الصيد فى مصر  

العودة   الصيد فى مصر > الاسلحه > ادوات الصيد الثقيله

ادوات الصيد الثقيله معلومات عن اادوات الصيد الثقيله

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
غير مقروء 11-06-18, 04:07 AM   #201
الصقر المصرى
صياد متفاعل

المدينه: cairo
الصقر المصرى مستواه غير معروفالصقر المصرى مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر MSN إلى الصقر المصرى إرسال رسالة عبر Yahoo إلى الصقر المصرى إرسال رسالة عبر Skype إلى الصقر المصرى
افتراضي رد: حصريا طريقة استخراج رخصة سلاح حى فى مصر

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة جنرال مشاهدة المشاركة
يا جماعة أنتوا ليه عايزين تراخيص وتاعبين نفسكوا الدفاع الشرعي عن النفس أمر أقره الدين - الذي هو أعلى من القانون - (من مات دفاعاً عن شرفه وعرضه وماله فهو شهيد ) أو مامعناه - يبقى الي يمنعك من الدفاع عن نفسك يعرض حياتك وأموالك للخطر.الذي عايز يدافع عن أهله وممتلكاته مايهمهوش ولا ترخيص ولا نيلة.هو لو واحد حرامي دخل بيتك ومعندكش تصريح ولا حتى مسدس حتقوله بعد إذنك أطلع ترخيص ولا حتضربه بأي حاجة حتى لو سكينة؟(والسكينة طبعا سلاح أبيض ضد القانون) ؟في حاجة أسمها دفاع شرعي عن النفس سواء في الدين أو القانون الوضعي وده أنك تدافع عن نفسك.أنا فاكر قصة فتاة العتبة لما الناس كانت بتتفرج ومحدش إتدخل فالشرطة قالت اللي ممكن يتدخل في هذه الحالة لا يُعاقب وتكرر نفس الأمر في وقت هوجة العمليات الإرهابية.يبقى إسلوب الشرطة هو التعطيل.فمافيش فايدة إلا بصورة قانونية زيبقى مانضيعش وقتنا ونحرق أعصابنا ونخللي ناس ذي اللواء ده يضحك علينا.اللي عنده خلفيه في القانون أو محامي يجمع توقيعات ويقدمها للنائب العام مثلا على أن نظام الشرطة يعرقل قيام المواطنين عن الدفاع عن أنفسهم .أو مثلا نجمع توقيعات ونروح المجلس الأعلى للقوات المسلحة نطلب إستثناء وكل واحد يكتب تعهد أنه يتم القبض عليه وإلغاء التصريح في حالة إستخدامه بصورة غير قانونية.عارف أن كل الناس متضايقة وبتضفضفض بس ماتنسوش وجه نظر الشرطة برضه أن مش كل الناس محترمين.يبقى لازم نفكر بعقل.
كلام حضرتك جميل جدا وصح بس من الناحيه النظريه فقط من الناحيه العمليه مش هيحصل الا بسلاح نارى لان متقوليش حرامى داخل عليك بيتك ماسك بندقيه 56ل ولا 53 ولا حتى بورسعيد وهتقولى هقفله بسكينه دى وصلت انهم كانوا بيدخلوا على البييوت بعربيات نقل يقولك حمل عفش بيتك وكل حاجه بنفسك على العربيه وفى الاخر يقولك روح كمل نومك
غير ان الترخيص بيحميك انك حتى لو شايل سلاح مش مترخص ودافعت بيه عن نفسك دفاع شرعى عن النفس هتتحاسب لانك حائز لسلاح بدون ترخيص وحلها القانونى الوحيد انك تثبت انك اخدت السلاح من اللى كان بيهاجمك وابقى قابلنى لو عرفت تثبتها حتى ابو شقه نفسه ممكن يحتار فيها دى
وجهه نظر الشرطه غلط لان برده مش كل الشرطه محترمين ومستعد اجيبلك سجل حافل لحوادث من امناء ومندوبين وحتى ظباط عملوها بسلاح ميرى مخصص علشان يحمى الناس مش علشان يتبلطج عليهم بيه وبعدين يعنى الشرطه لا هى حاميه الناس ولا عايزينهم يحموا نفسهم ده ايه الغرور والعجرفه دى خلوا الداخليه توفر خدمه زى 911 تكون الدوريه تحت بيتى فى خلال من دقيقتين لخمسه واحنا مش عايزين السلاح اصلا وبعدين فين التغيير اللى بيقولوا على امال الثوره فين نتائجها والشرطه هى هى لما كانت فى عهد مبارك كل مهمتها حمايه النظام ونفسها والشعب يتحرق ولا نسيتوا كلام حبيب العادلى ايام حادثه التحرش فى جامعه الدول ووسط البلد لما قالها بكل بجاحه ان الشرطه مش مسئوله عن امن الشارع امال مين اللى مسئول عادل امام
لازم نتائج الثوره تبان فى كسر عنجهيه الداخليه على الناس ويبقا فى احترام للشعب اللى ادهش العالم كله ولتفكيره مش تتعامل على ان الشعب شويه عيال ميعرفوش مصلحتهم فين
وان السلاح يكون مجرد استماره تتملى تتاكد بس ان الشخص ملهوش اى سوابق اجراميه وان سجله نضيف مش اكتر من كده حتى لو كان هيرخص السلاح علشان يحمى عجلته ولا كيس العيش اللى بيجيبه كل يوم
والا كل اللى هيكون حصل ان مبارك مشى والنظام فضل زى ما هو وسلملى بقا على الثوره وارواح الشهداء
عذرا للاطاله
الصقر المصرى غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
sponsor links
غير مقروء 11-06-18, 04:21 AM   #202
الصقر المصرى
صياد متفاعل

إرسال رسالة عبر MSN إلى الصقر المصرى إرسال رسالة عبر Yahoo إلى الصقر المصرى إرسال رسالة عبر Skype إلى الصقر المصرى

اقتباس:
أنا متفق معاك بس ذي ما أنا شايف أن حضرتك مهندس مش حايعملوك ذي واحد مش متعلم مثلا.وبعدين يا سيدي إبقى إضربة في رجلة .هو لازم في دماغه يعني.ولا حتى أضربه في دماغه وأضرب واحده في الهوا بسرعة مش حايبان أنهى أضربت الأول .لاعبهم يا باشا طالما هما عايزين اللعب.
أما عن الأيه الكريمة فهي ليست عن الدفاع عن النفس ولكن عن الجهاد والإعداد يعني التدريب البدنى وتخزين المواد الغذائية والتدريب على السلاح وخلافة مش حيازة السلاح بصورة مباشرة.
مع إحترامي لحضرتك.
اسمحلى اختلف مع حضرتك وهو الجهاد ايه والدفاع عن النفس ايه الاتنين واحد يعنى معنى كلامك ان الايه بتقول اننا نتدرب على السلاح لما نكون رايحين نهجم ولا نفتح بلاد بس ولا برده علشان ندافع عن البلد لو اتهاجمت من اى عدو والفرد ايه غير انه جزء من الامه يعنى الايه بتحط قاعده عامه شامله الاصل والفرع والايه بتقول من قوه يعنى سلاح مش تدريب بس ومن رباط الخيل يعنى معدات لاستخدامه والعضو مكملش الايه لان النتيجه المطلوبه من ده كله هو تحقيق عنصر الرهبه فى نفس المعتدى وان لم يفلح اكون قادر على التعامل معاه
بسم الله الرحمن الرحيم
{ترهبون به عدو الله وعدوكم} صدق الله العظيم
غير ان تفسير الايه دى بالذات عميق جدا ولا يتسع المجال هنا لتفسيرها
وقول رسول الله صلى الله عليه وسلم {المؤمن القوى خير واحب الى الله من المؤمن الضعيف}
صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم
وبعدين يعنى ايه المانع من امتلاك السلاح طالما اتحقق فى الفرد عنصر النزاهه ولا يعنى هى الكحكه فى ايد اليتيم عجبه

غير مقروء 11-06-18, 04:41 AM   #203
الصقر المصرى
صياد متفاعل

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة smart141366 مشاهدة المشاركة
الاخوة الافاضل احنا كدة هنقعد نتناقش بكلام بينا وبين بعض بس بدون اى فعل ومحدش هيسأل فينا انا مع الاقتراح الخاص بتجميع توقيعات وارسال طلب لتسهيل الاجراءات بس طبعا دة هيكون صعب لاننا من مدن مختلفة اغلبنا وهيكون صعب ان حد يفضل يلف يجمع توقيعات يعنى الطلب دة غير عملى و انا اقترحت اقتراح نحدد يوم او اثنين او حتى اسبوع وليكن مثلا من يوم السبت القادم وحتى نهاية الاسبوع وكل واحد من مدينتة وجنب بيتة يرسل فاكس من اقرب مكتب فاكس لرقم الشكاوى بالداخلية ودة هنحددة مسبقا ونتفق على الرقم الى هنبعت علية اعتقد ان الحل دة مش هيكون فية ارهاق للاعضاء ولا تكلفة اكثر من 30قرش ثمن الفاكس المحلى وهيكون لتصرفنا دة صدى كبير انشاء اللة ولو جاب نتيجة ملموسة اهلا وسهلا مجبش نتيجة ومحصلش استجابة نحدد رقم جهه اعلى لمخاطبتها مثل مجلس الوزراء وديتها 30قرش كمان فى اقرب سنترال وهاكذا لحد مطلبنا ما يتحقق ودة طبعا بعد ما ننشر الاتفاق دة فى المنتدى وبين الاعضاء كلهم عشان عدد الفاكسات يزيد وبكدة نبقا بنعمل الى فى المستطاع ومنبقاش بنتفرج ونشكى لبعض و بنتكلم وبس لكن للاسف لما افترحت شىء ممكن تنفيذة عمليا وفية نوع من الجد محدش رد عليا خالص والكل تجاهل الكلام العملى ودخلنا فى مناقشات صماء
اقتراح هايل وانا اتفق معاك بس بلاش على مستوى المنتدى بس ياريت نخليها على مستوى اكبر لان انا واحد من الناس غرفت المنتدى هنا بالصدفه البحته يعنى تتعمل صفحات على الفيس بوك وتويتر ومتهيالى فى صفحه على الفيس بوك فعلا انا مشترك فيها علشان يبقى لمطلبنا ثقل ونحاول نجمع اكبر قدر من الاعضاء او غير الاعضاء اللى اتقدموا بطلبات واترفضت فعلا ولاسباب تافهه لان مفيش حاجه اسمها مبررات ترخيص لانه مفيش مبرر اقوى ولا اهم من الدفاع عن النفس والمال والعرض والغير كمان
او نحاول نفعل الفكره اللى موجوده فى فى احد المواضيع باننا نعمل رابطه للاعضاء او جمعيه ونشهرها بشكل رسمى وتكون النواه لعمل الضغط على المجلس العسكر لان مطلبنا مش عند الداخليه احنا عايزين تغيير تشريعى بالغاء شرط مبررات الترخيص ويكون توافر شرط النزاهه فى اللى جاى يطلب ترخيص سلاح والسن يكون 21 سنه بدون اى اجرائات غير صوره البطاقه الشخصيه وصحيفه الحاله الجنائيه وشهاده الموقف من الخدمه العسكريه والمؤهل الدراسى زى جواز السفر بالظبط .
غير مقروء 11-06-18, 04:43 AM   #204
الصقر المصرى
صياد متفاعل

اقتباس:
باشا حتى لو كلنا من مدن مختلفة في حل بسيط وهو توكيل أحد المحاميين من أبناء المنتدى لتقديم طلب بهذا الموضوع في الجهه اللي يراها مناسبة.يبقى كده حلينا موضوع البعد عن بعض ووريناهم أننا ماشيين قانوني بس الفاكسات يا إما حاتترمي في الزبالة أو ماعندهم أصلا ورق للكم الهائل من الفاكشات اللي حاتتبعت فيقفلوه أصلاً.

