الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > سوق المنتدى > مقتنيات الاعضاء
التعليمـــات المجموعات التقويم مشاركات اليوم البحث

مقتنيات الاعضاء مقتنيات الاعضاء الاخرى الغير متعلقه بالصيد.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 12-05-01, 03:31 AM   #1
amr_amr0182000
صياد متفاعل

amr_amr0182000 مستواه غير معروف
Angry مساعده في شراء نظارة شمسيه

السلام عليكم

اخواني انا محتاج نضاره شمسيه لان الصيف جاي ولازم البس نضاره شمس الايام الجايه لان عيني فيها مشكله بالشبكيه ومقدرش اطلع للشمس من غير نضاره

المهم النضاره لازم تكون فيها طبقة UV 400 أى حمايه 100% من الآشعه الفوق بنفسجيه وتحت الحمراء

انا قدامي نضارات كتير من أول 7.5 جنيه لحد 400 جنيه تخيلوا الصيني ام 7.5 مكتوب عليها UV 400 !!!!

وفيه ايطالي بـ 150 ومش عارف إذا كانت فعلا ايطالي ولا كتابه فقط
"وطبعا الاصلي بالوفات مش هقدر على تمنها "

طبعا مش عارف اصدق مين فيهم واضمن منين عاوز طريقه اعرف بيها إذا كانت النضاره بتحمي فعلاً ولا لأ لان عيني مش مستحمله اكتر من اللى انا فيه وممكن تسبب اضرار كبيره اوي بالنسبه لي

ف انا عاوز اعرف ازاي اختبر النضاره انها تحتوي على طبعا UV 400 أو لا؟؟؟

وشكراً ليكم جميعاً
غير مقروء 12-05-01, 04:52 AM   #2
memocco
صياد متفاعل

memocco مستواه غير معروف
افتراضي رد: مساعده في شراء نظارة شمسيه

بص انا اصلا هجبلك من الاخر مافيش حاجة اسمها ايطالى ب150 او 200 او حتى 300 لان الماركات الايطالى عموما غالية جدا بس بصراحة هتبقى نظيفة .يعنى انت لو بتتكلم على اليطالى النظيف جدا هتبقى فوق ال1000 جنية لان سعر تكلفتها اساسا غالى جدا و علشان تبقى عارف ان النظارات الاوريجنال الشغل فيها مش بيكسب كويس لان هنا فى مصر الحاجات دى بتخش بسعر غالى عاشان الجمارك ..الحل بقى انك ممكن تجيب اى فريم رخيص جدا و تعمل عدسات طبى شمس بس تكون كويسة مش صينى و اوعى تصترخص فى العدسات لان هى دى الاصل مش الفريم نفسة و الاهم من دة كلة انك تعمل العدسات بالانتى رفلكشن و دى طبقة زى الفلتر كدة بتمنع جزء كبير جدا من اشعة الشمس و الكمبيوتر و ممكن تختبرها و العدسات النظيفة هتبقى فى حدود 180 او 150 جنية عدسات فرنساوى ..يعنى انت لو جبت الفريم ب 50 جنية +العدسات كلة مش هيعدى ال300 جنية و كدة تبقى مسكت العصايا من النص
memocco غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-05-01, 04:59 AM   #3
amr_amr0182000
صياد متفاعل

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة memocco مشاهدة المشاركة
بص انا اصلا هجبلك من الاخر مافيش حاجة اسمها ايطالى ب150 او 200 او حتى 300 لان الماركات الايطالى عموما غالية جدا بس بصراحة هتبقى نظيفة .يعنى انت لو بتتكلم على اليطالى النظيف جدا هتبقى فوق ال1000 جنية لان سعر تكلفتها اساسا غالى جدا و علشان تبقى عارف ان النظارات الاوريجنال الشغل فيها مش بيكسب كويس لان هنا فى مصر الحاجات دى بتخش بسعر غالى عاشان الجمارك ..الحل بقى انك ممكن تجيب اى فريم رخيص جدا و تعمل عدسات طبى شمس بس تكون كويسة مش صينى و اوعى تصترخص فى العدسات لان هى دى الاصل مش الفريم نفسة و الاهم من دة كلة انك تعمل العدسات بالانتى رفلكشن و دى طبقة زى الفلتر كدة بتمنع جزء كبير جدا من اشعة الشمس و الكمبيوتر و ممكن تختبرها و العدسات النظيفة هتبقى فى حدود 180 او 150 جنية عدسات فرنساوى ..يعنى انت لو جبت الفريم ب 50 جنية +العدسات كلة مش هيعدى ال300 جنية و كدة تبقى مسكت العصايا من النص
اول شئ احب اقولك مرورك شرفني اخي الغالي

