الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الاسلحه > الورشة
التعليمـــات المجموعات التقويم مشاركات اليوم البحث

الورشة صيانه البنادق واصلاح مشاكلها الفنيه.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 13-03-29, 03:46 AM   #1
titos
صياد متفاعل

titos في بداية الطريقtitos في بداية الطريقtitos في بداية الطريقtitos في بداية الطريقtitos في بداية الطريقtitos في بداية الطريقtitos في بداية الطريق
افتراضي يا جماعة حد يدينى رد مفيد انا قربت اتجنن

السلام عليكم و رحمة الله وبركاتة - الموضوع يا جماعة انى معاية مسدس بلو c06 لسة مضربش ولا طلقة المهم انا كنت عايز اضرب بية بلى وبعد قرائتى لمواضيع المنتدى وقراءة مواضيع الاخ الفاضل المحترم محمد مكاوى العاشق للبلو c06 لاحظت ان هناك فريقين فى المنتدى فريق يؤيد استخدام الطلق بلى بدون طبة يعنى تفك طبة الصوت وتضرب عالطول على ماسورة المسدس الاساسية ودا طبعا زى لما قرائت بيكون عن طريق تركيب بلية رقم3 على طلق تركى ذهبى او الالمانى -- و فريق اخر بيقول ان الموضوع غلط و بيؤثر على ماسورة المسدس و ممكن يبوظها ولازم و لابد من تركيب طبة طويلة لحد بيت النار بعد ازنكم كنت محتاج رد وافى و فية الخلاصة
titos غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
sponsor links
غير مقروء 13-03-29, 09:00 AM   #2
Egyptian_Destroyer
صياد قديم

الصورة الرمزية Egyptian_Destroyer

المدينه: alex
Egyptian_Destroyer من اهم اعضاء المنتدىEgyptian_Destroyer من اهم اعضاء المنتدىEgyptian_Destroyer من اهم اعضاء المنتدىEgyptian_Destroyer من اهم اعضاء المنتدىEgyptian_Destroyer من اهم اعضاء المنتدىEgyptian_Destroyer من اهم اعضاء المنتدىEgyptian_Destroyer من اهم اعضاء المنتدىEgyptian_Destroyer من اهم اعضاء المنتدىEgyptian_Destroyer من اهم اعضاء المنتدىEgyptian_Destroyer من اهم اعضاء المنتدىEgyptian_Destroyer من اهم اعضاء المنتدى
افتراضي رد: يا جماعة حد يدينى رد مفيد انا قربت اتجنن

اللي بيضرب بدون طبه هو الفولجا اما غير كده فمحتاج طبه واصله لبيت النار علي حد علمي والله اعلم
و كم من شاب لم يشب و لكن الزمان اجبره علي المشيب
Egyptian_Destroyer غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-03-29, 10:52 AM   #3
_SAIKO_
عضو متألق

الصورة الرمزية _SAIKO_

المدينه: الاسماعيلية
_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى_SAIKO_ من اهم اعضاء المنتدى

اخي الكريم |

كل الفكره هي الحفاظ علي الماسوره اطول فتره ممكنه ف الناس بتركب ماسوره - طبه - لحمايه ماسورة المسدس
و في ناس مش بتركب طبه و بتضرب علطول و ده بيرجع و بيختلف من شخص لاخر ف الاستخدام هل هو كتير الضرب او ف وقت الضرورة .. و ان شاءالله الخبراء يدخلوا و يفيدووك و يعدلوا علي كلامي لو فيه خطأ

تقبل مروري

_SAIKO_ غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-03-29, 12:33 PM   #4
amir00mito
صياد نشيط

amir00mito في بداية الطريقamir00mito في بداية الطريقamir00mito في بداية الطريقamir00mito في بداية الطريقamir00mito في بداية الطريقamir00mito في بداية الطريقamir00mito في بداية الطريقamir00mito في بداية الطريق

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة egyptian_destroyer مشاهدة المشاركة
اللي بيضرب بدون طبه هو الفولجا اما غير كده فمحتاج طبه واصله لبيت النار علي حد علمي والله اعلم
كلام صح الصح
amir00mito غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-03-29, 12:38 PM   #5
amir00mito
صياد نشيط

amir00mito في بداية الطريقamir00mito في بداية الطريقamir00mito في بداية الطريقamir00mito في بداية الطريقamir00mito في بداية الطريقamir00mito في بداية الطريقamir00mito في بداية الطريقamir00mito في بداية الطريق

موضوع الطبه ده راجع لاستخدام

و الغرض لاساسى هو الحفاظ على الماسوره زى ما قال لاخ الفاضل

فلو حضرتك فى حرب شوارع هتحتاج الطبه و هتحتاج اختراع استاذ مكاوى للحفظ على الكوبرى من الكسر

