الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الاقسام العامه > الموضوعات العامه
التعليمـــات المجموعات التقويم مشاركات اليوم البحث

الموضوعات العامه الموضوعات الغير متعلقه بالصيد.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 13-07-20, 07:11 PM   #1
ابن الوطن
صياد متفاعل

ابن الوطن في بداية الطريقابن الوطن في بداية الطريقابن الوطن في بداية الطريقابن الوطن في بداية الطريقابن الوطن في بداية الطريقابن الوطن في بداية الطريقابن الوطن في بداية الطريقابن الوطن في بداية الطريقابن الوطن في بداية الطريقابن الوطن في بداية الطريقابن الوطن في بداية الطريق
افتراضي فكرة حلوة تتعلق بالوظائف

اعضاء المنتدى جميعا
كل سنة وانتم طيبين
واسمحوا لى تقبلونى عضو جديد بينكم ونفيد ونستفيد
انا يا شباب خطر لية فكرة حلوة اوى اوى ولو اتطبقت كل الشباب هتشتغل فى القطاع الحكومى كمان
يعنى انا دلوقتى فكرت كدة ولقيت ان كل الشباب اللى بيشتغلوا فى المصالح الحكومية بيقدروا يفتحوا بيوت وبيستقروا نفسيا
غير اللى بيشتغل فى القطاع الخاص بيقعد كذا سنة عقبال ما يتجوز وكمان ممكن يكون معاة بكالريوس كمان او معاة ثانوية عامة او ثانوية ازهرية يعنى موهل متوسط وتلاقية سواء بالكالريوس او بالثانوية تلاقية يشتغل عامل او موظف امن
فالفكرة اللى خطرت فى بالى

هى اية المانع لو كل الموظفين والموظفات اللى بيشتغلوا فى المصالح الحكومية يطلعوهم معاش مبكر فى سن الخمسين ويتم تعيين الشباب جميعا حتى اللى معاة موهل متوسط او موهل عالى كلة يتعين
خصوصا ان الفكرة دية كان عملها جمال عبد الناصر وكانت سارية لغايت ما جة حسنى مبارك وقفل التعيينات فى الحكومة سنة 83
اية رايكم
ابن الوطن غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
sponsor links
غير مقروء 13-07-20, 09:05 PM   #2
diiie_hard
صياد نشيط

الصورة الرمزية diiie_hard

diiie_hard عضو نفتخر بهdiiie_hard عضو نفتخر بهdiiie_hard عضو نفتخر بهdiiie_hard عضو نفتخر بهdiiie_hard عضو نفتخر بهdiiie_hard عضو نفتخر بهdiiie_hard عضو نفتخر بهdiiie_hard عضو نفتخر بهdiiie_hard عضو نفتخر بهdiiie_hard عضو نفتخر بهdiiie_hard عضو نفتخر به
افتراضي رد: فكرة حلوة تتعلق بالوظائف

علي فكرة
انا من سنين بفكر في الموضوع ده
المشكلة بقي انها هتتطبق ازاي مش اكتر
diiie_hard غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-07-20, 09:48 PM   #3
ابن الوطن
صياد متفاعل

ابن الوطن في بداية الطريقابن الوطن في بداية الطريقابن الوطن في بداية الطريقابن الوطن في بداية الطريقابن الوطن في بداية الطريقابن الوطن في بداية الطريقابن الوطن في بداية الطريقابن الوطن في بداية الطريقابن الوطن في بداية الطريقابن الوطن في بداية الطريقابن الوطن في بداية الطريق

اخى الكريم
الفكرة تتطبق لو انتا مثلا قاعد مع مجموعة من اصحابك وقلتلهم على الفكرة فاكيد واحد من اصحابك هيروح يحكى مثلا لواحد قريبة وقريبة هيحكى لابوة وهكذا يعنى ممكن نعتمد على ان الفكرة دية تنتشر بين الناس واكيد هتوصل لحد من الحكومة والوزراء
وانتا عارف ان فى مصر عندنا لو حكيت لحد حاجة ممكن بعد نصف ساعة تلاقى الخبر انتشر بسرعة
بس ياريت فعلان يعنى الشباب جميعهم اللى معاة موهل عالى او متوسط يتم تعينهم مثلا فى الوزرات والمصالح الحكومية المختلفة

