الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الاقسام العامه > الصيد العام

الصيد العام موضوعات الصيد العامه وتعارف الصيادين.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 13-09-21, 12:05 PM   #1
sniperwolf500
صياد نشيط

الصورة الرمزية sniperwolf500

المدينه: Alexandria
sniperwolf500 لديه مشاركات جيدهsniperwolf500 لديه مشاركات جيدهsniperwolf500 لديه مشاركات جيدهsniperwolf500 لديه مشاركات جيدهsniperwolf500 لديه مشاركات جيدهsniperwolf500 لديه مشاركات جيدهsniperwolf500 لديه مشاركات جيدهsniperwolf500 لديه مشاركات جيدهsniperwolf500 لديه مشاركات جيدهsniperwolf500 لديه مشاركات جيدهsniperwolf500 لديه مشاركات جيده
افتراضي مطلوب مساعدة اسكندراني

حد يا جماعة عنده Laser Bore Sighter ليزر لضبط التليسكوبات في الاسكندرية انا معايا واحد وعاوز اتأكد من وجود خلل فيه (بوش) هو الخلل شبه مؤكد بس اراجع ليطمئن قلبي نتيجة حد من الزملاء بتجربة جهاز غير جهازي علي بندقيتي وفي نفس الوقت يساعدني اضبط البندقية بتاعتي

وعلشان محدش يسألني البندقية جامو - سوكوم 1000 رش نمرة 2
sniperwolf500 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
sponsor links
غير مقروء 13-09-21, 03:16 PM   #2
هشام سمير
قنـــاص من الدرجه الاولى

اوسمتي

الصورة الرمزية هشام سمير

المدينه: البحيره- القاهره- الاسكندريه
هشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدى
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى هشام سمير
افتراضي رد: مطلوب مساعدة اسكندراني

طب ما انا ممكن اخلييك تظبطها من غير ليزر ولا ديولو وبطريقه اسهل 100 مره . ايه رأيك يا كبير . عمتاً انا بحروى ابن عمك يعنى
هشام سمير غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-09-21, 04:19 PM   #3
Ahmedsaad68
صياد متفاعل

المدينه: الاسكندرية
Ahmedsaad68 في بداية الطريقAhmedsaad68 في بداية الطريقAhmedsaad68 في بداية الطريقAhmedsaad68 في بداية الطريق

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هشام سمير مشاهدة المشاركة
طب ما انا ممكن اخلييك تظبطها من غير ليزر ولا ديولو وبطريقه اسهل 100 مره . ايه رأيك يا كبير . عمتاً انا بحروى ابن عمك يعنى
ازززززززى قولنا
Ahmedsaad68 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-09-21, 04:34 PM   #4
adel152
خبير اسلحه .& عضو ذهبى

اوسمتي

المدينه: أسكندرية
adel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sniperwolf500 مشاهدة المشاركة
حد يا جماعة عنده laser bore sighter ليزر لضبط التليسكوبات في الاسكندرية انا معايا واحد وعاوز اتأكد من وجود خلل فيه (بوش) هو الخلل شبه مؤكد بس اراجع ليطمئن قلبي نتيجة حد من الزملاء بتجربة جهاز غير جهازي علي بندقيتي وفي نفس الوقت يساعدني اضبط البندقية بتاعتي

وعلشان محدش يسألني البندقية جامو - سوكوم 1000 رش نمرة 2
ياباشا حضرتك سيد العارفين ان هذا الجهاز دقته لن تكون %100 فى ضبط التليسكوب.
دايما لما بنركب تليسكوب لأول مرة على بندقية بيكون الزيرو بتاعة بعيد عن الهدف بمسافة وهنا يأتى دور الليزر بور لتقريب المسافة وفى أغلب الاحيان بيكون قريب من الهدف بنسبة %95 تقريبا وبعد كده الصياد بيضبط تليسكوبه بالطريقة المعتادة.
عملية البوش البسيطة اللى حضرتك بتتكلم عنها هتلاقيها فى كل الاجهزة الصينى الرخيصة الموجودة فى مصر وهذا البوش بيزيد مع البنادق الموجود فيها حلية النشينكان الامامى زى الكرال والجامو...الخ.
انا شخصيا بأستعمل الليزر بور لما بأنظف البندقية وأحل الاسكوب وأركبه تانى على البندقية أو لما أغير سكوب من بندقية لبندقية ثانية علشان أتأكد ان الرشة هتكون على ورقة النيشان مش بعيدة عنها وفى أغلب الاحيان الرشة بتكون بعيدة عن الهدف حوالى 5 سم ومن هنا بأضبط الاسكوب بتاعى بالطريقة العادية.
تحياتى.
adel152 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-09-21, 09:23 PM   #5
elmasrey123
صياد قديم

