلوك علي أماكن صيد قريبة من.
غير مقروء 10-12-26, 06:37 PM   #9
msa_79
صياد متقدم

علي فكرة يامحمود بندقيتك قوية وجميلة وهاتحببك في الصيد ولو أحتاجت أي مشورة أو مساعده فيها انا تحت أمرك
غير مقروء 10-12-26, 08:14 PM   #10
Consul
الاب الروحي للمنتدى

اوسمتي

الصورة الرمزية Consul

المدينه: مصر المحروسة
Consul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيده
إرسال رسالة عبر Skype إلى Consul

مرحبا بك إبني العزيز الأستاذ محمود علاء عضوا جديدا في أسرتنا الحبيبة...
الصيد بالبندقية:
البندقية هي الآلات الدافعة للرصاص بقوة انفجار البارود كبنادق البارود أو بقوة دفع الهواء كبنادق الهوائية.
وحكم الصيد بالبندقية حلال لما يلي:
قوله صلى الله عليه وسلم في حديث عدي رضي الله عنه ( إذا رميت بالمعراض فخزق فكله ، وإن أصاب بعرضه فلا تأكله ) وهذه البندقية تخزق الجسم أي تنفذ فيه وتجرحه.
قوله صلى الله عليه وسلم ( ما أنهر الدم وذكر اسم الله عليه فكل ) فالنبي صلى الله عليه وسلم قد رتب حل الأكل على إنهار الدم والتسمية، والرصاص الصادر من هذه الآلات ينفذ في الجسم وينهر الدم فيحل.

توجيهات أخيرة في الصيد والمقناص :
على المسلم أن لا يمضي الأوقات الكثيرة في الصيد وقد جاء في الحديث ( من تتبع الصيد غفل ) أخرجه أبوداود وصححه الشيخ الألباني كما في صحيح الجامع وصحيح الترغيب والترهيب .
على من يصيد أن يتعلم أحكام الصيد والذكاة حتى لا يقع في محذور شرعي .
على من يصيد أن يؤدي العبادات في وقتها كالصلاة ولا يؤخرها عن وقتها لمطاردة الصيد .
على من يصيد أن يجتنب قتل ما لا يريد أكله من الحيوانات والطيور وما لا يحل قتله ويكون التحريم أشد إذا جعلها هدفاً للرماية.
من وسائل الصيد الشبكة لكن على من يصيد بها أن لا يترك الحيوان يموت فيها ، بل يبادر إلى أخذه وتذكيته.
الصيد بالآلة المسماة بـ[النباطة أو النبالة]لا يحل ، لأن الحصاة التي يرمى بها تقتل بثقلها لا بحدها .
على الصائد أن يصطحب معه سكيناً حتى إذا أدرك الصيد وفيه حياة مستقرة ذكاه بها ، وما يفعله بعض الناس من تذكيته للصيد بأظفاره فمحرم ولا يحل بها الصيد .

الخلاصة...وما فهمته ولا أفتي فهذه مسئولية ويتحمل تبعاتها من أفتي...إذا أدركت الصيد وهو حي فقم بتذكيته وذبحه وإراقة دمه...وإذا أدركته وقد مات بسبب الإصابة وسال دمه فلا حرج عليك وتكمل ذبحه لإراقة أكبر كمية دم...وفي الحالتين يشترط أن تسمي وتكبر قبل الضغط علي الزناد وعند التذكية...والله أعلم...
غير مقروء 10-12-26, 08:45 PM   #11
خط الصعيد
صياد نشيط

خط الصعيد مستواه غير معروف

عامل سلاحك باحترام يحترمك هتهينة هيهينك
دى نصبحتى البسيطة بعد كلام اساتذتنا
سيفنا فيه قولنا *** حسبنا الله والنبى
خط الصعيد غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 10-12-26, 10:07 PM   #12
mahmoudalaa
صياد نشيط

انا شاكر جدا جدا انا مش عارف اشكركم ازاي انكم لم تبخلوا علي بكل ما اوتيتم من خبرة وانا حاسس فعلا اني في وسط ابائي و اخواتي الكبار وعلي فكرة بالنسبة للمكان انا ساكن في فلة من الفلل القديمة وحواليها جنينة و انا بعرف اميز اليمام وهوة فعلا بيكون في اوقات موجود كتير جدا ومفيش حواليا اي عماير علشان كدة انا اقدر اصطاد بسهولة بس لازم يكون عتدي خبرة علشان مازهقش روح بدون وجة حق ولا خاب من استشار
غير مقروء 10-12-26, 10:54 PM   #13
Consul
الاب الروحي للمنتدى

اوسمتي

الصورة الرمزية Consul

المدينه: مصر المحروسة
Consul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيده
إرسال رسالة عبر Skype إلى Consul

