الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الاسلحه > ادوات الصيد الثقيله

ادوات الصيد الثقيله معلومات عن اادوات الصيد الثقيله

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 11-04-24, 08:40 PM   #1
Ahmed914
صياد متفاعل

الصورة الرمزية Ahmed914

المدينه: المنيا
Ahmed914 مستواه غير معروف
افتراضي ترخيص السلاح

ما رأيكم فى حملة لجمع التوقيعات لجعل ترخيص السلاح خاضع لشرط واحد والهو الجنسية المصرية وتحقيق شروط المواطنة فقط ؟ , لإنه فى حالة حمل جميع المواطنين للسلاح بإجراءات قانونية مخففة ستحدث حالة من توازن الرعب بين البلطجية والمواطنين الحاملين للسلاح , وسيتم السيطرة على حمل السلاح فى مصر وخفض نسبة حمل السلاح الغير مرخّص , وفى رأيى ستنخفض نسبة الجريمة فى حالات البلطجة والسرقة بالإكراه , ورأيى يحتمل الصواب ويحنمل الخطأ , فالرجاء ممن يقرأون التعليق , وخاصة من السادة مديرى المنتدى بحث هذا الرأى وتفنيده .
Ahmed914 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
sponsor links
غير مقروء 11-04-25, 11:20 AM   #2
mexcano
صياد متفاعل

mexcano في بداية الطريقmexcano في بداية الطريقmexcano في بداية الطريقmexcano في بداية الطريقmexcano في بداية الطريقmexcano في بداية الطريقmexcano في بداية الطريقmexcano في بداية الطريق
افتراضي رد: ترخيص السلاح

اظن ان دة الوضع في امريكا بس في مصر الشروط لازم تزيد شويه
مثلاً:-
1- السن لا يقل عن 25 سنه (عشان الشباب الصغير مش كل ميتخانق يموتلوا واحد)
2- عدم وجود اي سابقه (سجل جنائي نظيف)

دول اهم شرطين بالنسبه لي لو حد عندوا اضافه ياريت يسعدنا بيها
mexcano غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-04-25, 01:14 PM   #3
alaa@virus
صياد متفاعل

الصورة الرمزية alaa@virus

المدينه: Cairo
alaa@virus مستواه غير معروف
Exclamation رد: ترخيص السلاح

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mexcano مشاهدة المشاركة
اظن ان دة الوضع في امريكا بس في مصر الشروط لازم تزيد شويه
مثلاً:-
1- السن لا يقل عن 25 سنه (عشان الشباب الصغير مش كل ميتخانق يموتلوا واحد)
2- عدم وجود اي سابقه (سجل جنائي نظيف)

دول اهم شرطين بالنسبه لي لو حد عندوا اضافه ياريت يسعدنا بيها
+1 معاك فى الرأى

alaa@virus غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-04-25, 03:35 PM   #4
AFROTTO
صياد متقدم

الصورة الرمزية AFROTTO

المدينه: CAIRO
AFROTTO في بداية الطريقAFROTTO في بداية الطريقAFROTTO في بداية الطريقAFROTTO في بداية الطريقAFROTTO في بداية الطريقAFROTTO في بداية الطريقAFROTTO في بداية الطريقAFROTTO في بداية الطريق

كلام مظبوط ودول فعلا أهم شرطين

1- أن لايقل سن المتقدم عن 25 سنة + أختبار رماية
2 - أن يكون سجلة الآجرامى نظيف ولا يوجد أى سوابق سواء هو أو أسرتة ( الآب - الآم - الآخوة )
3 - أختبار نفسى للمتقدم
غير مقروء 11-04-25, 09:03 PM   #5
elnawawy
صياد متفاعل

elnawawy مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر MSN إلى elnawawy

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة afrotto مشاهدة المشاركة
كلام مظبوط ودول فعلا أهم شرطين

1- أن لايقل سن المتقدم عن 25 سنة + أختبار رماية
2 - أن يكون سجلة الآجرامى نظيف ولا يوجد أى سوابق سواء هو أو أسرتة ( الآب - الآم - الآخوة )
3 - أختبار نفسى للمتقدم
+1 معاك فى الرأى
elnawawy غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-04-25, 09:19 PM   #6
mexcano
صياد متفاعل

mexcano في بداية الطريقmexcano في بداية الطريقmexcano في بداية الطريقmexcano في بداية الطريقmexcano في بداية الطريقmexcano في بداية الطريقmexcano في بداية الطريقmexcano في بداية الطريق

برجاء المشاركه من اعضاء المنتدي الأفاضل مثل استاذ القنصل و استاذ بدر
غير مقروء 11-04-25, 09:20 PM   #7
الأفوكاتو
صياد قديم

الصورة الرمزية الأفوكاتو

المدينه: الجيزة
الأفوكاتو في بداية الطريقالأفوكاتو في بداية الطريقالأفوكاتو في بداية الطريقالأفوكاتو في بداية الطريقالأفوكاتو في بداية الطريقالأفوكاتو في بداية الطريقالأفوكاتو في بداية الطريقالأفوكاتو في بداية الطريقالأفوكاتو في بداية الطريقالأفوكاتو في بداية الطريقالأفوكاتو في بداية الطريق
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى الأفوكاتو