اوسمتي

المدينه: اسكن اينما وجدت الحياه
elmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدىelmasrey123 عميد بالمنتدى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة adel152 مشاهدة المشاركة
ياباشا حضرتك سيد العارفين ان هذا الجهاز دقته لن تكون %100 فى ضبط التليسكوب.
دايما لما بنركب تليسكوب لأول مرة على بندقية بيكون الزيرو بتاعة بعيد عن الهدف بمسافة وهنا يأتى دور الليزر بور لتقريب المسافة وفى أغلب الاحيان بيكون قريب من الهدف بنسبة %95 تقريبا وبعد كده الصياد بيضبط تليسكوبه بالطريقة المعتادة.
عملية البوش البسيطة اللى حضرتك بتتكلم عنها هتلاقيها فى كل الاجهزة الصينى الرخيصة الموجودة فى مصر وهذا البوش بيزيد مع البنادق الموجود فيها حلية النشينكان الامامى زى الكرال والجامو...الخ.
انا شخصيا بأستعمل الليزر بور لما بأنظف البندقية وأحل الاسكوب وأركبه تانى على البندقية أو لما أغير سكوب من بندقية لبندقية ثانية علشان أتأكد ان الرشة هتكون على ورقة النيشان مش بعيدة عنها وفى أغلب الاحيان الرشة بتكون بعيدة عن الهدف حوالى 5 سم ومن هنا بأضبط الاسكوب بتاعى بالطريقة العادية.
تحياتى.
يابخت من كان عم عادل بلدياته
بالتوفيق ان شاء الله
غير مقروء 13-09-21, 09:53 PM   #6
هشام سمير
قنـــاص من الدرجه الاولى

اوسمتي

الصورة الرمزية هشام سمير

المدينه: البحيره- القاهره- الاسكندريه
هشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدىهشام سمير عميد بالمنتدى
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى هشام سمير

انا بقا مريح دماغى وبظب التيلسكوب بأدوات اوليه جداً
هنزلكم الطريقه ان شاء الله
هشام سمير غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-09-22, 01:54 AM   #7
sniperwolf500
صياد نشيط

sniperwolf500 لديه مشاركات جيدهsniperwolf500 لديه مشاركات جيدهsniperwolf500 لديه مشاركات جيدهsniperwolf500 لديه مشاركات جيدهsniperwolf500 لديه مشاركات جيدهsniperwolf500 لديه مشاركات جيدهsniperwolf500 لديه مشاركات جيدهsniperwolf500 لديه مشاركات جيدهsniperwolf500 لديه مشاركات جيدهsniperwolf500 لديه مشاركات جيدهsniperwolf500 لديه مشاركات جيده

والله يا جماعة انا متشكر اوي علي مروركم وردودكم و شكر كبير وحار للأستاذ وأمير الأخلاق / هشام سمير الي ان شاء الله حشوفه قريب و المصري العسل الي حقابله في مسابقة الرماية القادمة بإذن الله اعمل حسابك مكاني محجوز
و بلدياتي عادل عادولة الي حموت واشوفه ولو نعد نشرب تي في اي مكان و احمد سعيد طبعا

وحنقل لكم تجربة ناجحة بس جابتلي صداع و مجرد تكرارها بيجبلي ألم في مفاصل المخيخ فطبعا انا محتاج طرق جديدة و اسهل من الي حقولكم عليه و نستفاد بخبرة هشام و اتحملج علي عادل علشان يساعدني لو أمكن

