الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > سوق المنتدى > البنادق الهوائيه

البنادق الهوائيه بنادق الصيد ومسدسات الغاز.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 12-10-26, 09:37 AM   #1
Karam
صياد نشيط

الصورة الرمزية Karam

Karam في بداية الطريقKaram في بداية الطريقKaram في بداية الطريقKaram في بداية الطريقKaram في بداية الطريقKaram في بداية الطريقKaram في بداية الطريقKaram في بداية الطريقKaram في بداية الطريقKaram في بداية الطريقKaram في بداية الطريق
افتراضي مطلوب رش ثقيل

السلام عليكم و كل عام و أنتم طيبين

أنا بدور على رش نمره 2 عيار 5.5 يكون أعلى من 15 grn ياريت ألي عنده يقولي أو ألي يعرف ألاقيه فين برده يقولي
وجزاكم الله كل خير
Karam غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
sponsor links
غير مقروء 12-10-26, 01:55 PM   #2
chemist ahmed fathy
صياد متفاعل

الصورة الرمزية chemist ahmed fathy

المدينه: الاسكندريه
chemist ahmed fathy في بداية الطريقchemist ahmed fathy في بداية الطريقchemist ahmed fathy في بداية الطريقchemist ahmed fathy في بداية الطريقchemist ahmed fathy في بداية الطريقchemist ahmed fathy في بداية الطريق
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى chemist ahmed fathy
افتراضي رد: مطلوب رش ثقيل

وعليكم السلام وكل سنه وانت طيب أخى الكريم

الى أعلى من 15 جران مش حتجده للاسف فى مصر أخى الكريم ده موجود فى الدول العربيه زى السعوديه والكويت زى ال 16 وال 21 وال 28 جران أما هنا فى مصر أتقل نوع رش حتجده فلو أتكلمنا عن المحلى فأتقل رشه هى الرمايه المصرى ودى تعمل 15.43 جران يعنى واحد جرام أما بالنسبه للمستود فأثقل رشه هى الجامو برماجنم ودى برضه عمله نفس الوزن .
(رَبَّنَا لا تُؤَاخِذْنَا إِنْ نَسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلا تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلا تُحَمِّلْنَا مَا لا طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا أَنْتَ مَوْلانَا فَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ).
chemist ahmed fathy غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-10-26, 03:00 PM   #3
Andria
صياد متقدم

الصورة الرمزية Andria

المدينه: Cairo
Andria في بداية الطريقAndria في بداية الطريقAndria في بداية الطريقAndria في بداية الطريقAndria في بداية الطريقAndria في بداية الطريقAndria في بداية الطريق

يا باشا كلم كيمو بوس ، الرش الرمايه المصري الماتش الجديد عامل ١٨.٥ جرين ، بس مينفعش بنادق السبرينج عشان الريكويل بيزييد قوي قوي ، لازم pcp
غير مقروء 12-10-26, 04:29 PM   #4
hesham[MaFya]a
ادمن صفحة المنتدى

الصورة الرمزية hesham[MaFya]a

المدينه: cairo
hesham[MaFya]a من كبار اسرة المنتدىhesham[MaFya]a من كبار اسرة المنتدىhesham[MaFya]a من كبار اسرة المنتدىhesham[MaFya]a من كبار اسرة المنتدىhesham[MaFya]a من كبار اسرة المنتدىhesham[MaFya]a من كبار اسرة المنتدىhesham[MaFya]a من كبار اسرة المنتدىhesham[MaFya]a من كبار اسرة المنتدىhesham[MaFya]a من كبار اسرة المنتدىhesham[MaFya]a من كبار اسرة المنتدىhesham[MaFya]a من كبار اسرة المنتدى
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى hesham[MaFya]a

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة andria مشاهدة المشاركة
يا باشا كلم كيمو بوس ، الرش الرمايه المصري الماتش الجديد عامل 18.5 جرين ، بس مينفعش بنادق السبرينج عشان الريكويل بيزييد قوي قوي ، لازم pcp

