الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الاسلحه > الورشة
التعليمـــات المجموعات التقويم مشاركات اليوم البحث

الورشة صيانه البنادق واصلاح مشاكلها الفنيه.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 11-02-05, 07:59 PM   #1
mahmoud el masry
صياد متفاعل

الصورة الرمزية mahmoud el masry

mahmoud el masry قام ببعض الاخطاء
افتراضي مشروع هام

اقوى بندقية رش ! ! !

الى كل اعضاء المنتدى الكرام خبر عاجل

تحويل البنادق الرش الى بنادق رش خارقة وفى منتهى القوى فى منتهى السهولة والطريقة دى بتكون اسهل لو البندقية نمرة 2 وممكن لنمرة 1 بس بشوية تعديلات دقيقة جدااا لكن عندى مشكلة ان الحكاية دى ممكن اعملها على بنادق مفقود فيها الامل يعنى مينفعش اجيب بندقية شغالة كويس واعمل فيها حاجة زى دى فلو حد عندو بندقية بيظة انا ممكن اشتريها منة بس تكون نمرة 2 وتكون الماسورة سليمة ولو نجحت الفكرة هعممها لكل اعضاء المنتدى بدون اى مقابل للفكرة

اهم حاجة فى المشروع دة هيرحمنا من الاسعار الخيالية للبنادق وغش التجار لان المشروع دة ممكن يطبق على بنادق الرمسيس والقوة الناتجة بتكون مهولة مش اقل من 200متر مدى مؤثر
غير مقروء 11-02-05, 09:13 PM   #2
Consul
الاب الروحي للمنتدى

اوسمتي

الصورة الرمزية Consul

المدينه: مصر المحروسة
Consul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيده
إرسال رسالة عبر Skype إلى Consul
افتراضي رد: مشروع هام

يا حبيب قلبي الله يقويك...يدنا على كتفك...ونحن وراؤك...بس يا ريت تعطينا فكرة ولو بسيطة حتى نستطيع أن نساعدك ولو في شيئ بسيط...ممكن تكون في حاجة غائبة عنك أو محيراك نفكر معاك ونحاول أن نجد لها حل...خالص تحياتي...
غير مقروء 11-02-05, 09:25 PM   #3
بدر
صياد قديم

الصورة الرمزية بدر

المدينه: 6 اكتوبر
بدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud el masry مشاهدة المشاركة
اقوى بندقية رش ! ! !

الى كل اعضاء المنتدى الكرام خبر عاجل

تحويل البنادق الرش الى بنادق رش خارقة وفى منتهى القوى فى منتهى السهولة والطريقة دى بتكون اسهل لو البندقية نمرة 2 وممكن لنمرة 1 بس بشوية تعديلات دقيقة جدااا لكن عندى مشكلة ان الحكاية دى ممكن اعملها على بنادق مفقود فيها الامل يعنى مينفعش اجيب بندقية شغالة كويس واعمل فيها حاجة زى دى فلو حد عندو بندقية بيظة انا ممكن اشتريها منة بس تكون نمرة 2 وتكون الماسورة سليمة ولو نجحت الفكرة هعممها لكل اعضاء المنتدى بدون اى مقابل للفكرة

اهم حاجة فى المشروع دة هيرحمنا من الاسعار الخيالية للبنادق وغش التجار لان المشروع دة ممكن يطبق على بنادق الرمسيس والقوة الناتجة بتكون مهولة مش اقل من 200متر مدى مؤثر
الاخ الفاضل
طبعا ربنا يوفقك فى هذا المشروع ولكن فى البداية ارجو ان تكون فكرة يمكن تنفيذها من الناحية العملية دة اذا اعتبرنا انها مقبولة من الناحية النظرية.انا لا اقلل من امكانياتك ولا من الفكرة ولكن سمعنا كثيرا عن محاولات البعض لتحويل مسدسات الصوت الى حى وكانت الفكرة هى فتح الماسورة طبعا دة كلام غلط.يعنى لو معندكش مانع حاول مشاركة الاعضاء فى الفكرة فى البداية وتستفيد من خبراتهم . وربنا يوفقك
غير مقروء 11-02-05, 10:29 PM   #4
mahmoud el masry
صياد متفاعل

