الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الاقسام العامه > الصيد العام
التعليمـــات المجموعات التقويم مشاركات اليوم البحث

الصيد العام موضوعات الصيد العامه وتعارف الصيادين.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 11-09-24, 07:04 AM   #1
mman2005
صياد متقدم

الصورة الرمزية mman2005

المدينه: جمال عبد الناصر- جسر السويس
mman2005 في بداية الطريقmman2005 في بداية الطريقmman2005 في بداية الطريقmman2005 في بداية الطريق
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى mman2005
افتراضي أنا أتعقدت خلاص

من صباحية ربنا النهاردة وأنا بصطاد من البلكونة والشباك لليمام الى موجود على الأرض، ضربت بتاع 15 رشة ومفيش ولا يمامة أصطادتها، وفيه يمام حسيت أنها جت فيه الرشة ومع ذلك طارت اليمامة لغاية سطح عمارة، جربت البندقية الأسبانى النمرة واحد، والبندقية الصينى نمرة 2 وبرده مفيش ولا نموسة راضية تقع، مع العلم أنى ساكن فى الدور الثانى، واليمام كان فى أرضية الشارع، وأقرب مسافة كانت حوالى 10 متر، بس أنا عملت حاجة حلوة، جبت عيش ناشف وبليته وفركته ورميته تحت الشباك فى الشارع وده جاب يمام وعصافير علشان تاكل فيه، ومع ذلك لم أنجح فى إصطياد يمامة، والبندقية الاسبانى صوتها عالى كل ما أضرب رشة تخرج ست فى عمارة قدامنا تبص فيه أيه أكون أنا خبيت البندقية كأنى بسرق على الصبح، أحترت يا جماعة، مع أنى بنشل فى الشقة عندى على ملة سرير مكسورة كويس أوى من على مسافات تزيد على 15 متر، ودى مش أول مرة أصطاد من البلكونة والشباك، دى المرة الخامسة ولا السادسة، يلا إلى عايز البندقيتين على 100 جنيه ممكن أفكر .
غير مقروء 11-09-24, 08:00 AM   #2
د.مهندس
صياد متفاعل

الصورة الرمزية د.مهندس

المدينه: محافظة الشرقية
د.مهندس مستواه غير معروف
افتراضي رد: أنا أتعقدت خلاص

اصبر شوية و لو البنادق محتاجة جلدة او سوستة ركبها له
أو وديها لطفشجى كويس يكشف لك عليها
لا يأس مع الحياة و لا حياة مع اليأس
و لو على 100 جنيه أنا موافق
د.مهندس غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-09-24, 08:01 AM   #3
د.مهندس
صياد متفاعل

الصورة الرمزية د.مهندس

المدينه: محافظة الشرقية
د.مهندس مستواه غير معروف

وشكراااااااااااااااااااااا
د.مهندس غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-09-24, 09:05 AM   #4
محمد حافظ بك
صياد قديم

الصورة الرمزية محمد حافظ بك

المدينه: الاسكندرية
محمد حافظ بك حائز على اهتمام المنتدىمحمد حافظ بك حائز على اهتمام المنتدىمحمد حافظ بك حائز على اهتمام المنتدىمحمد حافظ بك حائز على اهتمام المنتدىمحمد حافظ بك حائز على اهتمام المنتدىمحمد حافظ بك حائز على اهتمام المنتدىمحمد حافظ بك حائز على اهتمام المنتدىمحمد حافظ بك حائز على اهتمام المنتدىمحمد حافظ بك حائز على اهتمام المنتدىمحمد حافظ بك حائز على اهتمام المنتدىمحمد حافظ بك حائز على اهتمام المنتدى

يا سيدي متزعلش نفسك ... انا هقولك اقتراح هات علبة كانز او برطمان بلاستيك و حطه علي نفس مسافة اليمامة اللي بتضربها و يمكن ازيد شوية.. اضرب عليها 3 مرات علي الاقل ..لو جت فيها يبقي انت في التنشين تمام و نشان البندقية تمام ... يبقي الموضوع مش هيخرج برة احتمالين ... يا اما حظك كده نتيجة ان اليمام متحرك ... يا اما البندقية ضعيفة و محتاجة تغيير جلبة ... و ابقي طمني ارجوك ... مع تحياتي و تمنياتي بالتوفيق
غير مقروء 11-09-24, 09:13 AM   #5
ابو عامر
صياد نشيط

