الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الاسلحه > بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها
التعليمـــات المجموعات التقويم مشاركات اليوم البحث

بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها معلومات عن بنادق ضغط الهواء والرش ومستلزماتها.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 11-10-03, 04:03 PM   #1
sniperff
صياد متفاعل

المدينه: portsaid
sniperff لديه مشاركات جيدهsniperff لديه مشاركات جيدهsniperff لديه مشاركات جيدهsniperff لديه مشاركات جيدهsniperff لديه مشاركات جيدهsniperff لديه مشاركات جيدهsniperff لديه مشاركات جيدهsniperff لديه مشاركات جيدهsniperff لديه مشاركات جيدهsniperff لديه مشاركات جيدهsniperff لديه مشاركات جيده
افتراضي مشكلتي في الكرال

انا لسه جايب كرال و هي فعلا بندقية هاي باور و جامدة جدا بس المشكلة ان الدقة مش مضبوطة انا دايما بضبط الناشنكاهات و بعديها النشان بيختلف تماما يعني الاقي مرة تيجي فوق و مرة تحت و مرة يمين و مرة شمال و هل لو انا ركبت تلسكوب حتبقا افضل؟
sniperff غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
sponsor links
غير مقروء 11-10-03, 05:20 PM   #2
سامح وهيب
صياد جديد

المدينه: شبرا
سامح وهيب مستواه غير معروفسامح وهيب مستواه غير معروف
افتراضي رد: مشكلتي في الكرال

انا هاقول لحضرتك على تجربتي , اولا نوع الرش بيفرق معابا مثلا انا اكثر نوع اداني دقه مع الكرال الجامو الماتش , اما البروماجنوم فبيدى قوة لكن بيحتاج اعلى بالنشان سنه حسب المسافه , ثانيا لو حضرتك مبتدئ زي حالاتى ممكن يكون فيه هزه فى ايدك و دي بتتظبط مع الوقت و اتمرين المستمر على الرمايه و يستحسن ترجع لموضوع عن مسك البندقيه موجود هنا في المنتدى انا شخصيا استفدت منه جدا , كمان وانا باظبط النيشان باحاول اضرب و انا ساند ساعدى ( كوعي ) على شىء ثابت علشان احدد بدقه العيب من الناشنكاه او من ايدي . عموما مشكلة الكرال ان الناشنكاه مش ثابت لكن بعد فتره من العشره باقدر احدد وضع تقريبي هو الافضل او المعتاد بحيث اني باحتاج رشتين او تلاته بس للضبط او ما باحتاجهمش , بالمناسبه كانت النصيحه بالنسبه للكرال بالذات انك ما تضربش الا و هي فيها رشه لان الضرب بدون رش بيعجل بانكسار السوسته , دي تجربتى و في انتظار اراء الخبراء و الزملاء ممن لهم باع اطول و قدره اكبر على الافاده , تحياتي .
سامح وهيب غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-10-04, 12:09 AM   #3
adel152
خبير اسلحه .& عضو ذهبى