الفكرة انى مش هستخدم بستم البندقية بصورة مباشرة ولا هستخدم سوستة مفرطة القوة بس سمحونى مش هعرف اقنعكو بفكرتى قبل متشفوها عملى شغالة بنسبة100% بس الفكرة ابسط مما يمكن بس كل الى انا محتاجة عشان اعمل المشروع بندقية نمرة 2 فياريت لو حد عندة بندقية رش نمرة 2 بيظة او فيها عطل مينفعش يتصلح انا هشتريها منة بس بشرط سلامة الماسورة لان الفكرة كلها بتعتمد على الماسورة
غير مقروء 11-02-05, 10:32 PM   #5
بدر
صياد قديم

الصورة الرمزية بدر

بدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدىبدر من كبار اسرة المنتدى

اقتباس:
الفكرة انى مش هستخدم بستم البندقية بصورة مباشرة ولا هستخدم سوستة مفرطة القوة بس سمحونى مش هعرف اقنعكو بفكرتى قبل متشفوها عملى شغالة بنسبة100% بس الفكرة ابسط مما يمكن بس كل الى انا محتاجة عشان اعمل المشروع بندقية نمرة 2 فياريت لو حد عندة بندقية رش نمرة 2 بيظة او فيها عطل مينفعش يتصلح انا هشتريها منة بس بشرط سلامة الماسورة لان الفكرة كلها بتعتمد على الماسورة
ربنا معاك ولو محتاج حاجة كلنا معاك
غير مقروء 11-02-05, 10:35 PM   #6
mahmoud el masry
صياد متفاعل

والله يا جماعة انا حاسس انى فى وسط عائلتى
غير مقروء 11-02-05, 10:37 PM   #7
بدر
صياد قديم

الصورة الرمزية بدر

Smile رد: مشروع هام

اقتباس:
والله يا جماعة انا حاسس انى فى وسط عائلتى
المهم ترفع رؤسنا عالية مش مجرد تمثيل مشرف زى بتوع الكورة
غير مقروء 11-02-05, 10:57 PM   #8
mahmoud el masry
صياد متفاعل

ان شاء الله
غير مقروء 11-02-05, 11:02 PM   #9
smsmn8888
صياد قديم

الصورة الرمزية smsmn8888

smsmn8888 في بداية الطريقsmsmn8888 في بداية الطريقsmsmn8888 في بداية الطريقsmsmn8888 في بداية الطريقsmsmn8888 في بداية الطريقsmsmn8888 في بداية الطريقsmsmn8888 في بداية الطريقsmsmn8888 في بداية الطريقsmsmn8888 في بداية الطريقsmsmn8888 في بداية الطريق

هو انا سمعت الموضوع تا من قبل وكان عن طريق سد نقطة نتفيس معينة في البيستم بسبب موضوع الفيرجن f وتا بيسد البيستم من اخلف باين مش تاكيد وتا بيجحعل البندقية في منتهي القوة
والطريقة التانية هي تحويلها الي بندقية 22 وتا عن طريق توسيع الماسورة و تحويل البيستم الذي بيعمل ب ضغط الهواء بوضع مسمار اي الشاكوش ؟؟؟؟
غير مقروء 11-02-05, 11:06 PM   #10
mahmoud el masry
صياد متفاعل

لا مشروعى قريب من تخمينك التانى بس مش بالظبط
غير مقروء 11-02-05, 11:10 PM   #11
professional sniper
صياد نشيط

