الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الاقسام العامه > الصيد العام

الصيد العام موضوعات الصيد العامه وتعارف الصيادين.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 10-01-25, 03:53 AM   #1
wael_496
صياد متفاعل

wael_496 مستواه غير معروف
افتراضي سؤال

أنا في حاجة غريبة النهرده حصلتلي فكت البندقية عشان انضفها وبعد مخلصة جاي بجربها لذا طلعت صوت علي أوي وطلعت شرز نار فـهو ده عدي ولا لأ مع العلم انها معملتش كده أول ماجت جديده
wael_496 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
sponsor links
غير مقروء 10-01-25, 03:12 PM   #2
adel152
خبير اسلحه .& عضو ذهبى

اوسمتي

المدينه: أسكندرية
adel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدى
افتراضي رد: سؤال

أستاذ وائل أنا لسه مبتدئ فى عملية البنادق الرش لكن بأحاول أجمع أكبر كم من المعلومات عن طريق النت.
أعتقد الى حصل فى البندقية بتاعتك ده بيسموه Dieseling وده بيحصل لما يكون الزيت المستعمل للتزييت وضع بكميه أكتر من اللازم ونوع الزيت فى كميه من المواد القابلة للأشتعال.
ضغط الهواء الناتج من بنادق الرش ذات السوست القوية ممكن يكون أعلى من 1000 درجة فهرنهايت داخل الغرفة الى بيتحرك فيها بستم البندقية مما يحدث أشعال الزيت وده بيحصل فى أول او تانى رشاية بعد التزييت.
الحل شراء نوعية زيت أفضل وتقليل كمية الزيت عند التزييت. (فى أحصائية عالمية بتقول ان أكبر نسب فى أعطال السلاح عموما هو من كثرة التزييت بكميات كبيرة مش قلته).
عملية الDieselimg بتأثر على عمر الجلبة.

أرجو أن تكون هذه المعلومات صحيحة ولو فى اى خطأ انا متأكد ان الأعضاء الموجودة فى المنتدى ذو الخبرة هيصححوها.
adel152 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 10-01-26, 01:58 PM   #3
mohamed anwar
عضـــــــــو ذهبـــــــــــــى

الصورة الرمزية mohamed anwar

mohamed anwar في بداية الطريقmohamed anwar في بداية الطريقmohamed anwar في بداية الطريقmohamed anwar في بداية الطريقmohamed anwar في بداية الطريقmohamed anwar في بداية الطريق

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة adel152 مشاهدة المشاركة
أستاذ وائل أنا لسه مبتدئ فى عملية البنادق الرش لكن بأحاول أجمع أكبر كم من المعلومات عن طريق النت.
أعتقد الى حصل فى البندقية بتاعتك ده بيسموه dieseling وده بيحصل لما يكون الزيت المستعمل للتزييت وضع بكميه أكتر من اللازم ونوع الزيت فى كميه من المواد القابلة للأشتعال.
ضغط الهواء الناتج من بنادق الرش ذات السوست القوية ممكن يكون أعلى من 1000 درجة فهرنهايت داخل الغرفة الى بيتحرك فيها بستم البندقية مما يحدث أشعال الزيت وده بيحصل فى أول او تانى رشاية بعد التزييت.
الحل شراء نوعية زيت أفضل وتقليل كمية الزيت عند التزييت. (فى أحصائية عالمية بتقول ان أكبر نسب فى أعطال السلاح عموما هو من كثرة التزييت بكميات كبيرة مش قلته).
عملية الdieselimg بتأثر على عمر الجلبة.

أرجو أن تكون هذه المعلومات صحيحة ولو فى اى خطأ انا متأكد ان الأعضاء الموجودة فى المنتدى ذو الخبرة هيصححوها.
معلوماتك صحيحه 100%100 وانا ماكتبش عشان انت قولت الموفيد والله ينور عاليك
mohamed anwar غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 10-01-26, 09:28 PM   #4
طلعت بخيت بسكالس
صياد متقدم

الصورة الرمزية طلعت بخيت بسكالس

المدينه: القاهرة
طلعت بخيت بسكالس مستواه غير معروف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة adel152 مشاهدة المشاركة
أعتقد الى حصل فى البندقية بتاعتك ده بيسموه dieseling وده بيحصل لما يكون الزيت المستعمل للتزييت وضع بكميه أكتر من اللازم ونوع الزيت فى كميه من المواد القابلة للأشتعال.
عملية الdieselimg بتأثر على عمر الجلبة.

أيه الجمال ده 10/10 ولا تعليق
غير مقروء 10-01-26, 09:51 PM   #5
أسامه خطاب
صياد نشيط

الصورة الرمزية أسامه خطاب

المدينه: من شنشور أشمون منوفيه وحاليا بالرياض
أسامه خطاب مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر MSN إلى أسامه خطاب إرسال رسالة عبر Yahoo إلى أسامه خطاب إرسال رسالة عبر Skype إلى أسامه خطاب

الاشتعال في موتور السيارة يحدث نتيجة للضغط الزائد ، وما حدث معك يا wael_496 ان انت لما زيت البندقية ومع أول ضربة حدث ضغط زائد من المكبس ولوجود زيت به نسبة من مواد سريعة الاشتعال حدثت هذه الشرارات وصوت انفجار عالي
********** فما بالنا لو قيل فينا بعض ما قيلا **********

oekhattab@yahoo.com
أسامه خطاب غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 10-01-26, 11:34 PM   #6
adel152
خبير اسلحه .& عضو ذهبى

اوسمتي

المدينه: أسكندرية
adel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدى

والله ده جمالك أنت ياطلعت باشا وذوق الأستاذ محمد أنور. ولولا وجود ناس زى حضرتكم انا كان عمرى ما حأعرف أى حاجة عن البنادق الهوائية.
adel152 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

sponsor links

إبحث في الموضوع:

البحث المتقدم