مع إحترامي
وانا بتفق معاك ان الحل مش عند الداخليه اصلا لازم التشريع يجيلهم من فوق
غير مقروء 11-06-18, 04:46 AM   #205
الصقر المصرى
صياد متفاعل

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed914 مشاهدة المشاركة
أنا معاكم فى موضوع الفاكسات , وكمان الطلب المحدد فيها لابد تتكتب الصيغة والنقاط الرئيسية فيه علشان مش كل واحد يكتب أى كلام وخلاص ..
مثلاً :-
1- إلغاء شرط مبررات الترخيص والذى يتنافى مع مبادئ الدستور المصرى والذى يكفل الحق الشرعى فى الدفاع عن النفس لكل مواطن بدون تمييز على أساس الجنس أو اللون أو العقيدة .
2- أنتقتصر الموافقة على الترخيص على من يجتاز شروط التحريات والكشف الطبى والصحة النفسية والجسدية اللازمة لحمل السلاح.
واللى عنده أى نقاط إضافية تتكتب ويتم وضع النقاط بعد الإتفاق عليها فى شكل موضوع مثبت من جانب الإدارة القديرة للمنتدى .
وانا مع الاقتراح ده بس مش فاكسات ومش للداخليه لانها فعلا ان ما اترمتش مش هيتبص فيها اهم حاجه احنا نجمع الاعضاء باى صوره وفى اى شكل للتجمع يعنى زى توكيلات مخصصه بالقضيه دى لمحامى معين او نعمل رابطه او جمعيه تنادى بالموضوع ده واهم حاجه نحاول نوصل صوتنا للاعلام لان لازم يكون فى دعم شعبى لمطلبنا ده
غير مقروء 11-06-18, 04:49 AM   #206
الصقر المصرى
صياد متفاعل

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed914 مشاهدة المشاركة
توكيل المحامى لا يتجاوز الثلاثين جنيهاً بعد تحديد إسم محامى المنتدى ... وعلى فكرة .. ممكن برضه نستخدم فكرة التوكيل وتحديد محامى كشئون قانونية للمنتدى ... وموضوع الفاكس .. حصلت قدامى إن واحد حب يبعت فاكس للمحافظ فى المنيا ... مكتب المحافظ رفض وقال أنه لا يتم إستقبال فاكسات من سنترالات عمومية ... الأفضل أولاً لو منفعش الفاكس يبقى نبعت خطاب مسجل بعلم الوصول ...
يا جماعه اهم حاجه ان الفكره تخرج برا حدود المنتدى لان فى ناس كتير بتعانى زينا فى موضوع الترخيص وميعرفوش المنتدى ويمكن ميعرفوش الانترنت اصلا لازم صوتنا يوصل ليهم علشان ينضموا لينا ونعمل ثقل شعبى لمطلبنا ده لان معلش لا الف ولا الفين طلب ولا فاكس ولا حتى خطاب هيقدروا يعملوا حاجه انتوا مش من مصر ولا ايه؟؟؟
غير مقروء 11-06-18, 04:51 AM   #207
الصقر المصرى
صياد متفاعل

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة remah مشاهدة المشاركة
يجماعه في فرق كبير قبل و بعد الثوره و انا شخصيا مستبشر خير المتحدث الرسمي قال من حق اي موظف عام الدفاع عن نفسه
ولو مش موظف يصوت ويصرخ زى الحريم ويدور على حد ينجده
غير مقروء 11-06-18, 12:14 PM   #208
SMART141366
صياد نشيط

SMART141366 في بداية الطريقSMART141366 في بداية الطريقSMART141366 في بداية الطريقSMART141366 في بداية الطريقSMART141366 في بداية الطريقSMART141366 في بداية الطريق
إرسال رسالة عبر Skype إلى SMART141366

الاخ صقر الصقر المصرى نورت موضوعنا بمشاركاتك وانا متفق معاك فى مطالباتك برابطة وتوكيلات ونشر الفكرة برة المنتدى والفيس بوك وتويتر كمان لو تحب بس يسروا ولا تعسروا وبشروا ولا تنفروا انا اختارت الفاكسات وعلى مستوى المنتدى تسهيلا للاعضاء الفاكس اسهل من التوكيل والنشر جوا المنتدى اسهل من النشر جوا مصر بس احنا ننفذ الفاكسات وجوة المنتدى ونوحد كلمتنا ونبقا يد واحدة ونشوف جدية الاعضاء ومدى الالتزام وهنقدر نتوحد جوا المنتدى على فاكس بس وليك وعد منى ياسيدى لو نجحنا فى دة اصلا نعمل حاجة اكبر ذى التوكيلات وننشرها كمان على الفيس بس خطوة خطوة عشان منبقاش بنشتغل نفسنا كام واحد هيسيب شغلة وينزل يروح الشهر العقارى ويدفع رسوم التوكيل ويقف فى الطابور لو الناس قدرت على لفاكس ربنا يكرمن ونشجعهم على الى اكبر منة واكيد الفاكس الموحد دة هيكون لية صدى وانشاء اللة يحل المشكلة وانا وضحت انة مش هيكون للداخلية بس هنبتدى بيالداخلية ونصعد جهه الفاكس لحد اعلى مستوى ومش عايزين المنتدى كلة انا عايز نص العدد الى شاهدوا الموضوع دة واستفادة من المعلومات الى فية يعنى قرابة 6000 فاكس دول كفيلين يعملوا اثر
SMART141366 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-06-18, 12:51 PM   #209
جنرال
صياد متقدم

الصورة الرمزية جنرال

المدينه: القاهرة
جنرال من كبار اسرة المنتدىجنرال من كبار اسرة المنتدىجنرال من كبار اسرة المنتدىجنرال من كبار اسرة المنتدىجنرال من كبار اسرة المنتدىجنرال من كبار اسرة المنتدىجنرال من كبار اسرة المنتدىجنرال من كبار اسرة المنتدىجنرال من كبار اسرة المنتدىجنرال من كبار اسرة المنتدىجنرال من كبار اسرة المنتدى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الصقر المصرى مشاهدة المشاركة
اسمحلى اختلف مع حضرتك وهو الجهاد ايه والدفاع عن النفس ايه الاتنين واحد يعنى معنى كلامك ان الايه بتقول اننا نتدرب على السلاح لما نكون رايحين نهجم ولا نفتح بلاد بس ولا برده علشان ندافع عن البلد لو اتهاجمت من اى عدو والفرد ايه غير انه جزء من الامه يعنى الايه بتحط قاعده عامه شامله الاصل والفرع والايه بتقول من قوه يعنى سلاح مش تدريب بس ومن رباط الخيل يعنى معدات لاستخدامه والعضو مكملش الايه لان النتيجه المطلوبه من ده كله هو تحقيق عنصر الرهبه فى نفس المعتدى وان لم يفلح اكون قادر على التعامل معاه
بسم الله الرحمن الرحيم
{ترهبون به عدو الله وعدوكم} صدق الله العظيم
غير ان تفسير الايه دى بالذات عميق جدا ولا يتسع المجال هنا لتفسيرها
وقول رسول الله صلى الله عليه وسلم {المؤمن القوى خير واحب الى الله من المؤمن الضعيف}
صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم
وبعدين يعنى ايه المانع من امتلاك السلاح طالما اتحقق فى الفرد عنصر النزاهه ولا يعنى هى الكحكه فى ايد اليتيم عجبه

مع إحترامي فيه فرق بين الجهاد والدفاع عن النفس , أما تاني نقطة فهي أن الأية الكريمة بترد في الجزء اللي حضرتك ذكرته (ترهبون عدو الله وعدوكم) يعني إخافة من عادى الله والمؤمنين .الدفاع الشرعي عن النفس - طبقا للقانون - أن حضرتك تدافع عن بيتك وممتلكات وخلافة يعنى دفاع أما الجهاد ففيه دفاع (ذي الدفاع عن الممتلكات والعرض وخلافه) والهجوم (ذي حالة الحرب أو رد الإعتداء أو تحرير الأرض) فالجهاد أوسع من الدفاع عن النفس والدفاع عن النفس جزء من الجهاد . بمعنى مش هما حاجة واحدة.اما الإعداد - وكما ذكرت حضرتك - مش سلاح بس يعنى ماينفعش واحد يجاهد ويسيب زوجته أو بنته لوحدهم أو والد أو والدة لا تقدر على إعانة نفسها.الإعداد مش بس سلاح ز والإرهاب مش بس سلاح أحنا لو إتعلمنا كويس حيخافوا ولو صلينا الفجر حيخافوا .فالموضوع أعم من مجرد حمل السلاح.
للتوضيح فقط
مع إحترامي
غير مقروء 11-06-18, 12:55 PM   #210
جنرال
صياد متقدم