الصورة الرمزية professional sniper

المدينه: العريش
professional sniper مستواه غير معروف

ماشاء الله على الافكار الجميله دى
إن شاء الله ربنا يعينك وتحقق اللى انت عايزه إن شاء الله لو كان فيه خير ويبعده عنك لو كان فيه شر
تقبل مرورى...........
professional sniper غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-02-06, 12:28 AM   #12
أميجو
صياد متقدم

الصورة الرمزية أميجو

المدينه: مدينة نصر / القاهره
أميجو مستواه غير معروف

وإحنا معاك المهم النتيجة
كن على حذر من الكريم إذا أهنته أو من العاقل إذا أحرجته أو من اللئيم إذا أكرمته أو من الفاسق إذا عاشرته أو من الأحمق إذا ماذحته وإنى ذقت الطيبات فلم أجد أطيب من العافية وإنى ذقت المرارات كلها فلم أجد أمر من الحاجة إلى الناس ونقلت الحديد و الصخر فلم أجد أثقل من الدين وأعلم أن الدهر يوم لك و يوم عليك ،فإذا كان لك فلا تبطر وإن كان عليك فاصبروكلهما سيخسر.
حديث سيدنا على بن أبى طالب (رضى الله عنه و أرضاه) .
أميجو غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-02-10, 04:24 AM   #13
mahmoud el masry
صياد متفاعل

انا اسف يا جماعة وبعتذر منكم بشدة

انا لقيت فى مشروعى نوع من التحايل على القانون لان البندقية ستعمل بعيارات المورس ودية كانت الطريقة نمرة واحد وهناك طريقة اخرى لجعلها تعمل بالرش العادى لكن بنفس الفكرة (قوة دفع البارود)ودى طريقة يطول شرحها مع العلم ان الفكرة نجحت تماما عمليا وبقوة مهولة لكن اكرر اسفى لكل الناس الى اتعشموا فى الموضوع دة
غير مقروء 11-02-10, 08:01 AM   #14
القناص2010
صياد نشيط

القناص2010 مستواه غير معروف

كويس انك صرفت نظر عن الموضوع دا لان كدة انتا عملت سلاح نارى مششخن ودا محظور تداولة الا بترخيص وكمان غير خاضع لمواصفات الامن والمتانة للاسلحة النارية و ماركة مجهولة يعنى شايل قضية فى ايدك الافضل انك تستخدم بنادق ضغط الهواء فقط وربنا يوفقك وتقبل مرورى وشكرا
القناص2010 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-02-10, 06:50 PM   #15
mlikhunter
صياد متفاعل

المدينه: العراق
mlikhunter مستواه غير معروف

السلام:ممكن تحوير الهوائيه نمره 2 الى ناريه توتو (22)والطريقه انه نعمل تحوير في مكان وضع الرشه بحيث تدخل طلقة التوتو وبعدها تغير السوسته الى اضعف وعمل ابره في الاسطوانه
المشكله تطلع الضرف بعد الاطلاق بواسطة مرود من الامام
mlikhunter غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-02-10, 07:25 PM   #16
مختار
صياد جديد

المدينه: كفر الشيخ
مختار مستواه غير معروف

السلام:ممكن تحوير الهوائيه نمره 2 الى ناريه توتو (22)والطريقه انه نعمل تحوير في مكان وضع الرشه بحيث تدخل طلقة التوتو وبعدها تغير السوسته الى اضعف وعمل ابره في الاسطوانه

هى فعلا فكره ممتازه ولكنها ممنوعه فى مصر ويعاقب عليها القانون
غير مقروء 11-02-10, 07:58 PM   #17
mlikhunter
صياد متفاعل

السلام:هي فعلا تم تجربتها ونجحت لكن تحتاج ورشة خراطه والي يقدر يبتكر طريقه نخرج الضرف الفارغ من الماسوره
وانا اشوف الصيني ال22 بعتله افضل نوع للتحوير
غير مقروء 11-02-10, 08:04 PM   #18
mlikhunter
صياد متفاعل