تمام يا استاذ اندريا الرشاية حلوة و تقيلة.. و تم تجربتها مع الكرال و معادى معدلة بسوستة كويسة و الرشاية خرجت فعلاً و نتائجها كويسة جداً.. تحياتى.
غير مقروء 12-10-26, 05:27 PM   #5
Karam
صياد نشيط

الصورة الرمزية Karam

Karam في بداية الطريقKaram في بداية الطريقKaram في بداية الطريقKaram في بداية الطريقKaram في بداية الطريقKaram في بداية الطريقKaram في بداية الطريقKaram في بداية الطريقKaram في بداية الطريقKaram في بداية الطريقKaram في بداية الطريق

أندريا باشا أنا بدور على رش تقيل لأن الديانا 350 بتاعتي بتضرب الجامو الماتش ال 13.88 gr أسرع من الصوت
أنا معنديش كرونو بس صوتها وهي طايره بتكسر حاجز الصوت واضح جدا عامله زي صاروخ عمال ينفجر و هو طاير

و البرو ماجنوم ال 15.43 gr قريب من سرعه الصوت
هو ما كسرهاش زي الماتش بس قريب جدا منها

ده بيترجم في الأخر لأن الماتش على مسافه 40 متر ما بيجمعش أصلا
و البرو ماجنوم المجموعه بتاعته من 40 متر في حجم البرتقاله

ده بعد ال sorting بميكرومتر من غير ال sorting مافيش تجميع أصلا
حجم رأس الرش البرو ماجنوم من 4.30 - 5.50 مم و الأغلبيه 4.70 و 4.80

في رأي الشخصي الدقه أهم من القوه
أنا هعمل أيه برشه أسرع من الصوت لو مش عارف أحطها في الهدف أصلا و كمان وزن أتقل مش معناه قوه أقل لكن معناه منحنى رمايه منحدر جامد
و أنا بقتل كانزات البيبسي من 75 متر بكل بساطه بشرط أن الرش يكون أتعمله sorting لأن الجامو ده زباله

أمبارح لسه مجرب التجميع من المسافه دي
و ضارب يمامه من 45 متر وقفت بالصدفه و أنا بنشن فضربتها وقعت كأنها قالب طوب
غير مقروء 12-10-26, 10:13 PM   #6
عادل عبده
صياد قديم

الصورة الرمزية عادل عبده

المدينه: القطاميه
عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده

لو عاوز رشايه تقيله كلمنى
عندى الرمايه الماتش الجديده 18.5
ورشايه ممتازه وموزنه وتجميعها جميل

اللهم انى استغفرك واتوب اليك

*اللهم انت ربى لا اله الا انت سبحانك خلقتنى وانا عبدك وانا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ماصنعت ابوء لك بنعمتك على وابوء لك بزنبى فأغفر لى فأنهه لايغفر الزنوب الا انت *
عادل عبده غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-10-26, 11:01 PM   #7
Karam
صياد نشيط

الصورة الرمزية Karam

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عادل عبده مشاهدة المشاركة
لو عاوز رشايه تقيله كلمنى
عندى الرمايه الماتش الجديده 18.5
ورشايه ممتازه وموزنه وتجميعها جميل
هو ده يا باشا أيوه كده
يعدوا بس يومين العيد يا برنس و هتلاقيني عندك
و كل عام و أنت طيب
غير مقروء 12-10-26, 11:05 PM   #8
عادل عبده
صياد قديم

الصورة الرمزية عادل عبده

المدينه: القطاميه
عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده عادل عبده

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة karam مشاهدة المشاركة
هو ده يا باشا أيوه كده
يعدوا بس يومين العيد يا برنس و هتلاقيني عندك
و كل عام و أنت طيب

بص هوا اندريا حجز اللى عندى كله
كلمنى لو كده اشلك علبتين ولا تلاته

اللهم انى استغفرك واتوب اليك

*اللهم انت ربى لا اله الا انت سبحانك خلقتنى وانا عبدك وانا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ماصنعت ابوء لك بنعمتك على وابوء لك بزنبى فأغفر لى فأنهه لايغفر الزنوب الا انت *
عادل عبده غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-10-27, 02:29 AM   #9
modmod
صياد نشيط

modmod في بداية الطريقmodmod في بداية الطريقmodmod في بداية الطريقmodmod في بداية الطريقmodmod في بداية الطريقmodmod في بداية الطريق
افتراضي Re: مطلوب رش ثقيل