إبني العزيز الأستاذ محمود...نصيحتي لك...إبعد عن حديقة الفيلا التي تسكن بها...وأتركها علي حالها بطيورها وأشجارها وأزهارها...حتي لا تهجرها الطيور وتصبح كالخرابة...وأخرج للطبيعة والريف والحدائق المفتوحة في الخلاء وتمتع بالطبيعة والهواء الصافي النقي ومتع نظرك بجمال الكون وعظمة الخالق سبحانه وتعالي...ومارس هوايتك المحببة وليست العبرة بكثرة الصيد...فهذا رزق ونصيب...ولا بد أن ترضى وتقنع بما قسمه الله لك...المهم...أن تخرج وتغير جو ومناظر...وواحدة واحدة ستتعلم وتكتسب الخبرة وستجد في منطقتك من يشاركك الهواية أو أن أحد الأعضاء قريبا منك سيشاركك الخروج للنزهة والصيد...لا تتعجل الأمور...تقبل خالص تحياتي...
غير مقروء 10-12-27, 10:29 AM   #14
hany salem
صياد متفاعل

المدينه: شبين القناطر
hany salem مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر MSN إلى hany salem إرسال رسالة عبر Yahoo إلى hany salem إرسال رسالة عبر Skype إلى hany salem

صح كلام الاستاذ الغالى Consul عجبنى جدا
ان فعلا لو اصطاد من الجنينة بتاعة الفيلا هتبقى خرااااابه
ده كلام صحيح
انا مثلا كنت بطلع من البلكونه واصطاد من على اسطح البيوت اللى حواليه
الكلام ده من كام شهر
دلوقتى اليمام مبيقربش ناحية المنطقه دى اصلا
فى بقى نصيحة ذهبية
وقت الصيد
احسن وقت هوه اثناء شروق الشمس يعنى فى وقتنا دلوقتى الساعة 7 بيكون اليمام مشغول بالاكل وحذرة بيكون ااقل
اما بعد ماياكل بيكون حذر جدا ولما بيشوفك بيطير على طول
ودايما اليمام بيكون بكثرة بين المبانى والاراضى الزراعية
يعنى على اطرف البلد من ناحية الزراعة
نصيحة اخيرة
اوعى تصوب على اى شيئ مش هتاكله لانه محرم
يعنى اى طير مش هتاكله ومش هتنتفع بيه خطأأ كبير انك تجعله هدف
وخلى بالك دايما والبدقية متعمرة
ودايما اتاكد كويس ان السوسته مش مظغوطة لما تيجى تحفظ البندقية مكانها
وزى ما الاخوة قالو لك لازم تبص كويس جدا ايه اللى بعد الهدف لان الطلقة مداها بعيد وممكن تصيب اى حد ومتاخدش بالك
وفى النهاية وفقك الله لما يحبه ويرضاه
hany salem غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 10-12-27, 10:57 AM   #15
lionheart314
صياد متفاعل

الصورة الرمزية lionheart314

المدينه: السعودية - جدة
lionheart314 مستواه غير معروف

الأخ العزيز محمود
بحد التحية ..
مرحبا بك عضوا جديد وسط أخوانك واصدقاءك
لا يوجد ما يقال بعد كلام الاساتذة الكبار ...
ولكن ....
لكي تظل معك البندقية أطول فترة ممكنه يجب مراعة الآتي :
بعد كل طلعة صيد يجب عليك ان تحافظ على البندقية وتقوم بتنظيفها بعناية من الخارج با ستخدام قطعة من القماش وبعض نقاط الزيت وأقصد بذلك ( الأجزاء المعدنية فقط ) .
إحذر كل الحذر من ارتطام ماسورة البندقية بأي جسم صلب وأحذر من سقوط البندقية على الأرض يحتى لا تختل مجموعة التصويب بها .
إعمل على تخزين البندقية في مكان آمن بحيث تكون بعيدة عن متناول الأطفال وبعيد عن أماكن السقوط أو الارتطام حتى لا تختل البندقية .
داوم على أعمال اصيانة والتنظيف وافضل لو تستعين بصديق يفهم في هذه الأمور .
استخدم النوع الجيد من الرش ويفضل البعد عن الرش المحلي الصنع فهو رديء الصناعة ودائما ما ينحرف عن مساره .
أحذر كل الحذر من الماء أو العرق فإنه يودي إلى تشوية منظر البندقية وصئها بسرعة لذا يجب عليك كما قلت من قبل بعد كل طلعة صيد أن تنظفها بعناية .
ارجو أن أكون أضفت جديد لك وربنا يباركلك فيها ويعطيك خيرها ويكفيك شرها .
lionheart314 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 10-12-27, 03:28 PM   #16
mahmoudalaa
صياد نشيط

انا مش عارف اقول لكم اية يا جماعة واللة انا كل دقيقة بتمر عليا في المنتدي بازداد شرف ومعرفة

sponsor links