زى وزارة القوى العاملة والهجرة
وزارة التموين
وزارة العدل
الجهاز المركزى للمحاسبات
وما شابهم من المصالح الحكومية المختلفة
حتى لو هيعينوا فى الارشيف او قسم الملفات اى حاجة المهم ان الشباب المصرى كلة يتعين
وكل الموظفين اللى متعينين حاليا واللى وصلوا لسن الخمسين يتم احالتهم للمعاش المبكر
ياريت والله
غير مقروء 13-07-20, 09:54 PM   #4
ابن الوطن
صياد متفاعل

وكمان فية حاجة مهمة دلوقتى
مش كل شوية الحكومة والقوى السياسية يقولك احنا عملنا ثورة علشان العدالة الاجتماعية
اعتقد ان لو فكرة تعيين الشباب فى المصالح الحكومية والوزارت دة هيكون اكبر انجاز اتحقق من الثورة وهتلاقى جميع الشباب فى منتهى السعادة وهيقولوا اة فعلان الثورة انتجت ثمارها
ياريت لو حد هنا فى المنتدى من حركة 6 ابريل او من اى من القوى السياسية وشاف الموضوع دة يوصل الفكرة دية لحد من الجهات المسئولة فى الدولة
غير مقروء 13-07-20, 10:18 PM   #5
لواء دكتور شادن نصير
صياد جديد

المدينه: القاهرة
لواء دكتور شادن نصير عضو نفتخر بهلواء دكتور شادن نصير عضو نفتخر بهلواء دكتور شادن نصير عضو نفتخر بهلواء دكتور شادن نصير عضو نفتخر بهلواء دكتور شادن نصير عضو نفتخر بهلواء دكتور شادن نصير عضو نفتخر بهلواء دكتور شادن نصير عضو نفتخر بهلواء دكتور شادن نصير عضو نفتخر بهلواء دكتور شادن نصير عضو نفتخر بهلواء دكتور شادن نصير عضو نفتخر بهلواء دكتور شادن نصير عضو نفتخر به

اولا : لا يمكن قانونا إجبار موظف علي المعاش المبكر
ثانيا : عند ترغيب من هم في سن الخمسين للخروج المبكر للمعاش مع وعدهم بمكافاة نهايه خدمة كبيرة سيرفضون لان الموظف في سن الخمسين يكون تقريبا ثلاثين سنه خدمة يعني لو مؤهل متوسط بيكون درجه اولي و لو مؤهل عالي بيكون مدير عام و هاتين الدرجتين يتمتع شاغلوهما بمكافات شهريه عاليه جدا و هما ثمرة كفاح الموظف و بدء تخصيص سيارة حكومية و الطموح لدرجة وكيل وزارة ، فضلا عن انه اي مكافاة نهاية خدمة سيحصل عليها الموظف يمكن له ان يجمعها في سنتين و هو بالخدمة
طبعا كل اللي قولته في ثانيا بالنسبة للموظف الشريف الذي لا يتربح من عمله فما بالك بالموظف المتربح و المرتشي
لواء دكتور شادن نصير غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-07-20, 10:24 PM   #6
ابن الوطن
صياد متفاعل

مهو انا لية بقول ان اللى وصلوا لسن الخمسين يطلعوا معاش مبكر علشان يبقى فية فرصة لشباب كتير جدا انة يتعين حتى اللى معندوش اى خبرة فى حاجة ومعاة موهل متوسط يتعين برضة حتى لو هيكون فى قسم الارشيف او فى شئون العاملين اى حاجة
لو موضوع المعاش المبكر دة هيعمل مشكلة ممكن نشوف اى طريقة تانية المهم انة فى النهاية الشباب يروح يقدم ورقة وكلهم يتم تعينهم فى الوزرات والمصالح الحكومية
غير مقروء 13-07-20, 11:35 PM   #7
fadeel79
صياد متقدم

الصورة الرمزية fadeel79

المدينه: القاهرة - عين شمس
fadeel79 من اهم اعضاء المنتدىfadeel79 من اهم اعضاء المنتدىfadeel79 من اهم اعضاء المنتدىfadeel79 من اهم اعضاء المنتدىfadeel79 من اهم اعضاء المنتدىfadeel79 من اهم اعضاء المنتدىfadeel79 من اهم اعضاء المنتدىfadeel79 من اهم اعضاء المنتدىfadeel79 من اهم اعضاء المنتدىfadeel79 من اهم اعضاء المنتدىfadeel79 من اهم اعضاء المنتدى

السلام عليكم ، اخى الحبيب موظفى الحكومة ميستهلوش اكتر من تلت المرتب الا من رحم ربه .

