الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الاسلحه > الورشة
التعليمـــات المجموعات التقويم مشاركات اليوم البحث

الورشة صيانه البنادق واصلاح مشاكلها الفنيه.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 12-06-27, 01:49 AM   #1
هشام حسنى
صياد جديد

الصورة الرمزية هشام حسنى

هشام حسنى مستواه غير معروف
افتراضي مشكلة ديانا 52

اخوانى الاعزاء بارككم الله انا عندى استفسار عن شى اتمنى ان يساعدنى احدكم
انا عندى بندقية ديانا 52 جديده نمرة واحد موش عارف اضرب بيها اوبن سايد كويسه لكن مسمار
النشينكاة بيكون على الاخر مربوط للاخر قلت طيب اركب عليها اسكوب ركبت اسكوب ومهما ارفعه بتكون الرش تحت بحوالى 10 سم فكيت المسمار على الاخر
مافيش فايده شيلتة وركبت اربع اسكوبات عليها وبردو مسمار الرفع على الاخر وهيه هيه علما بان كل الاسكوبات ركبة على بنادقها عندى ومافيش مشكله ركبت الاسكوبات على بنادقهم كلة تمام
العيب موش فى الاسكوبات قلت يمكن السوسته ضعيفه مع انها جديدة اشتريت سوسته ديانا جديده والجلبه كمان حتى الدليل عملت واحد تيفلون جديد
ومافيش فايده هى هى علما بان البندقية دى اصدار جديد 2001 اللى شبة ال 54 فى الدراع وكل شى انا موش قادر اوصل للمشكلة دى يقدر حد يساعد علما الماسورة سليمة جدا وكل حا جه زيرو
وتحياتى لكم جميعا

انتى كبيره يامصر وكل كبير الناس بتبص علية
هشام حسنى غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
sponsor links
غير مقروء 12-07-01, 06:51 AM   #2
esaam
صياد جديد

esaam مستواه غير معروف
افتراضي رد: مشكلة ديانا 52

بصراحة حاجة غريبة فعلا ولولا معرفتى خبرتك الكبيرة كنت قلت اكيد الماسورة فيها حاجة وانتظر الردود معك
esaam غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-07-01, 10:08 AM   #3
Dodo dababa
صياد متفاعل

Dodo dababa في بداية الطريقDodo dababa في بداية الطريقDodo dababa في بداية الطريقDodo dababa في بداية الطريقDodo dababa في بداية الطريق

حضرتك دور على حاحه أسمها barrel droop دي معناها أن الماسوره مش مضبوطه مع جسم البندقيه و دي مش هتأثر على دقه البندقيه و هي مش مشكله ولا حاجه بس محتاجه قاعده سكوب خاصه في نوع أسمه UTG droop compensator بس حضرتك قبل ما تشتريه تأكد من أنه مناسب لنوع الزناد لأن الموديل الجديد T06 المسطره بتاعت السكوب بتاعته أطول من الموديل T05
Dodo dababa غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-07-01, 01:21 PM   #4
أبو شمس
صياد قديم

الصورة الرمزية أبو شمس

أبو شمس عميد بالمنتدىأبو شمس عميد بالمنتدىأبو شمس عميد بالمنتدىأبو شمس عميد بالمنتدىأبو شمس عميد بالمنتدىأبو شمس عميد بالمنتدىأبو شمس عميد بالمنتدىأبو شمس عميد بالمنتدىأبو شمس عميد بالمنتدىأبو شمس عميد بالمنتدىأبو شمس عميد بالمنتدى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dodo dababa مشاهدة المشاركة
حضرتك دور على حاحه أسمها barrel droop دي معناها أن الماسوره مش مضبوطه مع جسم البندقيه و دي مش هتأثر على دقه البندقيه و هي مش مشكله ولا حاجه بس محتاجه قاعده سكوب خاصه في نوع أسمه UTG droop compensator بس حضرتك قبل ما تشتريه تأكد من أنه مناسب لنوع الزناد لأن الموديل الجديد T06 المسطره بتاعت السكوب بتاعته أطول من الموديل T05
++++++++++++++++++++1

قال صلى الله عليه وسلم (كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان في الميزان سبحان الله وبحمده ** سبحان الله العظيم)

أبو شمس غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-07-02, 03:26 AM   #5
هشام حسنى
صياد جديد

الصورة الرمزية هشام حسنى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dodo dababa مشاهدة المشاركة
بسم الله الرحمن الرحيم
على فكرة انا عندى الزنا t01 لكن تفحص البندقيه مافيش اى مشكلة واضحه وعلى فكرة
دائما الرشة تحت الهدف بحوالى 10 سم يعنى لو بتضرب من 10 متر تقيس نفس المسافه حتى 150 متر تحت الهدف 10 سم
راييى لو فى حاجه فى الماسوره كان كل ما يبعد الهدف يزيد الانحراف لكنه ثابت والمفروض انه يزيد تدريجى يعنى لو هى كل 10 متر 10 سم يبقى بعد 100 متر يكون فى متر فرق
صح ولا ايه لكن انها مظبوطه اوبن سايد جدا كل المسافات واحد مافيش اى انحراف عن الهدف
عموما القاعده دى ممكن الاقيها فين
UTG droop compensator
لو عرفت بمكانها ارجوا اعلامى واشكركم جزيل الشكر وتحياتى للجميع

غير مقروء 12-07-02, 03:35 AM   #6
هشام حسنى
صياد جديد

الصورة الرمزية هشام حسنى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو شمس مشاهدة المشاركة
++++++++++++++++++++1
موش فاهم يابو شمس بص ياباشا اوبن سايد مافيش كلام انا با اتكلم على الاسكوب لما اركب اسكوب بيحصل ده عاوز اعرف ايه السبب لكن انا اجريت كل الاختبارات وجدت ان الماسورة بريئه
برائة الذئب من دم ابن يعقوب
وكمان غيرت السوسته والجلبة والجلبة الصغيرة والدلليل مع انهم طالعين زيرو تماما شلتهم فى اكياس الجداد ومستنى القاعده اللى اشار اليها الاخ الفاضل اللى سبق فى التعليق
لكن اوبن سايد مافيش مشكلة خالص اكثر من رائعه

غير مقروء 12-07-05, 10:29 AM   #7
Dodo dababa
صياد متفاعل

Dodo dababa في بداية الطريقDodo dababa في بداية الطريقDodo dababa في بداية الطريقDodo dababa في بداية الطريقDodo dababa في بداية الطريق

الموضوع غريب جدا بس حضرتك متأكد أنك كل مره بتضرب بنفس الطريقه و نفس الرش ؟
أصل من المستحيل يكون نفس ال 10 سم من المسافتين يعني ده لو أفترضنا أن السكوبات الأربعه بايظه برده مش ممكن تكون نفس ال 10سم من المسافتين لأن حتى لو السكوب بايظ المسافه الي بتنزلها الرشه لازم تتغير
حضرتك جرب تاني معلش و المره دي قيس المسافه بالمتر فعلا و متقدرهاش بالنظر القواعد هتلاقيها هنا:

http://www.pyramydair.com/s/a/UTG_Sc...ope_Shift/2298

بس قبل ما تشتريها جرب تعمل chimming الأول و دي سهله جدا قص حتته ألومنيوم من can pepsi بنفس طول و عرض القاعده الخلفيه و حطها على القاعده الخلفيه تحت السكوب و سيب الأماميه منغير و بعدين أربط السكوب عليها و جرب تاني
Dodo dababa غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

sponsor links