الصورة الرمزية ابو عامر

المدينه: بنها
ابو عامر في بداية الطريقابو عامر في بداية الطريقابو عامر في بداية الطريقابو عامر في بداية الطريقابو عامر في بداية الطريقابو عامر في بداية الطريق

انت لما بتضرب فى الخشبه الى عندك من 15 متر اكيد ها تعرف قوه البندقيه من تاثيرها على الخشبه ده اولا وثانيا وضع النشان بيختلف لازم تتدرب على الوضع العالى بمعنى يكون الهدف على ارتفاع 15 متر مثلا وكمان وضع البلكونه يعنى تنشن على غطاء زجاجه فى الشارع مكان وقوف اليمام وشوف الرشه بتكون فين واظبط نشان بندقيتك انا لو طالع اصطاد يمام بظبط النشان لو كانت الطلعه الى قبلها دجاج ماء والعكس هو تحريك النشان يعتبر تحيريك بسيط جدا بس بيفرق على المسافات البعيده ويا رب اكون افدتك .
ابو عامر غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-09-24, 09:55 AM   #6
dr_mohasan
صيـــــــاد من الدرجـه الأولـي

الصورة الرمزية dr_mohasan

المدينه: القاهرة
dr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدى
Smile رد: أنا أتعقدت خلاص

ربنا يباركلك فى البندقية يا أستاذ محمد

الحل هو كثرة الممارسة حتى تتعود على اللبندقية , وأنصحك تخرج للصيد مع حد أكثر خبرة

--------------------------------------------
اللهم صلّ على سيدنا محمد و على آله و صحبه و سلّم
--------------------------------------------
dr_mohasan غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-09-24, 10:25 AM   #7
mman2005
صياد متقدم

الصورة الرمزية mman2005

mman2005 في بداية الطريقmman2005 في بداية الطريقmman2005 في بداية الطريقmman2005 في بداية الطريق

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د.مهندس مشاهدة المشاركة
اصبر شوية و لو البنادق محتاجة جلدة او سوستة ركبها له
أو وديها لطفشجى كويس يكشف لك عليها
لا يأس مع الحياة و لا حياة مع اليأس
و لو على 100 جنيه أنا موافق
لا يا دكتور الرشة قوية جداًُ وبترشق فى الخشب، وبخصوص البيع أنا لسة بفكر، شكراً على النصيحة والمرور.
غير مقروء 11-09-24, 10:26 AM   #8
mman2005
صياد متقدم

الصورة الرمزية mman2005

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد حافظ بك مشاهدة المشاركة
يا سيدي متزعلش نفسك ... انا هقولك اقتراح هات علبة كانز او برطمان بلاستيك و حطه علي نفس مسافة اليمامة اللي بتضربها و يمكن ازيد شوية.. اضرب عليها 3 مرات علي الاقل ..لو جت فيها يبقي انت في التنشين تمام و نشان البندقية تمام ... يبقي الموضوع مش هيخرج برة احتمالين ... يا اما حظك كده نتيجة ان اليمام متحرك ... يا اما البندقية ضعيفة و محتاجة تغيير جلبة ... و ابقي طمني ارجوك ... مع تحياتي و تمنياتي بالتوفيق
نصيحة جميلة أستاذ محمد، هجربها بس البندقية مش ضعيفة لأن الرشة بترشق فى الخشب.
غير مقروء 11-09-24, 10:29 AM   #9
mman2005
صياد متقدم