انا مش محتاج وظيفة حكومية علشان اعيش مستريح ، انا معايا ب تجارة جامعة عين شمس تقدير عام جيد والحمد لله شغال حداد فورجيهات متزوج وعندى ولدين وعربية وشقتين تمليك والحمد لله الى انا عايزة من الحكومة مش تشغلنى لأ انا عاوز الدنيا تتظبط حولى بمعنى الغلاء الامان الصحة التعليم كل الحاجات دى .

متزعلش من كلامى الى عاوز يشتغل بيشتغل .
قال الله تعالى فى اواخر سورة الكهف ( قُل هَل نُنَبِّئُكُم بِالأَخسَرينَ أَعمالًا ﴿103﴾ الَّذينَ ضَلَّ سَعيُهُم فِي الحَياةِ الدُّنيا وَهُم يَحسَبونَ أَنَّهُم يُحسِنونَ صُنعًا ﴿104﴾ أُولـئِكَ الَّذينَ كَفَروا بِآياتِ رَبِّهِم وَلِقائِهِ فَحَبِطَت أَعمالُهُم فَلا نُقيمُ لَهُم يَومَ القِيامَةِ وَزنًا ) صدق الله العظيم

محمد مصطفى ( فضيل )
fadeel79 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-07-20, 11:54 PM   #8
ابن الوطن
صياد متفاعل

ياباشا انا عارف ان الوظيفة الحكومية مرتبها مش كبير
وفى نفس الوقت علشان الشاب يشتغل مهنة فى قطاع خاص لازم يكون متعود على الشغل من صغرة
او يكون اشتغل فى مهنة قطاع خاص من وهو سنة صغير فلما بيوصل لسن ال30 بيكون عمل مبلغ كويس يقدر يفتح بيت ويتجوز ويجيب عربية وكل حاجة
لكن انا عايز احكيلك انا مثلا عندى 37 سنة وعمرى فى حياتى ما اشتغلت فى اى حاجة نهائيا
لية بقة السبب فى والدى كان دايما يقولى لما تخلص الاول الدراسة ابقى اعمل اللى انتا عايزة
وانا اساسا كنت فى الازهر ودخلت كلية الشرعة والقانون ووصلت لليسانس وماخدوش وحاليا معايا ثانوية ازهرية
فطبعا الوظيفة الحكومية هتكون مناسبة لية جدا جدا
لانى مش عارف اشتغل فى اى مهنة قطاع خاص
غير مقروء 13-07-20, 11:57 PM   #9
ابن الوطن
صياد متفاعل

وفى نفس الوقت معيش اى خبرة فى اى حاجة وعايز اشتغل فى شركة مثلا او مصلحة حكومية اعمال ادارية مثلا او اعمال كتابية ومش لاقى حاجة من دية خالص فعلشان كدة نفسى الحكومة فى الوقت الحالى تفتح باب التعيينات فى المصالح الحكومية
غير مقروء 13-07-21, 12:06 AM   #10
fadeel79
صياد متقدم

الصورة الرمزية fadeel79

المدينه: القاهرة - عين شمس
fadeel79 من اهم اعضاء المنتدىfadeel79 من اهم اعضاء المنتدىfadeel79 من اهم اعضاء المنتدىfadeel79 من اهم اعضاء المنتدىfadeel79 من اهم اعضاء المنتدىfadeel79 من اهم اعضاء المنتدىfadeel79 من اهم اعضاء المنتدىfadeel79 من اهم اعضاء المنتدىfadeel79 من اهم اعضاء المنتدىfadeel79 من اهم اعضاء المنتدىfadeel79 من اهم اعضاء المنتدى

السلام عليكم ، اخى الحبيب ربنا يديك خيره فى اى مكان وعلى رأى المثل اسعى يا عبد وانا اسعى معاك .