و لكن لو فى العادى انت مجرد ما هطلع السلاح و تضربه مره هيتراجع و لو مترحعش و التانيه جت فى حته حيويه

زى الراس العين البطن من لاسفل فوش مش هتحتاج اكثر من طلقتين و مش كل يوم هتقابل حرامى

و ده الفرق بين الطبه و بين من غير طبه

اتمنى اكون ساعدت حضرتك
amir00mito غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-03-30, 11:02 AM   #6
محمد مكاوى
خبير محدثات الصوت

اوسمتي

الصورة الرمزية محمد مكاوى

المدينه: المهندسين
محمد مكاوى عميد بالمنتدىمحمد مكاوى عميد بالمنتدىمحمد مكاوى عميد بالمنتدىمحمد مكاوى عميد بالمنتدىمحمد مكاوى عميد بالمنتدىمحمد مكاوى عميد بالمنتدىمحمد مكاوى عميد بالمنتدىمحمد مكاوى عميد بالمنتدىمحمد مكاوى عميد بالمنتدىمحمد مكاوى عميد بالمنتدىمحمد مكاوى عميد بالمنتدى
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى محمد مكاوى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة titos مشاهدة المشاركة
السلام عليكم و رحمة الله وبركاتة - الموضوع يا جماعة انى معاية مسدس بلو c06 لسة مضربش ولا طلقة المهم انا كنت عايز اضرب بية بلى وبعد قرائتى لمواضيع المنتدى وقراءة مواضيع الاخ الفاضل المحترم محمد مكاوى العاشق للبلو c06 لاحظت ان هناك فريقين فى المنتدى فريق يؤيد استخدام الطلق بلى بدون طبة يعنى تفك طبة الصوت وتضرب عالطول على ماسورة المسدس الاساسية ودا طبعا زى لما قرائت بيكون عن طريق تركيب بلية رقم3 على طلق تركى ذهبى او الالمانى -- و فريق اخر بيقول ان الموضوع غلط و بيؤثر على ماسورة المسدس و ممكن يبوظها ولازم و لابد من تركيب طبة طويلة لحد بيت النار بعد ازنكم كنت محتاج رد وافى و فية الخلاصة
ياشريف باشا انا قولتلك الموضوع كلة ركز معاية

يوجد اصدار قديم من البلو سى نصف المسورة صلب قاسى جدأ ودة مش محتاج لطبة طويلة لبيت النار
محتاج طبة قصيرة بطول 38مم فقط و زيادة طول القلأظ الموجود فى المسورة فقط

اما الاصدار الأخر مختلف فى طريقى تعديلة لأن القطعة الطلب الموجودة من بعد بيت النار وصلة لأخر المسورة و قطرها من الداخل 6.2مم يعنى مش هينفع تضرب عليها نمرة 3 لأن قطر البلية نمرة 3 5.7مم فا ممكن تستخدم بلية قطرها 5مم و البلية دى غير موجودة عند العجلأتى موجودة عند المحلأت المخصصة فى بيع
رمان البلى و البلى التركيب موجود عندهم كل اقطار البلى المحلأت كتيرة فى السبتية و شارع الجمهورية و اماكن كثيرة .

اما النوع المتوفر حاليأ عند بعض التجار المسورة نفس التصميم المزكور يختلف فى ان خامة المسورة من الداخل حديد طرى مش صلب ممكن تضرب علية عادى بدون طبة بس مش هيكمل معاك 20 طلقة و المسورة هتتلف غير ان مش هيرجع الأجزاء بصورة سليمة يعنى ممكن الطلأقات تركب على بعض و المسدس يعلق بسبب ان فى خلوص كبير بين قطر البلية نمرة 3 و القطر الداخلى للمسورة بيحصل تسريب للغاز ...

ارجو اكون وضحت الأمور لحضرتك
محمد مكاوى غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-03-30, 01:11 PM   #7
pilyardo
صياد متقدم

المدينه: 6 اكتوبر
pilyardo من كبار اسرة المنتدىpilyardo من كبار اسرة المنتدىpilyardo من كبار اسرة المنتدىpilyardo من كبار اسرة المنتدىpilyardo من كبار اسرة المنتدىpilyardo من كبار اسرة المنتدىpilyardo من كبار اسرة المنتدىpilyardo من كبار اسرة المنتدىpilyardo من كبار اسرة المنتدىpilyardo من كبار اسرة المنتدىpilyardo من كبار اسرة المنتدى