الصورة الرمزية mman2005

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو عامر مشاهدة المشاركة
انت لما بتضرب فى الخشبه الى عندك من 15 متر اكيد ها تعرف قوه البندقيه من تاثيرها على الخشبه ده اولا وثانيا وضع النشان بيختلف لازم تتدرب على الوضع العالى بمعنى يكون الهدف على ارتفاع 15 متر مثلا وكمان وضع البلكونه يعنى تنشن على غطاء زجاجه فى الشارع مكان وقوف اليمام وشوف الرشه بتكون فين واظبط نشان بندقيتك انا لو طالع اصطاد يمام بظبط النشان لو كانت الطلعه الى قبلها دجاج ماء والعكس هو تحريك النشان يعتبر تحيريك بسيط جدا بس بيفرق على المسافات البعيده ويا رب اكون افدتك .
شكراً يا ريس على المعلومات الجميلة، بس المشكلة أن مش بشوف الرشة خبطت فين بالظبط من سرعتها ولأنى ببقى مغمض عين ومفتح عين وباصص على النيشان، بس ساعات بيبان وعادة بتبقى مكان اليمامة، العملية شكلها هخلص فيها 500 رشة على ما أتعلم.
غير مقروء 11-09-24, 10:34 AM   #10
mman2005
صياد متقدم

الصورة الرمزية mman2005

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_mohasan مشاهدة المشاركة

الحل هو كثرة الممارسة حتى تتعود على اللبندقية , وأنصحك تخرج للصيد مع حد أكثر خبرة
الله يبارك فيك يا دكتور محمد، أكيد الواحد محتاج يطلع طلعة صيد، ربنا يسهل لولا الخوف من القلق إلى فى البلد كان الواحد طلع، ويا سلام بقى لو الواحد طلع البلد، كنز يمام هناك فى البلد، عندنا بيت مبنى وسط الزرع وأنت قاعد فى البلكونة اليمام بيبقى واقف على مسافة 10 متر، ده غير عند أرض خالى جنينة برتقال اليمام معشش فى شجر البرتقال، أتمنى أن حضرتك تشرفنى فى يوم أكون طالع البلد.
غير مقروء 11-09-24, 10:57 AM   #11
mman2005
صياد متقدم

الصورة الرمزية mman2005

ومن ضمن الحاجات الى تغيظ لما كنت عند والدتى ومعايا البندقية الأسبانى كان فيه يمامة فى المنور معششة على مدخنة السخان فى الدور الى تحتى يعنى بينى وبين اليمامة أقل من 5 متر، وطبعاً دى مسافة كافية أنى أنشل كويس عليها وضربت وفى إعتقادى أنها خلاص هتقع وفوجئت لاقتها طارت ومعاها جوزها.
غير مقروء 11-09-24, 11:15 AM   #12
عادل عبده
صياد قديم

الصورة الرمزية عادل عبده

المدينه: القطاميه
عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده

ياباشا ده نصيب
حاول انت اكتر من مره وخد بنصايح الاخوه الافاضل اللى سبقونى فى المرور
وكل حاجه مع الصبر بتيجى
وبعدين الصيد وارمايه ديه هوايه الصبر والتكرار

اللهم انى استغفرك واتوب اليك

*اللهم انت ربى لا اله الا انت سبحانك خلقتنى وانا عبدك وانا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ماصنعت ابوء لك بنعمتك على وابوء لك بزنبى فأغفر لى فأنهه لايغفر الزنوب الا انت *
عادل عبده غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-03-10, 09:04 PM   #13
خالد فوزى
صياد جديد

المدينه: الزقاريق
خالد فوزى في بداية الطريقخالد فوزى في بداية الطريقخالد فوزى في بداية الطريقخالد فوزى في بداية الطريقخالد فوزى في بداية الطريقخالد فوزى في بداية الطريقخالد فوزى في بداية الطريقخالد فوزى في بداية الطريقخالد فوزى في بداية الطريق

بالنسبه انك اعلى والهدف اسفل تراعى ان التنشين يكون اسفل الهدف وليس منتصف الهدف جرب ولا تنسانا من صالح الدعاء
خالد فوزى غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-03-10, 09:29 PM   #14
big man
صياد قديم