السلام:انا قرأت باحد المنتديات انه يحط رشه ويدفعها داخل شويه ويوضع كاز او وقود اللوريات ويحط رشه ثانيه بعديها يطلق عادي قوة دفع الهوا ء تعمل زي محرك الديزل وتدفع الرشه الاولى بقوه
انا مش عارف الطريقه ناجحه والا كلام
ايه رأيك يامحمد يامصري؟
غير مقروء 11-02-10, 08:21 PM   #19
بدر
صياد قديم

الصورة الرمزية بدر

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mlikhunter مشاهدة المشاركة
السلام:انا قرأت باحد المنتديات انه يحط رشه ويدفعها داخل شويه ويوضع كاز او وقود اللوريات ويحط رشه ثانيه بعديها يطلق عادي قوة دفع الهوا ء تعمل زي محرك الديزل وتدفع الرشه الاولى بقوه
ايه رأيك يامحمد يامصري؟
الاخ الفاضل
دة لو افترضنا ان كمية الجاز او الوقود الموضوع بين الرشتين سوف ينفجر نتيجة الضغط التى سوف تسببة الرشة الخلفية
غير مقروء 11-02-10, 08:28 PM   #20
memo2224
صياد نشيط

الصورة الرمزية memo2224

المدينه: محافظة المنيا
memo2224 مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى memo2224

فى البدايه بحب اشكر كل من صاحب الموضوع والاعضاء الكرام من وجهة نظرى ان كل ده ممنوش لزوم يعنى بنادق دغط الهوا معموله للصيد بضغط الهوا يعنى مهما حولت تظبطها عشان تبقا اقوى هتعمل ده فى نطاق الاعتماد على السوسته والضغط ومعتقدش انك لما تحاول تخليها سلاح نارى او تحملها ازيد من طاقتة صنعها انها هتعمر معك دنت بتقصر من عمرها الافتراضى معا احترامى طبعآ للابداع والابتكار بس ده برضو يكون فى حدود امكانياتا عشان الفكره تنجح ولا اى والا لو كله عمل زى منت بتقول وجاب بارود وكلا من ده يبقا مش بعيد نلاقى واحد بيقول نحط دانت مدفع فى البندقيه الخرطوش ولا اى ههههههههه.
memo2224 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-02-10, 08:40 PM   #21
Consul
الاب الروحي للمنتدى

اوسمتي

الصورة الرمزية Consul

Consul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيدهConsul لديه مشاركات جيده

اقتباس:
ايه رأيك يامحمد يامصري؟
أخي الحبيب مع إحترامي للجميع...هذا الكلام غير سليم بالمرة...لو حاولت دفع الرشة داخل الماسورة بإستخدام مفك رفيع أو سيخ حديد مثلا فإن الرشة لن تنزلق داخل الماسورة بسهولة...بل ستنحشر وتسد الماسورة...ثانيا نأتي للرشة الثانية التي توضع في مكانها العادي في الماسورة...هناك إحتمالين فإما أن تندفع بقوة داخل الماسورة بفعل قوة الهواء المضغوط وتأخذ معها في طريقها الرشة الموضوعة أولا والمحشورة في الماسورة وهنا ستكون الرشة الموضوعة أولا والمحشورة في الماسورة بمثابة عائق أو فرملة للرشة الثانية والموضوعة في مكانها العادي...وبالتالي ستجعلها بطيئة وغير مؤثرة أو فعالة وتطيش...الإحتمال الثاني وهو الأرجح أن الرشة الموضوع أولا والمحشورة في الماسورة ستسبب إنسداد كامل ولن تسمح للرشة الموضوعة ثانيا وفي مكانها العادي من الماسورة لن تسمح لها بالإنزلاق والإندفاع داخل الماسورة وسيتسبب ذلك في أبسط الحالات بتلف جلبة البستم بفعل ضغط الهواء الشديد الذي لا بد له من الخروج...ولو البندقية قديمة وبها صدأ أو خامتها ضعيفة ممكن أن تتسبب في إنفجار جسم البندقية نفسه ( الكانون ) مثلما حدث في البندقية الديانا ماجنوم 350 والتي كسرت ماسورتها عند الكانون...آمل ألا تغامر وتجرب هذه الطريقة حتى لا يصيبك مكروه...أو على أقل تقدير تتسبب في تلف بندقيتك...أكرر أرجو ألا تغامر وأن يكون كلامي واضح...خالص تحياتي للجميع...
غير مقروء 11-02-10, 09:14 PM   #22
كمال محمد
صياد جديد

