الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > سوق المنتدى > محدثات الصوت

محدثات الصوت محدثات الصوت.

موضوع مغلق
أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 10-10-21, 02:29 PM   #1
Mo7a
صياد متفاعل

الصورة الرمزية Mo7a

المدينه: port said- port fouad
Mo7a مستواه غير معروف
افتراضي إقتراح للبيع بالتقسيط للاعضاء المنتدي

أستاذ/ جلال بعد صباح الخير - انا عندي إقتراح ودة رأي . لارتفاع قيمة اسعار البنادق نشوف محل مشهور في مصر نتعاقد معة للبيع البنادق الهواء بالتقسيط للاعضاء المنتدي فقط . حيث يتم الاتفاق مع صاحب المحل بدفع مبلغ مقدم والباقي علي 6 شهور بفائدة بسيطة . ويتم أخذ ورقة او مايفيد بان الشاري من أعضاء المنتدي . طبعا مع أخذ كافة الاحتياطات الخاصة بالنسبة للبائع او صاحب المحل . وأكيد أنت حبابيك كتير . واعتقد ان الموضوع دة ها يكتر من اعضاء المنتدي ومكسب لصاحب المحل. ونفس الوقت مننساش الاقتراح بالنسبة للمنتدي في عرض سلعة للبيع يكون فية جدية في البيع مع اخذ مبلغ رمزي للمنتج المراد بيعة . وهذا المبلغ يضاف في صندوق المنتدي لاي حفل تعارف ورحلات صيد جماعية بحيث يتم إخبار جميع الاعضاء الذين تم مشاركتهم في بيع منتاجتهم عن طريق المنتدي
Mo7a غير متواجد حالياً  
sponsor links
غير مقروء 10-10-21, 03:50 PM   #2
بندق
صياد متفاعل

المدينه: بورفؤاد-بورسعيد
بندق مستواه غير معروف
افتراضي رد: إقتراح للبيع بالتقسيط للاعضاء المنتدي

السلام عليكم
ازيك يا منيجير نفسي بجد الفكرة دي تأخذ بجدية عشان هتسهل كتير علينا في اقتناء واستخدام اكبر كم من معدات الصيد لاتاحة المجال للتعرف اكثر على امكانيات كل معدة واكساب الخبرة في ابداء الرئي في المقارنات بين البنادق
السلام عليكم

(هَـذَا بَلاَغٌ لِّلنَّاسِ وَلِيُنذَرُواْ بِهِ وَلِيَعْلَمُواْ أَنَّمَا هُوَ إِلَـهٌ وَاحِدٌ وَلِيَذَّكَّرَ أُوْلُواْ الأَلْبَابِ)
بندق غير متواجد حالياً  
غير مقروء 10-10-21, 04:22 PM   #3
هشام سمير
قنـــاص من الدرجه الاولى

اوسمتي

الصورة الرمزية هشام سمير

المدينه: البحيره- القاهره- الاسكندريه
هشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدى
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى هشام سمير

والله فكره فى منتهى الجمال يا ريت تتنفذ
غير مقروء 10-10-21, 06:04 PM   #4
hassan_11176
صياد نشيط

المدينه: الغربيه
hassan_11176 في بداية الطريقhassan_11176 في بداية الطريقhassan_11176 في بداية الطريقhassan_11176 في بداية الطريقhassan_11176 في بداية الطريقhassan_11176 في بداية الطريقhassan_11176 في بداية الطريق

نبتديها بجلال بيه الاول ونخلى زيتنا فى دقيقنا وناخد منه هو قسط وبدل ال6 شهور يبقى سنه
بس الفكره ممتازه
بس انا ليا رأى شخصى
الى ممعهوش ميلزموش بمعنى أخر لو ممعكش تمن البندقيه بلاش تجيبها لحين توفر المال ولا داعى لمجازفة الاقساط الشهريه وتقبل مرورى
اخيك /حسن
hassan_11176 غير متواجد حالياً  
غير مقروء 10-10-21, 09:01 PM   #5
المستشار
صياد متقدم

المستشار مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى المستشار

اخوانى وحبايبى اعضاء المنتدى طبعا دى فكره جميله جدا بس تصطدم بالواقع الموجود فى السوق لعده اسباب منها التجار اساسا مش محتاجين يسوقوا اوى لسلعتهم هما اساسا مش بيبعوها كاش اصلا لاى حد دول بيخبوا الحجات الجامده زى الديانات وغيرها ثانيا السلاح مثله مثل اى سلعه موضوع القسط ده بيحتاج ضمانات كثيره ومحلات السلاح مش محتاجه ومش مزنوقه انها تدور على حد مدفعش اقساط وتخش فى مشاكل وقضايا هى فكره ممتازه ولكن فى حيز الواقع صعبه التطبيق الا عن طريق شئ واحد فقط وهو بعد اتمام انشاء الجمعيه الخاصه بنا كصيادين ان الجمعيه هى التى ستتولى الشراء ثم بعد ذلك تبيعه قسط للاعضاء وده لسه بيعد له وان شاء الله الحلم يبقى واقع ويدخل حيز التنفيذ وعلى فكره لمعلومات حضراتكم واللى مش عارف بنقله العمده جلال مش بيتاجر فى السلاح خالص ده راجل صاحب مركز مرموق ولكن سعات حبيبه بيجيبولوا بعض حجات كده هو مش بيستخسرها فى اعضاء المنتدى كذلك بعلاقته الممتازه مع التجار بيحاول يجيب لاعضاء المنتدى تخفيضات حقيقيه واحنا مش هنحمله اكتر من كده وانا على ايدى مره كتب سعر غلط سهوا اقل 500 جنيه عن سعر الجمله مجرد غلطه فى الارقام والراجل التزم وتحمل الخساره وبجد هو عمده ويستاهل كل احترام وطبعا اتمنى ان تتقبلوا وجهه نظرى التى قد يصادفها الصواب او يعتريها الخطأ وتقبلوا وافر الحترام والمحبه
غير مقروء 10-10-22, 10:41 AM   #6
عاصــم الشبراوينــي
صياد متقدم

الصورة الرمزية عاصــم الشبراوينــي

عاصــم الشبراوينــي مستواه غير معروف

انا اي من راي سعاده المستشار بجد في الجمعيه وفي الواقع الحالي وايضا في مكانه واحترام جلال بيك بالنسبه لاعضاء المنتدي وغيرهم
غير مقروء 10-10-22, 08:16 PM   #7
fugativ
صياد جديد

المدينه: alex
fugativ مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر AIM إلى fugativ إرسال رسالة عبر Yahoo إلى fugativ

جلال لا غبار عليه
غير مقروء 10-10-23, 09:27 AM   #8
town sniper 1
صياد نشيط

الصورة الرمزية town sniper 1

المدينه: القاهرة مدينة نصر
town sniper 1 مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى town sniper 1 إرسال رسالة عبر Skype إلى town sniper 1

