الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الاسلحه > ادوات الصيد الثقيله
التعليمـــات المجموعات التقويم مشاركات اليوم البحث

ادوات الصيد الثقيله معلومات عن اادوات الصيد الثقيله

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 12-07-27, 02:31 AM   #1
مجد الروبي
صياد متفاعل

مجد الروبي قام ببعض الاخطاء
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى مجد الروبي
Thumbs up تم الحذف

تم حذف الموضوع
مجد الروبي غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
sponsor links
غير مقروء 12-07-27, 02:51 AM   #2
CHEKOoO
صياد جديد

الصورة الرمزية CHEKOoO

المدينه: Assiut
CHEKOoO مستواه غير معروف
افتراضي رد: الموضوع الشامل للمبتدئين في مسدسات البلي

والله كلام زى الفل و تنسيييق عاالى جداا
غير مقروء 12-07-27, 02:57 AM   #3
EZEL
صياد متفاعل

الصورة الرمزية EZEL

المدينه: Cairo
EZEL مستواه غير معروفEZEL مستواه غير معروف

طيب انا لما ضربت بلي بالطبة البلي وجيت افكها مرديتش تفك معايا ممكن اعرف ليه ؟؟؟؟
غير مقروء 12-07-27, 03:01 AM   #4
ahmed yasser
ادمن صفحة المنتدى

الصورة الرمزية ahmed yasser

المدينه: الزقازيق
ahmed yasser من كبار اسرة المنتدىahmed yasser من كبار اسرة المنتدىahmed yasser من كبار اسرة المنتدىahmed yasser من كبار اسرة المنتدىahmed yasser من كبار اسرة المنتدىahmed yasser من كبار اسرة المنتدىahmed yasser من كبار اسرة المنتدىahmed yasser من كبار اسرة المنتدىahmed yasser من كبار اسرة المنتدىahmed yasser من كبار اسرة المنتدىahmed yasser من كبار اسرة المنتدى
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى ahmed yasser

فى نقطة كدا مش كل طبات الصوت بتضرب بلى وصوت لان ببساطة لو ضربت بطبة الصوت والمسدس مفتوح مش هيشد الاجزاء
ahmed yasser غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-07-27, 03:11 AM   #5
Mohamed El-Hadidy
صياد متفاعل

الصورة الرمزية Mohamed El-Hadidy

المدينه: القاهره-طرابلس
Mohamed El-Hadidy مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى Mohamed El-Hadidy
افتراضي Re: رد: الموضوع الشامل للمبتدئين في مسدسات البلي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة chekooo مشاهدة المشاركة
ولاهى كلام زى الفل و تنسيييق عاالى جداا
لفظ الجلاله الله و ليس اللهي,,,مجهود رائع من صاحب الموضوع و احلي تقييم
Mohamed El-Hadidy غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-07-27, 08:50 AM   #6
mr vigo
صياد قديم

الصورة الرمزية mr vigo

mr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيده

اقتباس:
* هل احتاج لتغيير الطبة من وقت لاخر اذا كنت بستخدم طلقات بلي ؟
طبعا ومهم جدا ، كل 10 (عشر) طلقات ، لانه لو تم الاهمال ممكن المسدس ينفجر لا قدر الله
الجزء ده بصراحه أول مره أسمع عنه

أزاي يعني تتغير كل عشر طلقات!!!

يعني مع كل علبة طلقات بلي اشتري 5 طبات !!!!

الجزء ده مش مفهوم ومش صحيح خالص

أنا اعرف انها تتغير كل أما تخرب أو تشرخ أو حتى تحب تغيرها بواحده قصيره بعد الطويله أو العكس