كمال محمد مستواه غير معروف

اا ن معرفش فى البنادف لاكن لى راءى معرفش ان كان ح ولا خطاء هوا ان المسوره بتاعه البندقيه لو سخنه لستين درجه الرشه هتكون طرية وممكن لو ضربت بمدفع الهوا الخاص بيها يعنى لو ضربت بيها عادى هتكون الطلقه طريه وبازن الله هتطلع
كمال محمد غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-02-10, 09:35 PM   #23
memo2224
صياد نشيط

الصورة الرمزية memo2224

المدينه: محافظة المنيا
memo2224 مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى memo2224

مع احترامى ليك اخ كمال يظهر انك مقرتش الموضوع من الاول احنا بنتكلم عن حاجه تانى
memo2224 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-02-11, 02:21 AM   #24
كريم الشامي
صياد نشيط

المدينه: القاهرة
كريم الشامي في بداية الطريقكريم الشامي في بداية الطريقكريم الشامي في بداية الطريق

ربنا يعينك قال رسول الله ( ص )
( خيركم من تعلم العلم و علمه )
غير مقروء 11-02-11, 09:16 PM   #25
mlikhunter
صياد متفاعل

السلام: والله يااخ بدر انا الفكره مش داخله دماغي لكن قريتها باحد المنتديات
لكن الفكره الثانيه منفذه فعلا بس مش عمليه لصعوبة اخراج الضرف الفارغ
غير مقروء 11-02-11, 11:52 PM   #26
Consul
الاب الروحي للمنتدى

اوسمتي

الصورة الرمزية Consul

اقتباس:
أخي الحبيب الأستاذ mlikhunter...الآن فقط رأيت هذا الإقتراح وهذه الفكرة ولا أعرف كيف عدت عليا ولم أراها من قبل...لماذا أخي الحبيب كل هذه الغلبة والشغلانة الكبيرة...وبعد ما يتم إتباع كل هذه الخطوات وتنفيذ هذه الفكرة...ماذا ستصطاد بهذه البندقية...فيل أو أسد...برضو هاتصطاد يمام وحمام وأرانب وبط وفراخ ماء وهكذا...وبعدين أخي الحبيب عندك أنواع وماركات كثيرة ومتعددة من البنادق ذات عيارات وسرعات مختلفة أي أنها متباينة في الشدة والقوة والعيار...من العادي للمتوسط للهاي باور إختار منها ما يناسبك...مش مستاهلة المخاطرة والمغامرة وتعريض نفسك للمسائلة القانونية ولا قدر الله للإعتقال والحبس لتحويلك بندقية ضخط هواء تستخدم الرش لصيد الطيور والحيوانات الصغيرة ولا تحتاج رخصة إلى سلاح ناري يستخدم الطلقات الحية ويستلزم موافقات أمنية وترخيص بالحيازة والحمل...طبعا لا أشجعك على هذا...وأرجو تنبذ وتبعد هذه الأفكار والتي لا أرى فيها أي ميزة...بل أكاد أجزم أنها ضارة بكل المقاييس ومن جميع الأوجه...نحن لم نخوض في مضارها من الناحية الفنية وعدم مطابقتها للمواصفات وإشتراطات الأمن والسلامة فيما يطلق عليه ( ورشة بير السلم )...خالص تحياتي وإحترامي للجميع...
غير مقروء 11-02-13, 05:58 AM   #27
mlikhunter
صياد متفاعل