الصورة الرمزية جنرال

جنرال من كبار اسرة المنتدىجنرال من كبار اسرة المنتدىجنرال من كبار اسرة المنتدىجنرال من كبار اسرة المنتدىجنرال من كبار اسرة المنتدىجنرال من كبار اسرة المنتدىجنرال من كبار اسرة المنتدىجنرال من كبار اسرة المنتدىجنرال من كبار اسرة المنتدىجنرال من كبار اسرة المنتدىجنرال من كبار اسرة المنتدى

اقتباس:
اولا انا عملت اكثر من موضوع اطلب معلومات وافادة من الاخوة بس محدش رد عليا خالص كانى فى الصحراء الشرقية بس دة مش هيخلينى ابخل عليكوا بخلاصة تجربتى النهاردة لاستخراج رخصة سلاح حى
اولا التصريحات شغالة مش واقفة ذى ما فى ناس كثير هنا كانت بتضللنا وتقول انها واقفة
وهى بتطخ ومش عارفة اى حاجة دى شغالة والناس كثير بتستخرج ولو واحد بس كان عرفنا وقال انها شغالة من بداية الاحداث كان زمانا طلعنا الرخصة وخلصنا
ثانيا الاجراءات هتروح القسم ومعاك شهادتين باطنة ونظر لاستخراج رخصة سلاح تاخد طلب تملاء وتعمل فيش الطلب والفيش فى القسم ثم تمضى على اقرار بانك معندكش امراض نفسية تقدم شوية الورق دة وتاخد جواب تروح بية مقر التدريب والرماية التابع لمحافظتك وبعد متخلص التدريب يدوك شهادة ترجع بيها القسم تضم لملفك وتروح الامن العام للموافقة على الرخصة انشاء اللة .
لحد هنا كويس مكنش حد غلب كلنا كنا طلعنا المشكلة بقا فى شروط الامن العام وهي كالاتى:
لا يكون عليك اى احكام قضائية فى حيازتك ارض زراعية او محل ذهب او تجارة ضخمة شركة كبيرة محلا جامدة وليها اسم مش عندك سايبر يعنى ولا سوبر ماركت هه او شغلك مندوب مشتريات لشركة كبيرة وتجيب موافقة من الشركة الى انت بتشتغل فيها انهم بقيدولك مبالغ ضخمة تسافر بيها او تكون بدرجة مدير عام فى اى مصلحة حكومية فيما فوق او ظابط سابق
لو عرفت توفى شرط من دول جنب شوية الورق الى قلنا علية فوق مبروك عليك الرخصة وعلى فكرة انا طلع عينى عشان الم كل المعلومات الى قدامكم دى بس مش خسارة فيكم على اللة بقا لما اطلب الافادة من حد اطنش كالعادة :d
طب والرسوم يا باشا
غير مقروء 11-06-18, 01:14 PM   #211
الصقر المصرى
صياد متفاعل

اقتباس:
الاخ صقر الصقر المصرى نورت موضوعنا بمشاركاتك وانا متفق معاك فى مطالباتك برابطة وتوكيلات ونشر الفكرة برة المنتدى والفيس بوك وتويتر كمان لو تحب بس يسروا ولا تعسروا وبشروا ولا تنفروا انا اختارت الفاكسات وعلى مستوى المنتدى تسهيلا للاعضاء الفاكس اسهل من التوكيل والنشر جوا المنتدى اسهل من النشر جوا مصر بس احنا ننفذ الفاكسات وجوة المنتدى ونوحد كلمتنا ونبقا يد واحدة ونشوف جدية الاعضاء ومدى الالتزام وهنقدر نتوحد جوا المنتدى على فاكس بس وليك وعد منى ياسيدى لو نجحنا فى دة اصلا نعمل حاجة اكبر ذى التوكيلات وننشرها كمان على الفيس بس خطوة خطوة عشان منبقاش بنشتغل نفسنا كام واحد هيسيب شغلة وينزل يروح الشهر العقارى ويدفع رسوم التوكيل ويقف فى الطابور لو الناس قدرت على لفاكس ربنا يكرمن ونشجعهم على الى اكبر منة واكيد الفاكس الموحد دة هيكون لية صدى وانشاء اللة يحل المشكلة وانا وضحت انة مش هيكون للداخلية بس هنبتدى بيالداخلية ونصعد جهه الفاكس لحد اعلى مستوى ومش عايزين المنتدى كلة انا عايز نص العدد الى شاهدوا الموضوع دة واستفادة من المعلومات الى فية يعنى قرابة 6000 فاكس دول كفيلين يعملوا اثر
النور نورك يا اخى ولكن معاذ الله من التعسير والتنفير وعذرا لو كلامى اتفهم على انه تثبيط من العزيمه او تكسير مقاديف ولكن انا بتكلم عن الواقع اللى شفته وعشته بنفسى الفاكسات وبقولهالك عن ثقه هتترمى فى اقرب صفيحه زباله ده ان بصوا فيها او استقبلوها من الاساس خاصه ان العدد مش هيكون كبير لا سته الاف ولا حتى ستين الف هيهزوا شعره فيهم وخدها منى كلمه ثقه هيعملوا ودن من طين وودن من عجين لو على الفاكسات انا مستعد انزل دلوقتى ابعت نسخه لكل جهه مسؤوله عن الموضوع لازم يكون فيه ضغط اعلامى وتاييد شعبى وكمان نتفائل ان ممكن تتغير حاجه معلش بلدنا واحنا عارفين ماشيه ازاى بالذات العقليات اللى ماسكه الداخليه دلوقتى واللى من 30 سنه بتتعامل واتربوا على مبدا اتركهم ينبحون طالما لا يعضون .
انا قصدى من توضيح عدم جدوى فكره الفاكسات طالما ظلت داخل المتتدى هو المثل اللى تقريبا اى صياد او رامى عارفه وهو لا تلقم سلاحك طالما لن تصيب شيئا يعنى باختصار ايه لازمه نعمل حاجه واحنا عارفين نتيجتها هنكون ولا اللى بينطح فى الصخر القصه لا فى 30 قرش ولا 300 جنيه هل هتبقالها فايده ولا لا .
وتقبل خالص تحياتى،،،
غير مقروء 11-06-18, 01:25 PM   #212
الصقر المصرى
صياد متفاعل

اقتباس:
مع إحترامي فيه فرق بين الجهاد والدفاع عن النفس , أما تاني نقطة فهي أن الأية الكريمة بترد في الجزء اللي حضرتك ذكرته (ترهبون عدو الله وعدوكم) يعني إخافة من عادى الله والمؤمنين .الدفاع الشرعي عن النفس - طبقا للقانون - أن حضرتك تدافع عن بيتك وممتلكات وخلافة يعنى دفاع أما الجهاد ففيه دفاع (ذي الدفاع عن الممتلكات والعرض وخلافه) والهجوم (ذي حالة الحرب أو رد الإعتداء أو تحرير الأرض) فالجهاد أوسع من الدفاع عن النفس والدفاع عن النفس جزء من الجهاد . بمعنى مش هما حاجة واحدة.اما الإعداد - وكما ذكرت حضرتك - مش سلاح بس يعنى ماينفعش واحد يجاهد ويسيب زوجته أو بنته لوحدهم أو والد أو والدة لا تقدر على إعانة نفسها.الإعداد مش بس سلاح ز والإرهاب مش بس سلاح أحنا لو إتعلمنا كويس حيخافوا ولو صلينا الفجر حيخافوا .فالموضوع أعم من مجرد حمل السلاح.
للتوضيح فقط
مع إحترامي
حضرتك اخدت التفسير ابعد مما كنت اقصد انا مجبتش سيره الجهاد ولا قصدته رغم ان معنى الايه شامل كل حاجه بدايه من الحرامى اللى داخل بيتك يسرقك للعدو اللى بيهدد دينك وبلدك وياريت تاخد بالك من واو العطف فى الايه و عدوكم يعنى عدو الله ممكن يكون مش هو هو عدوكم والعداء جاى من العدوان يعنى اى حد بيعتدى عليك هو عدو ليك وواجب عليك انك تكون جاهز للتصدى له ومواجهته ان لزم الامر
وبرده عنصر الرهبه هيتحقق عند المعتدى عليك لما يعرف انك معاك سلاح يعنى الحرامى لو عارف انك معاك سلاح تفتكر هيفكر يسرقك
وكلام حضرتك جميل فى اننا لازم نصلى ونتعلم وانا متفق معاك بس ده ايه علاقته بموضوعنا الاصلى وهو رخص السلاح فى مصر
وبعد ده كله انا مش شايف ان فى اختلاف بيننا بس انا مش فاهم اعتراض حضرتك على ايه بالظبط يعنى ايه اعتراض حضرتك على تيسيير اصدار تراخيص السلاح لمن يطلبها شرط النزاهه بدون التعقيدات الموجوده حاليا .
خالص تحياتى،،،،
غير مقروء 11-06-18, 01:36 PM   #213
جنرال
صياد متقدم