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hassan_11176 مشاهدة المشاركة
نبتديها بجلال بيه الاول ونخلى زيتنا فى دقيقنا وناخد منه هو قسط وبدل ال6 شهور يبقى سنه
بس الفكره ممتازه
بس انا ليا رأى شخصى
الى ممعهوش ميلزموش بمعنى أخر لو ممعكش تمن البندقيه بلاش تجيبها لحين توفر المال ولا داعى لمجازفة الاقساط الشهريه وتقبل مرورى
اخيك /حسن
اخي العزيز
لكي نضع الامور في نصابها الحقيقي
وحتي لاتختلط الاوراق
استاذ جلال ليس تاجرا ولكنه رجل محب للسلاح بشكل غير عادي لايستطيع رؤية قطعة سلاح رائعة دون ان يشتريها
تسعفه في ذلك امكانياته المادية ولكنه لا يتاجر حين يقوم ببيعها بل هو حين يشتريها تحركة رغبتان :
الاولي: حبه الشديد للسلاح
والثانية: انه يضن بهذا السلاح ان يباع لشخص يقوم برفع سعره ثم يقوم ببيعه
ونظرا لقربي الشديد منه فانا اقوم بلومه او قل بنصحه الا يبعثر ماله بهذا الشكل
فهو اولي بالمال من ان يجمده في سلاح ربما لا يستعمله وانما يضعه امامه كي يراه فقط وربما اشتددت في نصحه فيسلم لي بصواب الراي ثم لايملك نفسه حين يعرف بوجود قطعة جميلة عند احد احبابه فيسارع بشرائها
والدليل علي ما اقوله انه حين يقوم ببيع سلاح فتجده اقل من سعره الموجود في السوق
وانا عندي قناعة شخصية ان استاذ جلال احد الاسباب في نشر الوعي السعري لدي كثير من الصيادين في مصر
وهو السبب في ان كثيرا من الصيادين اصبحوا يذهبون الي محلات الصيد وهم يملكون وعي لا يمكن تجار السلاح من جعلهم لقمة سائغة
وان هذا الامر قد اصبح يشكل ضغطا علي تجار السلاح انفسهم
اخي العزيز انا اقول هذا الكلام لانه في الفترة الاخيرة فوجئت بان هناك معلومة خاطئة انتشرت بين الناس ان استاذ جلال يتاجر
وهذه الناس معذورة وانا اعرف مصدر هذه المعلومات التي تحاول ان تشكك في الرجل واعرف من الذي قام بنشرها ولاي مصلحة

ولان التاجر دائما في نظر الزبون متهم
نعم متهم بمحاولته الكسب
وهذه التهمة وان كانت حلالا لان المكسب من التجارة حلال
الا ان الامر يصبح حراما حين تتعامل مع شخص علي انه ليس تاجرا
وانه صديق يسهل لك عملية البيع والشراء ثم تكتشف انه تاجر
والحرمة تكمن في ان صديقك حين تشتري منه شىء فانت لن تفاوضه في السعر اما اذا علمت انه تاجر فانت سوف تفاوضه للتقليل من هامش مكسبه وهذا لمصلحتك كمشتري كذلك اذا اشتري لك صديقك شىء بسعر ثم قام برفع سعره وهو يعطيك اياه دون ان تعلم فهذا حرام لان الصديق في هذه اللحظة يقوم بدور المؤتمن وليس التاجر وهنا لا يحق له ان يرفع السعر ويخبرك انه اشتراه بهذا السعر في هذه الحالة يكون خائنا للامانة
واخفاء التاجر لكونه تاجرا يدل علي رغبة هذا التاجر في استغلال ثقة منحوله حتي لايفاوضونه في الاسعار وهذا لا يجوز اخلاقيا
وانا من هذا المنطلق ادافع عن استاذ جلال من تهمة كونه تاجرا او ان له مصلحة مادية من بيع السلاح
فنزاهة الرجل ليست موضعا للشك
ولكننا في زمن لم تتعود الناس فيه علي ان هناك شخص من الممكن ان يخدم غيره لوجه الله دون اي مصلحة
وهناك اشخاص اخرون يثير هذا الامر جنونهم لانه يقف عائقا امام مصالحهم

اتدري ما الذي اتوقعه بعد ان كتيت هذا الموضوع؟

اتوقع يا اخي العزيز ان يقول البعض ان اسامة فتحي هو شريك لجلال في تجارته ههههههههههههه
صدقني هذا هو الحل الوحيد امام من يثيرون هذه الشبهات للتجريح في شهادة الحق
ومن سيأتي ليدافع عني وعن استاذ جلال ستكون تهمته انه شريكنا الثالث هههههههههه
وهكذا حتي يصبح الشركاء 2800 شريك هم اعضاء المنتدي جميعا

في الختام
ارجو الا تفهم من كلامي انني اوجه اي لوم لشخصكم الكريم
فانت معذور لان الكلام الذي قلته وصل لك كأي شخص اخر
وانا اردت بهذا الكلام ان اصحح مفهوما خاطئا انتشر وبدأ يشكل مناطق ضبابية في راس من لايعرفون اخي جلال هذه المناطق الضبابية التي تشكل صعوبة في فهم البعض لشخصية هذا الرجل

وفي النهاية :
اشكرك لكونك قد اتحت لي الفرصة ان اضع الامور في نصابها الصحيح

اسامة فتحي
0105111840
town sniper 1 غير متواجد حالياً  
غير مقروء 10-10-23, 09:59 AM   #9
galal khalifa
صياد قديم

الصورة الرمزية galal khalifa

المدينه: القاهرة
galal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدى
إرسال رسالة عبر MSN إلى galal khalifa إرسال رسالة عبر Skype إلى galal khalifa

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hassan_11176 مشاهدة المشاركة
بس الفكره ممتازه
بس انا ليا رأى شخصى
اخيك /حسن
الاخ العزيز حسن يسعدني ويشرفني ان اكون اول من تفكر فية ولكـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــن
انا لست بتاجر سلاح ولا املك من البنادق اكثر من غيري ولكني احاول ان اقتني من الانواع كل ماهو مميز واساعد الاخرين في شراء واقتناء الانواع الاخري واحاول جاهدا ان احمي الاعضاء والصيادين من ناس لا علاقة لها بالهواية او البنادق ودخلت هلب علي الناس علشان تهلب فلوسهم وهي اي مصلحة والسلام وانا احاول نشر الوعي بين الناس واتدا اي شخص اي كان في مصر او خارجها ان يثبت اني اعمل لمصلحتي ويواجهني علي الملاء وامامكم جميعا
غير مقروء 10-10-23, 10:02 AM   #10
galal khalifa
صياد قديم

galal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدىgalal khalifa من اهم اعضاء المنتدى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عاصــم الشبراوينــي مشاهدة المشاركة
انا اي من راي سعاده المستشار بجد في الجمعيه وفي الواقع الحالي وايضا في مكانه واحترام جلال بيك بالنسبه لاعضاء المنتدي وغيرهم
اخي عاصم ان شاء الله اول هذا العام سوف نكون قد انتهينا من استكمال جميع الاوراق المطلوبة للجميعة وطبعا المستشار محمد عبد الرازق مش متأخر عنا في اي شئ ..
واشكرك يا عاصم علي ثقتك فيا وهي تاج علي رأسي وشهادة اعتز بها
غير مقروء 10-10-23, 10:12 AM   #11
galal khalifa
صياد قديم