انا معاكم طبعا ولكـــــــــــــــــــــــــن ، الموضوع كبير ومحتاج دراسة ودراسة كبيرة كمان ، ومحتاج تخطيط ، وفيه حاجة محدش واخد باله منها ، ايه اللي يحصل لو التراخيص اتفتحت بالشكل وبالطريقة اللي احنا بنقول عليها دي النتيجة سعر السلاح الحي هيزيد لأن كل الناس معاها تصاريح وكله عايز يشتري (زي ايام الثورة بالظبط) كله بيجري بيشتري ، + بردو لما كل الناس يبقي معاها سلاح حي مرخص للدفاع عن النفس ان معدل الجريمة هيزيد نظرا لأن اي اثنين او اي عائلتين بيتخانقوا بسلاح حي ممكن حد يموت التاني وياخد فيه 6 شهور دفاع عن النفس وما ادراك ما الحكم بالدفاع عن النفس (2 شهود يخلصوا القضية) ان فلان كان بيشد اجزاء المسدس علي علان قام علان حب يدافع عن نفسه (نظرا لتوافر اهم شرط في الدفاع عن النفس وهو قرب المعتدي علي وشك تنفيذ جريمته) يعني يكون المعتدي عليك قام بالسلوك اللي يخليه علي وشك انه يموتك زي مثلا رفع السكينة عليك او شد اجزاء المسدس وما شابه ذلك ، ما علينا قام علان حب يدافع عن نفسه فكان مجهز المسدس بتاعه وضربه طلقة في رجلة والدكتور اظطر انه يقوم ببتر الرجل ، ناهيك بقي عن اللعب في التقارير الطبية لصالح ناس وعلي حساب ناس ، ناهيك بقي عن فكرة الثأر من أهالي الضحية ،،، لالالالالا الموضوع كبير ولسة بدري عليه ، نظرا لأن الشعب المصري لسة مش مؤهل لمرحلة (ما بعد مبارك) مرحلة انعدام الفساد وده نتيجة لأن ناس عاشت 30 سنة في ظل نظام فاسد لغاية ما الفساد بقي بيجري في دمها ، والدليل علي كدة ان لغاية انهاردة لسة في ناس هربانة من مستشفي المجانين وراحو عند ماسبيرو وعاملين مظاهرة تأييد لمبارك ، طبعا انا مش ضد الفكرة بتاعت الترخيص ولكن انا حبيت اعرض بعض النقاط السلبية اللي اتوقع انها ممكن تحصل ، وبردو لو حد شايف حاجة غيري يهمني اعرفها ، ما هو بردو البلطجية مش احسن مننا علشان يشيلو سلاح واحنا لا وكمان يهددو بيها حياتنا واعراضنا وممتلكاتنا ، واسف للاطالة .... وتقبلوا مروري
وخالص تحياتي للجميـــــــــــــــــع

" لا يجب أن تقول كل ما تعرف . . ولكن يجب أن تعرف كل ما تقول "
الأفوكاتو غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-04-25, 09:39 PM   #8
mosho
صياد نشيط

mosho مستواه غير معروف

انا مش مع ان السلاح هيغلى ... بالعكس .... صحيح السلاح هيغلى اول ما يفتحو الترخيص بس بعد كده هيرخص
لما الناس تشترى و تبقى تجاره كبيره هيبقى الموضوع سهل
الى غلى السلاح ايام الثورة هو ان الاستيراد قل و المعروض قل و المطلوب كبر كتير اوى اوى
بس الموضوع ان كل الناس حتشترى و تبيع للباطجيه و يقولو اتسرق او ضاع
و كمان البلطجيه هيجيبو اسلحه اعلى من كده... يعنى هم معاهم دلوقتى مسدسات هيبقو بعد كده رشاشات
علشان يتفتح الترخيص للحى ممكن يسهلو الموضوع شويه بس ميسهلوهاش اوى كده
mosho غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-04-25, 09:49 PM   #9
ayman_navy
صياد جديد

ayman_navy مستواه غير معروف

اذن الحل هو:
1- وجود شرطى مكثف بالشوارع بدون سلاح يبعث على الطمئنينه
2- توفير رقم النجده السريعه بحيث توصل لمكان المستغيث فى اقل من 10 ثانيه
3- عدم الترخيص لاى مواطن اطلاقا
4- نعيش فى سلام
ayman_navy غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-04-25, 10:09 PM   #10
mexcano
صياد متفاعل

شكراً للأستاذ الأفوكاتو علي المشاركه
غير مقروء 11-04-25, 10:17 PM   #11
mexcano
صياد متفاعل

بالنسبه لأستاذ mosho موضوع ان الناس تجيب سلاح و تبيعوا للبلطجيه
اظن ده موضوع بعيد جداً
عشان اللي هيرخص مسدس عارف المسؤوليه بتاعتوا طيب لو باعوا لبلطجي و موت بيه حد اول واحد هيتجاب هو اللي مرخص السلاح.
و اظن اللي يبيع سلاحوا لبلطجي ميستبعدشي ان اول واحد البلطجي هيستخدموا عليه هيكون هو نفسوا اللي بعلوا السلاح عشان ميدفعشي ليه
و بالنسبه للبلطجيه هما ميتوصوش اساساً هما معاهم رشاشات و كمان ميري
و فرد خرطوش ده غير الشوت جن اللي متقلبه من الامن المركزي
غير مقروء 11-04-25, 10:21 PM   #12
mosho
صياد نشيط

mosho مستواه غير معروف

يا استاذى انا مش بعترض معاك
بس بقول ان مينفعش فتح ترخيص السلاح لاى حد لمجرد ان معاه بطاقه و معلهوش احكام
بس
غير مقروء 11-04-25, 10:30 PM   #13
mexcano
صياد متفاعل

انا عارف ان موضوعك يا استاذي العزيز مش اعتراض
و ردي بس للمناقشه و طرح الأفكار
و شكراً علي المشاركه
غير مقروء 11-04-25, 10:31 PM   #14
mexcano
صياد متفاعل

استاذ ayman_navy
بجد دي امنيه اتمني انها تتحقق
و لكن عندنا مشاكل ازليه فيها
1- ممكن يطلعلوا بلطجي بمطوه يشرحه. و ده مستبعد عشان كده محتاج الشرطه يبقي تعددها ازيد من المليون
2- اتصل بيهم في اي وقت قبل الثورة او بعدها اسرع عربيه دوريه هتوصلك بعد 15 دقيقه و الشوارع فاضيه و لو خناقه ممكن بعد ساعتين لحد ما الخناقه متخلص عشان محدش من الدوريه يتعور و كمان عشان الناس و لاد ..... يخلصوا علي بعض و يستريحوا من الاشكال دي
3- اكتر من 60% من السلاح اللي موجود في البلد مش مترخص او مصنوع يدوي بالأضافه للي تمت سرقته من الأقسام
4- يا رب نعيش كلنا في سلام و يكفينا كلنا الشر
غير مقروء 11-04-25, 10:36 PM   #15
mosho
صياد نشيط

mosho مستواه غير معروف

mexcano معاه حق
نفسنا الشرطه تبقى شرطه بجد زى الى فى الدول المحترمه
علشان الى يمتلك سلاح يمتلكو عشان الهوايه مش الخوف من البلطجه
غير مقروء 11-04-26, 02:45 PM   #16
mo_lashine
صياد متفاعل

