الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الاسلحه > بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها
التعليمـــات المجموعات التقويم مشاركات اليوم البحث

بنادق ضغط الهواء ومتعلقاتها معلومات عن بنادق ضغط الهواء والرش ومستلزماتها.

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 09-04-30, 05:05 PM   #1
Pellet-Master
صياد متفاعل

Pellet-Master مستواه غير معروف
افتراضي Oligopoly - إحتكار القلة

يا ريت

كلوا يقرا الموضوع كامل نظرا لأهميته .. مش حياخد من وقتك دقيقتين

احتكار:-

(في الاقتصاد : monopole / monopoly) هي الحالة التي يكون السوق فيها عبارة عن شركة واحدة فقط تؤمن منتوج و/أو خدمة (منتوجات و/أو خدمات) إلى جميع المستهلكين. بمعنى آخر، هذه الشركة تكون مسيطرة على كامل السوق ولهذا تسمى الشركة حينها بالمحتكِرة. إذن السوق يسمى مُحتكر، الشركة مُحتكِرة والحالة احتكار. في هذه الحالة، تستطيع الشركة أن تفرض الأسعار كيفما تشاء لأنه لا يوجد شركات أخرى لمنافستها في هذا السوق. كل الشركات تسعى للوصول إلى هذه المرحلة لكي تتحكم بالمنتوج وبسعره وبالتالي كي تزيد من أرباحها. يتشعّب من الاحتكار حالات كثيرة، قد يوجد في السوق مثلاً شركات أخرى منافسة على نفس المنتوج و/أو الخدمة ولكن عندما تكون هذه المنافسة هامشية مع الشركة المسيطرة على السوق، تُسمى الحال بالاحتكار الشبه كامل quasi monopole عندما يسيطر على السوق عدد قليل من الشركات تُسمى حينها هذه الحالة بإحتكار القِلّة oligopole / oligopoly

================================================== ========================

احتكار القلّة:-

(بالإنجليزية: oligopoly) الكلمة الإنجليزية مشتقة من الجذر اليوناني الذي يعني بائعون قليلون. هو أحد اشكال احتكار السوق ، وهو حالة يكون السوق محكوما من قبل عدد قليل من الموفرين للبضاعة. بسبب وجود عدد قليل من المشاركين في مثل هذا الشكل من السوق ، فإن كل محتكر قلّة يكون واعيا ومتيقظا لتحركات المنافسين. والأسواق الخاضعة لهذا الشكل من الإحتكار تتميز بالتأثر المتبادل. أي قرار يتخذه أحد اطراف الإحتكار يؤثر على البقية والعكس صحيح . التخطيط بعيد المدى (الإستراتيجي) لمحتكري القلّة يأخذ دوما بعين الإعتبار ردود فعل المشاركين الآخرين في السوق.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

طبعا الجميع عرفوا الموضوع ده أنا أقصد بيه إيه .. أكيد سوق السلاح في مصر .. محتكر من مجموعة متمثلة في مبدأ إقتصادي إسمه إحتكار القلة ...واللي مش فاهم أحاول أوضحله الكلام في مثال بسيط ... شركات المحمول في مصر ... رغم ما يبدو ما بينهم من تنافس شديد حول العروض المختلفة .. لكن فيه إتفاق ما بينهم إن سعر الدقيقة مثلا 35 قرش ... سيبك من العروض اللي بتقلل السعر باليل .. ولاحظ الفاتورة لما بيحسبوها وقت الصبح الدقيقة ثابتة في كلوا ...

يعني من الآخر طول ما في إحتكار قلة لسوق الأسلحة ... و بقصد طبعا عشان هوايتنا .. على الأقل بنادق ضغط الهواء... لازم متتكلمش في السعر .. طب ليه .. هوا مش قانون حماية المستهلك إداك الحق تسئل عن أي سلعة إنت تشتريها ... ولما سئلت (عن تجربة شخصية) قالى ما تسئلش أي بائع عن سعر المصنع ... ما هو برده الواحد صعب عليه يشوف أسعار الحاجة على الإنترنت ربع تمن المعروض في السوق ... يبقا لازم حل و لازم وقفة ... انا عن نفسي ما لقتش إلا حلين ...

1 - كتابة رسالة يتم توجيها الى معظم أو كل (اللي ربنا يقدرنا عليه )من تجار الأسلحة في السوق المصري بتوجيه شكوى من المنتدى كأول منتدى مهتم بالصيد في مصر و يضم عدد كبير من الصيادين و يضم صوت أغلبية المهتمين بالصيد في مصر بكتابة أسباب الإرتفاع في أسعار الأسلحة .. مع عدم اللجوء للأعزار الوهمية زي إن الإستيراد موقوف ... و أحب أكد إنه مش موقوف للأسلحة الهوائية ... و دعوة كل أصحاب المحلات للدخول الى المنتدى و المناقشة وإبداء الرأي و إتاحة الفرصة لعرض أسباب غلاء الأسلحة بشكل فاحش ... طبعا فيه اللي حستهتر منهم و اللي حيتجاهل الموضوع .. و اللي هيهتم و يدخل يناقشنا .زي الأستاز Fathallah arms المسجل بالمنتدى .. و كله وليه سمعته اللي عايز يزودها أو يقلل منها ... و أكيد يوضحوا وجهة نظري في إحتكار القلة اللي موجود في مصر .... لأن الأسعار الموجودة غير متقبلة من معظم المشترين . وأنا أولهم.... و أهي تبقى فرصة من بناء الثقة اللي بقت شبه معدومة (حسب قرائتي لبعض المواضيع بالمنتدى) ما بين بائعي السلاح و معظم المشترين..