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fugativ مشاهدة المشاركة
جلال لا غبار عليه
اشكرك يا حسام علي ذوقك واخلاقك
غير مقروء 10-10-23, 10:41 AM   #12
galal khalifa
صياد قديم

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة town sniper 1 مشاهدة المشاركة
اخي العزيز
وحتي لاتختلط الاوراق
استاذ جلال ليس تاجرا ولكنه رجل محب للسلاح بشكل غير عادي لايستطيع رؤية قطعة سلاح رائعة دون ان يشتريها
تسعفه في ذلك امكانياته المادية ولكنه لا يتاجر حين يقوم ببيعها بل هو حين يشتريها تحركة رغبتان :
فهو اولي بالمال من ان يجمده في سلاح ربما لا يستعمله وانما يضعه امامه كي يراه فقط وربما اشتددت في نصحه فيسلم لي بصواب الراي ثم لايملك نفسه حين يعرف بوجود قطعة جميلة عند احد احبابه فيسارع بشرائها
وانا عندي قناعة شخصية ان استاذ جلال احد الاسباب في نشر الوعي السعري لدي كثير من الصيادين في مصر
وهو السبب في ان كثيرا من الصيادين اصبحوا يذهبون الي محلات الصيد وهم يملكون وعي لا يمكن تجار السلاح من جعلهم لقمة سائغة
اخي العزيز انا اقول هذا الكلام لانه في الفترة الاخيرة فوجئت بان هناك معلومة خاطئة انتشرت بين الناس ان استاذ جلال يتاجر
وهذه الناس معذورة وانا اعرف مصدر هذه المعلومات التي تحاول ان تشكك في الرجل واعرف من الذي قام بنشرها ولاي مصلحة

نعم متهم بمحاولته الكسب
والحرمة تكمن في ان صديقك حين تشتري منه شىء فانت لن تفاوضه في السعر اما اذا علمت انه تاجر فانت سوف تفاوضه للتقليل من هامش مكسبه وهذا لمصلحتك كمشتري كذلك اذا اشتري لك صديقك شىء بسعر ثم قام برفع سعره وهو يعطيك اياه دون ان تعلم فهذا حرام لان الصديق في هذه اللحظة يقوم بدور المؤتمن وليس التاجر وهنا لا يحق له ان يرفع السعر ويخبرك انه اشتراه بهذا السعر في هذه الحالة يكون خائنا للامانة
واخفاء التاجر لكونه تاجرا يدل علي رغبة هذا التاجر في استغلال ثقة منحوله حتي لايفاوضونه في الاسعار وهذا لا يجوز اخلاقيا
وانا من هذا المنطلق ادافع عن استاذ جلال من تهمة كونه تاجرا او ان له مصلحة مادية من بيع السلاح
ولكننا في زمن لم تتعود الناس فيه علي ان هناك شخص من الممكن ان يخدم غيره لوجه الله دون اي مصلحة

اتوقع يا اخي العزيز ان يقول البعض ان اسامة فتحي هو شريك لجلال في تجارته ههههههههههههه

في الختام
وانا اردت بهذا الكلام ان اصحح مفهوما خاطئا انتشر وبدأ يشكل مناطق ضبابية في راس من لايعرفون اخي جلال هذه المناطق الضبابية التي تشكل صعوبة في فهم البعض لشخصية هذا الرجل

وفي النهاية :
اخي وصديقي العزيز اسامة فتحي
لا اجد من الكلمات ما استطيع ان اتناول بة الموضوع بعد السرد الرائع والاسلوب الذي كشف الستار عن ما يحدث في مجال البيع والشراء و اعلاء هوايتنا هواية الملوك والامراء هواية كل من لة اخلاق الفرسان واساسها المواجهة وجها لوجة لا الطعن في الخلف واسلوب اليهود فرق تسد وانتهز هذة الفرصة لاخبر الجميع عما يحدث فانت تعلم ومعك اخرين في منتدانا العظيم الناجح كم من الناس المرضي والعابثين يحاولون عبثا اطلاق اشاعات مغرضة من بعض الاشخاص ذوي النفوس المريضة الفاجرة التي لا تستحي ولا تحمل اخلاق ابدا والتي تحاول ان تخدع الناس بمظهر مخادع للحقيقة......
الحقيقة التي لا يعلمها الناس ان من يطلقون هذة الاشاعات لما مصالح عديدة وانا اقف عقبة امامهم فبداء فردين منهم مش عايز اقول اسمائهم لان الناس كلهم عارفنهم في اطلاق اشاعة انني تاجر وباخد الحاجة واخزنها واسقعها وباخد عمولات من المحلات وخلافة طب يا جماعة انا عايز اسال الجميع لما التاجر بيكون بيبيع البندقية ب 2500 جنية وانا انزل سعرها الي 2200 جنية يعني الراجل مضغوط علية يبقا فين العمولة ولا حتي التخاربف الي الناس دية بتقلها يا حماعة انا بتعامل مع فتح الله وميشيل عازر واشرف عازر والسجلابي وغيرهم واتحدي اي واحد فيهم مهما عظم شأنة ان يثبت او يقول انني اخد اي قرش منهم واتحدي ايضا من يطلقون هذة الاشاعات ان يقولوا او يثبتوا اني اخذت منهم اي شئ فانا والحمد لله جعلني ربي ميسور الحال فلماذا اللجوء الي هذة الطريقة ولقد حدثني سابقا شباب واعد يريد ان يصل الي الحقيقة وتحدثوا معي بطريقة مباشرة في هذا الامر وقالوا لي فلان وفلان بيقولة عليك كدا وشرحت لهم وجهة النظر وهما سألوا وعرفوا الحقيقة عارفين لما قالوا الحق اية الي حصل مش عايز اقول لانها فضيحة ....