الصورة الرمزية big man

المدينه: تحت الارض
big man من اهم اعضاء المنتدىbig man من اهم اعضاء المنتدىbig man من اهم اعضاء المنتدىbig man من اهم اعضاء المنتدىbig man من اهم اعضاء المنتدىbig man من اهم اعضاء المنتدىbig man من اهم اعضاء المنتدىbig man من اهم اعضاء المنتدىbig man من اهم اعضاء المنتدىbig man من اهم اعضاء المنتدىbig man من اهم اعضاء المنتدى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالد فوزى مشاهدة المشاركة
بالنسبه انك اعلى والهدف اسفل تراعى ان التنشين يكون اسفل الهدف وليس منتصف الهدف جرب ولا تنسانا من صالح الدعاء
تمااااااام الله ينور عليك هو دة فعلا انا لما بضرب على هدف تحتيا وانا فوقية بتيجي الرشة قدامة بشوية يعني انت تضرب تحت اليمامة بحوالي 8 سنتيمتر وانشاء الله هتجيب الهدف وانت مغمض ودة بيجي بالتعود جرب وادعيلي وكمان ادعي للاستاذ خالد الي قال الفكرة الاول
تحياتي

القوة الحقيقية في العقل وليس في العضلات
big man غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-03-11, 02:23 PM   #15
ashraf_f
صياد قديم

الصورة الرمزية ashraf_f

المدينه: القاهرة
ashraf_f من كبار اسرة المنتدىashraf_f من كبار اسرة المنتدىashraf_f من كبار اسرة المنتدىashraf_f من كبار اسرة المنتدىashraf_f من كبار اسرة المنتدىashraf_f من كبار اسرة المنتدىashraf_f من كبار اسرة المنتدىashraf_f من كبار اسرة المنتدىashraf_f من كبار اسرة المنتدىashraf_f من كبار اسرة المنتدىashraf_f من كبار اسرة المنتدى

موضوعك ينقسم لشقين الاول و الاهم هو عدم الصيد فى المناطق السكنية و الرشة اللى انتا بتضربها من مسافة 10 متر دى بطخبط فى الارض و تغير اتجاهها ( سيكتيرما ) و ممكن تصيب اى حد

الشق الثانى هو التركيز فى الضرب على مكان قاتل و ليس فقط اصابة الهدف
غير مقروء 13-03-12, 10:14 AM   #16
Orabi
صيــــــــــاد محــــترف& عضو ذهبى

اوسمتي

الصورة الرمزية Orabi

المدينه: مصـــر أم الدنيـــا
Orabi عميد بالمنتدىOrabi عميد بالمنتدىOrabi عميد بالمنتدىOrabi عميد بالمنتدىOrabi عميد بالمنتدىOrabi عميد بالمنتدىOrabi عميد بالمنتدىOrabi عميد بالمنتدىOrabi عميد بالمنتدىOrabi عميد بالمنتدىOrabi عميد بالمنتدى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_mohasan مشاهدة المشاركة

مع إن الموضوع قديم أوي بس برضه هرد لعلها تكون إفاده لحد جديد معانا++++++++++++++++++11111111
أولآ أوافق دكتور محمد رأيه بشده
ثأنيا يجب عليك مراعاة إن كل ضربه لها تكنيك مختلف يعني اللي قدامك غير العالي غير اللي تحتك و كده وده هتتعلمه لما تتطلع مع حد خبره أو إنك تعلم نفسك و تكتسب الخبره بعملية التكرار و الصواب و الخطاء بس هتاخد وقت أطول لتكتسب الخبره.

خالص تحياتي لحضرتك و تذكر أن الصيد رياضة الصبر و الإصرار
غير مقروء 13-03-12, 11:55 AM   #17
دكتور عابدينوف
صياد متقدم

دكتور عابدينوف من كبار اسرة المنتدىدكتور عابدينوف من كبار اسرة المنتدىدكتور عابدينوف من كبار اسرة المنتدىدكتور عابدينوف من كبار اسرة المنتدىدكتور عابدينوف من كبار اسرة المنتدىدكتور عابدينوف من كبار اسرة المنتدىدكتور عابدينوف من كبار اسرة المنتدىدكتور عابدينوف من كبار اسرة المنتدىدكتور عابدينوف من كبار اسرة المنتدىدكتور عابدينوف من كبار اسرة المنتدىدكتور عابدينوف من كبار اسرة المنتدى