أو حتى تحسن من نيشان ودقة المقذوف ..أنما كل 10 طلقات دي عاوزه قعده
غير مقروء 12-07-27, 12:27 PM   #7
مجد الروبي
صياد متفاعل

mr vigo
بص يا باشا . اولا اشكرك على ردك الكريم،
ثانيا ، موضوع تغيير الطبة كل 10 طلقات ده ، انا وضعته بعد سؤال اكثر من شخص من اللي بيشتغلوا في الموضوع ده ، يعني الكلام مش من عندي ، والتغيير بيكون عشان لو عاوز تحافظ على المسدس ، فيه بعض االاشخاص قالو كل 15 ، والبعض كمان قال كل 20 ، لكن الافضل انك تغيرها كل 10 عشان تحافظ تماما على المسدس ويعيش معاك العمر كله
اتمنى اكون افدت حضرتك
غير مقروء 12-07-27, 12:31 PM   #8
مجد الروبي
صياد متفاعل

ahmed yasser
يا باشا حضرتك ما وصلكش الكلام صح ، هو انا قل ان كل طبات البلي بتضرب بلي وصوت ، لكن ما قلتش ان كل طبات الصوت بتضرب بلي ، وطبعا كلام حضرتك على عيني وراسي
غير مقروء 12-07-27, 01:05 PM   #9
ِAhmedAlaa2007
صياد قديم

المدينه: القاهرة
ِAhmedAlaa2007 من اهم اعضاء المنتدىِAhmedAlaa2007 من اهم اعضاء المنتدىِAhmedAlaa2007 من اهم اعضاء المنتدىِAhmedAlaa2007 من اهم اعضاء المنتدىِAhmedAlaa2007 من اهم اعضاء المنتدىِAhmedAlaa2007 من اهم اعضاء المنتدىِAhmedAlaa2007 من اهم اعضاء المنتدىِAhmedAlaa2007 من اهم اعضاء المنتدىِAhmedAlaa2007 من اهم اعضاء المنتدىِAhmedAlaa2007 من اهم اعضاء المنتدىِAhmedAlaa2007 من اهم اعضاء المنتدى
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى ِAhmedAlaa2007 إرسال رسالة عبر Skype إلى ِAhmedAlaa2007

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مجد الروبي مشاهدة المشاركة
[size="3"][font="times new roman"][font="times new roman"][right][center][b]
بسم الله الرحمن الرحيم
طبعا ومهم جدا ، كل 10 (عشر) طلقات ، لانه لو تم الاهمال ممكن المسدس ينفجر لا قدر الله

size][/color]
مش شرط علي فكرة ان الطبة تتغير كل عشر طلقات
يعني ممكن كل علبة مثلا او 25 طلقة لو طبة رخيصة لكن طبة العبقري مازنجر معتقدش انها محتاجة تتغير اصلا
وتحياتي علي الموضوع الرائع
ِAhmedAlaa2007 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-07-27, 03:27 PM   #10
مجد الروبي
صياد متفاعل