الصورة الرمزية mo_lashine

mo_lashine مستواه غير معروف

بالنسبة لموضوع ترخيص السلاح فأحب أفكركم إن البلطجية برضه مصريين يحملون الجنسية المصرية .. يعنى هيبقى سلاح البلطجى مرخص أيضا.. ثانيا الناس اللى بتتكلم على أمريكا حضراتكم ممكن تسألوا أى حد عاش هناك على الترخيص يعنى الموضوع مش بالسهولة إللى حضراتكم متخيلينها .. ثانيا هناك الناس اللى مرخصه سلاح بتدرب على إستخدامه بصفة دورية حتى يكون هناك ألفه بين الشخص وسلاحه وكمان يعى المسئولية ولا يصيب الأبرياء بجهله فى إستخدام السلاح .. ثالثا أنا مرخص سلاح من حوالى 12 سنه وعمرى ما شلته ولا مشيت به ويمكن قعدت طول المدة دى معرفش إن كان بيضرب ولا بايظ ومحستش بوجوده غير أيام الأحداث - الله لا يرجعها - وأنا شايف الأمور تحسنت نسبيا الأيام دى .. أما عن موضوع الشرطه فأعتقد إن وضع خطه لتطوير أداء الشرطه أصبح أمر لا غنى عنه ففى أمريكا مثلا أطلب الشرطه وشوف بيجوا بعد قد أيه.. بلاش أكسر إشارة توقف (stop sign) الساعة 3 الصبح ومفيش مخلوق فى الشارع تلاقى الدورية طلعتلك من تحت الأرض تاخدك مخالفة والضابط مبتسم ولا يكف عن منادتك (sir) بمنتهى الإحترام يا جماعة فعلا الشرطة القائمة على تطبيق القانون حاجه محترمه جدا غير الشرطة القائمة على أمن نظام .. وأعتقد أن الشرطة المصريه حاليا قادرة على التطور ده كفاية النقله اللى حصلت بعد مفيش 3 شهور على الثورة ولكن أتمنى الشعب يساعد الشرطة وأنا كواحد من الشعب بحاول أساعد الشرطة بأنى أحترم القانون من تلقاء نفسى دون أن يفرض على بالقوة لأن ده دور الشرطة بالنسبة لمن يأبى أن يطبق القانون طواعية وإختيارا .. دورها أن تجبره على إحترام القانون بأن تقدمه لقاضيه الطبيعى ليحاكمه.. والله ماهى إنشاء .. كل دول العالم المتقدم بتعمل كده... آسف للإطالة
غير مقروء 11-04-26, 03:15 PM   #17
heckler
صياد جديد

heckler مستواه غير معروف
Thumbs up رد: ترخيص السلاح

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mo_lashine مشاهدة المشاركة
بالنسبة لموضوع ترخيص السلاح فأحب أفكركم إن البلطجية برضه مصريين يحملون الجنسية المصرية .. يعنى هيبقى سلاح البلطجى مرخص أيضا.. ثانيا الناس اللى بتتكلم على أمريكا حضراتكم ممكن تسألوا أى حد عاش هناك على الترخيص يعنى الموضوع مش بالسهولة إللى حضراتكم متخيلينها .. ثانيا هناك الناس اللى مرخصه سلاح بتدرب على إستخدامه بصفة دورية حتى يكون هناك ألفه بين الشخص وسلاحه وكمان يعى المسئولية ولا يصيب الأبرياء بجهله فى إستخدام السلاح .. ثالثا أنا مرخص سلاح من حوالى 12 سنه وعمرى ما شلته ولا مشيت به ويمكن قعدت طول المدة دى معرفش إن كان بيضرب ولا بايظ ومحستش بوجوده غير أيام الأحداث - الله لا يرجعها - وأنا شايف الأمور تحسنت نسبيا الأيام دى .. أما عن موضوع الشرطه فأعتقد إن وضع خطه لتطوير أداء الشرطه أصبح أمر لا غنى عنه ففى أمريكا مثلا أطلب الشرطه وشوف بيجوا بعد قد أيه.. بلاش أكسر إشارة توقف (stop sign) الساعة 3 الصبح ومفيش مخلوق فى الشارع تلاقى الدورية طلعتلك من تحت الأرض تاخدك مخالفة والضابط مبتسم ولا يكف عن منادتك (sir) بمنتهى الإحترام يا جماعة فعلا الشرطة القائمة على تطبيق القانون حاجه محترمه جدا غير الشرطة القائمة على أمن نظام .. وأعتقد أن الشرطة المصريه حاليا قادرة على التطور ده كفاية النقله اللى حصلت بعد مفيش 3 شهور على الثورة ولكن أتمنى الشعب يساعد الشرطة وأنا كواحد من الشعب بحاول أساعد الشرطة بأنى أحترم القانون من تلقاء نفسى دون أن يفرض على بالقوة لأن ده دور الشرطة بالنسبة لمن يأبى أن يطبق القانون طواعية وإختيارا .. دورها أن تجبره على إحترام القانون بأن تقدمه لقاضيه الطبيعى ليحاكمه.. والله ماهى إنشاء .. كل دول العالم المتقدم بتعمل كده... آسف للإطالة
تأييدددددددد تااااااااااااام ، تقبل احترامى وتقديرى لوجهة نظرك .
heckler غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-04-26, 09:49 PM   #18
mmeshref
صياد متفاعل

المدينه: الولايات المتحدة
mmeshref مستواه غير معروف

اقتباس:
ثانيا الناس اللى بتتكلم على أمريكا حضراتكم ممكن تسألوا أى حد عاش هناك على الترخيص يعنى الموضوع مش بالسهولة إللى حضراتكم متخيلينها ..
أنا حبيت بس أوضح معلومات عن ترخيص السلاح في أمريكا وبالذات في ولاية واشنطن:

1- إنت لا تحتاج لرخصة على الإطلاق لشراء سلاح وإستعماله طالما: لا تحمله وهو متعمر وأنت في السيارة، ولا تخفيه في ملابسك.