شوفتم وصل الفجر والنفاق والفسوق لحد فين وصل الامر الي نشر رقم تليفوني الشخصي علي شات قذر وخليع والحمد للة عرفنا مصدرة واحد مريض نفسيا وعقليا يصنف تحت بند اقرع ومحنون ......
وصل الامر انهم بيدفعوا ببعض الشباب المغرر بهم والي لا يعلمون الحقيقة علشان تحاول تعمل مشاكل معيا وكان اخرهم واحد اسمة عبد الدايم اعظم قناص وقبلهم ناس كتير كبار وصغار ..
يا جماعة الموضوع مش هواية ولا تجارة ولا الكلام دا كلة الموضوع ببساطة انهم مجموعة من المنافقين الطفلين لا يجدون انفسهم الا فيما هو خراب ومؤامرات ليس لهم هدف في الحياة وبطبيعة الحال الناس كلها عرفاهم وموضوعهم اتفضح علي الملاء والناس عارفاهم بالاسم واللقب بدليل الفشل الزريع الي هما فية .
عارفين هما فشلوا لية لان ماعندهمش رسالة ولا هدف كل همومهم ان جلال وحش اسامة بيعمل طلعت عمل كذا وماعندهمش ضمير ولا اخلاق ربنا جعل في قلوبهم غمامة ونقطة سوداء.....
وانا عايز اقول لهم رسالة صغيرة وكبيرة الناس كلها علي مستوي الصيادين ومحبي الهواية عارفين من هو عبد الله الفقير جلال خليفة ولم ولن يؤثر نباحكم ولا مهاترتكم ولا مؤامراتكم المشبوهة في ولا في رأي الناس فدائما ما تسير القافلة ...
انا نفسي ربنا يهديهم ... اشكركم جميعا علي حسن ظنكم وثقتكم في ........
غير مقروء 10-10-23, 11:12 AM   #13
best hunter
صياد جديد

best hunter مستواه غير معروف

السلام عليكم جميعا
السيد موحا
اقتراحك جميل ويدل على حبك للناس والخير
ولكن كما قال السيدان الفاضلان اسامه فتحى وجلال خليفه انه من يقوم بخدمه الناس يعتبر غشاشا وتاجر
ومن يسرقهم يعتبر شخص بيفهم واستاذ فى البنادق
وهذا طبعا غير صحيح بالمره فكما قال السيدان ان هذه الشبهات سببها اشخاص معينون بسبب حقدهم على اساتذتنا العظماء وعلمهم بانهم الافضل فى مصر ان لم يكن فى الوطن العربى
لهذا
يريدون ان يخربو عليهم هوايتهم ويخربو عليهم سمعتهم وسط الصيادين
ولكن دعنى اقول لك يا استاذ اسامه ويا استاذ جلال
انكم من جهه الصيد والرمايه فانتم قناصين بمعنى الكلمه وذلك بشهاده الكثيرين
وعلى صعيد بيع البنادق ومساعده الاعضاء فايضا وبحمد لله انتم من اهل الخير وتحبون مساعده اخوانكم الصيادين
لذلك ارجو ممن يكنون لاعضاء منتدانا الشر ومن يحاولون الايقاع بين الاعضاء سواء بالشبهات او التحيز ضد بعض فى الاراء ..... ارجو منكم ان تلملمو زيول خيبه الامل والانكسار وان ترحلو عن منتدانا العزيز
وفى الختام تحيه طيبه الى الجميع
والسلام عليكم
best hunter غير متواجد حالياً  
غير مقروء 10-10-23, 12:22 PM   #14
w-m-a
صياد متفاعل

w-m-a حائز على اهتمام المنتدىw-m-a حائز على اهتمام المنتدىw-m-a حائز على اهتمام المنتدىw-m-a حائز على اهتمام المنتدىw-m-a حائز على اهتمام المنتدىw-m-a حائز على اهتمام المنتدىw-m-a حائز على اهتمام المنتدىw-m-a حائز على اهتمام المنتدىw-m-a حائز على اهتمام المنتدىw-m-a حائز على اهتمام المنتدىw-m-a حائز على اهتمام المنتدى

الاخ الغالى جلال بك
بعد التحيه
رجاء من الاخوة فى المنتدى عدم رفع سعر الحجر الى دينار ............
(حتى لا اتهم بالسب)
والحدق يفهم
سلام وسمعنى صوتك حتى يا كبير
والله وحشنى وانا عارف انى وحش ومقصر تجاهك بس سامحنى
w-m-a غير متواجد حالياً  
غير مقروء 10-10-23, 12:31 PM   #15
simsim1996
صياد متفاعل

simsim1996 مستواه غير معروف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة galal khalifa مشاهدة المشاركة
يصنف تحت بند اقرع ومحنون ......
مالهم بقى القرع :mad: :mad: :mad:
ماحنا قاعدين ساكتين اهو
simsim1996 غير متواجد حالياً  
غير مقروء 10-10-23, 12:49 PM   #16
mlmk66
صياد متفاعل

المدينه: مدينة نصر القاهرة
mlmk66 لديه مشاركات جيدهmlmk66 لديه مشاركات جيدهmlmk66 لديه مشاركات جيدهmlmk66 لديه مشاركات جيدهmlmk66 لديه مشاركات جيدهmlmk66 لديه مشاركات جيدهmlmk66 لديه مشاركات جيدهmlmk66 لديه مشاركات جيدهmlmk66 لديه مشاركات جيدهmlmk66 لديه مشاركات جيدهmlmk66 لديه مشاركات جيده

صباح الخير علي اعضاء المنتدي الكرام :
اولا : بالنسبة للبيع بالتقسيط له شقين هما
1 ) شق اقتصادي : هو القيمة الحالية للنقود وهذا الجانب مرتبط بالتضخم واسعار الفوائد المدينة والدائنة ومناخ الاستثمار وتكلفة الفرصة البديلة ودرجة المخاطر واشياء اخري لمجال للخوض فيها
2 ) الشق الثاني : هو شق ائتماني وهو متعلق بدراسة قدرة الشخص ورغبتة في الوفاء بالتزاماته وهذا قرار ائتماني بحت يستلزم استعلام ميداني ومصادر دخل واثبات محل سكن وسندات اذنية والخ ........ وطبعا محلات السلاح ليست محتاجة لوجع القلب وخاصة ان صعوبة تنفيذ الاحكام في مصر معروفة جدا بالاضافة ان ضغر قيمة القسط سوف يكون سببا في عدم جدوي الدخول في مثل هذة المهتارات
واسباب مثل تلك الاسباب جعلت البنوك تحجم عن تمويل معارض السلع المعمرة رغم انها تملك من المكانيات المادية والبشرية ما يفوق بكثير محلات السلاح او اي شخص عادي
اذن الحل في الوقت الحالي هو ان يلجا العضو الذي يود ان يشتري بالتقسيط لاحد البنوك ويحصل علي التمويل المناسب سواء في صورة كروت ائتمان اوتمويل شخصي طبقا لظروفة الشخصية وقدرته المالية وانا علي استعداد لشرح خطوات الحصول علي التمويل من البنوك لمن يريد
ملاحظة هامة :الفائدة التي يحصل عليها البنك من الموضوعات المختلف عليها بين علماء الدين ان كانت حلال ام حرام
ثانيا : بالنسبة للاستاذ المبجل جلال بك خليفة فاننا جميعا نعرفة وهو يشغل مركز مرموق في واحدي كبري الشركات في مصر ولا يسعي لمكسب مادي علي حساب الاعضاء (( ربنا يغنينا بالحلال )) انا لاجد ما اقولة في حقه لانه اكبر من كل هذه المهاترات ومعظم اعضاء المنتدي استفادو من خدماته -- وممكن احددهم بالاسم للرجوع اليهم -- وانا احد الذين استفادو من خدماته
ويكفي انه ساهم في عودة كثير من اعضاء المنتدي لهذه الهواية الجميلة مسخرا وقته وجهده بدون مقابل سوي حبة الشديد لهذة الهواية وطبعا الاسلحة واي كلام يقال في حق هذا الرجل لن يوفيه حقة
والهجوم علي الاستاذ جلال بين الحين والاخر وادخاله طرف في اي جدال اصبح موضوع سخيف ومتكرر والاستاذ جلال اكبر بكثير من ان ندافع عن مواقفه لذلك ارجو من الاعضاء عدم الاهتمام بمثل هذه الادعاءات وان نكون صادقين مع انفسنا
واخيرا اتمنى الاسراع في انشاء الجمعية الانها ببساطه ممكن تكون الحل لكثير من مشاكل هواة الصيد في مصر
غير مقروء 10-10-23, 03:10 PM   #17
محمد حافظ
صياد متقدم