يا باشا مستحيل تكون الماجنوم بتكسر حاجز الصوت الي هوه 1150 قدم في الثانية بالرش الي وزنة 13.88 جران ده شئ مستحيل اساسا لان انا كان عندي ماجنوم الاصدار الامريكي وكنت بضرب برش
jsb jumbo rs
وده اخف من الماتش لانه 13.43 جران والله وكان كويس جدا جدا
وعلي فكرة البندقية كانت جديدة بورقتها مش مستعملة علشان اقولك ضعيفة
نصيحة اخويه لو قدرت تجيب رش
jsb
جربه واقسملك بالله هتدعيلي
modmod غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-10-27, 07:27 AM   #10
Karam
صياد نشيط

الصورة الرمزية Karam

مشكور على مشاركتك
بس بغض النظر عن حاجز الصوت الماتش سريع بزياده و مش بيجمع فأنا بدور على رش أتقل
ال jsb هجيبه من على النت لأنه مش بيتباع هنا و طبعا هيبقى غالي جدا هو أصلا سعره من 12-14 دولار للعلبه ال 500
غير مقروء 12-10-27, 03:47 PM   #11
modmod
صياد نشيط

modmod في بداية الطريقmodmod في بداية الطريقmodmod في بداية الطريقmodmod في بداية الطريقmodmod في بداية الطريقmodmod في بداية الطريق
افتراضي Re: مطلوب رش ثقيل

هوه فعلا غالي شوية بس والله مظبوط ميه ميه وخصوصا لو جبته 5.51 او 5.52 يا ريت تقدر تجربه مش هتعرف تستعمل اي نوع تاني
modmod غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-10-27, 04:57 PM   #12
Mohamed Mahmoud
الادارة العليا

اوسمتي

الصورة الرمزية Mohamed Mahmoud

المدينه: مصر ام الدنيا
Mohamed Mahmoud عميد بالمنتدىMohamed Mahmoud عميد بالمنتدىMohamed Mahmoud عميد بالمنتدىMohamed Mahmoud عميد بالمنتدىMohamed Mahmoud عميد بالمنتدىMohamed Mahmoud عميد بالمنتدىMohamed Mahmoud عميد بالمنتدىMohamed Mahmoud عميد بالمنتدىMohamed Mahmoud عميد بالمنتدىMohamed Mahmoud عميد بالمنتدىMohamed Mahmoud عميد بالمنتدى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Karam مشاهدة المشاركة
مشكور على مشاركتك
بس بغض النظر عن حاجز الصوت الماتش سريع بزياده و مش بيجمع فأنا بدور على رش أتقل
ال jsb هجيبه من على النت لأنه مش بيتباع هنا و طبعا هيبقى غالي جدا هو أصلا سعره من 12-14 دولار للعلبه ال 500
فعلا يا برنس الرش ال jsb رش ممتاز مع انة نفس وزن الجامو ماتش القديم
انا لسة جايلى من السعودية بس رشاية ممتازة

سبحان الله و بحمدة سبحان الله العظيم
Mohamed Mahmoud غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 12-10-27, 05:12 PM   #13
ashraf_f
صياد قديم

الصورة الرمزية ashraf_f

المدينه: القاهرة
ashraf_f من كبار اسرة المنتدىashraf_f من كبار اسرة المنتدىashraf_f من كبار اسرة المنتدىashraf_f من كبار اسرة المنتدىashraf_f من كبار اسرة المنتدىashraf_f من كبار اسرة المنتدىashraf_f من كبار اسرة المنتدىashraf_f من كبار اسرة المنتدىashraf_f من كبار اسرة المنتدىashraf_f من كبار اسرة المنتدىashraf_f من كبار اسرة المنتدى

