الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الصيد البري > الصيد بالصقور

الصيد بالصقور صقور الصيد وانواعها ومعلوماتها.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 11-06-07, 02:31 AM   #1
boody
صياد قديم

المدينه: الاسكندرية
boody في بداية الطريقboody في بداية الطريقboody في بداية الطريقboody في بداية الطريقboody في بداية الطريقboody في بداية الطريق
افتراضي سؤال وارجو الاجابة

اولا السلام عليكم اهل المنتدى الكرام

ثانيا انا عمرى ما شفت صقر فى حياتى بس نفسى اجيب صقر او حداة او حاجة كدة للتربية مش للصيد عايز اعرف ارخص حاجة ممكن تبقى بكام واجيبها منين فى الاسكندرية ويتربى فى قفص اد بتاع العصافير دة ولا اكبر وعايز اعرف اية هو الصقر البلدى دة سعرة كام وينفع يتربى ولا لا ارجو الرد من خبراء المنتدى
وشكرا
boody غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
sponsor links
غير مقروء 11-06-07, 09:39 AM   #2
shotgun
صياد متفاعل

الصورة الرمزية shotgun

shotgun مستواه غير معروف
افتراضي رد: سؤال وارجو الاجابة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة boody مشاهدة المشاركة
اولا السلام عليكم اهل المنتدى الكرام

ثانيا انا عمرى ما شفت صقر فى حياتى بس نفسى اجيب صقر او حداة او حاجة كدة للتربية مش للصيد عايز اعرف ارخص حاجة ممكن تبقى بكام واجيبها منين فى الاسكندرية ويتربى فى قفص اد بتاع العصافير دة ولا اكبر وعايز اعرف اية هو الصقر البلدى دة سعرة كام وينفع يتربى ولا لا ارجو الرد من خبراء المنتدى
وشكرا
بسم الله الرحمن الرحيم
فى البدايه احب انوه ان الله عز وجل خلق كل حاجة لاستخدامها المخصص فلا يجب ان تسلب حريه الطائر سواء كان صقر او حداه لانك تريد ان تربيه اذا كنت تريد تربيه صقر علشان تحطه على ايدك وتتمنظر بيه فهات بغبغان الطف واذا كنت تريد تربيه صقر للصيد فاسمحلى اخبرك ان الصقر البلدى لا يصطاد الا الفئران و الحشرات!!!!
فى حاله وجود خطأ فى كلامى ارجو تنبيهى وشكرا.
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
shotgun غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-06-07, 12:22 PM   #3
ahmedbig
صياد متفاعل

ahmedbig مستواه غير معروف

كلام حضرتك مضبوط عادة الصقر تكتمل به الهيبة عندما تصيد به شئ ثمين وبعدين الصقر لو إتحط في قفص يموت وينتحر تخيل نفسك كده بعد ما كنت بطير من مكان لمكان وفأجاة تلاقي نفسك في قفص هتعمل ايه نصيحة من شخص عاشق للصقور قبل ما تفكر تجيب صقر لازم تعرف كل حاجة عن الجوارح بصفة عامة أنواعها افضل نوع يستانس مع الناس مواعيد الاكل الرعاية الطبية المكان المناسب لتربية الصقور العش الخاص بالأنثي عندما تضع البيض لخاص بها مواسم التزاوج عمر البلوغ الخاص بكل نوع وغيرهاوغيرها من المعلومات إللي ممكن بكل سهولة تحصل عليها من الإنترنت , في الحالة ديه هتكون مش محتاج تسأل حد إيه أفضل نوع تستطيع أن تربيه ....
وتقبل مروري تحياتي أحمد محمد
ahmedbig غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-06-07, 06:12 PM   #4
boody
صياد قديم

المدينه: الاسكندرية
boody في بداية الطريقboody في بداية الطريقboody في بداية الطريقboody في بداية الطريقboody في بداية الطريقboody في بداية الطريق

شكرا على الرد بس انا معرفش اى حاجة عن الطيور الجارحة عموما ويا ريت تعذورونى
boody غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

sponsor links

إبحث في الموضوع:

البحث المتقدم