اوسمتي

المدينه: أسكندرية
adel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سامح وهيب مشاهدة المشاركة
انا هاقول لحضرتك على تجربتي , اولا نوع الرش بيفرق معابا مثلا انا اكثر نوع اداني دقه مع الكرال الجامو الماتش , اما البروماجنوم فبيدى قوة لكن بيحتاج اعلى بالنشان سنه حسب المسافه , ثانيا لو حضرتك مبتدئ زي حالاتى ممكن يكون فيه هزه فى ايدك و دي بتتظبط مع الوقت و اتمرين المستمر على الرمايه و يستحسن ترجع لموضوع عن مسك البندقيه موجود هنا في المنتدى انا شخصيا استفدت منه جدا , كمان وانا باظبط النيشان باحاول اضرب و انا ساند ساعدى ( كوعي ) على شىء ثابت علشان احدد بدقه العيب من الناشنكاه او من ايدي . عموما مشكلة الكرال ان الناشنكاه مش ثابت لكن بعد فتره من العشره باقدر احدد وضع تقريبي هو الافضل او المعتاد بحيث اني باحتاج رشتين او تلاته بس للضبط او ما باحتاجهمش , بالمناسبه كانت النصيحه بالنسبه للكرال بالذات انك ما تضربش الا و هي فيها رشه لان الضرب بدون رش بيعجل بانكسار السوسته , دي تجربتى و في انتظار اراء الخبراء و الزملاء ممن لهم باع اطول و قدره اكبر على الافاده , تحياتي .
استاذ سامح كلام حضرتك سليم %100. فى بس حاجة واحدة بعد اذن حضرتك اضيفها النيشان الخلفى فى الدبشك الفيبر بيحك اثناء التعمير فى بداية الدبشك وده ممكن يغير النيشان بعد ضبطه.
تحياتى
adel152 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-10-04, 02:32 PM   #4
sniperff
صياد متفاعل

sniperff لديه مشاركات جيدهsniperff لديه مشاركات جيدهsniperff لديه مشاركات جيدهsniperff لديه مشاركات جيدهsniperff لديه مشاركات جيدهsniperff لديه مشاركات جيدهsniperff لديه مشاركات جيدهsniperff لديه مشاركات جيدهsniperff لديه مشاركات جيدهsniperff لديه مشاركات جيدهsniperff لديه مشاركات جيده

انا ضابط جيش ماتقلقش بالنسبة للرماية ههههههههه
في حاجة غريبة ظهرت دلوقتي انا ضبطها بس مش المفروض يبقا الناشنكاه الخلفي في النص ولا ده طبيعي يعني كانت بتحدف شمال اوي و بعدين اتظبتت لما جبت الناشنكاه شمال اوي هل ده بيحصل بسبب الرشة ممكن مثلا
غير مقروء 11-10-04, 02:45 PM   #5
Qoldus
صياد نشيط

الصورة الرمزية Qoldus

المدينه: مدينة نصر- القاهرة
Qoldus مستواه غير معروفQoldus مستواه غير معروفQoldus مستواه غير معروف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sniperff مشاهدة المشاركة
انا ضابط جيش ماتقلقش بالنسبة للرماية ههههههههه
في حاجة غريبة ظهرت دلوقتي انا ضبطها بس مش المفروض يبقا الناشنكاه الخلفي في النص ولا ده طبيعي يعني كانت بتحدف شمال اوي و بعدين اتظبتت لما جبت الناشنكاه شمال اوي هل ده بيحصل بسبب الرشة ممكن مثلا
عادي يا باشا ما تقلقش...وممكن لما تغير نوع الرش تحتاج تغيير ظبط النيشان مرة ثانية...بس في حاجة بالنسبة لتغير النيشان بعد كل ضربة...ممكن تفك الدبشك وتركب جلدة كاوتش ( زي بتوع أنابيب البوتاجاز ) ناحية اليمين بين الدبشك وجسم البندقية علشان تبعدها شوية وتبطل إحتكاك بالنيشان الخلفي عند كل تعمير...وبالتالي النيشان الخلفي ها يثبت ويبطل يتغير أو يتحرك من مكانه...ده إللي حصل معايا وعالجته بالطريقة دي...جرب كده وإن شاء الله تجيب معاك نتيجة...ولو حصل إبقي إدعيلي...
Qoldus غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-10-04, 03:16 PM   #6
سامح وهيب
صياد جديد

كل الكلام بيكمل بعضه , صح يا استاذ عادل ومهم دايما تبقى مسامير الدبشك مربوطه باحكام سواء المسمارين اللي خلف حليتين الجنب او المسمار الخلفي اللي عند الزناد لان المسامير لما بتبقي مش مربوطه باحكام بتفسد النشان و بتخللي جسم البندقيه كله يروح معاك لقدام اثناء التعمير وده ممكن يكون سبب احتكاك الناشنكاه بالفيبر لان انا في البندقيه اللي معايا ما عنديش المشكله دي . اتمنى نتواصل دايما و اي حد عنده خبره جديدة يطرحها على الباقين تعميما للفائده .
غير مقروء 11-10-04, 03:22 PM   #7
sniperff
صياد متفاعل