محمد باشا كيف حالك وحشتنا - بالليل انت مو موجود - حظى حلو انى لقيتك اتمنى تكون بخير
pilyardo غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-03-30, 01:14 PM   #8
pilyardo
صياد متقدم

pilyardo من كبار اسرة المنتدىpilyardo من كبار اسرة المنتدىpilyardo من كبار اسرة المنتدىpilyardo من كبار اسرة المنتدىpilyardo من كبار اسرة المنتدىpilyardo من كبار اسرة المنتدىpilyardo من كبار اسرة المنتدىpilyardo من كبار اسرة المنتدىpilyardo من كبار اسرة المنتدىpilyardo من كبار اسرة المنتدىpilyardo من كبار اسرة المنتدى

محمد باشا ايه رأيك فى الانواع التى ظهرت مؤخرا فى سوء المنتدى
غير مقروء 13-03-30, 01:20 PM   #9
pilyardo
صياد متقدم

محمد باشا ايه رأيك فى الانواع التى ظهرت مؤخرا فى سوء المنتدى زى الكرال فيرتينا و الكناس ماجنوم - ياترى خامتهم ايه - ياترى مين الافضل من حيث الخامات 1- الكناس ماجنوم - 2 - الفرات ماجنوم 3 - الكرال فيرتينا
غير مقروء 13-03-30, 02:01 PM   #10
محمد مكاوى
خبير محدثات الصوت

اوسمتي

محمد مكاوى عميد بالمنتدىمحمد مكاوى عميد بالمنتدىمحمد مكاوى عميد بالمنتدىمحمد مكاوى عميد بالمنتدىمحمد مكاوى عميد بالمنتدىمحمد مكاوى عميد بالمنتدىمحمد مكاوى عميد بالمنتدىمحمد مكاوى عميد بالمنتدىمحمد مكاوى عميد بالمنتدىمحمد مكاوى عميد بالمنتدىمحمد مكاوى عميد بالمنتدى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة pilyardo مشاهدة المشاركة
محمد باشا ايه رأيك فى الانواع التى ظهرت مؤخرا فى سوء المنتدى زى الكرال فيرتينا و الكناس ماجنوم - ياترى خامتهم ايه - ياترى مين الافضل من حيث الخامات 1- الكناس ماجنوم - 2 - الفرات ماجنوم 3 - الكرال فيرتينا
اسف على التأخير فى الرد أ/ طارق

الكرال فرتينا افضلهم طبعأ

تحياتى
غير مقروء 13-03-30, 02:01 PM   #11
محمد مكاوى
خبير محدثات الصوت

اوسمتي

اقتباس:
اسف على التأخير فى الرد أ/ طارق

الكرال فرتينا افضلهم طبعأ

تحياتى
غير مقروء 13-03-30, 02:21 PM   #12
pilyardo
صياد متقدم

محمد باشا تحياتى واشكرك على ردك - بس بصراحة ماكنتش متوقع الاجابة دى خااالص - ياترى ماسورته حديد ؟ وينفع فى البلى؟؟ - اشكرك دائما
غير مقروء 13-03-30, 02:52 PM   #13
Uncle Sam
صياد متفاعل

الصورة الرمزية Uncle Sam

المدينه: القاهرة
Uncle Sam لديه مشاركات جيدهUncle Sam لديه مشاركات جيدهUncle Sam لديه مشاركات جيدهUncle Sam لديه مشاركات جيدهUncle Sam لديه مشاركات جيدهUncle Sam لديه مشاركات جيدهUncle Sam لديه مشاركات جيدهUncle Sam لديه مشاركات جيدهUncle Sam لديه مشاركات جيدهUncle Sam لديه مشاركات جيدهUncle Sam لديه مشاركات جيده
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى Uncle Sam

• محمد بيه مكاوى أستاذنا الفاضل ، تمنياتى بالصحة والعافية
  • موضوع مفيد كالعادة بوجود سعادتك وافاداتك للاعضاء وانا كان عندى برضه استفسار لانى اشتريت فولجا جديد وبه طبه لضرب نمرة 2 فقط . هل وجود الطبة أفضل بالفولجا ام لا؟
  • والسؤال التانى انا لسه مصمم على البلو سي من ساعة محضرتك وضحت مزاياه ولكن مع التخفيضات والعروض الكثيرة هل عند حضرتك أي اقتراح ولا هو البلوسي برضه
  • تحياتى لمعاليك
Uncle Sam غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-03-30, 03:37 PM   #14
محمد مكاوى
خبير محدثات الصوت