فعلاً روحت محل نضارات وقالي ممكن اركبلك عدسات شمس ونظر وانتي ريفلكشن في اى نضاره والعدسات بس هتكلف 120 ووراني عدسات مكتوب عليها Police بس لسه متقصتش
بس مش عارف بردو هل الانتي ريفلكشن هيمنع 100% من الآشعه فوق البنفسجيه ؟؟!
وازاي اعرف إذا كانت العدسات صيني أو لأ؟؟

ولو فعلا طلعت بتحمي العين يبقى ده شئ حول جداا واكيد هعمله وخصيصا اني رايح مصيف ولازم احمي عيني
غير مقروء 12-05-01, 06:54 PM   #4
amr_amr0182000
صياد متفاعل

انا قولت هاجي الاقي ردود كتير تساعدني
غير مقروء 12-05-01, 09:59 PM   #5
amr_amr0182000
صياد متفاعل

محدش عارف ولا ايه؟
غير مقروء 12-05-02, 12:28 AM   #6
amr_amr0182000
صياد متفاعل

:'( :'(
غير مقروء 12-05-02, 12:34 AM   #7
Angel
عضو مميز

الصورة الرمزية Angel

المدينه: Cairo
Angel عميد بالمنتدىAngel عميد بالمنتدىAngel عميد بالمنتدىAngel عميد بالمنتدىAngel عميد بالمنتدىAngel عميد بالمنتدىAngel عميد بالمنتدىAngel عميد بالمنتدىAngel عميد بالمنتدىAngel عميد بالمنتدىAngel عميد بالمنتدى

المغربى و محدش هيفيدك غيرة
Angel غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-05-02, 12:46 AM   #8
bosysmile
صياد متفاعل

الصورة الرمزية bosysmile

bosysmile في بداية الطريقbosysmile في بداية الطريقbosysmile في بداية الطريقbosysmile في بداية الطريقbosysmile في بداية الطريقbosysmile في بداية الطريقbosysmile في بداية الطريقbosysmile في بداية الطريقbosysmile في بداية الطريق

اولا ما فيش اصلي ارخص من سعر التوكيل , المحلات الكبيره اللي امله اسم وبتبيع ب 1000 اكيد مش اصلي
الموضوع بقي ان الباقي كله مش ايطالي , كله كوبي , بس درجات
احسن حاجه اللي هوة الفرست كوبي وده فعلا نضيف جدااا والفرق بينه وبين الاورجينال مش كبير لدرجه انك ما تقدرش تطلع الفرق ومتوسط سعره بين 100 و 300 علي حسب النوع
واللي بيتباع بضعف المبلغ ده ف المحلات الكبيره فده تمن ايجار المحل والميه والكهربا والناس اللي بتشتغل مش اكتر
والفرست كوبي بتكون عدساته فيها حمايه طبعا بس بنسبه اقل من الاوريجينال بحاجه بسيطه مش كتير وماتيريال النظاره بتبقي نضيفه جدااااااااااا
والكوبي العادي بقي اللي بيتباع علي الؤصيف ده بلاستيك وعليه فاميه فده بيعمي وخطر جداااااااااااااااااا
ولو عوزت اي استفسارات تاني اسأل ان لي خبره طويله ف المجال ده
bosysmile غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-05-02, 01:17 AM   #9
AGM
صياد نشيط

الصورة الرمزية AGM

AGM في بداية الطريقAGM في بداية الطريقAGM في بداية الطريقAGM في بداية الطريقAGM في بداية الطريق

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bosysmile مشاهدة المشاركة
اولا ما فيش اصلي ارخص من سعر التوكيل , المحلات الكبيره اللي امله اسم وبتبيع ب 1000 اكيد مش اصلي
احسن حاجه اللي هوة الفرست كوبي وده فعلا نضيف جدااا والفرق بينه وبين الاورجينال مش كبير لدرجه انك ما تقدرش تطلع الفرق ومتوسط سعره بين 100 و 300 علي حسب النوع
واللي بيتباع بضعف المبلغ ده ف المحلات الكبيره فده تمن ايجار المحل والميه والكهربا والناس اللي بتشتغل مش اكتر
والفرست كوبي بتكون عدساته فيها حمايه طبعا بس بنسبه اقل من الاوريجينال بحاجه بسيطه مش كتير وماتيريال النظاره بتبقي نضيفه جدااااااااااا
والكوبي العادي بقي اللي بيتباع علي الؤصيف ده بلاستيك وعليه فاميه فده بيعمي وخطر جداااااااااااااااااا
تمام الباشا قال كل حاجه
غير مقروء 12-05-02, 02:45 AM   #10
amr_amr0182000
صياد متفاعل