2- إذا كنت تريد أن تحمله في ملابسك أو السيارة وهو متعمر، فكل المطلوب هو دفع الرسوم، وصورة من إثبات الشخصية، وإثبات العنوان (كا وصل النور) وأخذ البصمات.

الموضوع في غاية السهولة
mmeshref غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-04-26, 09:58 PM   #19
elnawawy
صياد متفاعل

elnawawy مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر MSN إلى elnawawy

انا مع الأفوكاتو في ان الموضع مش سهل وتجب دراسته لاكن المقصود هنا ليس فتح التصاريح علي البحري زي امريكا ، طبعا تكون فوضي عندنا لاختلاف العادات والتقاليد وكل الظروف المحيطة لاكني اريد ان تكون اسهل من الوضع الحالي اللذي اسهل فيه ان تشتري كلاشينكوف عن ان ترخص فيه بندقيه خرطوش للصيد .
elnawawy غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-04-27, 01:27 AM   #20
mo_lashine
صياد متفاعل

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mmeshref مشاهدة المشاركة
أنا حبيت بس أوضح معلومات عن ترخيص السلاح في أمريكا وبالذات في ولاية واشنطن:

1- إنت لا تحتاج لرخصة على الإطلاق لشراء سلاح وإستعماله طالما: لا تحمله وهو متعمر وأنت في السيارة، ولا تخفيه في ملابسك.

2- إذا كنت تريد أن تحمله في ملابسك أو السيارة وهو متعمر، فكل المطلوب هو دفع الرسوم، وصورة من إثبات الشخصية، وإثبات العنوان (كا وصل النور) وأخذ البصمات.

الموضوع في غاية السهولة

يعنى حضرتك مفيش تحريات ولو ثبت أن مشترى السلاح له سجل سئ أو ينبئ بأمور غير مطمئنة هيسمح له بحمله .. عموما أنا أعلم أن لكل ولاية قانونها ونظامها الذى قد يختلف عن الولاية المجاورة... والصراحة لم أحتك بأحد من قاطنى ولاية واشنطن... ولى الشرف أن تكون حضرتك أولهم.. تحياتى
غير مقروء 11-04-27, 01:40 AM   #21
mmeshref
صياد متفاعل

المدينه: الولايات المتحدة
mmeshref مستواه غير معروف

اقتباس:
يعنى حضرتك مفيش تحريات ولو ثبت أن مشترى السلاح له سجل سئ أو ينبئ بأمور غير مطمئنة هيسمح له بحمله .. عموما أنا أعلم أن لكل ولاية قانونها ونظامها الذى قد يختلف عن الولاية المجاورة... والصراحة لم أحتك بأحد من قاطنى ولاية واشنطن... ولى الشرف أن تكون حضرتك أولهم.. تحياتى
أكيد فيه، بس الموضوع ذ بيتم بسرعة وبمعزل عنك، إنت تقدم الطلب وفي ظرف إسبوع لأربع اسابيع تستلم التصريح
mmeshref غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-04-27, 04:17 PM   #22
mo_lashine
صياد متفاعل

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mmeshref مشاهدة المشاركة
أكيد فيه، بس الموضوع ذ بيتم بسرعة وبمعزل عنك، إنت تقدم الطلب وفي ظرف إسبوع لأربع اسابيع تستلم التصريح
يعنى حضرتك تتحدث عن أداء شرطى متميز وسريع ... أى أن التحريات موجوده أيضا ولكن أداء الشرطة أسرع وأفضل ليس إلا ... شكرا جزيلا على المعلومة وأعذرنى فكافة معلوماتى أستقيها من ولايات الساحل الغربى (كاليفورنيا) حيث شقيقى كان يدرس وأصدقائى مازلوا هناك
غير مقروء 11-04-27, 07:28 PM   #23
osama.alabd
صياد جديد

المدينه: 6 أكتوبر
osama.alabd مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر MSN إلى osama.alabd إرسال رسالة عبر Skype إلى osama.alabd

نؤيدكم على هذه الشروط البسيطة - فعلا فى أمريكا كل من يحمل رقم تأمينى - أى أنه موظف وتم التأمين عليه - فمن حقة شراء قطعة سلاح وبدون ترخيص كمان - ولكن فى مصر يجب ان يكون مرخصا ويتم فعلا عمل بحث جنائى عن مقدم الطلب
غير مقروء 11-04-27, 07:44 PM   #24
unknown
صياد متقدم

الصورة الرمزية unknown

المدينه: السويس - بورسعيد - المنصورة
unknown في بداية الطريقunknown في بداية الطريقunknown في بداية الطريقunknown في بداية الطريقunknown في بداية الطريقunknown في بداية الطريقunknown في بداية الطريقunknown في بداية الطريق

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الأفوكاتو مشاهدة المشاركة
والدليل علي كدة ان لغاية انهاردة لسة في ناس هربانة من مستشفي المجانين وراحو عند ماسبيرو وعاملين مظاهرة تأييد لمبارك
انا عاتب عليك يا اخى
من حقهم يقولوا رأيهم بدون اهانة حتى لو كان خاطىء
هى دى الديموقراطية الحقيقة وثقافة احترام الرأى والرأى الأخر
غير مقروء 11-04-28, 02:16 AM   #25
bredator
صياد متفاعل

المدينه: عين شمس
bredator مستواه غير معروفbredator مستواه غير معروف

السلام عليكم الكلام كلو جميل ما عادا السن انا عندي 22 سنه ومعايا سلاح مرخص وطلعت الرخصه السنه الى فاتت 21سنه يعني
bredator غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-04-28, 03:39 AM   #26
pooforever_2010
المشرف العام

اوسمتي

pooforever_2010 عميد بالمنتدىpooforever_2010 عميد بالمنتدىpooforever_2010 عميد بالمنتدىpooforever_2010 عميد بالمنتدىpooforever_2010 عميد بالمنتدىpooforever_2010 عميد بالمنتدىpooforever_2010 عميد بالمنتدىpooforever_2010 عميد بالمنتدىpooforever_2010 عميد بالمنتدىpooforever_2010 عميد بالمنتدىpooforever_2010 عميد بالمنتدى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bredator مشاهدة المشاركة
السلام عليكم الكلام كلو جميل ما عادا السن انا عندي 22 سنه ومعايا سلاح مرخص وطلعت الرخصه السنه الى فاتت 21سنه يعني
اخوانى والله كلامكم جميل بس يا ريت حد يسمعلنا
ويا ريت حضرتك تقولنا طلعت الترخيص ازاى
مع الشكر
pooforever_2010 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-04-28, 05:46 AM   #27
CairoMafia
صياد جديد