المشكلة مش الاحتكاك المشكلة انها مضبوطة جدا و دقيقة اوي لما الناشنكاة الخلفي جاي اقصي اليمين هل ممكن من الرش مثلا؟
غير مقروء 11-10-04, 03:59 PM   #8
Qoldus
صياد نشيط

الصورة الرمزية Qoldus

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sniperff مشاهدة المشاركة
المشكلة مش الاحتكاك المشكلة انها مضبوطة جدا و دقيقة اوي لما الناشنكاة الخلفي جاي اقصي اليمين هل ممكن من الرش مثلا؟
إللي ها يأكدلك الموضوع ده يا باشا لو غيرت نوع الرش...جرب كده على مسافة 10 متر ( بلاش المدى أو المسافة البعيدة لأنه ها يختلف حسب وزن وشكل الرش )...لو فضلت ثابتة على دقتها يبقى ده راجع لظبطة وتركيب نيشانات البندقية في المصنع...مش عايز أقول عيب تصنيع...ولو إختلفت الدقة وظبطت مع تغيير إتجاه النيشان الخلفي يبقى ده عيب نوع الرش...هذا في تقديري وحسب خبرتي والله أعلم...
غير مقروء 11-10-04, 04:34 PM   #9
محمود شلبي
صياد نشيط

محمود شلبي في بداية الطريقمحمود شلبي في بداية الطريقمحمود شلبي في بداية الطريقمحمود شلبي في بداية الطريقمحمود شلبي في بداية الطريقمحمود شلبي في بداية الطريق

الكلام دى كله جميل وصح 100/100 احب اضيف
اولا اكد على المسامير بعد كام رشه حتى تصل الى الربط الى مش هيفك بعدها
ثانيا النشنكان ثابت اظبطه بيد حرة بدون سنادة عشان هى دى طريقه ضربك انت
ثالثا النشنكان عاوز يروح يمين خاص اعمله شمال على الاخر شغال المهم يظبط على الماسورة
رابعا التمرين الكتير (على ايدك وجسمك وكتفك ورقبتك وخدك انت) حتى تصل الى الامثل بالتوفيق
محمود شلبي غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-10-04, 05:13 PM   #10
Qoldus
صياد نشيط

الصورة الرمزية Qoldus

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمود شلبي مشاهدة المشاركة
الكلام دى كله جميل وصح 100/100 احب اضيف
اولا اكد على المسامير بعد كام رشه حتى تصل الى الربط الى مش هيفك بعدها
ثانيا النشنكان ثابت اظبطه بيد حرة بدون سنادة عشان هى دى طريقه ضربك انت
ثالثا النشنكان عاوز يروح يمين خاص اعمله شمال على الاخر شغال المهم يظبط على الماسورة
رابعا التمرين الكتير (على ايدك وجسمك وكتفك ورقبتك وخدك انت) حتى تصل الى الامثل بالتوفيق
معلش يا أستاذي وأعذرني لجهلي...عايز شرح وتوضيح أو إعادة صياغة للنقطتين ثانيا وثالثا علشان ملتبسين عليا مش فاهمهم قوي وعايز أستفاد برضو...ومشكور مقدما لمجهودك وتعبك...
غير مقروء 11-10-04, 05:35 PM   #11
blow c06
صياد متقدم

blow c06 مستواه غير معروفblow c06 مستواه غير معروفblow c06 مستواه غير معروف

بعد اذن استاذ محمود
النقطه التانيه: قصده لما تيجى تظبط النيشان متسندش ماسورة البندقيه ولا ايدك عشان تثبت النيشان و تخليه مظبوط لاقصى درجه انما اضرب و انت واقف و ماسك البندقيه زى متكون بتصطاد و ايدك حره مش مسنوده عشان تظبط النيشان على نفس الوضع الحقيقى الى هتصطاد بيه فلو ايدك بتتهزفى ناحيه معينه هتتهز فى ظبط النيشان برده و فى الاخر ايدك هتكون مظبوطه و انت بتصطاد بجد..
النقطه التالته : لما الضربه تيجى يمين الهدف بتحرك الناشينكان الخلفى للشمال عشان تظبطه و العكس
blow c06 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-10-04, 05:48 PM   #12
sniperff
صياد متفاعل