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Angel مشاهدة المشاركة
المغربى و محدش هيفيدك غيرة
شكراً ليكبس هو فين عنوانه؟
واسمع ان اسعاره غاليه للاسف

اقتباس:
شكراً ليكي جداا للمعلومات الجميله دي جزاكِ الله خيراً
بخصوص طبقه الحمايه اللى سألتك عليها UV400 انا معروض عليا نضارات كتير اوي من اول 100 جنيه لحد 250
اعرف منين إنها بتحمي من الآشعه فوق بنفسجيه أى فيها طبقه حمايه UV400 ولازم تكون 99 أو 100% UV Prrotection انا سمعت اني البسها وابص للسما الصبح الاقي لونها رمادي مش ازرق هل ده حقيقي؟؟وفيه اختبارات تانيه ممكن اعملها بنفسي وتكون سهله؟

آسف لازعاجك لكن اما معنديش خبره بالموضوع ده
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AGM مشاهدة المشاركة
تمام الباشا قال كل حاجه
مرورك شرفني اخي الغالي
لكن bosysmile مش باشا دي هانم
غير مقروء 12-05-02, 06:36 AM   #11
AGM
صياد نشيط

الصورة الرمزية AGM

AGM في بداية الطريقAGM في بداية الطريقAGM في بداية الطريقAGM في بداية الطريقAGM في بداية الطريق

اقتباس:
بخصوص طبقه الحمايه اللى سألتك عليها uv400 انا معروض عليا نضارات كتير اوي من اول 100 جنيه لحد 250
اعرف منين إنها بتحمي من الآشعه فوق بنفسجيه أى فيها طبقه حمايه uv400 ولازم تكون 99 أو 100% uv prrotection انا سمعت اني البسها وابص للسما الصبح الاقي لونها رمادي مش ازرق هل ده حقيقي؟؟وفيه اختبارات تانيه ممكن اعملها بنفسي وتكون سهله؟

حتت تبص في السما دي فعلا انا سمعتها قبل كده بس في اختبار اسهل شويه ...
البس نظاره من الفرست كوبي دي بليل وتكون عدستها معتمه شويه في وسط ضوء متوسط لو قدرت تشوف الحاجات بتفاصلها بدون مجهود من العين يبقى العدسات نظيفه مش قزاز لون على الفاضي
ولو ساكن قريب منى في القاهره شرفنى في اي وقت ونعمل الاختبارات بنظارات من عندى :d
غير مقروء 12-05-02, 08:27 AM   #12
bosysmile
صياد متفاعل

الصورة الرمزية bosysmile

bosysmile في بداية الطريقbosysmile في بداية الطريقbosysmile في بداية الطريقbosysmile في بداية الطريقbosysmile في بداية الطريقbosysmile في بداية الطريقbosysmile في بداية الطريقbosysmile في بداية الطريقbosysmile في بداية الطريق

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amr_amr0182000 مشاهدة المشاركة
شكراً ليكبس هو فين عنوانه؟
واسمع ان اسعاره غاليه للاسف

بخصوص طبقه الحمايه اللى سألتك عليها uv400 انا معروض عليا نضارات كتير اوي من اول 100 جنيه لحد 250
اعرف منين إنها بتحمي من الآشعه فوق بنفسجيه أى فيها طبقه حمايه uv400 ولازم تكون 99 أو 100% uv prrotection انا سمعت اني البسها وابص للسما الصبح الاقي لونها رمادي مش ازرق هل ده حقيقي؟؟وفيه اختبارات تانيه ممكن اعملها بنفسي وتكون سهله؟

مرورك شرفني اخي الغالي
لكن bosysmile مش باشا دي هانم
ههههههه ايوه انا هانم فعلا المهم يا سيدي واضح ان عينيك حساسه ومادام كده انا شايفه انك لازم تبقي خبره ف النظارات ومادام كده احسن حاجه انك تجرب بنفسك اللي بيخلي التاجر يعرف النظاره الحلوه م الوحشه اول ما يشوفها حتى لو صورة انه بيبقي شاف بعنيه جميع انواع الكوبيهات
انزل على اي عربيه بتبيع نظاره ب 20 جنيه وشوف العدسه وشوف ماتيريال مصنوع منها النظاره
وانزل التوكيل بتاع النوع اللي هتشتري منه وشوف النظاره
اهم حاجه بقي انك تنزل محل كبير زي مغربي وتحفظ كل حاجه ف النظاره اللي انت عايزها لان هي دي اللي انت هتجيب زيها
وعموما لكل نظاره حاجات بتميزها انت لو قلت لي نوع النظاره اللي انت عايزها ممكن اعرف اقوللك تبص على ايه فيها بالظبط
bosysmile غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-05-02, 09:03 AM   #13
memo shaker
صياد نشيط