المدينه: Cairo
CairoMafia مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر MSN إلى CairoMafia

اية الفرق بيت 18 و 25 سنة ؟ ما ممكن الى عندة 18 يكون اعقل من الى عندة 25 و رصاصة من طفل 14 سنة ليها نفس التاثير من راجل عندة 40 سنة
و اسعار السلاح لازم تنزل
غير مقروء 11-04-28, 08:36 AM   #28
mexcano
صياد متفاعل

طيب احنا عاوزين ننقح الشروط و نرتب الافكار عشان نشوف اذاي نبتدي ننفذ الكلام ده علي ارض الواقع
غير مقروء 11-04-28, 06:31 PM   #29
mexcano
صياد متفاعل

و اظن ان احد الاخوه في المنتدي عمل موضوع اسمه حق الدفاع الشرعي عن النفس و اللينك بتاعتوا اهو
http://www.egypthunt.net/showthread....E1%CF%DD%C7%DA
ودي اللينك بتاعت الفيس بوك
http://www.facebook.com/home.php?sk=...09884905693968
ياريت ننظم مع بعضنا عشان نوصل لافضل طريقة و حل ان شاء الله
غير مقروء 11-04-28, 06:58 PM   #30
Ahmed914
صياد متفاعل

الصورة الرمزية Ahmed914

صفحة الفيس بوك مغلقة ولا يمكن الإنضمام الإ بعد موافقة أعضاء الصفحة Admin , أما بالنسبة للترخيص فى مصر فشروط جيدة الإ شرط واحد , وهو غرض الحمل للسلاح " وظيفة قضائية , صاحب سجل تجارى , صاحب شركة , موظف بنك " وهو الشرط واجب الألغاء , فيما عدا ذلك من صحيفة حالة جنائية وشهادتين طبيتين فلا غبار عليهما .
غير مقروء 11-04-28, 07:09 PM   #31
Ahmed914
صياد متفاعل

الصورة الرمزية Ahmed914

بالمناسبة أنا مع الفحص الطبى النفسى للمتقدمين للترخيص , وده لإن أهم شرط فى ترخيص السلاح هو ضبط النفس .
غير مقروء 11-04-28, 07:12 PM   #32
mexcano
صياد متفاعل

Dr Mina كان عامل موضوع ترخيص السلاح
http://www.egypthunt.net/showthread.php?t=7767
و مصور قواعد استخراج رخصه سلاح للدفاع
و اظن البنود تعجيزيه شويه
غير مقروء 11-04-28, 08:08 PM   #33
Ahmed914
صياد متفاعل

الصورة الرمزية Ahmed914

اقتباس:
dr mina كان عامل موضوع ترخيص السلاح
http://www.egypthunt.net/showthread.php?t=7767
و مصور قواعد استخراج رخصه سلاح للدفاع
و اظن البنود تعجيزيه شويه
على فكرة أنا من المنيا زى ما هو واضح فى البيان وأنا رحت لقسم شرطة بندر المنيا , ولقيت المطلوب كالآتى :-
1- صحيفة الحالة الجنائية .
2- عدد 2 صورة شخصية .
3- صورة بطاقة الرقم القومى .
4- شهاداتين باطنة ونظر مثبت فيهما اللياقة لحمل السلاح .
5- إثبات الحيازة أو جواب من جهة العمل .
6- طلب مقدم بإسم مأمور قسم الشرطة .
, وهو ده اللى لقيته بالتفصيل بدون نقص , يمكن يكون فيه حاجة زيادة مش مكتوبة .
غير مقروء 11-04-28, 08:42 PM   #34
mexcano
صياد متفاعل

اهم بنود تعجيزيه شويه هي
شهاده بالرصيد بالبنك
سجل تجاري
البطاقه الضريبيه
غير مقروء 11-04-28, 11:03 PM   #35
عادل
صياد جديد

عادل مستواه غير معروف

انا مع فتح الترخيص بشروط تكون مش مقيدة لان فيه فئات من الناس زى الدكاترة والمهندسين وموظفى البنوك والمدرسين ومهن كتير وناس كتير محترمة مش بتعرف تتعامل مع البلطجية وبيكون النتيجة السرقة او جرح جامد أو اكتر من جرح او الموت على اديهم وربنا يحفظنا كلنا ان شاء الله وشكرا
عادل غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-04-29, 07:40 PM   #36
mexcano
صياد متفاعل

كلام جميل
كبرات المنتدي رايهم ايه يا ريت يشركوا معانا زي القنصل و استاذ بدر و باقي الاعضاء المتحرمين
غير مقروء 11-05-01, 12:15 AM   #37
Bora
صياد متفاعل

Bora مستواه غير معروف

اقتباس:
تأييدددددددد تااااااااااااام ، والف شكر لهذا الرد العاقل المحترم
Bora غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-05-03, 11:20 PM   #38
mexcano
صياد متفاعل

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed914 مشاهدة المشاركة
على فكرة أنا من المنيا زى ما هو واضح فى البيان وأنا رحت لقسم شرطة بندر المنيا , ولقيت المطلوب كالآتى :-
1- صحيفة الحالة الجنائية .
2- عدد 2 صورة شخصية .
3- صورة بطاقة الرقم القومى .
4- شهاداتين باطنة ونظر مثبت فيهما اللياقة لحمل السلاح .
5- إثبات الحيازة أو جواب من جهة العمل .
6- طلب مقدم بإسم مأمور قسم الشرطة .
, وهو ده اللى لقيته بالتفصيل بدون نقص , يمكن يكون فيه حاجة زيادة مش مكتوبة .
انا شكلي كده هاجيلك زياره المنيا عشان اطلع الترخيص من عندكم ان شاء الله
غير مقروء 11-05-04, 12:41 AM   #39
ابوحاتم
صياد متفاعل