يا جماعة المتوافر دلوقتى فى مصر البروماجنيوم لكن هى رشة مش بتظبط مع جميع البنادق يعنى هتسمع واحد بيمدح فيها قوى و التانى بتشكل معاه حسب نوع شخشنات البندقية و قوتها و عاوزين نجرب تجميع الرماية الجديد و ياريت عادل يقولنا عامل ايه معاه بالبام
غير مقروء 12-10-27, 06:20 PM   #14
MBadr
صياد قديم

اوسمتي

الصورة الرمزية MBadr

المدينه: القاهرة
MBadr عميد بالمنتدىMBadr عميد بالمنتدىMBadr عميد بالمنتدىMBadr عميد بالمنتدىMBadr عميد بالمنتدىMBadr عميد بالمنتدىMBadr عميد بالمنتدىMBadr عميد بالمنتدىMBadr عميد بالمنتدىMBadr عميد بالمنتدىMBadr عميد بالمنتدى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ashraf_f مشاهدة المشاركة
يا جماعة المتوافر دلوقتى فى مصر البروماجنيوم لكن هى رشة مش بتظبط مع جميع البنادق يعنى هتسمع واحد بيمدح فيها قوى و التانى بتشكل معاه حسب نوع شخشنات البندقية و قوتها و عاوزين نجرب تجميع الرماية الجديد و ياريت عادل يقولنا عامل ايه معاه بالبام
فعلا يا اشرف باشا البروماجنيوم بيظبط معايا والرشايه وزنها تقيل بالنسبه للانواع الاخرى

وجاء في السنن عن عقبة بن عامر، قال الرسول صلى الله عليه وسلم: « إن الله يدخل بالسهم الواحد ثلاثة أنفار الجنة، صانعه المحتسب في عمله الخير، والرامي به، والممدد به »، وفي لفظ آخر: « ومنيله، فأرموا واركبوا، وأن ترموا أحب من أن تركبوا، كل لهو باطل، ليس من اللهو محمود إلا ثلاثة: تأديب الرجل لفرسه، وملاعبته أهله، ورميه بقوسه ونبله، إنهن من الحق ومن ترك الرمي بعد ما علمه رغبة فإنها نعمة تركها، (أو قال: كفرها)».
MBadr غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-01-07, 01:02 PM   #15
خالد حسين
صياد جديد

خالد حسين مستواه غير معروف

سلام عليكم .... انا عندي خمس علب رش ملبرو الانجليزي القديم اوي اعتقد اني ما شفتش رش اتقل من كده في حياتي ممكن يكون 17 او 18 جران للتواصل 01222160263
خالد حسين غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-01-07, 11:31 PM   #16
tarik el
صياد قديم

tarik el من كبار اسرة المنتدىtarik el من كبار اسرة المنتدىtarik el من كبار اسرة المنتدىtarik el من كبار اسرة المنتدىtarik el من كبار اسرة المنتدىtarik el من كبار اسرة المنتدىtarik el من كبار اسرة المنتدىtarik el من كبار اسرة المنتدىtarik el من كبار اسرة المنتدىtarik el من كبار اسرة المنتدىtarik el من كبار اسرة المنتدى

بالتوفيق ان شاء الله
tarik el غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-01-09, 02:40 PM   #17
hassan moneer
صياد نشيط

الصورة الرمزية hassan moneer

المدينه: حدائق القبة
hassan moneer في بداية الطريقhassan moneer في بداية الطريقhassan moneer في بداية الطريق

فيه عندي رش ماستر تشيكي محترم جدا لو عايز في المحل
hassan moneer غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 13-01-09, 02:56 PM   #18
tarik el
صياد قديم

tarik el من كبار اسرة المنتدىtarik el من كبار اسرة المنتدىtarik el من كبار اسرة المنتدىtarik el من كبار اسرة المنتدىtarik el من كبار اسرة المنتدىtarik el من كبار اسرة المنتدىtarik el من كبار اسرة المنتدىtarik el من كبار اسرة المنتدىtarik el من كبار اسرة المنتدىtarik el من كبار اسرة المنتدىtarik el من كبار اسرة المنتدى

بالتوفيق ان شاء الله
tarik el غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

sponsor links

إبحث في الموضوع:

البحث المتقدم