السلام:شكرا اخي القنصل على الاهتمام والتعليق
من ناحية الفكره الاولى وهي ان تحط رشتين بينهم الجاز فانا قرأته باحد المنتديات وهي مش داخله عقلي ولا جربتها (انا بالاضافه اني صياد مهندس) .
الفكره الثانيه انا شفتها بعيني وصارت عندنا ومثل ماتعرف التوتو غاليه وليها محبيها بالصيد لكن انا يمكن قلت انها مش عمليه .
الموضوع من باب العلم بالشيء والي يحب يجرب . طبعا انا افترض كلنا صيادين ومافي بينا ناس مغرضين .
غير مقروء 11-02-13, 06:24 AM   #28
mlikhunter
صياد متفاعل

السلام: موضوع ثاني ممكن احد يسال واحد من الذين يعملو بالتصنيع الحربي هل انه ماسورة الهوائيه من نفس خامة الحقيقي
احنه ماكانو يصنعو هوائيه في هيئه التصنيع العسكري عندنا
غير مقروء 11-02-13, 11:13 AM   #29
كمال محمد
صياد جديد

كمال محمد مستواه غير معروف

ممكن البندقيه تتحول بضغط الغاز بدل السسته بس بشويه تعديل عند الخراط
كمال محمد غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-02-15, 02:08 AM   #30
احمد العوضى
صياد متقدم

الصورة الرمزية احمد العوضى

المدينه: المحلة الكبرى
احمد العوضى غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معهاحمد العوضى غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معهاحمد العوضى غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معهاحمد العوضى غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معهاحمد العوضى غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معهاحمد العوضى غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معه

يعنى حضرتك عايز تقلبها مورس
احمد العوضى غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-02-15, 02:13 AM   #31
احمد العوضى
صياد متقدم

الصورة الرمزية احمد العوضى

المدينه: المحلة الكبرى
احمد العوضى غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معهاحمد العوضى غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معهاحمد العوضى غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معهاحمد العوضى غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معهاحمد العوضى غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معهاحمد العوضى غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معه

هو سيتك بتفكر تشغلها بالكربون لان الكربون يولد انفجار رهيب ويجدد الغاذ مرة اخرى لو كنت الفكره دى اوعا تجربها نصيحة
احمد العوضى غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-02-16, 10:54 AM   #32
sniper_vvip
صياد جديد

sniper_vvip مستواه غير معروف

السلام عليكم
على فكرة يا جماعة الفكرة دى جامدة جدا انا جربتها على ادى فى بندقية نمرة واحد رمسيس زمان فكيت السوستة وغيرتها بواحدة اطول واشد منها لتعطى قوة دفع اكبر وكانت المشكلة اعادة ادخال السوستة وربطها مرة اخرى فى جسم البندقية وبعد عذاب وتطلب الامر تثبيت البندقية على منجلة حديد وعملية ظغضط رهيبة تم ربط السوستة وجربت اول رشة بيها وكانت النتيجة اكثر من رائعة المسافة زادت تقريبا 2 ضعف وقوة دفع غير عادية ولكن حدث ما لايحمد عقباه ان قوة ضغط السوستة على صامولة التثبيت قد افلتت الصامولة فى وجهى والحمد لله ربنا ستر لأن الصامولة دى وزنها بتاع 150 جم حديد طارت فى منتصف وجهى حتى اننى قمت بلحامها اكسجين حتى تثبت ومع ذلك من قوة الضغط فك اللحام وطبعا حرمت بعدها اجرب تطوبر او تعديل حاجة وربنا يوفق الاخ اللى هيطور البندقية نمرة 2 ويخلى باله جدا
sniper_vvip غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-02-25, 04:16 PM   #33
mahmoud el masry
صياد متفاعل