ابوحاتم مستواه غير معروف

كلام جميل جدا من السادة الأعضاء فى هذا الموضوع وتطرق الى نواحى عديدة وافكار جيدة لكن أود أن أذكر الإخوة الذين يتكلمون عن ترخيص السلاح فى الولايات المتحدة
- لا يصلح ان نقارن مواطنى مصر مع مواطنى امريكا من حيث الوعى فنحن نحتاج الى وقت طويل لنكون فى مثل وعيهم وهذا يقع على عاتق الحكومات الجديدة فى مصر التى يجب ان تعمل زيادة التوعية والتنمية البشريه للشعب
- ترخيص السلاح يحتاج الى ضوابط كثيرة غير السن والمواطنة حتى لا يقع السلاح المرخص فى ايدى اناس متهورون او مختلين او بلطجية
لكن بجد انا حاتجنن وارخص سلاح
ابوحاتم غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-05-04, 12:50 AM   #40
s.elrefaey
صياد متفاعل

s.elrefaey مستواه غير معروف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الأفوكاتو مشاهدة المشاركة
انا معاكم طبعا ولكـــــــــــــــــــــــــن ، الموضوع كبير ومحتاج دراسة ودراسة كبيرة كمان ، ومحتاج تخطيط ، وفيه حاجة محدش واخد باله منها ، ايه اللي يحصل لو التراخيص اتفتحت بالشكل وبالطريقة اللي احنا بنقول عليها دي النتيجة سعر السلاح الحي هيزيد لأن كل الناس معاها تصاريح وكله عايز يشتري (زي ايام الثورة بالظبط) كله بيجري بيشتري ، + بردو لما كل الناس يبقي معاها سلاح حي مرخص للدفاع عن النفس ان معدل الجريمة هيزيد نظرا لأن اي اثنين او اي عائلتين بيتخانقوا بسلاح حي ممكن حد يموت التاني وياخد فيه 6 شهور دفاع عن النفس وما ادراك ما الحكم بالدفاع عن النفس (2 شهود يخلصوا القضية) ان فلان كان بيشد اجزاء المسدس علي علان قام علان حب يدافع عن نفسه (نظرا لتوافر اهم شرط في الدفاع عن النفس وهو قرب المعتدي علي وشك تنفيذ جريمته) يعني يكون المعتدي عليك قام بالسلوك اللي يخليه علي وشك انه يموتك زي مثلا رفع السكينة عليك او شد اجزاء المسدس وما شابه ذلك ، ما علينا قام علان حب يدافع عن نفسه فكان مجهز المسدس بتاعه وضربه طلقة في رجلة والدكتور اظطر انه يقوم ببتر الرجل ، ناهيك بقي عن اللعب في التقارير الطبية لصالح ناس وعلي حساب ناس ، ناهيك بقي عن فكرة الثأر من أهالي الضحية ،،، لالالالالا الموضوع كبير ولسة بدري عليه ، نظرا لأن الشعب المصري لسة مش مؤهل لمرحلة (ما بعد مبارك) مرحلة انعدام الفساد وده نتيجة لأن ناس عاشت 30 سنة في ظل نظام فاسد لغاية ما الفساد بقي بيجري في دمها ، والدليل علي كدة ان لغاية انهاردة لسة في ناس هربانة من مستشفي المجانين وراحو عند ماسبيرو وعاملين مظاهرة تأييد لمبارك ، طبعا انا مش ضد الفكرة بتاعت الترخيص ولكن انا حبيت اعرض بعض النقاط السلبية اللي اتوقع انها ممكن تحصل ، وبردو لو حد شايف حاجة غيري يهمني اعرفها ، ما هو بردو البلطجية مش احسن مننا علشان يشيلو سلاح واحنا لا وكمان يهددو بيها حياتنا واعراضنا وممتلكاتنا ، واسف للاطالة .... وتقبلوا مروري
وخالص تحياتي للجميـــــــــــــــــع
انا موافقك في الراي
صحيح ان انا من اشد الناس موافقة على تسهيل الترخيص لكن برضو لسه بدري قوي على ما المصريين يتعودا على حياتهم نضيفه و من غير فساد
و لو التراخيص اتفتحت بالصوره اللي احنا عاوزينها دي في الوقت الحالنلاقي بعض ضعاف النفوس اللي بيسيئوا استخدام اسلحتهم المرخصه
شكرا و تقبلوا مروري
s.elrefaey غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-05-04, 02:42 PM   #41
laka96
صياد متفاعل

laka96 مستواه غير معروف

اخوانى الاعزاء رواد المنتدى الرائع احب ان انوة عن المستندات المطلوبة لاستخراج رخصة سلاح عن تجربتى وانا الان انتظر الموافقة ان شاء الله علما بانى ظابط سابق ب القوات المسلحة اولا عمل فيش جنائى حديث ثانيا عمل عدد 2 شهادة صحية بطنة ونظر وعدد 4 صورة شخصية حديثة ب النسبة لى جواب معتمد من شئون الظباط العامة ثالثا تسليم المستندات فى مكتب الترخيص فى القسم التابع لك وهناك سوف يطلب منك عمل طلب وذكر مبررات استخراج السلاح ثم بعد ذلك يطلب منك اعتمدة من السيد مامور القسم واعادة تسليمة الى المختص فى المكتب ثم بعد ذلك يطلب منك المرور بعد شهر من تسليم المستندات للمتابعة والتحريات وهذا ما حدث معى بكل امانة التعامل هناك بحترام وسهولة ويسر للامانة وذلك مع الجميع ليس فقط معى لكونى ظابط سابق ب القوات المسلحة وهذا للتوضيح للسادة الاعضاء لمن يريد استخراج رخصة وشكرا
laka96 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-05-04, 02:44 PM   #42
laka96
صياد متفاعل

laka96 مستواه غير معروف

ملوحظة عفوا على النسيان 4 صور للبطاقة الشخصية وتكون ضرورى متجددة ولكم جزيل الشكر
laka96 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-05-05, 12:39 AM   #43
محمد فارس النمر
صياد جديد

محمد فارس النمر مستواه غير معروف

اخوانى و اساتذتى :.
انا اوافق و بشده ,,,,,
الناس اللىى ممكن موقعهاش فى شباك البلطجيه لازم يعترض على موضوع الترخيص .....
بس والله انا النهرده الصبح الساعه 11.30 شويه عيال ضايعه اعمارهم ما بين 18 : 25 بيتخانئوا و فى 2 منهم كان معاهم فرد بلدى و المنظر كان لا يسر عدو و لا حبييب و كنت فى قمه دهشتى على ما وصلت البلد له من حال و جيه فى دماغى ان لو الواحد حظوا السعيد وقع فى واحد من العيال الزباله دى هيكون ايه مصيره و مصير عيلته ؟؟؟؟؟؟؟؟
و بالنسبه للامن مؤلكوش على عدد اظباط و الامناء اللى كانوا موجوديين فى المكان و بيئفشوا فى العيال دى !!!!!!!