الصورة الرمزية جنرال

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الصقر المصرى مشاهدة المشاركة
حضرتك اخدت التفسير ابعد مما كنت اقصد انا مجبتش سيره الجهاد ولا قصدته رغم ان معنى الايه شامل كل حاجه بدايه من الحرامى اللى داخل بيتك يسرقك للعدو اللى بيهدد دينك وبلدك وياريت تاخد بالك من واو العطف فى الايه و عدوكم يعنى عدو الله ممكن يكون مش هو هو عدوكم والعداء جاى من العدوان يعنى اى حد بيعتدى عليك هو عدو ليك وواجب عليك انك تكون جاهز للتصدى له ومواجهته ان لزم الامر
وبرده عنصر الرهبه هيتحقق عند المعتدى عليك لما يعرف انك معاك سلاح يعنى الحرامى لو عارف انك معاك سلاح تفتكر هيفكر يسرقك
وكلام حضرتك جميل فى اننا لازم نصلى ونتعلم وانا متفق معاك بس ده ايه علاقته بموضوعنا الاصلى وهو رخص السلاح فى مصر
وبعد ده كله انا مش شايف ان فى اختلاف بيننا بس انا مش فاهم اعتراض حضرتك على ايه بالظبط يعنى ايه اعتراض حضرتك على تيسيير اصدار تراخيص السلاح لمن يطلبها شرط النزاهه بدون التعقيدات الموجوده حاليا .
خالص تحياتى،،،،
يا باشا أنا مش معترض خالص.أنا بوضح وجهه نظري ممكن تكون صح أو غلط.أما عن الصلاة والتعلم فالموضوع جه من منطلق الإجابة على تفسير الأية الكريمة أننا لازم نستعد فشرحت أن الأستعداد يكون بحجات كثيرة مش بالسلاح فقط.أما عن الصلاة تحديدا صلاة الفجر فيقال أن الرسول (ص) قال ما معناه أننا لن ننتصر على أعدائنا إلا عندما يمتليء المسجد في صلاة الفجر كما يمتليء في صلاة الجمعة.قصدي أن ده نوع من الإستعداد برضه .يعنى نبدأ من 1 مش ننط ل100 مرة واحدة.أما عن الحرامي اللي حيتردع لما يعرف أني معاي سلاح فده منطقي ولكنه غير قانوني بمعنى أنك حتى مع وجود التصريح لا يمكنك إظهاره أو حتى حمله في بعض الأماكن.اللي عايز أقوله أن الموضوع خطير وهام فلازم نتعامل معاه بحكمة . وللمعلومية تصاريح السلاح في العالم كله مش سهلة يعنى متفتكرش أنك بتروح محل تشتري سلاح وتدفع تمنه وتروح.لأ فيه تصاريح برضه وحتى مع التصاريح في إجراءات معقدة لشراء وغستخدام السلاح.فالسؤال الهام لة إفترضنا أن التصاريح بقت سهلة في مصر - وده ماأعتقدش حايصل أبدا لأن الموضوع ليه علاقة بالأمن العام والأمن القومي - هل سيكون السلاح في أيدي أمينة؟حضرتك محترم بس السلاح في الحالة دي مش للمحترم بس ده لأي حد طالما أنه حق. فتيسير التصاريح لازم يتبعه غجراءات صارمة للحصول عليه.لأنه كمان لو كل الناس خدت تصاريح حتلاقي السلاح بقى بمليون جنيه عاشان كل الناس عايزه (ذي الصوت دلوقتي اللي بيتباع أغلى من الحي من سنه أو خارج مصر).
مع إحترامي
غير مقروء 11-06-18, 01:50 PM   #214
SMART141366
صياد نشيط

SMART141366 في بداية الطريقSMART141366 في بداية الطريقSMART141366 في بداية الطريقSMART141366 في بداية الطريقSMART141366 في بداية الطريقSMART141366 في بداية الطريق

اخى الصقر المصرى شكرا لردك مع احترامى لية بس اسمحلى اعقب على (وبقولهالك عن ثقه هتترمى فى اقرب صفيحه زباله ده ان بصوا فيها او استقبلوها من الاساس خاصه ان العدد مش هيكون كبير لا سته الاف ولا حتى ستين الف هيهزوا شعره فيهم وخدها منى كلمه ثقه هيعملوا ودن من طين وودن من عجين) حضرتك استخدمت ضمير الغائب فى (بصوا , استقبلوها,شعرة فيهم ,هيعملوا ودن ) اعتقد ان ضمير الغائب دة بيعود على الداخلية ومعنى دة ضمنى ان حضرتك عذرا ماخدتش بالك من قصدى انى ابتدى بالداخلية واصعد للجهات الاعلى مع تاكيدى للجهات الاعلى دى انى لجئتليهم بعد ما الداخلية تجاهلت فاكستنا ورمتها لو دة حصل والجهات دى ذى رئيس الوزراء ومجلس رئاسة الوزراء والمجلس الاعلى للقوات المسلحة وهاكذا ولو كنت حضرتك فهمت قصدى دة فهل ضمير الغائب الى حضرتك بتستخدمة دة مقصود بية كل الجهات دى هتعمل نفس الشىء من تجاهل ورمى للفاكسات فاسمحلى انا معترض معاك فى دة لان الجهات الحكومية بتهتم بالفاكسات انا موظف باحدى الوزارات الحكومية وعارف يعنى اية فاكس والفاكس بيكون لية ورقة اسمها ريسيفيد فية بيانات الفاكس وعدد الورق وساعة التسليم للجهة المرسل ليها بتاخدة لما ترسل الفاكس ومن حقق ترجع وتابع ببيانات الريسفيد دة وتشتكى كمان لو فاكسك ضاع بالخطء مابالك بالاف الفاكسات وكل فاكس بياخد رقم .
غير مقروء 11-06-19, 11:05 PM   #215
safwat
صياد متفاعل

الصورة الرمزية safwat

safwat في بداية الطريقsafwat في بداية الطريقsafwat في بداية الطريقsafwat في بداية الطريق

اللهم اصلح حال مصر و المصريين ، ووحد كلمتهم على الخير ..
safwat غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-06-20, 01:03 AM   #216
SMART141366
صياد نشيط

اللهم امين
غير مقروء 11-06-25, 10:37 AM   #217
خوفو
صياد جديد

الصورة الرمزية خوفو

خوفو غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معهخوفو غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معه

أنا خليت واحد صحبى يسال مأمور المركز ايلى عندنا قاله استخراج رخصه سلاح طبنجه أو خرطوش قله مستحيل نرخص لحد فى المنطقه دى كل ايلى عنده مجدد الرخصه لاكن مفيش ترخيص جديد
فهى كالطير يشرب من كل قناه
خوفو غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-06-25, 10:57 AM   #218
خوفو
صياد جديد

الصورة الرمزية خوفو

خوفو غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معهخوفو غير ثقه يجب الحذر فى التعامل معه

المنطقه عندنا فيها سلاح مرخص كتير أكثر من 20واحد سلاح مرخص خرطوش وطبنجه فى منطقه وحده دا غير ايلى فى البحيره واللسا وباقى الجماليه ده السلاح المرخص أما السلاح ايلى مش مرخص كتير أوى دا العيل عندنا عنده 15:20 سنه معاه طبنجه وحزام طلقات على وسطه أو صطور فلازم البلد تعرف اينك عندك سلاح طبعا الحكومه مش مرخصالك فتطر تشترى سلاح مش مرخص عشان تخوفهم وميتعرضوش ليك ولا لاهلك علشان كده ايحنا عندنا سلاح كتير لاكن لما الحكومه ترجع هندفن السلاح ده لحين العوزه
فهى كالطير يشرب من كل قناه
خوفو غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-06-26, 06:07 AM   #219
hema777h
تاجر مسجل بالمنتديات

hema777h في بداية الطريقhema777h في بداية الطريقhema777h في بداية الطريقhema777h في بداية الطريقhema777h في بداية الطريقhema777h في بداية الطريقhema777h في بداية الطريقhema777h في بداية الطريقhema777h في بداية الطريقhema777h في بداية الطريقhema777h في بداية الطريق

انا كنت بعمل صيانة في قسم شرطة في القاهرة الجديدة بسالهم علي الترخيص قاللوي لازم واسطة تكون تقيلة اوووي يعني من لواء لمدير امن اقل من كدااااااااا انسي
48 شارع بغداد امام فندق بيروت
محافظة القاهرة
يسعدنا توفير خدمة الشحن الي جميع الاعضاء في جميع المحافظات
وتكلفة الشحن علي حسب المحافظة

01000131401
01093635793
hema777h غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-06-27, 11:49 AM   #220
SMART141366
صياد نشيط

احنا واسطتنا ربنا تنفع الواسطة دى؟؟!!!
غير مقروء 11-06-28, 12:38 PM   #221
remah
صياد جديد

remah مستواه غير معروف

سلام الله عليكم ياريت حد عندة علم يفيدنى
يوم الخميس اللى فات عملت مقابلة مع مفتش مباحث القسم
ووافق على ملف ترخيص السلاح وامر بترحيل ملفى فورا للمديرية
حد يعرف دة معناة اية و الرد بيجى من المديرية بعد فترة قد اية و ياترى انا فين بالظبط و هل موافقتة ليها اهمية
جزاكم الله كل خير
remah غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-06-28, 07:29 PM   #222
SMART141366
صياد نشيط

للاسف صديقي remah ‎‏ ارسال ملفك المدريه بعد المقابله معناه انهم وافقو انك تقدم اصلا مش وافقوا علي الترخيص والورق عاده بياخد شهرين في الغالب بس في حالات بتقعد اكثر من سنه وبدون اسباب وانت وحظك
غير مقروء 11-06-28, 08:03 PM   #223
remah
صياد جديد

remah مستواه غير معروف

شكرا علي ردك
غير مقروء 11-06-29, 11:29 PM   #224
hanyyosf
صياد متفاعل

المدينه: الشرقية
hanyyosf مستواه غير معروف

صديقي remah ربنا يكرمك بالموافقة ان شاء الله بس اسمحلي اوضح ان الترتيب مختلف شوية عن الي حضرتك قولتة انا موجود في محافظة الشرقية الي حصل معايا اني قابلت ظابط المباحث التابع له و بعد موافقتة قبل مني الموظف المختص الورق و هو عبارة عن ( شهادة نظر و باطنة صادرة من المستشفى العام + فيش جنائي حديث لم يمر علية 3 شهور + وثيقة التعارف )

و بعد قبول الورق قام الموظف المختص بتوجيهي الي مركز تدريب الشرطة لاتمام تدرة تدريبية نظرية لاستخدام السلاح و احضار ما يفيد اتمامها للقسم الخاص بي .