المدينه: Giza
memo shaker غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معهmemo shaker غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معه

مفيش نضارات ايطالي ف مصر ولا ف مغربي ولا غير مغربي كله بيتصنع ف الامارات
البرندات الايطاليه مبتنزلش مصر غير بطلب خاص فقط
محدش يقول نضاره ايطالي ويعيش
انا اشتريت نضاره اسمها بولار وان تعملها حاليا حوال 600 جنيه هيا ماركه صيني بس اوريجينال وهيا بولاريزد وحمياه 100% بقالها سنه ونصف معايا وتحفه ممكن تلاقيها ف بركه
غير مقروء 12-05-02, 03:34 PM   #14
amr_amr0182000
صياد متفاعل

[quote=AGM;360000]حتت تبص في السما دي فعلا انا سمعتها قبل كده بس في اختبار اسهل شويه ...
البس نظاره من الفرست كوبي دي بليل وتكون عدستها معتمه شويه في وسط ضوء متوسط لو قدرت تشوف الحاجات بتفاصلها بدون مجهود من العين يبقى العدسات نظيفه مش قزاز لون على الفاضي
ولو ساكن قريب منى في القاهره شرفنى في اي وقت ونعمل الاختبارات بنظارات من عندى :d[/QUOTE
تمام اوي
هبقى اجيب النضاره واجي اختبرها من عندك ههههههه

اقتباس:
ههههههه ايوه انا هانم فعلا المهم يا سيدي واضح ان عينيك حساسه ومادام كده انا شايفه انك لازم تبقي خبره ف النظارات ومادام كده احسن حاجه انك تجرب بنفسك اللي بيخلي التاجر يعرف النظاره الحلوه م الوحشه اول ما يشوفها حتى لو صورة انه بيبقي شاف بعنيه جميع انواع الكوبيهات
انزل على اي عربيه بتبيع نظاره ب 20 جنيه وشوف العدسه وشوف ماتيريال مصنوع منها النظاره
وانزل التوكيل بتاع النوع اللي هتشتري منه وشوف النظاره
اهم حاجه بقي انك تنزل محل كبير زي مغربي وتحفظ كل حاجه ف النظاره اللي انت عايزها لان هي دي اللي انت هتجيب زيها
وعموما لكل نظاره حاجات بتميزها انت لو قلت لي نوع النظاره اللي انت عايزها ممكن اعرف اقوللك تبص على ايه فيها بالظبط
اها فعلا كلامك مظبوط
انا جبت نضاره بـ 7.5 ومكتوب عليها UV 400 والعدسات بتاعتها مغيمه بطريقة وحشه اوي استغفر الله العظيم
انا ممكن ادفع لغايه 250 بس المشكله اني عاوز نضاره تحمي العين 100% بس يكون اكيد واكون متطمن لاني خلاص بجد زهقت وخايف على عيني

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة memo shaker مشاهدة المشاركة
مفيش نضارات ايطالي ف مصر ولا ف مغربي ولا غير مغربي كله بيتصنع ف الامارات
البرندات الايطاليه مبتنزلش مصر غير بطلب خاص فقط
محدش يقول نضاره ايطالي ويعيش
انا اشتريت نضاره اسمها بولار وان تعملها حاليا حوال 600 جنيه هيا ماركه صيني بس اوريجينال وهيا بولاريزد وحمياه 100% بقالها سنه ونصف معايا وتحفه ممكن تلاقيها ف بركه
جميل جداً ربنا يبارك لك فيها
كل حاجه بقت تقليد حتى المكتوب صنع في ايطاليا
غير مقروء 12-05-02, 03:43 PM   #15
dr_mohasan
صيـــــــاد من الدرجـه الأولـي

الصورة الرمزية dr_mohasan

المدينه: القاهرة
dr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدىdr_mohasan عميد بالمنتدى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة memocco مشاهدة المشاركة

++++++++++++++++++++1

--------------------------------------------
اللهم صلّ على سيدنا محمد و على آله و صحبه و سلّم
--------------------------------------------
dr_mohasan غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-05-02, 06:45 PM   #16
amr_amr0182000
صياد متفاعل

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_mohasan مشاهدة المشاركة