هييييييييييييييييييييييه طبعا لا كان فى ضباط و لا امين و لا حتى غفير ,,,,

يا اخوانى لازم التفكيييير بدقه فى الترخيص و فتحه للناس ......

و انا اؤيد الترخيص و فورأ ....
محمد فارس النمر غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-05-05, 02:25 AM   #44
mexcano
صياد متفاعل

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد فارس النمر مشاهدة المشاركة
اخوانى و اساتذتى :.
انا اوافق و بشده ,,,,,
الناس اللىى ممكن موقعهاش فى شباك البلطجيه لازم يعترض على موضوع الترخيص .....
بس والله انا النهرده الصبح الساعه 11.30 شويه عيال ضايعه اعمارهم ما بين 18 : 25 بيتخانئوا و فى 2 منهم كان معاهم فرد بلدى و المنظر كان لا يسر عدو و لا حبييب و كنت فى قمه دهشتى على ما وصلت البلد له من حال و جيه فى دماغى ان لو الواحد حظوا السعيد وقع فى واحد من العيال الزباله دى هيكون ايه مصيره و مصير عيلته ؟؟؟؟؟؟؟؟
و بالنسبه للامن مؤلكوش على عدد اظباط و الامناء اللى كانوا موجوديين فى المكان و بيئفشوا فى العيال دى !!!!!!!

هييييييييييييييييييييييه طبعا لا كان فى ضباط و لا امين و لا حتى غفير ,,,,

يا اخوانى لازم التفكيييير بدقه فى الترخيص و فتحه للناس ......

و انا اؤيد الترخيص و فورأ ....
نفس الكلام حصل ادامي
شوية عيال اكبر واحد فيهم 20 سنه ابتدوا الخناقه بالسنج و المطاوي و بعدين تطور الموضوع للفرد الخرطوش و الكلام ده كان ورا سور القسم و الساده الضباط مطلعوش الشارع الا لما اتصلت بالشرطه العسكريه و جت و بعدين لقيت الشرطه ابتدت تظهر

اظن ان في نسبه من الشرطه مفتقده قيمه عملها و جزاءه و ثوابه في المكان الصح
انا سمعت ضابط شرطه شاب واحده ست بتقولوا متعمل حاجه يا ابني رد عليها و قالها انا مش سوبر مان اعملهم ايه خليهم يخلصوا علي بعض اهو نستريح منهم
غير مقروء 11-05-05, 02:30 AM   #45
Ahmed914
صياد متفاعل

الصورة الرمزية Ahmed914

اقتباس:
انا شكلي كده هاجيلك زياره المنيا عشان اطلع الترخيص من عندكم ان شاء الله
ياباشا تشرفنى , وتنور المنيا , ...... بالمناسبة مطلوب 3 صور شخصية , والإجراءات أنا عملتها بداية من موافقة جهة العمل , خطابات من جهة العمل إلى مدير الأمن ومأمور قسم الشرطة بالموافقة من جهة العمل على الترخيص , شهادتى الباطنة والنظر , مش فاضل غير الفيش الجنائى وبعد كده أستكمال الملف من قسم الشرطة .
غير مقروء 11-05-05, 02:33 AM   #46
Ahmed914
صياد متفاعل

الصورة الرمزية Ahmed914

اقتباس:
نفس الكلام حصل ادامي
شوية عيال اكبر واحد فيهم 20 سنه ابتدوا الخناقه بالسنج و المطاوي و بعدين تطور الموضوع للفرد الخرطوش و الكلام ده كان ورا سور القسم و الساده الضباط مطلعوش الشارع الا لما اتصلت بالشرطه العسكريه و جت و بعدين لقيت الشرطه ابتدت تظهر

اظن ان في نسبه من الشرطه مفتقده قيمه عملها و جزاءه و ثوابه في المكان الصح
انا سمعت ضابط شرطه شاب واحده ست بتقولوا متعمل حاجه يا ابني رد عليها و قالها انا مش سوبر مان اعملهم ايه خليهم يخلصوا علي بعض اهو نستريح منهم
طب ده رد فعل سلبى .... أيه رأيكم أن فيه بلطجى فى مدينة المنيا قتل ثلاث أشخاص , والجيش والشرطة بتدور عليه ومحدش عارف له سكة !!!!!
غير مقروء 11-05-05, 02:42 AM   #47
mexcano
صياد متفاعل

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed914 مشاهدة المشاركة
ياباشا تشرفنى , وتنور المنيا , ...... بالمناسبة مطلوب 3 صور شخصية , والإجراءات أنا عملتها بداية من موافقة جهة العمل , خطابات من جهة العمل إلى مدير الأمن ومأمور قسم الشرطة بالموافقة من جهة العمل على الترخيص , شهادتى الباطنة والنظر , مش فاضل غير الفيش الجنائى وبعد كده أستكمال الملف من قسم الشرطة .
ربنا يكرمك
و مبروك مقدماً علي الترخيص ان شاء الله
غير مقروء 11-05-05, 03:09 AM   #48
Ahmed914
صياد متفاعل

الصورة الرمزية Ahmed914

اقتباس:
ربنا يكرمك
و مبروك مقدماً علي الترخيص ان شاء الله
جزاك الله كل خير على ردك المتميز
غير مقروء 11-05-05, 03:18 AM   #49
Ahmed914
صياد متفاعل