ثانيا قام الموظف المختص بتوجيهي بعد ذلك الي مكتب المخدرات للاستعلام عن الاشخاص الذين في وثيقة التعارف التي قمت بتقديمها في القسم و احضار ما يفيد انه لايوجد اي فرد من العائلة له تسجيل مخدرات

و قام الموظف بعد ذلك بمخاطبة الجهات الاتية ( مباحث الاموال العامة + التهرب الضريبي +مباحث الاداب ) للاستعلام عن سيادتي و عائلتي

ثم قام معاون المباحث بمعاينة المحل الخاص بي حيث اني املك محل مجوهرات و بناء علية تقوم المباحث بعمل تقرير يفيد السماح بالترخيص او عدمة لو في موانع للترخيص

ثم يقوم الموظف المختص بارسال الملف الخاص بي الي مديرية الامن و انتظار موافقتهم ان شاء الله

ادعولي يااااااااااااا ررررررررررررررررررررررب
hanyyosf غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-06-30, 01:24 AM   #225
SMART141366
صياد نشيط

شكرا على المعلومات اخ hanyyosf
غير مقروء 11-06-30, 01:49 AM   #226
m.shelaby
صياد جديد

m.shelaby مستواه غير معروف

علي فكرة رخصة السلاح بتاخد وقت طويل جدا في هذة الأيام لأنني منذ شهرين الي الأن ولم احصل الا علي مراجعة كشف العيلة من مديرية ا؟لأمن وهي من اولي خطوات الحصول علي الرخصة
m.shelaby غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-06-30, 07:22 AM   #227
SMART141366
صياد نشيط

فعلا كلامك صحيح اخ m.shelaby
غير مقروء 11-07-01, 01:21 PM   #228
remah
صياد جديد

remah مستواه غير معروف

اخي هاني الخطوات هنا مختلفه في مصر الجديده_اول سؤال من الموظف انت بتشتغل ايه قلت له اني مدير عام في مصر_ _ _فقال اه و اتعدل بعد ماكان معوج و اداني ورقه و قال جهز الورق و تعالي _ المهم جهزت الورق و عمل ملف وذهبت مركز التدريب وجبت الشهاده و قال عدي عليا بعد شهر عديت عليه الادارات العامه ردت مخدرات اموال و اداب و قابلت مفتش المباحث و وافق وادي تعليمات بان الملف يمشي و اديني مستني
غير مقروء 11-07-01, 02:03 PM   #229
remah
صياد جديد

remah مستواه غير معروف

حسب كلام الموظف ان الكشف يتم علي مقدم الطلب من واقع الاسم المدون بالبطاقه فقط ورد الادارات يكون علي الشخص نفسه اما الكشف علي العيله حتي ترحيل ملفي لم يذكر عنه شئ احتمال يتم في الامن العام المهم اصبح الموافقه لي ليس لها اهميه لان حمل سلاح اليومين دول في منتهي الخطوره فضلا عن ارتفاع الاسعار العالي جدا وقد نما الي علمي حلوان 8 طلقات لاتباع الا للعسكرين اما 920 سعرها 16235 و 980 سعرها 23000 والكلام متضارب حول جودتها و مظهرها الخارجي و خامتها و تقفلها الامر تركه لله و اذا كان في حد عنده 920 او 980 يقول رائيه و يرفع صورتها حتي نهتدي بيه اما بخصوص الطلقات مفتش المباحث افاد لي انها غير متوفره في السوق والموجود الماني ب 30 جم و شكرا
غير مقروء 11-07-03, 12:27 PM   #230
remah
صياد جديد

remah مستواه غير معروف

اى مدير عام من حقة ترخيص سلاح و من اين مصدر المعلومة
غير مقروء 11-07-04, 11:03 AM   #231
mosh0o0
صياد جديد

mosh0o0 مستواه غير معروف

يا جماعة انا من شهر رحت المديرية (بواسطة)و مليت وثيقة التعارف و عملت الفيش و الشهادتين (باطنة و نظر)و رحت مركز تدريب الضباط و خدت شهادة من هناك انى بفهم فى السلاح و دة كان بعد ما رحت البنك و عملت شيك ب70 جنية علشان اروح بة لمركز التدريب .و الاستعلام عن وثيقة التعارف خلص و اتمضى علية ان قرايبى تمام و فاضلة موافقة جهات تانية(الامن العام و الاداب و .....)و الموضوع نام على كدة و مش عارف لية و مش عارف فاضلى اية.
المهم حتى لو معاك واسطة الطلب على الترخيص كتر اوى و علشان كدة الرخص بطيئة او شبة واقفة
mosh0o0 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-07-04, 02:08 PM   #232
SMART141366
صياد نشيط

كلامك صحيح اخ mosh0o0 نفس الى حصل معايا بس انا رحت من غير واسطة مستعين باللة ومبررات حمل سلاح قوية عبارة عن املاك بموجب الاوراق الرسمية
غير مقروء 11-07-05, 04:45 PM   #233
Mongy
صياد متفاعل

Mongy مستواه غير معروف

يا جماعة أنا بعشق الطبنجة البريتا قوي قوي قوي. حد عارف سعر الطبنجة البريتا الإيطالي الصوت عامل كام دلوقتي؟ ويا ترى فيه أمل الحكومة تفتح التراخيص للطبنجات الحي؟
Mongy غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-07-05, 04:49 PM   #234
Mongy
صياد متفاعل

Mongy مستواه غير معروف

سؤال بجد.... هل من الممكن الحكومة تتفهم وجود سلاح ناري حي بدون رخصة في الوضع الحالي للبلد مع شخص يشهد له بالإعتدال والمسؤلية؟ في حين أنه ليس لديه مقومات الحصول على رخصة سلاح حي؟
Mongy غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-07-06, 04:56 PM   #235
SMART141366
صياد نشيط

للاسف لا تفاهم مع من يحمل سلاح بدون ترخيص من قبل الجيش وليس الداخلية
غير مقروء 11-07-06, 06:22 PM   #236
الصقر المصرى
صياد متفاعل

اقتباس:
يا باشا أنا مش معترض خالص.أنا بوضح وجهه نظري ممكن تكون صح أو غلط.أما عن الصلاة والتعلم فالموضوع جه من منطلق الإجابة على تفسير الأية الكريمة أننا لازم نستعد فشرحت أن الأستعداد يكون بحجات كثيرة مش بالسلاح فقط.أما عن الصلاة تحديدا صلاة الفجر فيقال أن الرسول (ص) قال ما معناه أننا لن ننتصر على أعدائنا إلا عندما يمتليء المسجد في صلاة الفجر كما يمتليء في صلاة الجمعة.قصدي أن ده نوع من الإستعداد برضه .يعنى نبدأ من 1 مش ننط ل100 مرة واحدة.أما عن الحرامي اللي حيتردع لما يعرف أني معاي سلاح فده منطقي ولكنه غير قانوني بمعنى أنك حتى مع وجود التصريح لا يمكنك إظهاره أو حتى حمله في بعض الأماكن.اللي عايز أقوله أن الموضوع خطير وهام فلازم نتعامل معاه بحكمة . وللمعلومية تصاريح السلاح في العالم كله مش سهلة يعنى متفتكرش أنك بتروح محل تشتري سلاح وتدفع تمنه وتروح.لأ فيه تصاريح برضه وحتى مع التصاريح في إجراءات معقدة لشراء وغستخدام السلاح.فالسؤال الهام لة إفترضنا أن التصاريح بقت سهلة في مصر - وده ماأعتقدش حايصل أبدا لأن الموضوع ليه علاقة بالأمن العام والأمن القومي - هل سيكون السلاح في أيدي أمينة؟حضرتك محترم بس السلاح في الحالة دي مش للمحترم بس ده لأي حد طالما أنه حق. فتيسير التصاريح لازم يتبعه غجراءات صارمة للحصول عليه.لأنه كمان لو كل الناس خدت تصاريح حتلاقي السلاح بقى بمليون جنيه عاشان كل الناس عايزه (ذي الصوت دلوقتي اللي بيتباع أغلى من الحي من سنه أو خارج مصر).
مع إحترامي
طبعا بعيدا ان ترتيب السلاح مستحيل يكون رقم 100 وبعيدا ان تفسير الايه مش موضوعنا واحنا تقريبا مش مختلفين فيه ومع الاحترام لوجهه نظر حضرتك بس انت نسيت ان فى قانون يعنى اللى يغلط او يستخدم السلاح فى غير محله يتحاكم ويتحاسب ويتحمل نتيجه غلطته غير ان وجهه نظرك هى نفسها الحجه المعلنه للداخليه واللى معناها الفعلى ان الشعب المصرى شويه عيال ولو مسكوا النار ولعبوا بيها هيعوروا نفسهم بيها يا اخى الشعب المصرى اثبت للعالم كله انه قد المسؤوليه عيب ان العالم كله شاف ده واستوعبه وغير نظرته لينا بسبب كده والداخليه وحضرتك مش شايفينه غير اننا بنتكلم عن سلاح يعنى اللى بيفكر اصلا يشيل سلاح بيبقا عامل الف حساب لمسؤوليته وصدقنى عن تجربه الكلام ده ومين قال ان السلاح فى اى مكان فى العالم ليه اجرائات معقده حضرتك فى اى دوله اوروبيه بس اكيد مش بجنسيتك العربيه لو مواطن اوروبى او اميركى وبعض دول اسيا زى كوريا واليابان وبقيه دول النمور الاسيويه وغيرهم السلاح بيتباع فى المحلات وكل الشروط اللى عليه شخص المتقدم انه ميكونش ليه اى سوابق اجراميه وسليم نفسيا وكل اللى بتعمله انك بتملا استماره واحده لا اكثر ولا اقل بتدفع ثمن السلاح وبتستلمه فى خلال اسبوعين ولا عقد ولا نفسنه ولا يقولك هاتلى وهاتلى وهاتلى ويا اديناك الترخيص يا لا غير ان حضرتك لو بصيت لشروط التقديم هتلاقيها غير دستوريه بالمره ومفيهاش اى عدل .
اكيد مش بقول ان الاطفال تمسك سلاح لكن انا نفسى ان الترخيص يبقا مجرد اجرائات ميتحكمش فيها اى شخص مهما كان منصبه يعنى يبقا زيه زى رخصه القياده ورخصه السياره وجواز السفر مش تتحط تحت مزاج رئيس المباحث لحد مدير الامن يا شكلك عجبه يا لا .
وبوجه كلامى للداخليه وياريت صوتى يوصلهم (احترموا المصريين احنا كبار وكبار قوى كمان واعقل مما تتخيلون والعالم كله يشهد بده وبصوا لاوباما لما قال يجب ان نربى ابنائنا ليصبحوا كالشباب المصرى وهو رئيس اكبر دوله فى العالم فى الوقت الحالى )
خالص تحياتى،،،
غير مقروء 11-07-06, 06:37 PM   #237
الصقر المصرى
صياد متفاعل