2- وسائل الشراء من الخارج ... طبعا كلنا حيقول المثل التافه الموجود (اللي نعرفه أحسن من اللي منعرفوش) إحزر من المثل ده .. ما فيش حاجة الواحد لو صمم عليها ما بيوصلهاش مع توفيق الله سبحانه و تعالى في الأول و الأخر ... أنا عن نفسي أحب أكد الوسيلة اللي وصلتها واللي حنفزها على نفسي إن شاء الله أول الصيف .. الحمد لله إتعرفت شخصية محترمة جدا جدا عن طريق والدي بواحد شغال في شركة Fedex ... طبعا كلوا ترجمها فلوس أكتر ووجع دماغ ووجع قلب .. الموضوع مش كدا نهائي ...الموضوع سهل جدا ... ولو إنه للأسف برده عن طريق الواسطه ... انا كلمت الراجل و قالي إن موضوع الأسلحة الهوائية مش في بند المحظورات في شركة و Fedex وسئلته تكلفة الشحنة تمنها كام .. قالي حسب أبعادها ووزنها و على سبيل المثال إديته مواصفات Diana 54 AIRKING دا لو حد بعتها من ألمانيا مثلا ... قالي مش أكتر من بالمصري 600 جنيه .... طيب دي حاجة ... التانية بقى .. سئلته .. ممكن أبقى طالب بندقية نوع ... تجيلي نوع تاني لو عدت على الجمارك .. قالي أمال الشركة لازمتها إيه بقى .... حاجة كمان كلو أكيد بيتسائلها ... طب هو مين اللي ممكن يبعتلنا من بره .. عن نفسي في واحد صحبي من ألمانيا من Karlsruhe قريبة جدا من عنوان ديانا المزكور في موقعهم ودا لينك الفيس بوك بتاعه ..

http://www.facebook.com/profile.php?id=583450540&ref=mf

وطبعا معظمنا يعرف ناس عايشة في دول عربي كتير و دول أجنبي ممكن يطلبوها منهم... حاجة أخيرة دي بقى اللي مش عارف للأسف أوصلها تمن الجمارك على ال ديانا 54 .. دا أنا آخدها مثال كأحسن بندقية spring piston في السوق المصري ...أنا عن نفسي أخلص إمتحانات من هنا و أبدأ المحاولة في الموضوع دا من هنا ..

3- توجيه رسالة لأصحاب المصانع بالتدخل لخفض أسعار إحتكار القلة في مصر..

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

أنا مش لاقي حل أكتر من التلت حلول دول .... في اللي حيقول منكوا يا عم إيه وجع الدماغ ده .. نعمل إيه يعني .. المضمون سلم و إستلم .. و لكن لاحظ إنك حتاخد على قفاك ... على صوتك معايا وصلهم صوتك و خليهم يلغوا عبارة عاجبك عاجبك مش عاجبك ك....ك ..

و في اللي يبدأ يفوق و يعرف إن حتى لو بالواسطة(للأسف) كل حاجة تجيلو بس ما يخدش على قفاه..

كلوا يهتم بالموضوع و كلوا يبدى بوجهة نظره و حلوله الممكنة للتخلص من قيود الإحتكار الموجودة ...

و يا ريت يا جماعة لو حد يعرف حد في الجمارك المصرية يكلموا و يسألوا والله ما حياخد من وقتك كتير بي متكسلش
غير مقروء 09-05-01, 02:15 AM   #2
Gamo
صياد نشيط

الصورة الرمزية Gamo

Gamo مستواه غير معروف
افتراضي رد: Oligopoly - إحتكار القلة

والله الفكرة جامده ومش عارف اقولك ايه انا اعرف واحد فى الموانى (المطار) هسألة علىالموضوع ده
يا ريت يا ريت نعرف نجيب حاجه من بره ده تبقى فرصة العمر واحنا الى نضرب صحاب
المحلات فى الاسعار اووووووووو دول يولعو لو الموضوع ده تم

ربنا معانا

عامل سلاحك على انه عدوك يتحين الفرصه للفتك بك فلا تعطيه الامان
Gamo غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 09-05-01, 05:24 AM   #3
Pellet-Master
صياد متفاعل

ألف شكر لإهتمامك بالموضوع يا جامو .. و يا ريت فعلا تتصل بيه و تقولي آخر الأخبار .. الصيف ييجي بس و الموضوع ده حضبطه إن شاء الله
غير مقروء 09-05-04, 05:32 PM   #4
Pellet-Master
صياد متفاعل

رد واحد بس =\
غير مقروء 09-05-15, 03:23 PM   #5
ابو الشوق
صياد نشيط

الصورة الرمزية ابو الشوق

ابو الشوق مستواه غير معروف

اخى العزيز
هذا الموضوع قد قتل بحثا ومحاولة .فى فى مصر مافيا مسيطرة على النوع دة من التجارة وطبعا علشان تحتكر حاجة لازم تاكل الكبير قبل الصغير علشان مفيش حد ينط على البسنس بتاعك ومتهايالىء فية امثلة كتير وفى كذا مجال
الحاجة بتاعتنا بنادق ضغط الهواء لا تصنف على انها اسلحة بل تصنف على انها ادوات صيد ممكن الى يستوردها يجبها علىهذا الاساس بس زى مقلت المافيا مش سيبين خرم ابرة الا وسدوة . بس انا شايف اننا منفقدش الامل ونستمر فى المحاولة
ابو الشوق غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس

sponsor links