ياباشا سيبك من موضوع البيع دا انا جالى الاحساس دا فى فترة برضو اول لما جبت البندقية بس اصبر هتلاقى مرة تصيب ترفع معنوياتك واتعلم من الناس وشوف الى بيكتب هنا ولو عرفت تطلع مع حد ..مع العلم انا نظام بلكونات زى حالاتك برضو بس من البلكونة برضو بضرب على كانز ونزلت تحت علقت ورق اهداف واتعلمت عليه وهكذا ماتستعجلش
غير مقروء 13-03-12, 04:05 PM   #18
دكتور/عادل
صياد متفاعل

دكتور/عادل في بداية الطريقدكتور/عادل في بداية الطريقدكتور/عادل في بداية الطريقدكتور/عادل في بداية الطريقدكتور/عادل في بداية الطريقدكتور/عادل في بداية الطريقدكتور/عادل في بداية الطريقدكتور/عادل في بداية الطريقدكتور/عادل في بداية الطريقدكتور/عادل في بداية الطريقدكتور/عادل في بداية الطريق

من الشباك للارض معناها انك بتضرب على مستوى مايل بحوالى زاويه40 درجه الى الاسفل فلا يصلح ان تستعمل نفس اسلوب وميزانيه التنشين لان بذلك ستمر الطلقه مرتفعه كثيرا فوق اليمامه اضرب تحت ارجل اليمامه بواحد سم بدلا من التنشين على الراس والرقبه وادعيلى
دكتور/عادل غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-03-12, 04:08 PM   #19
دكتور/عادل
صياد متفاعل

دكتور/عادل في بداية الطريقدكتور/عادل في بداية الطريقدكتور/عادل في بداية الطريقدكتور/عادل في بداية الطريقدكتور/عادل في بداية الطريقدكتور/عادل في بداية الطريقدكتور/عادل في بداية الطريقدكتور/عادل في بداية الطريقدكتور/عادل في بداية الطريقدكتور/عادل في بداية الطريقدكتور/عادل في بداية الطريق

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mman2005 مشاهدة المشاركة
ومن ضمن الحاجات الى تغيظ لما كنت عند والدتى ومعايا البندقية الأسبانى كان فيه يمامة فى المنور معششة على مدخنة السخان فى الدور الى تحتى يعنى بينى وبين اليمامة أقل من 5 متر، وطبعاً دى مسافة كافية أنى أنشل كويس عليها وضربت وفى إعتقادى أنها خلاص هتقع وفوجئت لاقتها طارت ومعاها جوزها.
احمد ربنا ان جوزها ما افتكركش بتعاكس واتخانق معاك وانه خادها من قصيره وخد الوليه وطفش
دكتور/عادل غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-03-12, 04:15 PM   #20
دكتور عابدينوف
صياد متقدم

دكتور عابدينوف من كبار اسرة المنتدىدكتور عابدينوف من كبار اسرة المنتدىدكتور عابدينوف من كبار اسرة المنتدىدكتور عابدينوف من كبار اسرة المنتدىدكتور عابدينوف من كبار اسرة المنتدىدكتور عابدينوف من كبار اسرة المنتدىدكتور عابدينوف من كبار اسرة المنتدىدكتور عابدينوف من كبار اسرة المنتدىدكتور عابدينوف من كبار اسرة المنتدىدكتور عابدينوف من كبار اسرة المنتدىدكتور عابدينوف من كبار اسرة المنتدى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة دكتور/عادل مشاهدة المشاركة
احمد ربنا ان جوزها ما افتكركش بتعاكس واتخانق معاك وانه خادها من قصيره وخد الوليه وطفش
ههههههههههههههههه تفكير خارج الصندوق
غير مقروء 13-03-13, 02:06 PM   #21
tarekabasy
عضو مميز جداً