اقتباس:
اخى الصقر المصرى شكرا لردك مع احترامى لية بس اسمحلى اعقب على (وبقولهالك عن ثقه هتترمى فى اقرب صفيحه زباله ده ان بصوا فيها او استقبلوها من الاساس خاصه ان العدد مش هيكون كبير لا سته الاف ولا حتى ستين الف هيهزوا شعره فيهم وخدها منى كلمه ثقه هيعملوا ودن من طين وودن من عجين) حضرتك استخدمت ضمير الغائب فى (بصوا , استقبلوها,شعرة فيهم ,هيعملوا ودن ) اعتقد ان ضمير الغائب دة بيعود على الداخلية ومعنى دة ضمنى ان حضرتك عذرا ماخدتش بالك من قصدى انى ابتدى بالداخلية واصعد للجهات الاعلى مع تاكيدى للجهات الاعلى دى انى لجئتليهم بعد ما الداخلية تجاهلت فاكستنا ورمتها لو دة حصل والجهات دى ذى رئيس الوزراء ومجلس رئاسة الوزراء والمجلس الاعلى للقوات المسلحة وهاكذا ولو كنت حضرتك فهمت قصدى دة فهل ضمير الغائب الى حضرتك بتستخدمة دة مقصود بية كل الجهات دى هتعمل نفس الشىء من تجاهل ورمى للفاكسات فاسمحلى انا معترض معاك فى دة لان الجهات الحكومية بتهتم بالفاكسات انا موظف باحدى الوزارات الحكومية وعارف يعنى اية فاكس والفاكس بيكون لية ورقة اسمها ريسيفيد فية بيانات الفاكس وعدد الورق وساعة التسليم للجهة المرسل ليها بتاخدة لما ترسل الفاكس ومن حقق ترجع وتابع ببيانات الريسفيد دة وتشتكى كمان لو فاكسك ضاع بالخطء مابالك بالاف الفاكسات وكل فاكس بياخد رقم .
اعتراض حضرتك على راسى من فوق بس حضرتك حللت المشاركه بتاعتى لغويا واستخلصت منها معانى معظمها مقصدتهاش ولا كانت فى بالى وكمان فسرت الكنايات والاستعارات المكنيه اللى حضرتك اقتبستها منى تفسير مغاير للمقصود منها
حضرتك موظف فى جهه حكوميه وطبعا مع احترامنا لكل الجهات الحكوميه لكن حضرتك بتتكلم على الشكاوى والبلاغات والالتماسات اللى بتتبعت عن طريق الفاكس لكن هنا احنا بنطالب بتعديل فى لوائح الداخليه ممكن توصل لتعديل تشريعى فى قانون الاسلحه والذخائر والموضوع ده اكبر من الموظف اللى هيستقبل الفاكس هو ورئيس رئيسه حتى وزير الداخليه نفسه وبصراحه الموضوع اكبر من انه يتحل بمجرد فاكسات غير ان حضرتك بتتكلم عن كلام الكتب والواقع حاجه تانيه خالص احنا اه هنشتكى ان الفاكسات متنظرش فيها ولا اترد علينا ومخدتش بالك ان الرد ممكن ييجى بان الموضوع اتحال للبحث وحلنى بقا تكون ماتت ناس وحييت ناس لو حد رد علينا والرد هيكون برفض الاقتراح او الشكوى والخطوه اللى بعدها اننا هنروح للجهات الاعلى فالاعلى ونفس النتيجه وفى الاخر هنصب فى القضاء ودى دايره تانيه يا جماعه خلونا نفكر تفكير عملى اقصر الطرق للربط بين نقطتين هو الخط المستقيم يعنى الواحد لما يكون تعبان عنده دور برد يروح لدكتور انف واذن على طول ولا يروح لدكتور جراحه ويحوله ليه طول ما احنا عارفين الحل فين ايه المانع اننا ننفذه مباشره
ولو على الفاكس اتفقوا انتوا على الحل ده وانا اول واحد هبعت الفاكسات لكل الجهات اللى هتحددوها طالما اتفقنا على حل لان هى دى الديمقراطيه ولا ايه ؟
خالص تحياتى،،،
غير مقروء 11-07-07, 02:40 AM   #238
SMART141366
صياد نشيط

اخى الصقر المصرى اولا شكرا لردك وثانيا شكرا لادبك فى الحديث وثالثا شكرا للديمقراطية المتمثلة فى مشاركتك لاحترام راى الاخرين
غير مقروء 11-07-07, 01:45 PM   #239
mosh0o0
صياد جديد

mosh0o0 مستواه غير معروف

علشان اكون معاكو اول باول
كلمونى من القسم و رحت و مامور القسم شافنى و مضى على الورق وراح لرئيس المباحث (مش عارف لية)
و مستنى لسة الردود من الاداب و الامن العام و التهرب الوظيفى و المخدرات لسة ماجتش
دة كل الجديد يا سادة و ربنا يوفق الجميع
غير مقروء 11-07-08, 02:15 AM   #240
tomcruies_egy
صياد جديد

tomcruies_egy مستواه غير معروف

تم طرح موضوع فتح نراخيص السلاح في حلقة قدمها الصحفي مجدي الجلاد في برنامجه لازم نفهم على قناة cbc والضيوف من تجار سلاح ومدير أمن سابق مجدي البسيوني أجمعوا على ضرورة فتح الترخيص دون مبررات لكل مواطن شريف وحسن السمعة
حلقة قوية جدا تابعوا إعادتها
tomcruies_egy غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-07-08, 02:19 AM   #241
tomcruies_egy
صياد جديد

أنا على فكرة قدمت الورق في 3/4/2011 وجميع الردود وصلت من كافة الجهات الامنية ماعدا المخدرات .. موظف التراخيص قاللي اروح اسأل بعد اسبوع . والى الان لم اقابل لا مأمور ولا رئيس مباحث .. ولقيت كشف من مديرية الامن ضمن اوراقي في اسماء كتير اوي واسمي الوحيد اللي متعلم عليه بقلم فسفوري
ممكن حد فاهم يقوللي يعني ايه كدة ..؟؟
غير مقروء 11-07-09, 01:21 PM   #242
mosh0o0
صياد جديد

mosh0o0 مستواه غير معروف

عن نفسى انا محتاس زيى زيك بالضبط
غير مقروء 11-07-09, 05:22 PM   #243
SMART141366
صياد نشيط

التراخيص حالها واقف ذى البلد بالظبط مش عارفين فى الداخلية اصلا يوافقوا على الطلبات ولا لا لسة ما اخدوش قرار كمبدأ الموافقة مش الاشخاص ودة الى فقهمتوا ضمنى من احد الافراد هناك
غير مقروء 11-07-12, 12:29 PM   #244
remah
صياد جديد

remah مستواه غير معروف

بعد احداث مسرح البالون و اشتباكات التحرير مع الشرطة اكتشفت الاتى اولا اخبرنى مسؤل التراخيص ان الحكومة غير موجودة و الامور كلها واقفة حيث اوقف مفتش المباحث ورقى و حاول تغير رائى فى حيازة سلاح و لتعجيزى صمم على احضار خطاب بنكى بقيمة 500000 جم لترحيل الملف للمديرية و بالتفاهم معاة و الضغط علية قلل المبلغ الى 50000 جم و هو غير متوافر معى مع العلم الملف جاهز و كل الادارات ردت مع العلم بانى مدير عام فى جهة مرموقة و غير مقتنع بترحيل الملف بضمان الوظيفة و الملف معلق يعنى اللى ماعهوش مايلزمهوش و الملف مرمى عنده حبيت اتواصل معاكم للعلم وشكرا
غير مقروء 11-07-12, 04:38 PM   #245
SMART141366
صياد نشيط

الاخ remah احب اوضح لحضرتك انى قدمت خطاب بنكى باكثر من القيمة المذكورة وقدرها نصف مليون جنية مرفق بس ضمن الاوراق وبدون ما حد يطلبة منى جدعنة يعنى فوق المستندات الى قدمتها مع العلم انى مستوفى من جميع النقاط ومع ذلك برضوا الرخصة عطلانة لان الداخلية مش شغالة اصلا يعنى ريح نفسك لو كان معاك برضوا الخطاب البنكى دة وقدمتة حالك مكنش هيختلف عن حالى و هتتعطل لحد ماتتحل الازمة
غير مقروء 11-07-12, 04:39 PM   #246
SMART141366
صياد نشيط

يعنى الى معاة والى ماعهوش مايلزموش مش فارقة
غير مقروء 11-07-12, 09:10 PM   #247
remah
صياد جديد

remah مستواه غير معروف

نصائح الباشا تخيل سيبك من الرخصه و هاتلك حته شمال و اخفيها في البيت طالما مش مسجل و ماحدش حايفتش بيتك _ ردي ليه _ ماكنتش جتلك لو كنت اقدر اعمل كده
غير مقروء 11-07-13, 05:04 AM   #248
SMART141366
صياد نشيط

واللة يا استاذى الفاضل دول حالهم ما هيتعدل ابدا ما بنى على باطل فهو باطل ودول دخلوا الكليات اصلا بالباطل واتخرجوا بالباطل وشغلهم بالباطل هتستنى منة ينصحك باية غير كدة ورد حضرتك لية هو الرد المتوقع من اى حد محترم بس ممكن حضرتك تشوف حل مؤقت وفى نفس الوقت مش مخالف وسليم بانك تجيب حاجة تسد ولو بشكل مؤقت ومش مخالفة ذى المسدس الوالتر السى بى واقواهم ال 88 وبعد ما الامور تستقر او ربنا يكرمك بالرخصة تبيعة وتشترى الحى ودة بيتباع فى اى محل ومش مخالف ولا حاجة ولا شمال ذى الباشا ما طلب منك
غير مقروء 11-07-13, 11:53 AM   #249
obahey
صياد جديد

obahey مستواه غير معروف

لقد قمت بالتقدم لرخصة سلاح للرماية و ذلك عن طريق نادى الصيد بعد دورة تدريبية فى نادى الصيد. و استخرجت تصريح الشراء للسلاح و باعجوبة وجدت سلاح و استخرجت رخصة.
و للعلم انه معاملة الموظفين بالقسم للمواطنين هى كما هى قبل الثورة .
obahey غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-07-13, 06:38 PM   #250
SMART141366
صياد نشيط

اعتقد ان تصريح الرمايه والصيد غير رخصه الدفاع الشخصي يعني ممنوع حضرتك تمشي بيه صح كده ولا ايه
غير مقروء 11-07-13, 08:08 PM   #251
remah
صياد جديد

remah مستواه غير معروف

استاذ سمارت شكرا للنصيحه _ انا عندي 2 بندقيه ديانا 50 و 54 بالاضافه الي 6 طبنجات صوت فضلا عن قبضه صاعك كهرباء _ولكن كل ده مالهوش فايده في حال انفلات امني او حدوث حرب اهليه _ والرخصه بالشكل ده مافيش امل _ انا معتمد علي طبنجه مرخصه للوالد والتر عيار 7_65 و ربنا يستر
غير مقروء 11-07-13, 10:52 PM   #252
avokato
مشرف قسم التسليح المصري و العالمي