يا جماعة الفكرة ابسط من دة كلو وامان جدا جدا والبندقية هتشتغل بالرش بردة لكن كل الى مشتتنى انى ممكن فى فكرتى نوع من التحايل على القانون
غير مقروء 11-03-08, 06:21 AM   #34
bahy
صياد متفاعل

المدينه: دمنهور-اسكندريه
bahy مستواه غير معروف

انا على فكره عملت المشروع ده على اكثر من نموذج لمسدسات الصوت وايضا مسدسات الغاز الروسى وباستخدام بلى 4.5 جاما وطلقات صوت 9 مللى و8 مللى
bahy غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-03-13, 09:20 PM   #35
مصراويي
صياد متفاعل

الصورة الرمزية مصراويي

مصراويي مستواه غير معروف

شــــــــكر واجب لكل من يشارك ويثري محتوى هذا الموضوع
متهيألي والله أعلم انك بتفكر تحول بندقية رش هوائية نمرة 2 الى بندقية موريس عيار 22 مللى كنت زمان بتدرب عليها النشان أيام العسكرية وكانت ممتعة الصراحة.
الفكرة حلوة وتقبل التنفيذ وسهلة كمان.. لكن حتة المظروف ده بايخة شوية عشان مش حيتنطر زي المورس طبعا عشان المورس نص آلي.. بس أنا أفتكر إن الموريس مداه مش أد كده يعنى وفي بنادق ضغط هوا هاي باور مداها قريب من الموريس اللي هوه حوالي 150 متر في المعقول وطبعا وزن الرصاصة أتقل من الرش نمرة 2 وده اللي بيدي قوة تدمير وتأثير على الهدف أكتر فتقريبا وزن الرصاصة من 40 لـ 100 جرام في حين ان وزن الرشة 15.3 جرام
وتقريبا سرعتهم الرصاصة في حالة الموريس حتكون من 700 ل 1800 قدم/ث وفي حالة البندقية الهاي باور الرش حتكون السرعة 900 قدم /ث وده حيكون أكيد في صالح الموريس ان الطاقة الحركية حيكون أكبر في الحالة ده حيث ان الطاقة الحركية تعتمد على كتلة الجسم وسرعته طبقا لمعادلة فيزيائية والتناسب يكون طردي
بس أنا بسجل إعجابي بالفكرة بس عايزين نشوفها فيديو عملي وضرب في مكان في الخلاء مع توضيح نوع البندقية المستخدمة

استعنت ببعض الأرقام من مشاركات في مواضيع قديمة من الأستاذ والثلر walther
مصراويي غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-03-15, 12:08 AM   #36
lastworld
صياد نشيط

الصورة الرمزية lastworld

المدينه: Fesal Street -Giza
lastworld مستواه غير معروف

ربنا يوفقك
احنا مستنيين الصور و الطريقه
lastworld غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-03-15, 12:59 AM   #37
بندق
صياد متفاعل

المدينه: بورفؤاد-بورسعيد
بندق مستواه غير معروف

السلام عليكم
اخلى حاجه في الموضوع ان الواحد ميعدش من غير ابداع وتفكير وتطوير
بس يا جماعه هو بندقيه نمره 3 ميركبش عليها العيار توتو؟
لو ركب مش هنحتاج تعديل الماسوره ده لو البنادق نمره3 متوفره اصلا
ارجو التوضيح
السلام عليكم

(هَـذَا بَلاَغٌ لِّلنَّاسِ وَلِيُنذَرُواْ بِهِ وَلِيَعْلَمُواْ أَنَّمَا هُوَ إِلَـهٌ وَاحِدٌ وَلِيَذَّكَّرَ أُوْلُواْ الأَلْبَابِ)
بندق غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

sponsor links