ربنا يوفئك للصالح
قال الله تعالى فى اواخر سورة الكهف ( قُل هَل نُنَبِّئُكُم بِالأَخسَرينَ أَعمالًا ﴿103﴾ الَّذينَ ضَلَّ سَعيُهُم فِي الحَياةِ الدُّنيا وَهُم يَحسَبونَ أَنَّهُم يُحسِنونَ صُنعًا ﴿104﴾ أُولـئِكَ الَّذينَ كَفَروا بِآياتِ رَبِّهِم وَلِقائِهِ فَحَبِطَت أَعمالُهُم فَلا نُقيمُ لَهُم يَومَ القِيامَةِ وَزنًا ) صدق الله العظيم

محمد مصطفى ( فضيل )
fadeel79 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-07-21, 12:26 AM   #11
avokato
مشرف قسم التسليح المصري و العالمي

اوسمتي

الصورة الرمزية avokato

المدينه: شبرا مصر
avokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدى

ان هتبقي عبئ اقتصادي اخر علي الميزانيه لا تتحمله الدوله انها تدفع مرتب ومعاش ومتقدرش تحرم الكبار من المرتب الكامل عشان هيتشتكوا الحل ممكن في موضوع حد عمله من سنه ومتمش انه بيشوف شباب باعداد كبيره كل شهر يدفع جنيه اتنين عشره مع العدد الكبير بيعملوا الوفات يجوزاوا حد يعملوا مشروع بس تطبيقه محتاج امكانيات كويسه ودعايه

avokato غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-07-21, 12:30 AM   #12
ابن الوطن
صياد متفاعل

مهو انا سعيت كتير وفضلت شهر كامل انزل الصبح واروح مثلا وزارة العدل واطلع بعد كدة على شركة المياة بتاعت مدينة العبور واروح جهاز مدينة الشروق واطلع بعد كدة على مصلحة سك العملة فى الجمالية ورحت وزارت ومصالح حكومية كتير وكل لما اسال مش محتاجين موهلات متوسطة لاعمال كتباية او ادارية الكل كان بيقولى لاء مفيش بس اللى انا عرفتة ان علشان اتعين فى مصلحة حكومية لازم بدفع مبلغ كبير ويكون معايا مثلا كواسطة مدير عام او وكيل وزارة كدة يعنى
غير مقروء 13-07-21, 12:41 AM   #13
avokato
مشرف قسم التسليح المصري و العالمي

اوسمتي

الصورة الرمزية avokato

المدينه: شبرا مصر
avokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابن الوطن مشاهدة المشاركة
مهو انا سعيت كتير وفضلت شهر كامل انزل الصبح واروح مثلا وزارة العدل واطلع بعد كدة على شركة المياة بتاعت مدينة العبور واروح جهاز مدينة الشروق واطلع بعد كدة على مصلحة سك العملة فى الجمالية ورحت وزارت ومصالح حكومية كتير وكل لما اسال مش محتاجين موهلات متوسطة لاعمال كتباية او ادارية الكل كان بيقولى لاء مفيش بس اللى انا عرفتة ان علشان اتعين فى مصلحة حكومية لازم بدفع مبلغ كبير ويكون معايا مثلا كواسطة مدير عام او وكيل وزارة كدة يعنى
لا عشان تتعين لازم تكون ابناء عاملين فقط في مصر

avokato غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-07-21, 02:15 AM   #14
ĴΘĶЄЯ
صياد قديم

اوسمتي

المدينه: αℓєχαη∂яια
ĴΘĶЄЯ عميد بالمنتدىĴΘĶЄЯ عميد بالمنتدىĴΘĶЄЯ عميد بالمنتدىĴΘĶЄЯ عميد بالمنتدىĴΘĶЄЯ عميد بالمنتدىĴΘĶЄЯ عميد بالمنتدىĴΘĶЄЯ عميد بالمنتدىĴΘĶЄЯ عميد بالمنتدىĴΘĶЄЯ عميد بالمنتدىĴΘĶЄЯ عميد بالمنتدىĴΘĶЄЯ عميد بالمنتدى
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى ĴΘĶЄЯ

استاذ ابن الوطن
انا قريت موضوعك الاول وبعد كدة ضحكت مش استهزاء بحضرتك والله
بس ان لسة في ناس دماغها في مصلحة البلد
بص يا باشا انا دلوقتي معايا دبلوم فوق متوسط (صنايع 5 سنين قسم كهرباء باور دفعة 2013)
هكلمك من اول الدراسة ..