الف شكر لكم جميعا
غير مقروء 12-07-28, 02:19 AM   #11
hemi afifi
صياد نشيط

الصورة الرمزية hemi afifi

المدينه: الاسكندريه
hemi afifi مستواه غير معروف

بص انا حاخد من الموضوع و احط اجابات من عندي ممكن تفيدك و والله انا مش بتنطط عليك او بعدل علي كلامك بس بطرح خبره انا اخدتها من الموضوع ده و عايز افيد الناس بيها , المهم
اولا : عشان تجيب مسدس وتحوله لبلي هتحتاج انه يكون ماسورته مفتوحة من الاصل ، يعني ايه ؟
الالماني و الايطالي مش زي ما الناس فكراه ماسوره حديد هي بردو انتيمونيا ممكن تكون انضف شويه من التركي بس فاشل تتفتح عشان التيله اللي بتسد الماسوره معدنها قوي جدا و المخرطه العاديه مش بتاكلها و بتحتاج تتسخن او ان الخرط نفسه بيسخنها و بينفخ او يشرخ الماسوره و الوحيد اللي شوفته ماسورته حديد فعلا كان الروم و معرفش في ايه تاني من الصوت ماسورته حديد بس فتحها بردو صعب و بصراحه حرام نبوظ حاجه محترمه و الحل بردو زي ما انت قولت هو التركي
ثانيا : انت بتحتاج تركب حاجة اسمها طبة
الطبه نوعين نوع قصير و طوله تقريبا 1.5 سنتي و بتتباع في المحلات ب 50 جنيه و هي ولا تسوي 5 جنيه حقيره جدا و اضرب بيها طلقتين و مش حتفك تاني عشان معدنها معفن و السخونيه بتخليها تقفع و تقفش في السن و اصلا البلي بيلطش فيها و هو طالع و بيبوظ مساره و مداه و هي بتتاكل و بتوسع و حيجي وقت مش حينطر فارغ
النوع التاني الطبه بطول الماسوره من بيت النار لاخر الماسوره و دي احسن حل و عمرها طويل و يا سلام لو من مسمار صلب دي ركبها و انساها بس مشكلتها انها ملهاش مقاس معين بيشتغل علي اي حاجه كل مسدس بيحتاج قطر معين عشان يرمي فارغ و ده مبني علي قد ايه المسدس اجزائه تقيله و محتاج رجع قد ايه عشان يرمي فارغ
* نوع الطلقات اللي بياخدها المسدس ايه ، وهل هي متوفرة في السوق ؟
اولا هو الطلق البلي مقاسين ملهومش تالت 8 و 9 مم و ال8 نادر و غالي و علي فكره في بلي اكتر من مقاس يعني ده حيلزمك بقطر الماسوره اللي حتعملها و لو عملت الماسوره علي مقاس حتلتزم بيه في شراء الطلقات بس احلي مقاس هو البليه ال4مم دي متوفره في الطلق البلي و مؤذيه بشكل مرعب , و موضوع العيارات النادره ده مقرف في الحي فقط
* لما احط طبة للمسدس الصوت بيتاثر ولا بيفضل زي ما هو
الصوت ممكن يتأثر بس مش بشكل ملحوظ
* فكرة ضرب البلى بصفة عامة من مسدسات الصوت هل لها تاثير ؟
ليها تأثير رهيب لو طبه محترمه و انا قارنت بينها و بين البندقيه الرش الهاي بور في المسافات القصيره و البلي اقوي بمراحل و دي حاجه الناس مش متخيلاها
* هل في منها خطورة على الماسك المسدس حتى على المدى الطويل ؟
هو لو طبه طويله الخطر بيقل جدا بس القدر مالوش حل كل واحد و قدره
ايوه محتاج تغيرها لو من النوع القصير الحقير او طويله و معدنها وحش و الطبه القصيره المنتشره عمرها الافتراضي يمكن اقل من 10 طلقات بجد حاجه فاشله الطبه الطويله المحترمه ضارب بيها اكتر من علبتين و شغاله زي ما كانت جديده , الطبه القصيره دي البليه بتخبط في ماسورة المسدس الاصليه الانتيمونيا الضعيفه طول ما الطلقه ماشيه في الماسوره و حتتشرخ او تتنفخ و العتله حتشحط فيها اثناء الحركه و كده المسدس انتهي و الحلول لها ملهاش لزمه
* بعد ما اركب الطبة يبقى لازم اضرب بلي بس ؟
حتضرب صوت و مش حيرمي فارغ و سمعت ناس بتضرب بلي و صوت بنفس الطبه بس ماشوفتش بعيني و انا اللي مش بشوفه مش بصدقه
أرجو ان اكون افدت الناس و لتاني مره انا بطرح رأي يحتمل الصواب و الخطاء و مش بقول كلامك غلط انت كلامك زي الفل و بتفيد الناس
غير مقروء 12-07-28, 03:24 AM   #12
مجد الروبي
صياد متفاعل