التجربة ببساطة حبيت اضبط السكوب علي مسافة 40 متر طبعا الضبط بالياردة التليسكوب اساسا لو حضبطه كما يقول الكتاب يبقي الكلام في 100 ياردة يعني 91.44 متر و الكليك في الضبط حتكون بتساوي 1/4 بوصة يعني حوالي 0.635 سم المهم حسبت الحسبة اني لو محتاج اضبط علي 40 يارده حولتها لمتر طلعت 36.576.744 متر الرقم لقيته استبحس بس تقريبا يناسب طبيعة الصيد بالأماكن الي بصطاد فيها عامة

قلت بما اني حضبط يبقي اضرب 40 يارده يعني 40% من المسافة الي المفروض اضبط عليها فضربت 0.40 في 1/4 بوصة طلعت النتيجة 0.1 بوصة قمت رحت لصديقي في الادارة الهندسية ورسملي ورقة كلها مربعات 0.1 بوصة و طبعتها علي البلوتر في الشغل واودعت الفلوس في الخزنة وقعد صاحبي في المالية يتنك عليا ويقولي حقدرهالك ب500 جنية ويزالولني و في الآخر دفعت 20 جنية وعملت مغامرة علشان تطلع من ادارة الأمن وروحت واخدت العربية و نزلت ورحت مكان شهير بالاسكندرية يسمي المشتل كان قريب من البيت وقتها بسموحة واشتريت متر طوله 20 متر وشه متر والناحية التانية يارده واعدت اضبط المسافة ووقفت علي مسافة 40 يارده وطبعا عملت مهراجا هندي علي البندقية علشان تثبت وضربت ورحت عديت الكليكات الي علي الورقة و ضبط التليسكوب طلعت قريبة شوية من النص في نطاق دائرة قطرها 10 سم حوالين منتصف الهدف الي حددته وقعدت ضبط كمان 10 رشات لحد لما بقت تمام تمام ارجوكم مش عاوز الصداع ده تاني وااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااععععععععععععععععععععععععععععععععععع عععععععععععععع

واشتريت بعد كدة laser وشكله طلع بايظ (مبوش علي الآخر) و اتوكسنا يا حبيبي اتوكسنا آه أه أه

علشان كدة محتاج مساعدة عاجلة نقل Laser علشان اضبط قبل لما اشتري المنظار الجديد بإذن الله من الحج هشام حتي لو ملحقتش العرض انا نفسي استمتع بالتعامل معاه بغض النظر عن أي ماديات فمعدن الناس هو ما يبقي ورابطة الأخوة هي الأدوم ورابطة الحب لا تذوب
غير مقروء 13-09-22, 04:35 AM   #8
Ahmedsaad68
صياد متفاعل

Ahmedsaad68 في بداية الطريقAhmedsaad68 في بداية الطريقAhmedsaad68 في بداية الطريقAhmedsaad68 في بداية الطريق

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sniperwolf500 مشاهدة المشاركة
والله يا جماعة انا متشكر اوي علي مروركم وردودكم و شكر كبير وحار للأستاذ وأمير الأخلاق / هشام سمير الي ان شاء الله حشوفه قريب و المصري العسل الي حقابله في مسابقة الرماية القادمة بإذن الله اعمل حسابك مكاني محجوز
و بلدياتي عادل عادولة الي حموت واشوفه ولو نعد نشرب تي في اي مكان و احمد سعيد طبعا

وحنقل لكم تجربة ناجحة بس جابتلي صداع و مجرد تكرارها بيجبلي ألم في مفاصل المخيخ فطبعا انا محتاج طرق جديدة و اسهل من الي حقولكم عليه و نستفاد بخبرة هشام و اتحملج علي عادل علشان يساعدني لو أمكن

التجربة ببساطة حبيت اضبط السكوب علي مسافة 40 متر طبعا الضبط بالياردة التليسكوب اساسا لو حضبطه كما يقول الكتاب يبقي الكلام في 100 ياردة يعني 91.44 متر و الكليك في الضبط حتكون بتساوي 1/4 بوصة يعني حوالي 0.635 سم المهم حسبت الحسبة اني لو محتاج اضبط علي 40 يارده حولتها لمتر طلعت 36.576.744 متر الرقم لقيته استبحس بس تقريبا يناسب طبيعة الصيد بالأماكن الي بصطاد فيها عامة