1/دراستنا كلها نظري ومن غير كتب ومشوفناش اي جهاز من اول الدراسة لاخرها لان المدرسين فاكسين
2/الكتب مكنتش بتيجي من الوزارة لانها كلها مناهج جديدة مش عارفين هتنزل امتي كل شهر يقولو الشهر الي بعده
3/المعامل والورش كانت مقفولة لان الي معاه المفتاح يا غايب يا بيعمل عملية يا بيجي مسائي
4/المرة الوحيدة الي اتظاهرنا فيها في المدرسة اخدنا وعود ولهاش نهاية ومخدناش ولا حاجة
5/كانت دراستنا بمذكرات الدفعات الي قبلنا وكلها معمولة بايد المدرسين يعني حتي مفيهاش صور
6/يوم ما فكرنا اننا نجيب مواتير مياه علي حسابنا ويتشرح لنا عليها كان رد المدرسين .. (طيب بكرة . طيب بعده . طيب كمان شوية) ومتعلمناش حاجة

ودلوقتي بقي انت طالع معاك شهادتك من الاخر انت مش عارف جبتها ازاي
واسمك فني اول لو رحت اي شركة لو اتقبلت ودي مظنش لان زي ما قال افوكاتو كلها ابناء عاملين
وعلي فكرة عندي كذا واحد صاحبي قبل ما ياخد شهادته كانو شغالين في شركات حكومية باسم ابناء عاملين
اما الي مالوش في ابناء العاملين ومالوش واسطة فانت اشتغل في قطاع خاص وده مش محتاج ولا كلمة
مرتبات زبالة . معاملة زبالة . فترات عمل زبالة . تحكم ما يعلم بيه الا ربنا

هتقول طيب ما تكمل دراستك واطلع بشهادة احسن
طيب نكمل في هندسة الي حاليا بتاخد من عام ولو في مكان بتملاه من صنايع ؟ الي احنا احق بيها
وحتي لو لسة محتاجين هتاخد من 94% وانت طالع
ولا تقدم في تربية وتطلع مدرس يطلع عينك في التعليم الفاشل ده
ولا تقدم في فنية عسكرية الي دفعت فيها دم قلبي وفي الاخر عايزة واسطة عالية اوي
ولا تقدم في اي عمالية وهتقعد 5 سنين وتطلع يا مولاي زي ما خلقتني
ولا تقدم في اي معهد سنتين وتاخد ورقة ترميها ف البيت

برضو الواحد بيقول الحمد لله انه مصري مع ان اغلب الناس فاكرين ان طالب الصنايع جاهل
اة احنا جهلة بس في شغلنا ومش بسببنا بسبب الاغبية الي بتدرس لنا
وحسبي الله ونعم الوكيل
اوعي تكون يأست ده انا قربت اقطع شراييني يا راجل

المهارة تصيب هدفاً لايمكن لأحدٍ أن يصيبه..أما العبقرية فتصيب هدفاً لايمكن لأحدٍأن يراه
ĴΘĶЄЯ غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-07-21, 02:33 AM   #15
ابن الوطن
صياد متفاعل

انا بقول ان الثورة قامت مرتين مرة فى 25 يناير ومرة تانية 30 يونيو ولغايت دلوقتى الواحد ما شفش اى حاجة بتحقق للشباب بالذات على ارض الواقع يبقى بقة الموضوع كلة علشان مصلحة السياسين وفقط
يعنى انا متاكد ان التعيينات فى الوزارات والمصالح الحكومية دية حاجة حلوة جدا للشباب لانك بتضمن معاش
ولو هتروح تتجوز بيوافقوا عليك من غير اى كلام لانها بتكون وظيفة ثابتة وليك معاش وكمان بتقدر تاخد اى قرض بضمان وظيفتك الحكومية
والواحد بيستقر نفسيا
واكبر دليل على كلامى
ان اللى قفل التعيينات فى المصالح والوزارات الحكومية هو حسنى مبارك بقرار منة والكلام دة كان سنة 1983
طب هى لو حاجة مثلا ملهاش اهمية لية قفل التعيينات
دلوقتى لو الموضوع دة بالذات ما تحققش للشباب بالذات يبقى احنا اضحك علينا يعنى الناس تعمل ثورة واللى بيستفيد السياسين وبياخدوا مناصب ومرتبات ضخمة واحنا كشباب زى ما احنا لا وظيفة محترمة ولا فلوس ولا اى حاجة

sponsor links