الصورة الرمزية Ahmed914

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mosho مشاهدة المشاركة
انا مش مع ان السلاح هيغلى ... بالعكس .... صحيح السلاح هيغلى اول ما يفتحو الترخيص بس بعد كده هيرخص
لما الناس تشترى و تبقى تجاره كبيره هيبقى الموضوع سهل
الى غلى السلاح ايام الثورة هو ان الاستيراد قل و المعروض قل و المطلوب كبر كتير اوى اوى
بس الموضوع ان كل الناس حتشترى و تبيع للباطجيه و يقولو اتسرق او ضاع
و كمان البلطجيه هيجيبو اسلحه اعلى من كده... يعنى هم معاهم دلوقتى مسدسات هيبقو بعد كده رشاشات
علشان يتفتح الترخيص للحى ممكن يسهلو الموضوع شويه بس ميسهلوهاش اوى كده
ردك متفائل !!!!!!!!!!! .......... مع أن مصنع الإنتاج الحربى غلى السعر هو كمان , مع إن إنتاج الحلوان إنتاج محلى مائة بالمائة !!!!!! .
غير مقروء 11-05-05, 02:26 PM   #50
emaksoud
صياد جديد

emaksoud مستواه غير معروف

حل مواجهة البلطجية الصحيح هو سرعة النهوض بجهاز الشرطة ......اما الدعوة الى فتح التراخيص للمواطنين بحجة مواجهة البلطجية فهى دعوة للعودة لقانون الغاب حيث كل انسان ياخذ حقه بنفسه... وستتسبب فى فوضى رهيبة وضياع للبلد كلها فكل خناقة بين الجيران فى منطقة شعبية على لعب الاطفال او غسيل نقط ماء على غسيل الدور اللى تحته او على اولوية المرور فى شارع او الوقوف فى طابور العيش...الخ ستكون مرشحة للتحول الى مجزرة .
وللاسف هناك نسبة كبيرة جدا من عدد السكان فى مصر تعتبر اقل ثقافة ومسئولية ( حتى لو كان سنة اكبر من 40 سنة) من تحمل امانة حمل سلاح نارى واستخدامه فى الظروف الصحيحة......اتقوا الله فى مصر .....السلاح النارى ليس علاوة او زيادة مرتب لنطالب الحكومة بها كما انه ليس من ضروريات الوجاهه والشياكة التى نشجع الشباب عليها
emaksoud غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-05-05, 02:35 PM   #51
emaksoud
صياد جديد

emaksoud مستواه غير معروف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ayman_navy مشاهدة المشاركة
اذن الحل هو:
1- وجود شرطى مكثف بالشوارع بدون سلاح يبعث على الطمئنينه
2- توفير رقم النجده السريعه بحيث توصل لمكان المستغيث فى اقل من 10 ثانيه
3- عدم الترخيص لاى مواطن اطلاقا
4- نعيش فى سلام
هذا كلام الناس العاقلة التى تريد مصلحة البلد
emaksoud غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-05-05, 05:36 PM   #52
blow c06
صياد متقدم

blow c06 مستواه غير معروفblow c06 مستواه غير معروفblow c06 مستواه غير معروف

انا نفسى ياجماعه يفتحو ترخيص السلاح لاى حد معندوش سجل اجرامى او عيلته و فوق 25 سنه و ده امان لينا كلنا... النظام القديم كان معارض التسليح عشان عايز شعب اعزل ياخد على افاه و يكون تحت رحمة اسرائيل... اذا كان خلى الجيش تقريبا اعزل الا من شوية سلاح هايفين باقيين من ايام الحرب و كل السلاح الجديد عمولات و بس تدخل فى حسابهم... انا قدمت على ترخيص سلاح من 3 ايام و قالولى اسال بعد شهر و ربنا يسهل و نشوف هيحصل ايه
blow c06 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-05-05, 05:39 PM   #53
blow c06
صياد متقدم

blow c06 مستواه غير معروفblow c06 مستواه غير معروفblow c06 مستواه غير معروف

عدم الترخيص هيخلى السلاح موجود فى ايد البلطجيه بس و بكثافه و لو فتحو باب الاستيراد و اى تاجر ممكن يستورد بشروط و ظوابط سعر السلاح مش هيغلى خالص و ياريت بقى يفكروا بجد و يسيبو المهندسين تشتغل و تصمم سلاح بدل حلوان ده و يصنعوه فى مصر و كده نشترى من المصانع الحربيه علطول... كل البلاد المتقدمه ترخيص السلاح فيه سهل.. الى عايز يشيل سلاح هيشيله... خليها قانونى و كل واحد مسئول عن سلاحه احسن ماتبقى هرجله و برده الناس هتشيل سلاح بعد الى حصل الفتره الى فاتت
blow c06 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-05-08, 01:03 AM   #54
mexcano
صياد متفاعل

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة blow c06 مشاهدة المشاركة
عدم الترخيص هيخلى السلاح موجود فى ايد البلطجيه بس و بكثافه و لو فتحو باب الاستيراد و اى تاجر ممكن يستورد بشروط و ظوابط سعر السلاح مش هيغلى خالص و ياريت بقى يفكروا بجد و يسيبو المهندسين تشتغل و تصمم سلاح بدل حلوان ده و يصنعوه فى مصر و كده نشترى من المصانع الحربيه علطول... كل البلاد المتقدمه ترخيص السلاح فيه سهل.. الى عايز يشيل سلاح هيشيله... خليها قانونى و كل واحد مسئول عن سلاحه احسن ماتبقى هرجله و برده الناس هتشيل سلاح بعد الى حصل الفتره الى فاتت
وجهة نظر صحيحه
غير مقروء 11-05-08, 10:58 AM   #55
elnopy2005
صياد متفاعل

الصورة الرمزية elnopy2005

elnopy2005 لديه مشاركات جيدهelnopy2005 لديه مشاركات جيدهelnopy2005 لديه مشاركات جيدهelnopy2005 لديه مشاركات جيدهelnopy2005 لديه مشاركات جيدهelnopy2005 لديه مشاركات جيدهelnopy2005 لديه مشاركات جيدهelnopy2005 لديه مشاركات جيدهelnopy2005 لديه مشاركات جيدهelnopy2005 لديه مشاركات جيدهelnopy2005 لديه مشاركات جيده

واللهى انا نفسى اعمل ترخيص بس مش عارف موضوع بعد شهر
elnopy2005 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

الكلمات الدلالية (Tags)
ترخيص, حملة, سلاح

sponsor links

إبحث في الموضوع:

البحث المتقدم