اوسمتي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة uncle sam مشاهدة المشاركة
  • محمد بيه مكاوى أستاذنا الفاضل ، تمنياتى بالصحة والعافية
  • موضوع مفيد كالعادة بوجود سعادتك وافاداتك للاعضاء وانا كان عندى برضه استفسار لانى اشتريت فولجا جديد وبه طبه لضرب نمرة 2 فقط . هل وجود الطبة أفضل بالفولجا ام لا؟
  • والسؤال التانى انا لسه مصمم على البلو سي من ساعة محضرتك وضحت مزاياه ولكن مع التخفيضات والعروض الكثيرة هل عند حضرتك أي اقتراح ولا هو البلوسي برضه
  • تحياتى لمعاليك
السلأم عليكم

استازى العزيز بلنسبة للفولجا فا استعمال الطبة افضل طبعأ لأشياء كثيرة

الحفاظ على المسورة
ظبط اتجاة البلية و الحفاظ على النشان
حبس الغاز الناتج عن النفجار المحكم فى بيت النار و اعادة التعمير
زياة قوة المقزوف الى 7 اضعاف قوتة لأن احكام الغاز يجبر الغاز الناتج عن الأنفجار بلمرور خلف البلية و دفع البلية و عدم الخروج الغاز بدون الأستفادة منة .

اما البلو سى انا عند رائى السابق الأصدرات القديمة هى الأفضل على الأطلأق

تحياتى لحضرتك
غير مقروء 13-03-30, 03:41 PM   #15
محمد مكاوى
خبير محدثات الصوت

اوسمتي

اقتباس:
محمد باشا تحياتى واشكرك على ردك - بس بصراحة ماكنتش متوقع الاجابة دى خااالص - ياترى ماسورته حديد ؟ وينفع فى البلى؟؟ - اشكرك دائما
لألألألألأ طبعأ المسورة من سبيكة الأنتمونيأ

وسوالك هل ينفع للبلى ام لأ دة يتوقف على التعديلأت المطلوبة فى اى طبنجة لكى تقدر على ضرب البلى ...
و التعديلأت تختلف من مسدس لأخر ....

تحياتى طارق باشا
غير مقروء 13-03-31, 11:03 PM   #16
Uncle Sam
صياد متفاعل

الصورة الرمزية Uncle Sam

المدينه: القاهرة
Uncle Sam لديه مشاركات جيدهUncle Sam لديه مشاركات جيدهUncle Sam لديه مشاركات جيدهUncle Sam لديه مشاركات جيدهUncle Sam لديه مشاركات جيدهUncle Sam لديه مشاركات جيدهUncle Sam لديه مشاركات جيدهUncle Sam لديه مشاركات جيدهUncle Sam لديه مشاركات جيدهUncle Sam لديه مشاركات جيدهUncle Sam لديه مشاركات جيده
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى Uncle Sam

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد مكاوى مشاهدة المشاركة
السلأم عليكم

استازى العزيز بلنسبة للفولجا فا استعمال الطبة افضل طبعأ لأشياء كثيرة

الحفاظ على المسورة
ظبط اتجاة البلية و الحفاظ على النشان
حبس الغاز الناتج عن النفجار المحكم فى بيت النار و اعادة التعمير
زياة قوة المقزوف الى 7 اضعاف قوتة لأن احكام الغاز يجبر الغاز الناتج عن الأنفجار بلمرور خلف البلية و دفع البلية و عدم الخروج الغاز بدون الأستفادة منة .

اما البلو سى انا عند رائى السابق الأصدرات القديمة هى الأفضل على الأطلأق

تحياتى لحضرتك
جزاك الله خيرا محمد بيك وتحياتى يافندم
Uncle Sam غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-04-01, 12:36 PM   #17
محمد مكاوى
خبير محدثات الصوت

اوسمتي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة uncle sam مشاهدة المشاركة

جزاك الله خيرا محمد بيك وتحياتى يافندم
عفوأ
تحت امر حضرتك اى وقت
غير مقروء 13-04-01, 12:58 PM   #18
ahmed yasser
ادمن صفحة المنتدى

الصورة الرمزية ahmed yasser

المدينه: الزقازيق
ahmed yasser من كبار اسرة المنتدىahmed yasser من كبار اسرة المنتدىahmed yasser من كبار اسرة المنتدىahmed yasser من كبار اسرة المنتدىahmed yasser من كبار اسرة المنتدىahmed yasser من كبار اسرة المنتدىahmed yasser من كبار اسرة المنتدىahmed yasser من كبار اسرة المنتدىahmed yasser من كبار اسرة المنتدىahmed yasser من كبار اسرة المنتدىahmed yasser من كبار اسرة المنتدى
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى ahmed yasser

الموضوع دا ناس كتير اوي اتكلمو فيه انا عن نفسي بفضل الطبه لكن اعرف ناس كتير بيضربو من غير طبه وماحصلش حاجه لكن للواحد بيركب الطبه للحمايه بس
ahmed yasser غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

sponsor links