الصورة الرمزية tarekabasy

tarekabasy عميد بالمنتدىtarekabasy عميد بالمنتدىtarekabasy عميد بالمنتدىtarekabasy عميد بالمنتدىtarekabasy عميد بالمنتدىtarekabasy عميد بالمنتدىtarekabasy عميد بالمنتدىtarekabasy عميد بالمنتدىtarekabasy عميد بالمنتدىtarekabasy عميد بالمنتدىtarekabasy عميد بالمنتدى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة دكتور عابدينوف مشاهدة المشاركة
ههههههههههههههههه تفكير خارج الصندوق
خد دة خارج الصندوق
قوات اليمام تبلغ عن ميليشيات الأخوان.................الصيادين
تهاجم اوكار اليمام
ههههههههه

الأخ صاحب الموضوع
قبل ما تصطاد شوف بندقيتك بتضرب فين
فوق
تحت
يمين
شمال
وطالما ضرباتك اغلبها ارضية انصحك بالتمرين على وش المية
لو جنبك زراعة او مجارى او مية فى اة حتة نشن على اى حاجة فى وسطها وطلعا هتشوف مكان اصابتك بسهولة

اوعا تضحك على كلامى انا بعلمك بجد
وجرب وادعيلى

tarekabasy غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-03-13, 02:29 PM   #22
دكتور عابدينوف
صياد متقدم

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tarekabasy مشاهدة المشاركة
خد دة خارج الصندوق
تهاجم اوكار اليمام
ههههههههه

الأخ صاحب الموضوع
فوق
تحت
يمين
شمال
لو جنبك زراعة او مجارى او مية فى اة حتة نشن على اى حاجة فى وسطها وطلعا هتشوف مكان اصابتك بسهولة

وجرب وادعيلى
والله فكرة روعة
غير مقروء 13-03-13, 07:00 PM   #23
القبطان المصرى 77
صيــــــــاد محتـــــــــرف

اوسمتي

المدينه: الاسكندريه
القبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدى

مساء الخيييييييير على الجميع
وبعد اذن الجميع
استاذى الفاضل صاحب الموضوع
اتفضل حضرتك شوف الموضوع ده وان شاء الله هايفيدك كتير
وكل اللى اطلبه منك هو الدعوات وبس
ادى الموضوع اهو
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اولا
قبل كل شىء عاوز اقول انك لازم تكمل الموضوع للأخر عشان المفيد كله هايبان وقتها
ثانيا
كالعاده ده موضوع اول مره يطرح على منتديات الصيد بوجه عام
وبرغم ان الموضوع مهم جداااااااااااا لكن محدش حاول يتكلم فيه قبل كده
وبسبب عدم معرفة معظم الصيايدين بالمشكله دى بيضيع منهم طرائد كتيييير اوى
وشوفت ناس كتير بيسألو عن الحل ومحدش بيجاوب عليهم
والمشكله دى
هى
اسرار منحنى الرمايه فى الضرب على الاهداف الغير افقيه ( افقى )
يعنى مثلا كلنا او معظمنا بيعرف يضرب افقى كويس جدااااااا لو مثلا بينشن على هدف على مسافة 25 متر
لكن لما بيقابل يمامه او اى هدف على الارض او على ارتفاع كبير بزاوية 45 مثلا وعلى مسافة 25 متر برده
بيقع فى مشكله كبييييييييييره اوى فى الضربه
لأنو بيبضرب على الهدف بنفس معايير ومقاييس الضرب على هدف افقى
وبينصدم ساعتها لما بيلاقى ان الطلقه اللى ضربها لم تصيب الهدف
بل فى بعض الاحيان بتكون بعيد عن الهدف بدرجه كبيره جدااا
وعلشان تبقى محترف وتقدر تفهم ايه المشكله بالظبط
تعالى شوف معايا ايه اللى المفروض يتعمل فى الحلات دى
الوضع الافقى اللى فى الصوره ده هو الوضع المتعارف والسليم اللى كلنا بنظبط عليه الناشنكاه اثناء تصفير الناشنكاه
بس خلى بالك ان الوضع اللى فى الصوره اللى جايه دى مش هو اللى مقصود فى الموضوع
لكن باقى الصور وباقى الاوضاع هى المقصوده
ولنقول مثلا مسافة التصفير للناشنكاه او الاسكوب كانت على 25 متر افقى
وقابلك فى الحاله دى تلات اهداف على تلات مسافات مختلفه لكن كلهم فى وضع افقى
يبقى حضرتك هاتضرب على التلات اهداف بالشكل ده
وركز كويس فى كل صوره وخلى بالك ان الخط
الخط اللى خارج من ماسورة البندقيه ده هو مسار النقطه اللى المفروض انت تضرب فيها
على مسافة 25 متر هاتضرب اسفل منتصف الهدف
على مسافة 35 هاتضرب فى اعلى جزء من الهدف
على مسافة 45 متر هاتضرب فوق الهدف بــ3 سم
الخط الخارج من الماسوره هو النقطه اللى المفروض تضرب عليها عشان الطلقه تيجى فى منتصف الهدف