المدينه: الجيزة
محمد حافظ مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى محمد حافظ إرسال رسالة عبر Skype إلى محمد حافظ

بـ جلال خليفة ـك
كلنا نقدر ما تعانيه من متاعب بسبب أدارتك للمنتدى و تصديك للغش و ألجشع و ندرك تماماً أنك فى غنى عن ذلك ألمنصب أللذى تشغله فى ألمنتدى و لكنك لن تستغنى عن مكانتك فى قلوب محبيك و تلاميذك و أخوانك و ألجميع يعلم أنك تخسر من حر مالك فى سبيل نشر ألهواية و أسعاد هواة ألصيد و لكنك من ناحية أخرى لك مكسب لايقدره هؤلاء هو ألمكسب ألمعنوى عندما ترى نظرة ألمحبة و ألآمتنان و ألرضا فى عيون ألناس و من منا لم يتلق نصيحة أو خدمة من جلال خليفة أللذى يضحى براحته و مجهوده و ماله قبل كل شيئ فى سبيل نشر هواية ألصيد فى أنحاء مصر و لكن ذلك قدر ألرجال فى زمن ركوب ألآندال كما تقول
فعصابة ألبياع و ألعاطل و ألسمسار و دراويشهم و ما يفعلونه فى حقك و حركاتهم ألسخيفة مكشوفة للجميع و ألآسباب معروفة
فأنت أكبر عقبة فى طريق تجارتهم و غشهم و أظن ما أثبته فى موضوع لعبة ألاطفال أياها أللى بمجرد وضع رأيك فيها رقدت جنبهم رغم سعرها ألقليل خير دليل
أخى ألكبير ألحبيب أنت تعتبر من أكفأ مديرى ألمواقع فى ألشرق ألآوسط و أسلوبك ألبسيط فى ألتعامل مع ألناس و تواضعك جعلك قريب من ألجميع هذا فضلاً عن مساعداتك و خدماتك لكل محتاج فلا تشغلك مهاترات ألباعة ألجائلين و ألعاطلين و ألسماسرة عن هدفك ألنبيل فذلك مبتغاهم أمضى قدما و دع نار ألحقد تأكل قلوبهم
محمد حافظ غير متواجد حالياً  
غير مقروء 10-10-23, 04:27 PM   #18
galal khalifa
صياد قديم

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة simsim1996 مشاهدة المشاركة
مالهم بقى القرع :mad: :mad: :mad:
ماحنا قاعدين ساكتين اهو
العفو يا باشا انا قصدي علي الواد الفلاح الي عايز ياكل الايس كريم بالعيش
غير مقروء 10-10-23, 04:38 PM   #19
محمد احمد العنانى
صياد قديم

الصورة الرمزية محمد احمد العنانى

المدينه: السيدةزينب العمرانية الهرم
محمد احمد العنانى عميد بالمنتدىمحمد احمد العنانى عميد بالمنتدىمحمد احمد العنانى عميد بالمنتدىمحمد احمد العنانى عميد بالمنتدىمحمد احمد العنانى عميد بالمنتدىمحمد احمد العنانى عميد بالمنتدىمحمد احمد العنانى عميد بالمنتدىمحمد احمد العنانى عميد بالمنتدىمحمد احمد العنانى عميد بالمنتدىمحمد احمد العنانى عميد بالمنتدىمحمد احمد العنانى عميد بالمنتدى

يا عمدتنا دائما الشجرة المثمرة الناس بتحدفها بالطوب . ولا يهمك القافلة تسرى والكلاب تعوى. ولايدخل الجنة نمام.
تحياتى.
محمد احمد العنانى غير متواجد حالياً  
غير مقروء 10-10-23, 04:40 PM   #20
galal khalifa
صياد قديم

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة best hunter مشاهدة المشاركة
السلام عليكم جميعا
السيد موحا
اقتراحك جميل ويدل على حبك للناس والخير
ولكن كما قال السيدان الفاضلان اسامه فتحى وجلال خليفه انه من يقوم بخدمه الناس يعتبر غشاشا وتاجر
ومن يسرقهم يعتبر شخص بيفهم واستاذ فى البنادق
وهذا طبعا غير صحيح بالمره فكما قال السيدان ان هذه الشبهات سببها اشخاص معينون بسبب حقدهم على اساتذتنا العظماء وعلمهم بانهم الافضل فى مصر ان لم يكن فى الوطن العربى
لهذا
يريدون ان يخربو عليهم هوايتهم ويخربو عليهم سمعتهم وسط الصيادين
ولكن دعنى اقول لك يا استاذ اسامه ويا استاذ جلال
انكم من جهه الصيد والرمايه فانتم قناصين بمعنى الكلمه وذلك بشهاده الكثيرين
وعلى صعيد بيع البنادق ومساعده الاعضاء فايضا وبحمد لله انتم من اهل الخير وتحبون مساعده اخوانكم الصيادين
لذلك ارجو ممن يكنون لاعضاء منتدانا الشر ومن يحاولون الايقاع بين الاعضاء سواء بالشبهات او التحيز ضد بعض فى الاراء ..... ارجو منكم ان تلملمو زيول خيبه الامل والانكسار وان ترحلو عن منتدانا العزيز
وفى الختام تحيه طيبه الى الجميع
والسلام عليكم
اشكرك علي مشاركتك ولكني اعرف انهم فاشلون فاشلون ويسرقون الناس ودائما ما يحاولن ان يغطوا علي اخطائهم بلغوشة عقول الناس باشياء فارغة ولن نسمح لهؤلاء ان يكونوا معانا ابدا
غير مقروء 10-10-23, 04:43 PM   #21
galal khalifa
صياد قديم

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة w-m-a مشاهدة المشاركة
الاخ الغالى جلال بك
بعد التحيه
رجاء من الاخوة فى المنتدى عدم رفع سعر الحجر الى دينار ............
(حتى لا اتهم بالسب)
والحدق يفهم
سلام وسمعنى صوتك حتى يا كبير
والله وحشنى وانا عارف انى وحش ومقصر تجاهك بس سامحنى
يا باشا اغلط براحتك هو دا وضعهم الطبيعي ينبحون ويتجاهلهم العقلاء لانهم سفهاء
غير مقروء 10-10-23, 04:48 PM   #22
galal khalifa
صياد قديم