يا سيدي انا فاهم والله كلامك عن كيفية ضبط الناشنكاهات....بس لما يكون الوضع الاخير للضبط ان النشنكاه اقصي اليمين ده يبقي غريب يعني البندقية ديلوقتي مضبوطة و هو في الوضع ده و دقتها عالية اوي هل ده طبيعي
غير مقروء 11-10-04, 06:04 PM   #13
Qoldus
صياد نشيط

الصورة الرمزية Qoldus

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة blow c06 مشاهدة المشاركة
بعد اذن استاذ محمود
النقطه التانيه: قصده لما تيجى تظبط النيشان متسندش ماسورة البندقيه ولا ايدك عشان تثبت النيشان و تخليه مظبوط لاقصى درجه انما اضرب و انت واقف و ماسك البندقيه زى متكون بتصطاد و ايدك حره مش مسنوده عشان تظبط النيشان على نفس الوضع الحقيقى الى هتصطاد بيه فلو ايدك بتتهزفى ناحيه معينه هتتهز فى ظبط النيشان برده و فى الاخر ايدك هتكون مظبوطه و انت بتصطاد بجد..
النقطه التالته : لما الضربه تيجى يمين الهدف بتحرك الناشينكان الخلفى للشمال عشان تظبطه و العكس
مشكور يا باشا للتوضيح...بس أنا أعتقد إن أحسن ظبط للبندقية والسلاح عموما من وضع الثبات وليس الحر ( سواء بالنسبة للسلاح أو بالنسبة للهدف )...وهو الفيصل كون السلاح به عيب ( كإلتواء الماسورة مثلا ) أو أن السلاح سليم ونوع الرش ردئ وهكذا...وبعيدا عن اللزمات الحركية للصياد ( الحركات اللا إرادية ) والتي تختلف من شخص لشخص آخر...أما بالنسبة للنقطة الرابعة فقد وضحت الآن...وهي القاعدة المطبقة بالفعل...والتي يتم تطبيقها أيضا في الأعلى والأسفل ( نفس النظرية )...شكرا يا باشا لكرمك وذوقك...تعبتك معايا...
غير مقروء 11-10-04, 06:05 PM   #14
rock
صيــــــــاد محتــــــرف

الصورة الرمزية rock

المدينه: الجيزه
rock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيدهrock لديه مشاركات جيده
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى rock

السلام عليكم ... ده شئ طبيعى فى البنادق ... حضرتك بتتكلم عن ترحيل الناشينكان وهو مظبوط دلوقتى على ترحيله اقصى اليمين ... فيه بنادق كتير كده ... الديانا 54 جديده وبيكون الناشينكان مرحل ... متقلقش ... تحياتى .

صـــــــــــلى الله عليـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــه وسلــــــــــــــــــــــــــم
rock غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-10-04, 06:17 PM   #15
blow c06
صياد متقدم