كلللللللللل ده معظمنا او كلنا عارفينو
...
طيب تعالى بقى ياسيدى وقوللى ياترى لو قابلت نفس التلات اهداف دول
وعلى نفس المسافات ولكن بزاويه 45 لأسفل هاتعمل ايه؟
هاتقوللى طالما على نفس المسافات يبقى هاضرب بنفس القاعده بتاعة منحنى الرمايه الافقى
هاقولك انا لا طبعا الموضوع هنا مختلف جدااااااااااااااااا
لو التلات اهداف على نفس المسافات لاكن بزاويه منحدره ( ارضيه )يبقى حضرتك تعمل الاتى
على مسافة 25 متر هاتضرب تحت الهدف بــ5 سم
على مسافة 35 متر هاتضرب تحت الهدف بـ3 سم
على مسافة 45 متر هاتضرب على اخر جزء من تحت للهدف
شوف الصوره
الخط الخارج من الماسوره هو النقطه اللى المفروض تضرب عليها عشان الطلقه تيجى فى منتصف الهدف

..
طيب لما يكون التلات اهداف على وضع رأسى بزاوية 90 ( فوق دماغك مباشرة )ياترى ايه النظام؟
هاقولك حاضر بس ماتزعقش كده
على مسافة 25 متر هاتضرب فى الجزء السفلى من الهدف ( التلت الاسفل)
على مسافة 35 متر هاتضرب تحت الهدف بـ1 سم
على مسافة 45 متر هاتضرب تحت الهدف بـ3 سم
شوف الصوره

..
وبالنسبه للاهداف اللى بتكون مرتفعه جدا عن الارض بزاوية مثلا 45 فهايكون كالاتى
على مسافة 25 متر هاتضرب فى التلت الاعلى من الهدف
على مسافة 35 متر هاتضرب اعلى الهدف بـ2 سم
على مسافة 45 متر هاتضرب اعلى الهدف بـ 5 سم
شوف الصوره

..
طيب لو حضرتك ناوى تجنن زى حلاتى وعاوز تصطاد سمك بالبندقيه هاتعمل ايه؟
طبعا فى الحاله دى هايكون الضرب كله فى الترع والمصارف
يعنى كل الضرب هايكون عامودى لأسفل فقط ( تحت رجلك )
والمسافات اللى هاتضرب عليها على السمك بالكتير اوى هاتكون 15 متر
يبقى على مسافة 5 متر هاتضرب فى التلت الاسفل من الهدف
على مسافة 10 متر هاتضرب تحت الهدف بـ2 سم
على مسافة 15 متر هاتضرب اسفل الهدف بـ5 سم
شوف الصوره

..
كده تمااااااااااااا اوى
واحد هايسألنى ويقول طيب اشمعنى المسافات دى بالذات 25 و35 و45 اللى بنيت عليها حساباتك؟
هاقولك عشان دى المسافات اللى 90% من الصيادين تقريبا بيصطادو عليها طيور
واخيرا
خليك فاكر ان كل الحسابات دى معموله على اساس انك مصفر الناشنكاه او الاسكوب على 25 متر
ولو مصفر الناشنكاه على مسافه اكبر او اقل متخافش برده
الاختلاف هايكون فى نسبه بسيطه 1 او 2سنتى فى منحنى الرمايه انت اعمل حسابها فى الضرب
ونفس الكلام هاينطبق على اختلاف السرعه من بندقيه لبندقيه تانيه
لكن عموما عشان توصل لافضل النتائج لازم تتمرن بالبندقيه بتاعتك وتضرب على جميع الاوضاع اللى ذكرناها دى
ساعتها بس مش هاتحتاج تسأل حد تانى خااااااااااااالص عن اى حاجه
ملحووووووووظه
كل المعلومات والشروحات اللى انا قلتها دى مبنيه على تجارب عمليه وخبرة حوالى 15 سنه صيد
يعنى مش مجرد كلام نظرى وخلاص