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mlmk66 مشاهدة المشاركة
صباح الخير علي اعضاء المنتدي الكرام :
اولا : بالنسبة للبيع بالتقسيط له شقين هما
1 ) شق اقتصادي : هو القيمة الحالية للنقود وهذا الجانب مرتبط بالتضخم واسعار الفوائد المدينة والدائنة ومناخ الاستثمار وتكلفة الفرصة البديلة ودرجة المخاطر واشياء اخري لمجال للخوض فيها
2 ) الشق الثاني : هو شق ائتماني وهو متعلق بدراسة قدرة الشخص ورغبتة في الوفاء بالتزاماته وهذا قرار ائتماني بحت يستلزم استعلام ميداني ومصادر دخل واثبات محل سكن وسندات اذنية والخ ........ وطبعا محلات السلاح ليست محتاجة لوجع القلب وخاصة ان صعوبة تنفيذ الاحكام في مصر معروفة جدا بالاضافة ان ضغر قيمة القسط سوف يكون سببا في عدم جدوي الدخول في مثل هذة المهتارات
واسباب مثل تلك الاسباب جعلت البنوك تحجم عن تمويل معارض السلع المعمرة رغم انها تملك من المكانيات المادية والبشرية ما يفوق بكثير محلات السلاح او اي شخص عادي
اذن الحل في الوقت الحالي هو ان يلجا العضو الذي يود ان يشتري بالتقسيط لاحد البنوك ويحصل علي التمويل المناسب سواء في صورة كروت ائتمان اوتمويل شخصي طبقا لظروفة الشخصية وقدرته المالية وانا علي استعداد لشرح خطوات الحصول علي التمويل من البنوك لمن يريد
ملاحظة هامة :الفائدة التي يحصل عليها البنك من الموضوعات المختلف عليها بين علماء الدين ان كانت حلال ام حرام
ثانيا : بالنسبة للاستاذ المبجل جلال بك خليفة فاننا جميعا نعرفة وهو يشغل مركز مرموق في واحدي كبري الشركات في مصر ولا يسعي لمكسب مادي علي حساب الاعضاء (( ربنا يغنينا بالحلال )) انا لاجد ما اقولة في حقه لانه اكبر من كل هذه المهاترات ومعظم اعضاء المنتدي استفادو من خدماته -- وممكن احددهم بالاسم للرجوع اليهم -- وانا احد الذين استفادو من خدماته
ويكفي انه ساهم في عودة كثير من اعضاء المنتدي لهذه الهواية الجميلة مسخرا وقته وجهده بدون مقابل سوي حبة الشديد لهذة الهواية وطبعا الاسلحة واي كلام يقال في حق هذا الرجل لن يوفيه حقة
والهجوم علي الاستاذ جلال بين الحين والاخر وادخاله طرف في اي جدال اصبح موضوع سخيف ومتكرر والاستاذ جلال اكبر بكثير من ان ندافع عن مواقفه لذلك ارجو من الاعضاء عدم الاهتمام بمثل هذه الادعاءات وان نكون صادقين مع انفسنا
واخيرا اتمنى الاسراع في انشاء الجمعية الانها ببساطه ممكن تكون الحل لكثير من مشاكل هواة الصيد في مصر
الاخ العزيز محمد بك لبيب شرح وافي لا يمكن لاحد ان يتحدث عنة مثلك فأنت رجل مدير بنك ولك من الخبرة الكثير والكثير .....
اشكرك علي ما كتبتة عني شكر جزيل وليس بين الاخوة فضل ولا جمائل فانتم جميعا اخواتي واحبائي والله يعلم مافي القلوب ..
اما الناس التعبانة الي ماسكة دايما لبنانة ملهاش من ا اي اهتمام لانهم ناس مش مظبوطة خالص ....
وممكن اكتب كل التفاصيل عنهم من اول الورشة لغاية الكورنيش
غير مقروء 10-10-23, 04:54 PM   #23
Mo7a
صياد متفاعل

الصورة الرمزية Mo7a

Mo7a مستواه غير معروف

ياباشا معروف اني معرفة الناس كنوز- بالنسبة لقتراحي كل الاشياء تحل لى ولكن ليس كل الاشياء توافق.
شكرا علي محبتكم لبعض وربنا يدمها علينا نعمة انا بحاول اني اكون صاحب المنتدي وكلنا اصحاب المنتدي هي مش عبارة عن عرض وطلب لا لازم نكون شجرة متكاملة ومثمر خير
غير مقروء 10-10-23, 05:08 PM   #24
galal khalifa
صياد قديم

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد حافظ مشاهدة المشاركة
بـ جلال خليفة ـك
كلنا نقدر ما تعانيه من متاعب بسبب أدارتك للمنتدى و تصديك للغش و ألجشع و ندرك تماماً أنك فى غنى عن ذلك ألمنصب أللذى تشغله فى ألمنتدى و لكنك لن تستغنى عن مكانتك فى قلوب محبيك و تلاميذك و أخوانك و ألجميع يعلم أنك تخسر من حر مالك فى سبيل نشر ألهواية و أسعاد هواة ألصيد و لكنك من ناحية أخرى لك مكسب لايقدره هؤلاء هو ألمكسب ألمعنوى عندما ترى نظرة ألمحبة و ألآمتنان و ألرضا فى عيون ألناس و من منا لم يتلق نصيحة أو خدمة من جلال خليفة أللذى يضحى براحته و مجهوده و ماله قبل كل شيئ فى سبيل نشر هواية ألصيد فى أنحاء مصر و لكن ذلك قدر ألرجال فى زمن ركوب ألآندال كما تقول
فعصابة ألبياع و ألعاطل و ألسمسار و دراويشهم و ما يفعلونه فى حقك و حركاتهم ألسخيفة مكشوفة للجميع و ألآسباب معروفة
فأنت أكبر عقبة فى طريق تجارتهم و غشهم و أظن ما أثبته فى موضوع لعبة ألاطفال أياها أللى بمجرد وضع رأيك فيها رقدت جنبهم رغم سعرها ألقليل خير دليل
أخى ألكبير ألحبيب أنت تعتبر من أكفأ مديرى ألمواقع فى ألشرق ألآوسط و أسلوبك ألبسيط فى ألتعامل مع ألناس و تواضعك جعلك قريب من ألجميع هذا فضلاً عن مساعداتك و خدماتك لكل محتاج فلا تشغلك مهاترات ألباعة ألجائلين و ألعاطلين و ألسماسرة عن هدفك ألنبيل فذلك مبتغاهم أمضى قدما و دع نار ألحقد تأكل قلوبهم
اقسم بالله يا محمد انني لا اكل ولا اتعب من الاجابة علي اي سؤال من احد الاعضاء فانا اجب الهواية ومن يقوم بها حتي ولو كان علي حساب وقتي او اي شئ في حياتي ويعلم الله انني اتصدي لاي محاولة لغش اي عضو معانا ولا ابتغي من وراء ذلك اي مكسب مادي وكل ما اريدة هو حب الناس للهواية ووحبهم لي ...
اما الاخرين فهم ينبحون وينبحون ولكن هذة المرة اسلوبهم قذر وفية سفالة واسفاف وانا لا اخشاهم ولا اخشي احد الا الله وربنا يهديهم ويشفيهم
غير مقروء 10-10-23, 05:11 PM   #25
galal khalifa
صياد قديم