قلت بما اني حضبط يبقي اضرب 40 يارده يعني 40% من المسافة الي المفروض اضبط عليها فضربت 0.40 في 1/4 بوصة طلعت النتيجة 0.1 بوصة قمت رحت لصديقي في الادارة الهندسية ورسملي ورقة كلها مربعات 0.1 بوصة و طبعتها علي البلوتر في الشغل واودعت الفلوس في الخزنة وقعد صاحبي في المالية يتنك عليا ويقولي حقدرهالك ب500 جنية ويزالولني و في الآخر دفعت 20 جنية وعملت مغامرة علشان تطلع من ادارة الأمن وروحت واخدت العربية و نزلت ورحت مكان شهير بالاسكندرية يسمي المشتل كان قريب من البيت وقتها بسموحة واشتريت متر طوله 20 متر وشه متر والناحية التانية يارده واعدت اضبط المسافة ووقفت علي مسافة 40 يارده وطبعا عملت مهراجا هندي علي البندقية علشان تثبت وضربت ورحت عديت الكليكات الي علي الورقة و ضبط التليسكوب طلعت قريبة شوية من النص في نطاق دائرة قطرها 10 سم حوالين منتصف الهدف الي حددته وقعدت ضبط كمان 10 رشات لحد لما بقت تمام تمام ارجوكم مش عاوز الصداع ده تاني وااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااععععععععععععععععععععععععععععععععععع عععععععععععععع

واشتريت بعد كدة laser وشكله طلع بايظ (مبوش علي الآخر) و اتوكسنا يا حبيبي اتوكسنا آه أه أه

علشان كدة محتاج مساعدة عاجلة نقل Laser علشان اضبط قبل لما اشتري المنظار الجديد بإذن الله من الحج هشام حتي لو ملحقتش العرض انا نفسي استمتع بالتعامل معاه بغض النظر عن أي ماديات فمعدن الناس هو ما يبقي ورابطة الأخوة هي الأدوم ورابطة الحب لا تذوب
بص يا معلم أولا لو قصدك المشتل ده الى هى مزرعة كلية الزراعة الى قريبة من سكة القطار يبقى انت كده ساكن جمبى وكمان نتعرف على حضرتك فى الأساس لان حضرتك إنسان محترم يبقى بص انا عايز اظبط الاسكوب وعملت صينى مش هندي معرفتش اضبطه يبقى ايه رائيك لو نطلع سوا نصطاد انا وانت وكان فى أستاذ مؤمن هنا عايز يجى ونطلع مع بعض ونستفيد من معلومات بعض ايه رائيك فى الوقت الى تحبه وتبقى فيه فاضى تمام
غير مقروء 13-09-22, 11:22 AM   #9
sniperwolf500
صياد نشيط

ياباشا أكيد طبعا أنا كنت ساكن في سموحة لما كنت مع والدي ووالدتي وانا دلوقت في محرم بك المرة دي مش جنبك جنب مؤمن هاهاهاهاهاها بس محرم بك مش بعيد كلنا جنب بعض وممكن تبعتلي رقمك علي الخاص واكلمك و نتفق ونضبط مع بعض طلعة صحيح الموسم اوشك علي غلق بابه او تقريبا قفل بس في بقي البط ولو كدة ناخد عم عادل من روحه شوية ونتأنس بيه ونخطفه من وجدانه ويجي معانا
غير مقروء 13-09-22, 11:49 AM   #10
sniperwolf500
صياد نشيط

منتظرين خبرة الاستاذ هشام علي أحر من الجمر

وده اهداء للجميع للاستمتاع

غير مقروء 13-09-23, 02:03 AM   #11
adel152
خبير اسلحه .& عضو ذهبى

اوسمتي

المدينه: أسكندرية
adel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدىadel152 عميد بالمنتدى

شوف ياباشا الفيديو ده بالنسبة لى دى أسهل طريقة انا شخصيا شوفتها بس محتاجة تثبت البندقية كويس.

adel152 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-09-23, 03:00 AM   #12
Ahmedsaad68
صياد متفاعل

اشطة هبعتلك رقمى

sponsor links

إبحث في الموضوع:

البحث المتقدم