اوسمتي

الصورة الرمزية avokato

المدينه: شبرا مصر
avokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدى

انا كنت هرخص وبالنسبالي سهل بس اتصدمت في الاسعار جداااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااااااا

avokato غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-07-14, 01:44 AM   #253
elking_egypt
صياد جديد

elking_egypt مستواه غير معروف

منور يا avokato باشا بس وحياتك مفيش حاجة سهلة دلوقتى حتى لو كنت معاك واسطة او مبررات لانهم اصلا مش شغالين يعنى اصلا محدش عارف مين الى مسئول عن الرخص من الظباط دة اتنقل هنا ودة هيتنقل هنا فى تحركات وفى عدم استقرار وعشان كدة مش شغالين اصلا لما يشتغلوا بقا يتحدد مين سهل لية ومين صعب ياباشا
elking_egypt غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-07-14, 06:58 AM   #254
masry
صياد جديد

masry مستواه غير معروف

السلام عليكم
هذه اول مشاركة لي في المنتدى وفي البداية احب ان اسجل احترامي وتقديري للمستوى الراقي لاعضاء وادارة المنتدى
اطلعت على الموضوع وكافة المشاركات ولدي سؤال بخصوص الترخيص لطبيب اسنان لديه عيادة خاصة وبطاقة ضريبية
شكرا
masry غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-07-14, 10:10 AM   #255
SMART141366
صياد نشيط

مرحبا بيك يا دكتور ويشرفنا مشاركتك
بس للاسف العيادة الخاصة تخضع للحماية الشرطية لانها تخدم المواطنين
وليست سبب للترخيص
غير مقروء 11-07-14, 07:43 PM   #256
avokato

اوسمتي

الصورة الرمزية avokato

avokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدىavokato عميد بالمنتدى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elking_egypt مشاهدة المشاركة
منور يا avokato باشا بس وحياتك مفيش حاجة سهلة دلوقتى حتى لو كنت معاك واسطة او مبررات لانهم اصلا مش شغالين يعنى اصلا محدش عارف مين الى مسئول عن الرخص من الظباط دة اتنقل هنا ودة هيتنقل هنا فى تحركات وفى عدم استقرار وعشان كدة مش شغالين اصلا لما يشتغلوا بقا يتحدد مين سهل لية ومين صعب ياباشا
شكرا علي المرور بس فعلا الترخيص ليا سهل لاني شغال مع جهات ماليه وشركات اجنبيه وبنك

غير مقروء 11-07-14, 08:28 PM   #257
فرج محمد
صياد متفاعل

فرج محمد مستواه غير معروف

هذه اول مشاركة واعبر عن احترامي لجميع الزملاء الاعضاء وارجو معرفة تفاصيل اكتر عن موضوع الترخيص خاصة بعد حركة التنقلات وذهاب عناصر لم يكن مرغوب فيها من الشرطة وانا محامي حر وقد اقوم بتجهيز مستنداتي حاليا لكم مني الشكر
فرج محمد غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-07-14, 09:48 PM   #258
masry
صياد جديد

masry مستواه غير معروف

شكرا على الرد
masry غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-07-15, 01:00 AM   #259
فرج محمد
صياد متفاعل

برده في القانون المصري 21 سنة
غير مقروء 11-07-15, 01:35 AM   #260
SMART141366
صياد نشيط

اهلا بيك اخ فرج محمد وممكن حضرتك تراجع الموضوع بمشاركاتة من البداية انشاء اللة هتعرف اغلب تفاصيل الرخصة واى استفسار تحديدا احنا تحت امرك
غير مقروء 11-07-16, 08:09 PM   #261
mosh0o0
صياد جديد

mosh0o0 مستواه غير معروف

النهاردة مدير الامن وافق على الطلب و المفروض الملف يروح القسم و بكدة يطلع لى اذن الشراء و الحمد لله بس عايز اقول انى اكنى معملتش حاجة علشان الاسعار عالية
غير مقروء 11-07-17, 06:43 AM   #262
SMART141366
صياد نشيط

الف مبروك اخ moshooo ومتابع
غير مقروء 11-07-17, 10:07 AM   #263
tomcruies_egy
صياد جديد

يا موشو انت قلت زي زيك بالظبط فاكر ولا لأ .. يعني أفهم من كدة انك مقابلتش رئيس المباحث ولا المأمور ؟؟
وهل كان معاك واسطة ولا لأ ؟؟؟ وما هو تاريخ تقديمك الورق ؟؟
بالتوفيق ان شاء الله
غير مقروء 11-07-17, 10:12 AM   #264
هشام سيد
صياد متفاعل

الصورة الرمزية هشام سيد

المدينه: مدينة نصر
هشام سيد في بداية الطريقهشام سيد في بداية الطريقهشام سيد في بداية الطريق
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى هشام سيد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tomcruies_egy مشاهدة المشاركة
يا موشو انت قلت زي زيك بالظبط فاكر ولا لأ .. يعني أفهم من كدة انك مقابلتش رئيس المباحث ولا المأمور ؟؟
بالتوفيق ان شاء الله
الف مبروك وان شاء الله تلاقى حاجة بسعر كويس وعيذين الرد على الاسئلة دى من فضلك
غير مقروء 11-07-17, 02:30 PM   #265
SMART141366
صياد نشيط

الاخ tomcruies_egy , والاخ هشام سيد ياريت نراجع مشاركة الاخ mosh0o0 من بدايتها هتلاقى رد لأسئلتكم انشاء اللة.
غير مقروء 11-07-17, 06:24 PM   #266
ايهاب 2011
صياد جديد

ايهاب 2011 مستواه غير معروف

بس انت نسيت حاجه مهمه جدا

رشوه معتبره لبلوكامين المباحث المسئول عن السلاح واللي بيعمل عنك تحريات المباحث واللي هو عصفورة رئيس المباحث وياأما يدي عنك تقرير صح لرئيس المباحث يا أما يديك البمبه التقيله
ايهاب 2011 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-07-18, 03:30 AM   #267
فرج محمد
صياد متفاعل

انا اطلعت علي المشاركات السابقة ولكن هل الواسطة لازمة ام الاوراق تكفي خاصة ان بعض الزملاء افادوا بعدم وجود الواسطة وانهم اخدوا الموافقة
غير مقروء 11-07-18, 06:29 AM   #268
hema777h
تاجر مسجل بالمنتديات

hema777h في بداية الطريقhema777h في بداية الطريقhema777h في بداية الطريقhema777h في بداية الطريقhema777h في بداية الطريقhema777h في بداية الطريقhema777h في بداية الطريقhema777h في بداية الطريقhema777h في بداية الطريقhema777h في بداية الطريقhema777h في بداية الطريق

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mosh0o0 مشاهدة المشاركة
طيب حد يعرف اية احسن مسدس 9ملم و مش مشكلة السعر بس يكون كويس اهم حاجة؟؟
و شكرا على معلومة استخراج الرخصة مع انى بحاول علشان انا شغال فى سينا و الوضع يكمن
الهيكلر ال يو اس بس 45
48 شارع بغداد امام فندق بيروت
محافظة القاهرة
يسعدنا توفير خدمة الشحن الي جميع الاعضاء في جميع المحافظات
وتكلفة الشحن علي حسب المحافظة

01000131401
01093635793
hema777h غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-07-21, 03:28 AM   #269
hrm5
صياد جديد

hrm5 مستواه غير معروف
Thumbs up رد: حصريا طريقة استخراج رخصة سلاح حى فى مصر

يا باشا انا اسف حضرتك السلاح مش طموح لازم تكون اولا ودهنظريا انك اديت الخدمه العسكريه لاحساسك بالمسئوليه ثانيا ريقه التعامل مع السلا ح+ شهاده تفيد انك تعرف لاتسنعمل السلاح +انكة عندك ما يحتاج الي سلاح من املاك او خلافه وهذا اخر ما عندي والسلام ختم اخيرا واخرااااااا الحارس ربنا
hrm5 غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-07-21, 02:58 PM   #270
mosh0o0
صياد جديد

mosh0o0 مستواه غير معروف

انا فعلا كان معايا واسطة و محدش قابلنى غير المامور و المسؤل عن التراخيص بس
غير مقروء 11-07-21, 03:00 PM   #271
mosh0o0
صياد جديد

mosh0o0 مستواه غير معروف

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tomcruies_egy مشاهدة المشاركة
بالتوفيق ان شاء الله
انا قابلت المامور و المسؤل عن التراخيص بس و كنت مقدم الورق من يوم نصف شهر مايو
غير مقروء 11-07-21, 04:13 PM   #272
mosh0o0
صياد جديد

mosh0o0 مستواه غير معروف

يا ريت لو حد قدامة مسدس 9مم للبيع رسمى يقولى و دة الميل بتاعى ahmed1_8403@hotmail.com
غير مقروء 11-07-22, 10:22 AM   #273
SMART141366
صياد نشيط

ممكن حضرتك تعمل اعلان فى سوق المنتدى وانشاء اللة ربنا يوفقك
غير مقروء 11-07-29, 01:25 AM   #274
SMART141366
صياد نشيط

الحمد للة النهاردة اول يوم توصل موافقات على طلبات التراخيص لحمل السلاح بعد الثورة فى محافظة السويس بس الى وصل موافقات للحراسات يعنى الى مبررات حمل السلاح عملة كحارس والدفاع الشخصى لسة بس المهم انة ابتدت اى حركة اول الغيث قطرة
غير مقروء 11-08-04, 04:16 PM   #275
SMART141366
صياد نشيط

عدد المشاهدات للموضوع وصل ستة عشر الف مشاهد يبدو ان ترخيص السلاح محط اهتمام الكثيرين الان
غير مقروء 11-08-05, 02:22 PM   #276
فرج محمد
صياد متفاعل

نرجو معرفة ثمن البريتا 950 جيت فير - والتي تسمي بالربع
غير مقروء 11-08-05, 02:26 PM   #277
فرج محمد
صياد متفاعل

القانون المصري لايقل السن عن 21 سنة
غير مقروء 11-08-05, 03:12 PM   #278
صائد البوم
صياد نشيط

الصورة الرمزية صائد البوم

المدينه: البحيره
صائد البوم مستواه غير معروفصائد البوم مستواه غير معروف

25
.....................
غير مقروء 11-08-09, 08:33 PM   #279
samsong
صياد متفاعل

samsong مستواه غير معروف

شكرا لك علي المجهود والتوضيح
samsong غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-08-12, 03:06 AM   #280
ARABUNION
صياد جديد