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mo7a مشاهدة المشاركة
ياباشا معروف اني معرفة الناس كنوز- بالنسبة لقتراحي كل الاشياء تحل لى ولكن ليس كل الاشياء توافق.
شكرا علي محبتكم لبعض وربنا يدمها علينا نعمة انا بحاول اني اكون صاحب المنتدي وكلنا اصحاب المنتدي هي مش عبارة عن عرض وطلب لا لازم نكون شجرة متكاملة ومثمر خير
يا سامح انت اخ واقتراحك رائع وجبار وفكرة هايلة وان شاء الله ربنا يوفقنا جميعا الي مافية خير للجميع انت برنس
غير مقروء 10-10-23, 05:23 PM   #26
Mo7a
صياد متفاعل

الصورة الرمزية Mo7a

Mo7a مستواه غير معروف

شكرا يابا شا واللة كل واحد في المنتدي دة اكتسبتة اخ كبير . ما أجمل تحمل عضوية صيد في جمعية مشهورة برقم وتخش اجدع محل وانت حاطت رجل علي رجل. دول هما هيستنشقوا عليا بعد كدة بس ربنا يكملها علي خير انشاء اللة ونحاول نشوف المحلات النظيفة علشان نقدر تعامل معها . بجميع انواع البيع
غير مقروء 10-10-23, 06:27 PM   #27
hassan_11176
صياد نشيط

المدينه: الغربيه
hassan_11176 في بداية الطريقhassan_11176 في بداية الطريقhassan_11176 في بداية الطريقhassan_11176 في بداية الطريقhassan_11176 في بداية الطريقhassan_11176 في بداية الطريقhassan_11176 في بداية الطريق

السلام عليكم
استاذى جلال بك خليفه
معذرة انا لا اقصد اى شىء فى هذه المشاركه الكل هنا يعرف قيمة جلال بك خليفه ولا احد ينتقص من شخص سعادتكم ولا يقدر اساسا وهذا اولا
ثانيا /موضوع القسط ده انا برفضه بشده لانى اتاجر فى الجرارات استعمال الخارج اليابانى
ثالثا هذه المشاركه كانت من باب المزاوله مع حضرتك مش اكتر ولا اقل وكلنا بنحبك وانا اسف لحضرتك

اسف لكل اخوانى الى فهمونى غلط وانا اعلم كل العلم ان حضرتك مش تاجر انما محب للهوايه

وعلى فكره يا استاذ اسامه فتحى انا عارف من هو شريكم التالت والاجابه هى ( انا )
هههههههههههههههههههههههه
وتقبلوا مرورى /اخيكم حسن الديب
hassan_11176 غير متواجد حالياً  
غير مقروء 10-10-23, 08:28 PM   #28
simsim1996
صياد متفاعل

simsim1996 مستواه غير معروف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة galal khalifa مشاهدة المشاركة
العفو يا باشا انا قصدي علي الواد الفلاح الي عايز ياكل الايس كريم بالعيش

خضتنى يا جلال بك

دا انا كنت هافقد الثقه فى نفسى وابيع الحته الصينى اللى لسه جايبها وارجع تانى لهوايتى القديمه
النوووووووووووووم
simsim1996 غير متواجد حالياً  
غير مقروء 10-10-23, 08:29 PM   #29
Mahmoud
صياد نشيط

الصورة الرمزية Mahmoud

المدينه: Cairo - 6 October
Mahmoud مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر MSN إلى Mahmoud

استاذي العزيز / جلال خليفة
النجوم الساطعة يشع نورها للكل فلا يستطيع احد ان يطفئ نورها و يجب ان تعرف و بدون مبالغة انك من اكبر النجوم الساطعة في المنتدى بل و الاوحد في هذه الهواية الغالية ، ارجوك لا تدع هذا الهراء يؤثر فيك و في طاقة المساعدة المثمرة التي عودتنا عليها ، ارجو من الله ان يوفقك دائما في حياتك و ان يبارك لك في اولادك و ان يحفظك من كل سوء

اخوك / محمود
غير مقروء 10-10-23, 09:47 PM   #30
Consul
الاب الروحي للمنتدى

اوسمتي

الصورة الرمزية Consul

المدينه: مصر المحروسة
Consul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيده
إرسال رسالة عبر Skype إلى Consul

بسم الله ما شاء الله...لا قوة إلا بالله...ما شاء الله كان...شوف يا عمدة حبايبك اللي كتبوا بيحترموك ويقدروك ويحبوك قد إيه كتير ربنا يزيد ويبارك...ولعلم سيادتك الذين لم يكتبوا وهم كثيرين...ليسوا بأقل منهم حبا واحتراما وتقديرا لشخصك الكريم والنبيل...فأنت شخصية انسانية محترمة لا يملك أي إنسان عاقل راشد مكلف إلا أن يحبها ويحترمها ويقدرها...بارك الله فيك وبك وعليك وكلل مجهوداتك لإنجاح هذا المنتدي بالفلاح والنجاح وجعله في ميزان حسناتك...أنا أراك كالجبل العالي الشامخ...والمثل يقول...يا جبل ما يهزك ريح...فلا تشغل بالك ولا تنظر للأقزام والأصفار والجرذان...فمآلهم الي زوال...الي صفيحة القمامة ( المزبلة ) فهذه هي مكانتهم وهذه هي منزلتهم...لم يحدث ولم نسمع من قبل أن فأرا هز جبلا...أو حركه من مكانه...اسمعها نصيحة من أخوك...لا تغضب ولا تحزن ولا يصعب عليك نفسك...فالشجرة المثمرة دائما يلقي عليها الحجر...هذا قدرك...وهذا ابتلاء ...فأصبر واحتسب الأجر والثواب من الله عز وجل...خالص حبي وتقديري واحترامي لشخصك الكريم والنبيل يا عمدتنا...وخالص تحياتي واحترامي للجميع...
Consul غير متواجد حالياً  
غير مقروء 10-10-23, 11:52 PM   #31
body77
صياد متقدم

الصورة الرمزية body77

المدينه: مصر أم الدنيا
body77 مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر MSN إلى body77 إرسال رسالة عبر Yahoo إلى body77