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hemi afifi مشاهدة المشاركة
بص انا حاخد من الموضوع و احط اجابات من عندي ممكن تفيدك و والله انا مش بتنطط عليك او بعدل علي كلامك بس بطرح خبره انا اخدتها من الموضوع ده و عايز افيد الناس بيها , المهم
اولا : عشان تجيب مسدس وتحوله لبلي هتحتاج انه يكون ماسورته مفتوحة من الاصل ، يعني ايه ؟
الالماني و الايطالي مش زي ما الناس فكراه ماسوره حديد هي بردو انتيمونيا ممكن تكون انضف شويه من التركي بس فاشل تتفتح عشان التيله اللي بتسد الماسوره معدنها قوي جدا و المخرطه العاديه مش بتاكلها و بتحتاج تتسخن او ان الخرط نفسه بيسخنها و بينفخ او يشرخ الماسوره و الوحيد اللي شوفته ماسورته حديد فعلا كان الروم و معرفش في ايه تاني من الصوت ماسورته حديد بس فتحها بردو صعب و بصراحه حرام نبوظ حاجه محترمه و الحل بردو زي ما انت قولت هو التركي
ثانيا : انت بتحتاج تركب حاجة اسمها طبة
الطبه نوعين نوع قصير و طوله تقريبا 1.5 سنتي و بتتباع في المحلات ب 50 جنيه و هي ولا تسوي 5 جنيه حقيره جدا و اضرب بيها طلقتين و مش حتفك تاني عشان معدنها معفن و السخونيه بتخليها تقفع و تقفش في السن و اصلا البلي بيلطش فيها و هو طالع و بيبوظ مساره و مداه و هي بتتاكل و بتوسع و حيجي وقت مش حينطر فارغ
النوع التاني الطبه بطول الماسوره من بيت النار لاخر الماسوره و دي احسن حل و عمرها طويل و يا سلام لو من مسمار صلب دي ركبها و انساها بس مشكلتها انها ملهاش مقاس معين بيشتغل علي اي حاجه كل مسدس بيحتاج قطر معين عشان يرمي فارغ و ده مبني علي قد ايه المسدس اجزائه تقيله و محتاج رجع قد ايه عشان يرمي فارغ
* نوع الطلقات اللي بياخدها المسدس ايه ، وهل هي متوفرة في السوق ؟
اولا هو الطلق البلي مقاسين ملهومش تالت 8 و 9 مم و ال8 نادر و غالي و علي فكره في بلي اكتر من مقاس يعني ده حيلزمك بقطر الماسوره اللي حتعملها و لو عملت الماسوره علي مقاس حتلتزم بيه في شراء الطلقات بس احلي مقاس هو البليه ال4مم دي متوفره في الطلق البلي و مؤذيه بشكل مرعب , و موضوع العيارات النادره ده مقرف في الحي فقط
* لما احط طبة للمسدس الصوت بيتاثر ولا بيفضل زي ما هو
الصوت ممكن يتأثر بس مش بشكل ملحوظ
* فكرة ضرب البلى بصفة عامة من مسدسات الصوت هل لها تاثير ؟
ليها تأثير رهيب لو طبه محترمه و انا قارنت بينها و بين البندقيه الرش الهاي بور في المسافات القصيره و البلي اقوي بمراحل و دي حاجه الناس مش متخيلاها
* هل في منها خطورة على الماسك المسدس حتى على المدى الطويل ؟
هو لو طبه طويله الخطر بيقل جدا بس القدر مالوش حل كل واحد و قدره
ايوه محتاج تغيرها لو من النوع القصير الحقير او طويله و معدنها وحش و الطبه القصيره المنتشره عمرها الافتراضي يمكن اقل من 10 طلقات بجد حاجه فاشله الطبه الطويله المحترمه ضارب بيها اكتر من علبتين و شغاله زي ما كانت جديده , الطبه القصيره دي البليه بتخبط في ماسورة المسدس الاصليه الانتيمونيا الضعيفه طول ما الطلقه ماشيه في الماسوره و حتتشرخ او تتنفخ و العتله حتشحط فيها اثناء الحركه و كده المسدس انتهي و الحلول لها ملهاش لزمه
* بعد ما اركب الطبة يبقى لازم اضرب بلي بس ؟
حتضرب صوت و مش حيرمي فارغ و سمعت ناس بتضرب بلي و صوت بنفس الطبه بس ماشوفتش بعيني و انا اللي مش بشوفه مش بصدقه
أرجو ان اكون افدت الناس و لتاني مره انا بطرح رأي يحتمل الصواب و الخطاء و مش بقول كلامك غلط انت كلامك زي الفل و بتفيد الناس
الف شكر يا باشا على الرد , وكلنا بنتعلم واحنا تحت امرك تنطط علينا فأي وقت
غير مقروء 12-07-28, 09:59 AM   #13
khaled imam
صياد متفاعل

khaled imam مستواه غير معروف
افتراضي Re: الموضوع الشامل للمبتدئين في مسدسات البلي

انا عندي مشكلة وهي ان البلية بتنحرف عن مسارها بطريقة غريبة حتي لو ضربت من علي مسافة 1 متر بلاقي مكان الاصابة بعيد تماما عن المكان المقصود الضرب عليه ارجو الافادة
khaled imam غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-07-28, 08:07 PM   #14
مجد الروبي
صياد متفاعل