ARABUNION مستواه غير معروف
إرسال رسالة عبر Yahoo إلى ARABUNION

أخواني الأعزاء أعضاء المنتدى كل كلامكم جميل وصحيح بس أحب أضيف معلومه بالنسبه للترخيص إذا جبت جواب من الشركه إللي إنت شعال فيها وبتثبت إنك مندوب مشتريات أو خلافه وبتتنقل بمبالغ كبيره كده الرخصه هاتطلع باسم الشركه مش باسمك وهيكون ملكيه السلاح للشركه ويكون السلاح ده عهده معاك من الشركه ومش بتاعك ولو لا قدر الله سبت الشغل هاتسلم السلاخ للشركه
ARABUNION غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-08-13, 04:35 AM   #281
SMART141366
صياد نشيط

شكرا جزيلا اخ arabunion كلامك مظبوط
غير مقروء 11-08-13, 10:00 PM   #282
mostafa hassan
صياد جديد

mostafa hassan مستواه غير معروف

ممكن حد يفهمنا الخبر ده
http://www.shorouknews.com/ContentData.aspx?ID=522922
mostafa hassan غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-08-13, 10:04 PM   #283
A.Seif
صياد نشيط

A.Seif في بداية الطريقA.Seif في بداية الطريقA.Seif في بداية الطريقA.Seif في بداية الطريق

يعنى حضرتك لو معاك حته سلاح نارى غير مرخص او من اللى اتسرق من اقسام الشرطه خلال الاحداث و تقوم بتسليمه للداخليه..ده هايكون مبرر لاعطائك رخصه حمل سلاح حى لو انت طلبتها..و الله اعلم
غير مقروء 11-08-13, 10:14 PM   #284
خالد أبو الفتوح
صياد نشيط

خالد أبو الفتوح في بداية الطريقخالد أبو الفتوح في بداية الطريقخالد أبو الفتوح في بداية الطريقخالد أبو الفتوح في بداية الطريقخالد أبو الفتوح في بداية الطريق

ربنا يستر على بلدنا أم الدنيا
خالد أبو الفتوح غير متواجد حالياً   رد مع اقتباس
غير مقروء 11-08-13, 10:38 PM   #285
mostafa hassan
صياد جديد

يعنى ممكن اشترى سلاح غير مرخص و اروح اسلمه واخد الرخصه بالسهوله دى
غير مقروء 11-08-13, 10:43 PM   #286
A.Seif
صياد نشيط

A.Seif في بداية الطريقA.Seif في بداية الطريقA.Seif في بداية الطريقA.Seif في بداية الطريق

ما فعله اللواء العيسوى ليس تحفيزًا للمواطنين على تسليم الأسلحة المسروقة و لكنه...تحفيزٌ للمواطنين على سرقة ما تبقى من أسلحة الداخلية... و السبب في ذلك أن الكل سيكون حريصًا على الحصول على سلاح مرخص... و ليس هناك سبيل إلى ذلك سوى أن تقوم بتسليم سلاح ميري مسروق!....طب إذا لم يكن لديك سلاح ميري مسروق و عاوز سلاح مرخص ...يبقى لازم و أكيد و ضروري تسرقلك سلاح ميري.... و لذلك يجب علينا أن تشارك في مساقة رمضان الكبرى " اسرق سلاح ميري و سلمه .. تحصل على فورًا على طبنجة مرخصة "!! مع تحيات مجموعة شركات العيسوي للأمن و الأمان...............تعليق منقول
غير مقروء 11-08-13, 10:45 PM   #287
mostafa hassan
صياد جديد

اه يعنى السلاح اللى اسلمه لازم يكون ميرى
غير مقروء 11-08-13, 10:46 PM   #288
A.Seif
صياد نشيط

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafa hassan مشاهدة المشاركة
يعنى ممكن اشترى سلاح غير مرخص و اروح اسلمه واخد الرخصه بالسهوله دى
بالظبط هو ده العمل المطلوب
غير مقروء 11-08-13, 10:47 PM   #289
mostafa hassan
صياد جديد

شكرا استاذ سيف و اسف لكثرة الاسئله
غير مقروء 11-08-13, 10:48 PM   #290
A.Seif
صياد نشيط

لا العفو يا اخى..هو خبر يحير فعلا
كل عام وانت بخير
غير مقروء 11-08-13, 10:52 PM   #291
mostafa hassan
صياد جديد

و حضرتك بالصحه و السلامه
غير مقروء 11-08-14, 02:34 AM   #292
SMART141366
صياد نشيط

الاخوة الزملاء الهدف من مبادرة الداخلية هو استرجاع قدر اكبر من الاسلحة الميرى المسروقة بعد استخدام اكثر من محاولة لاستعادة هذة الاسلحة لكن الخبر بيوضح ان تسليم السلاح سيعتبر المبرر فقط لطلب الترخيص وهناك الكثير من الشروط الاخرى المطلوبة بعد استيفاء المبرر وهى على سبيل المثال
الكشف الطبى اجتياز تدريب السلاح حسن السمعة حسن السير والسلوك الفيش والتشبية السجل الجنائى وحاجات تانية كثير يعنى تسليم السلاح هيوفرلك المبرر فقط وليهم حرية منع منحك الترخيص رغما من وجود المبرر نظرا لاى سبب من الى ذكرتة او منحك الترخيص فى حالة استيفائك لكل الشروط والى هيتشددوا فيها طبعا والترخيص طبعا هيكون لمدة 3 سنوات وطبعا مش هيتجدد بعد كدة وهيكلفك قول 16000جم ثمن حتة حلوان جديدة مثلا وطبعا دة كلة تعجيز المهم فى نهاية يلموا كام حتة مسروقة وهما مش هيخسروا حاجة
غير مقروء 11-08-14, 02:37 AM   #293
جنرال
صياد متقدم

الصورة الرمزية جنرال

و لا حيرخصوا لحد ده كله ضحك على الدقون.إذا كان مش عايزين ينظموا المرور حيدوا ترخيص سلاح؟ طبعا لأ
غير مقروء 11-08-17, 04:00 PM   #294
فرج محمد
صياد متفاعل

كما اننا لم نسمع بان احد قام بتسليم السلاح الميري ولكن بتم القبض علي البلطجي به
غير مقروء 11-08-17, 04:09 PM   #295
العربى
صياد قديم

الصورة الرمزية العربى

المدينه: الجيزه
العربى من كبار اسرة المنتدىالعربى من كبار اسرة المنتدىالعربى من كبار اسرة المنتدىالعربى من كبار اسرة المنتدىالعربى من كبار اسرة المنتدىالعربى من كبار اسرة المنتدىالعربى من كبار اسرة المنتدىالعربى من كبار اسرة المنتدىالعربى من كبار اسرة المنتدىالعربى من كبار اسرة المنتدىالعربى من كبار اسرة المنتدى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة a.seif مشاهدة المشاركة
ما فعله اللواء العيسوى ليس تحفيزًا للمواطنين على تسليم الأسلحة المسروقة و لكنه...تحفيزٌ للمواطنين على سرقة ما تبقى من أسلحة الداخلية... و السبب في ذلك أن الكل سيكون حريصًا على الحصول على سلاح مرخص... و ليس هناك سبيل إلى ذلك سوى أن تقوم بتسليم سلاح ميري مسروق!....طب إذا لم يكن لديك سلاح ميري مسروق و عاوز سلاح مرخص ...يبقى لازم و أكيد و ضروري تسرقلك سلاح ميري.... و لذلك يجب علينا أن تشارك في مساقة رمضان الكبرى " اسرق سلاح ميري و سلمه .. تحصل على فورًا على طبنجة مرخصة "!! مع تحيات مجموعة شركات العيسوي للأمن و الأمان...............تعليق منقول

ابو محمد حبيب قلبى الحكايه مش كدا احنى للاسف بناخد نص الايه يعنى( لا تقربو الصلاه) ونسكت لاالموضوع لما رحت اسال عليه واحد حبيبى قالى الاتى
اولا بيتعملك محضر تسليم سلاح غير مرخص ومن اين لك هذا واشتريته من فين
ثانيا يتعرض على المعمل الجنائى عشان يعرفو دا من فين ومطلوب فى ايه
ثالثا بعد دا كله تقدم على ترخيص ويتم فحص ملفك عادى خالص ( مخدرات - واداب - وامن عام - وتهرب ضريبى )بس القصه انه هيكون من ضمن مبرراتك للترخيص المحضر اللى فى الاول وليس مبرر لوحده
غير مقروء 11-08-21, 07:11 PM   #296
SMART141366
صياد نشيط

كلام الاخ elarbi2009
مظبوط 100%
غير مقروء 11-08-22, 01:37 PM   #297
avokato

اوسمتي

الصورة الرمزية avokato

العيسوي طالع معاش سنه 1984 يعني بيفكر بعقليه جيفارا السادات يعني راجل قديم فحت متخدوش علي كلامه زي جدكم برضه

غير مقروء 11-08-24, 04:52 PM   #298
فرج محمد
صياد متفاعل

هذا لايعيب الرجل في راي ونلاحظ ان الوزير الفاضل احمد رشدي خرج بعده تقريبا بعامين
غير مقروء 11-08-25, 03:51 AM   #299
SMART141366
صياد نشيط

العيسوي طالع معاش سنه 1984 يعني بيفكر بعقليه جيفارا السادات يعني راجل قديم فحت متخدوش علي كلامه زي جدكم برضه +1
غير مقروء 11-08-28, 07:03 PM   #300
اصغر صياد فى المنتدى
صياد جديد

الصورة الرمزية اصغر صياد فى المنتدى

المدينه: الاسكندريه
اصغر صياد فى المنتدى مستواه غير معروف

و الله انا شايف ان برده حضرتكو نسيتو شرط مهم ان السن يكون فوق25 لاكن والله بجد الشروط دى استهبال لان التصاريح صعبه جدا و معقده واسعار السلاح نار طب لو واحد مثلا عايش فى حته مقطوعه و محتاج سلاح وعندوش املاك يعمل ايه؟ انا شايف ان المفروض اسعار السلاح تنزل خصوصا الطبنجه حلوان لانها صنع محلى يعنى لا ضرايب ولا دياولو و كمان الاجرائات تبقى اسهل يأمى الناس هتتجه للاسلحه غير المرخصه و ده طبعا بسبب الايام السوده اللى شوفناها ايام الثوره واللى علمتنا ان كل بيت لازم يبقى فيه سلاح حى من باب الاحتياط و الف شكر على الموضوع الحلو ده يا باشا

sponsor links

إبحث في الموضوع:

البحث المتقدم