جلال باشا............
الاخ والصديق
لا يمكن لاثنان ان يختلفوا ان حضرتك مثال للاخ والصديق والعون لكل من يحتاج النصيحه فيكفى انك تتصدى لغش وجشع التجار ولا تتاخر بوقتك و خبرتك عن اى احد كبيراا كان او صغيراا
فيكفيك حب الناس وتقديرهم لشخصك
وتقبل تحياتى
اخوك وائل عبد المنعم
ومن اللئيم اذا اكرمته
ومن الاحمق اذا مازحته
ومن الفاجر اذا عاشرته
وانى ذقت الطيبات فلم اجد اطيب من العافيه
وذقت المرارات كلها فلم اجد امر من الحاجه الى الناس
ونقلت الحديد والصخر فلم اجد اثقل من الدين
واعلم ان الدهر يومان ( يوم لك ويوم عليك )
فان كان لك فلا تبطر وان كان عليك فاصبر
فكلاهما سيمر
[/SIZE
]
body77 غير متواجد حالياً  
غير مقروء 10-10-25, 09:15 AM   #32
galal khalifa
صياد قديم

اشكر الجميع فرد فرد علي ما قدموة من ثناء عليا واحمد الله علي ثقتكم فيا واتمني من الله ان اكون في عون الجميع واعلاء هذة الهواية وان اكون دائما عن حسن ظن الجميع
غير مقروء 10-10-25, 04:31 PM   #33
حسن حلمى مندور
صياد متفاعل

حسن حلمى مندور مستواه غير معروف

الموضوع جميل ولكننى اؤيد فكرة السيد المستشار وبعدين جلال باشا مش تاجر ده رجل بيخدم اعضاء المنتدى الجميل وبيقدم كل ماعنده من استشارات ونصائح وخبرات لوجه الله تعالى وخدمة للاعضاء فقط وهذا مالمسته فيه وعن تجربة شخصيه فجزاه الله كل خير .
حسن حلمى مندور غير متواجد حالياً  
غير مقروء 10-10-26, 12:04 AM   #34
محمد عز
صياد نشيط

محمد عز مستواه غير معروف

معلش يا جماعة كنت مسافر كام يوم وبعيد شوية عن المنتدى
لكن اللي بيضايقني احيانا اني الاقي ناس مش عارفة قدر الاستاذ جلال خليفة
او عارفة قامته ودوره المهم في ابعاد الاستغلال عن اعضاء المنتدى وبرضه بتهاجمه لأهداف شخصية ضيقة
انا مش هعدد مميزات العمدة او اعيد كلام عن اخلاقه وشرفه
بصراحة اعضاء كتير اتكلموا عن بعض منها ولم نوفيه حقه بعد
لكن با جماعة الراجل ده وعن تجربة وتعامل معاه طويل وسؤال تجار السلاح بيضغط عليهم علشان يخفضوا الاسعار لأعضاء المنتدى
واما كنت بابيع عدد من البنادق الزيادة الجديدة اللي عندي كان بيطلب مني اخفض الاسعار للناس علشان الاعضاء يحسوا بفرق كبير بين سعر المحل والسعر اللي بيشتروا بيه رغم اني كنت باشتري بأسعار عالية ولكن الحمد لله كنت باستجيب لمعظم طلباته على قد ما أقدر
ومش مشكلته ان ميشيل عازر مثلا بيخفض الاسعار وغيره لأ علشان كده هوا بيبعت الناس عند ميشيل- ده أمر طبيعي انك تخدم صاحبك عند محل بيبيع له ارخص لأنه بيبعت ناس برضه عند فتح الله وغيره
والأهم انه مش بياخد عمولة من المحلات
واشرف عازر غلب علشان جلال يأخد منه هدية حتى لأنه يخاف يقوله خد عمولة
وجلال بيرفض دايما ومش بيقول كده لكن القربين منه عارفين
ياريت الناس تستفيد من علمه وخبرته واخلاقه ويبعدوا عنه وعننا الفتاوي والاجتهادات غير الصحيحة
وبادعوا الناس انها تهتم بموضوع الجمعية اللي سيادة المستشار بيدعو لإنشائها لأنها مفيدة جدا وهتفرق جامد مع اعضاء المنتدى
وتحياتي لكل من شارك في الموضوع وأولهم العمدة جلال خليفة
غير مقروء 10-10-26, 12:45 AM   #35
المستشار
صياد متقدم

المستشار مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى المستشار

وحشتنا يا محمد بك عز وموضعاتك الشيقه وكل مره تجيب لنا سلاح شكل وتضرب ضربات تحير احتراماتى لمعاليك
غير مقروء 10-10-27, 12:43 AM   #36
احمد هاشم
صياد متفاعل

المدينه: المرج
احمد هاشم مستواه غير معروف

السلام عليكم
موضوع جميل جدا وهيسهل على ناس كتير امتلاك بنادق صيد جزاك الله خيرا اخى

ويا /استاذ جلال انت رجل فى قمه الاحترام لك كل التقدير والاحترام
تحياتى لك
اخوك فالله احمد هاشم
احمد هاشم غير متواجد حالياً  
غير مقروء 10-10-27, 01:14 PM   #37
أسامه خطاب
صياد نشيط

الصورة الرمزية أسامه خطاب

المدينه: من شنشور أشمون منوفيه وحاليا بالرياض
أسامه خطاب مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر MSN إلى أسامه خطاب إرسال رسالة عبر Yahoo إلى أسامه خطاب إرسال رسالة عبر Skype إلى أسامه خطاب

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة town sniper 1 مشاهدة المشاركة
اخي العزيز
وحتي لاتختلط الاوراق

نعم متهم بمحاولته الكسب

في الختام

وفي النهاية :

انا لي راي آخر
وهو يكون على مبدأ (( لا تندم على معروف )) .
وطالما أن الاستاذ جلال وغيره من الاعضاء يساعدون الباقين في الحصول على اسلحة وباسعار جيدة وينقذونهم من جشع التجار - فليسيروا في دربهم وعلى بركة الله
وكل انسان في الوجود لا يسلم دائما من الكلام والقيل والقال وهذا ما اكتبه في توقيعي في هذا المنتدى
وان النوايا لا يعلمها الا الله سبحانه وتعالى وهو الذي يحاسبنا عليها
وانا اوفقك في الرأي يا استاذ اسامه وهو كلامك بمعنى اننى لا ألجأ اليك على انك صديق وتتاجر علي لان هذا خيانة للامانه
ولكن من يتاجر فعليه ان يعلن انه يتاجر وهذا شئ ليس عيبا
وياريت يا استاذ اسامه تحط ايدك في ايدي ونحاول نزيل هذه الخلافات وان ربنا يوفقنا وان الناس ترجع حبايب اكتر من الاول - لان الخلافات لا ينتج عنها الا المشاكل والكلام الذي ليس له داعي
وتقبلوا مني خالص التحية
********** فما بالنا لو قيل فينا بعض ما قيلا **********

oekhattab@yahoo.com
أسامه خطاب غير متواجد حالياً  
موضوع مغلق

sponsor links

إبحث في الموضوع:

البحث المتقدم