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة qoldus مشاهدة المشاركة
مشكور يا باشا للتوضيح...بس أنا أعتقد إن أحسن ظبط للبندقية والسلاح عموما من وضع الثبات وليس الحر ( سواء بالنسبة للسلاح أو بالنسبة للهدف )...وهو الفيصل كون السلاح به عيب ( كإلتواء الماسورة مثلا ) أو أن السلاح سليم ونوع الرش ردئ وهكذا...وبعيدا عن اللزمات الحركية للصياد ( الحركات اللا إرادية ) والتي تختلف من شخص لشخص آخر...أما بالنسبة للنقطة الرابعة فقد وضحت الآن...وهي القاعدة المطبقة بالفعل...والتي يتم تطبيقها أيضا في الأعلى والأسفل ( نفس النظرية )...شكرا يا باشا لكرمك وذوقك...تعبتك معايا...
والله انا رائيى انك تظبط النيشان على حاجه ثابته و انت ساند بس انا كنت بوضح لحضرتك ا.محمود قصده ايه و على فكره هو خبره اكتر مننا بكتيييييييير فيمكن فعلا الى هو بيقولو يبقى احسن فى الصيد
غير مقروء 11-10-04, 06:39 PM   #16
sniperff
صياد متفاعل

يعني انا لو ركبت تلسكوب بردو حيبقا مرحل يمين؟ هل ممكن نوع الرش يفرق انا بستخدم المصري مارسمان
غير مقروء 11-10-04, 06:41 PM   #17
old hunter
Banned

المدينه: طنطا
old hunter مستواه غير معروفold hunter مستواه غير معروف

المهم انها وصلت معاك لدقه كويسه مش مهم وضع النشكان زي مالروك بيقول بس انا عن نفسي البندقيه دقيقه جد والنشكان في النص بضبط اصدي في الكرال طبعا مش في حاجه تانيه وديه بتختلف من بندقيه لبندقيه عشان دقه تركيب النيشكان في المصنع اعتقد انها مش مظبوطه اوي وربنا يوفقك وتلاقي حل تاني بس متهيالي مع الاسكوب هتديك الدقه الي انت عايزها وعامه الوضع الافضل لضبط النشكان هو وضع الثبات وشكرا
old hunter غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-10-04, 06:51 PM   #18
blow c06
صياد متقدم

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة old hunter مشاهدة المشاركة
المهم انها وصلت معاك لدقه كويسه مش مهم وضع النشكان زي مالروك بيقول بس انا عن نفسي البندقيه دقيقه جد والنشكان في النص بضبط اصدي في الكرال طبعا مش في حاجه تانيه وديه بتختلف من بندقيه لبندقيه عشان دقه تركيب النيشكان في المصنع اعتقد انها مش مظبوطه اوي وربنا يوفقك وتلاقي حل تاني بس متهيالي مع الاسكوب هتديك الدقه الي انت عايزها وعامه الوضع الافضل لضبط النشكان هو وضع الثبات وشكرا
هو حضرتك مجرب اليشان بتاعها و دايما بتضرب صح ولا زى مابسمع مره يمين و مره شمال و مره فوق و تحت و لا ايه... انا عايز اجيبها بس خايف من ان البندقيه نفسها متبقاش ماسورتها و الششخان الى يها مظبوط ولا ايه؟؟ اجيبها ولا لا يعنى
غير مقروء 11-10-04, 09:40 PM   #19
sniperff
صياد متفاعل

لا البندقية مضبوطة و الرش بيجي في المكان الي بتنشن فيه لكن حوار مرة يمين و مرة شمال مش بتحصل
غير مقروء 11-10-05, 12:34 AM   #20
سامح وهيب
صياد جديد

كده يبقى مبروك يا باشا و ربنا يطعمك منها خير باذنه تعالى
غير مقروء 11-10-05, 01:18 AM   #21
عادل عبده
صياد قديم

الصورة الرمزية عادل عبده

المدينه: القطاميه
عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده

ربنا يباركلك فيها يا باشا وهى بندقيه حلوه وعلى اد فلوسها ويمكن اكتر من فلوسها دلوقتى
وانا معنديش كلام اقوله بعد اللى قالوه الناس الافاضل

اللهم انى استغفرك واتوب اليك

*اللهم انت ربى لا اله الا انت سبحانك خلقتنى وانا عبدك وانا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ماصنعت ابوء لك بنعمتك على وابوء لك بزنبى فأغفر لى فأنهه لايغفر الزنوب الا انت *
عادل عبده غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

sponsor links