وارجو انى اكون وفقت فى الشرح والتوضيح
واى حد عنده سؤال تانى انا فى الخدمه
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

http://www.egyhunt.net/showthread.php?t=36766

القبطان المصرى 77 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-03-14, 11:19 AM   #24
القبطان المصرى 77
صيــــــــاد محتـــــــــرف

اوسمتي

المدينه: الاسكندريه
القبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدىالقبطان المصرى 77 عميد بالمنتدى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tarekabasy مشاهدة المشاركة
خد دة خارج الصندوق
تهاجم اوكار اليمام
ههههههههه

الأخ صاحب الموضوع
فوق
تحت
يمين
شمال

وجرب وادعيلى
محدش يقدر يضحك على كلامك ده ياطارق باشا لأنو مظبوط جدا

القبطان المصرى 77 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-03-14, 11:26 AM   #25
tarekabasy
عضو مميز جداً

الصورة الرمزية tarekabasy

tarekabasy عميد بالمنتدىtarekabasy عميد بالمنتدىtarekabasy عميد بالمنتدىtarekabasy عميد بالمنتدىtarekabasy عميد بالمنتدىtarekabasy عميد بالمنتدىtarekabasy عميد بالمنتدىtarekabasy عميد بالمنتدىtarekabasy عميد بالمنتدىtarekabasy عميد بالمنتدىtarekabasy عميد بالمنتدى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة القبطان المصرى22 مشاهدة المشاركة
محدش يقدر يضحك على كلامك ده ياطارق باشا لأنو مظبوط جدا
هههههههههههه الله يخليك يابو القباطين
انا والله بنصحة وخوفت يفهمنى غلط يقولك اية الراجل اللى بيقولى اروح اتدرب فى المجارى دة هههههههههه
والله يا باشا ما صوب ضرباتى الأرضية الا التنشين على المية
وجنبنا اراضى جديدة بتتبنى وحتت فاضية ومجارى مرشحة
وغيطان بتزيد ميتها وبتصرف على اقرب ارض واطية تقابلها

اقولك حاجة غريبة
افضل تنشينة زبطت معايا على الضربات الأرضية
فى المسافات من 20 ل 30 متر
لو بضرب على حاجة واقفة على الأرض وانا ماشى انى ارفع سن نملة الدبانة ملى وانشن فى نص اليمامة
ماععرفش دا صح والا غلط لكن زابط معايا.........
ودا نفس الشىء اللى بعملة فى الضربات العالية اللى بزاوية 45

tarekabasy غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-03-15, 12:10 PM   #26
محمد خلف
مشرف قسم الصيد البرى

المدينه: بورسعيد
محمد خلف من اهم اعضاء المنتدىمحمد خلف من اهم اعضاء المنتدىمحمد خلف من اهم اعضاء المنتدىمحمد خلف من اهم اعضاء المنتدىمحمد خلف من اهم اعضاء المنتدىمحمد خلف من اهم اعضاء المنتدىمحمد خلف من اهم اعضاء المنتدىمحمد خلف من اهم اعضاء المنتدىمحمد خلف من اهم اعضاء المنتدىمحمد خلف من اهم اعضاء المنتدىمحمد خلف من اهم اعضاء المنتدى
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى محمد خلف

اوعى تياس
دي اهم حاجه
مع التدريب و الممارسه هتكون احسن باذن الله
و انت جايلك نصايح هنا من عمد صيد استفيد منها
كل جمعه و كلكو طيبين يا اجدع اخوات
انتظره ..
محمد خلف غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

sponsor links