اعتقد ان البلي بينحرف عن مكانه ده شيء عادي ، لان البعض بيقول ان المسدس الحي فيه حاجة بتخلي الطلقة تمشي سليم ، يبنما مش موجودة في المسدس الصوت لان اصلا مش مصمم عشان ضرب مقذوف ، لكن بصراحة انا شايف ان الانحراف عندك كبير ، وانا بصراحة معرفش الحل ، لكن هدور على حل المشكلة لحد ما الاقيها واقولك ان شاء الله ، او ان حد من الاعضاء يفيدك
غير مقروء 12-07-28, 08:22 PM   #15
مجد الروبي
صياد متفاعل

بس اغلب الظن ان شاء الله ان المشكلة في الطبة
غير مقروء 12-07-29, 02:34 AM   #16
hemi afifi
صياد نشيط

لو انت شغال بطبه صغيره حتلاقي البلي بيلطش فيها و هو طالع و لو طبه طويله تبقي معوجه عوجه جامده بس اظن انك شغال بطبه قصيره عشان هي اللي بتعمل كده و لو حاول تحلها تقريبا حتلاقيها قافشه و حتعذبك المهم اشتري دماغك و ارميها و اعمل واحده طويله صلب و حتتفرج علي الفرق الرهيب في قوة البليه و مسارها
غير مقروء 12-07-29, 10:32 AM   #17
mman2005
صياد متقدم

الصورة الرمزية mman2005

المدينه: جمال عبد الناصر- جسر السويس
mman2005 في بداية الطريقmman2005 في بداية الطريقmman2005 في بداية الطريقmman2005 في بداية الطريق
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى mman2005

موضوع جميل وشكراً لكل من اضاف إضافة، بس ليه سؤال لأنى بفكر أشترى مسدس صوت بيضرب بلى، هل طلقات البلى مؤثرة بشكل واضح وعايز أعرف مداها المؤثر كم متر لو بطبة الأستاذ مازنجر، يعنى أنا عندى محل لو دخل عليه لا قدر الله حرامى من مسافة مترين ثلاثة ومعايا مسدس بلى وضربته بليتين يأثروا فيه ولا لا، وشكراً.
غير مقروء 12-07-30, 01:04 AM   #18
hemi afifi
صياد نشيط

علي كلام الناس الاستاذ مازنجر بطل يعمل طبات و لو انت عملت طبه طويله محترمه موضوع ال اتنين تلاته متر ده يبقي اللي دخل عليك ميت مش متعور و بس انت مش متخيل البليه بتعمل ايه يعني بليتين تلاته في مقتل شكرا كده بالسلامه
غير مقروء 12-07-30, 06:43 AM   #19
mano kun
صياد متفاعل

الصورة الرمزية mano kun

mano kun مستواه غير معروف

يا ريت حد يحطلنا اللينك بتاع ملف الاستاذ مازنجر
mano kun غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-07-30, 07:21 AM   #20
hosam hasan
صياد جديد

hosam hasan مستواه غير معروف

ممكن اعرف لو الفرانت مانجوم صوت واتحطله طبة من غير ما اعدل فيه حاجة يضرب بلى ولا مينفعش ؟؟؟؟
hosam hasan غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-07-30, 10:24 PM   #21
mr vigo
صياد قديم

الصورة الرمزية mr vigo

mr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيدهmr vigo لديه مشاركات جيده

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hosam hasan مشاهدة المشاركة
ممكن اعرف لو الفرانت مانجوم صوت واتحطله طبة من غير ما اعدل فيه حاجة يضرب بلى ولا مينفعش ؟؟؟؟
السؤال مش مفهوم

يعني لو اتحطله طبة من غير فتح المسدس والطبه كانت للبلي!!!
اكيد مش حيضرب ويخرج بلي أن ماكانش اصلا يفتت الماسوره من جوه وممكن لاسمح الله يعورك انت

لان المسدس فيه زي صليبه من جوه تمنع انطلاق البليه اللي خرجت من الطلقه
لكن لو طبة صوت عاديه ماشي

اما لو كان المسدس مفتوح بمعرفة التاجر قبل ما تشتريه فمش حيحتاج أي تعديل

الكلمات الدلالية (Tags)
موضوع، شامل، بلي

sponsor links